Martin SB Vs Dynamite baits


Waar gaat 'jouw' voorkeur naar uit?Martin SB boilies,of die nieuwe range boilie's van dynamite baits?

Nieuwe range attractor boilie's dynamite baits.
37
38%
Martin SB boilie's.
61
62%
 
Totaal aantal stemmen: 98
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-04-2005 10:15

Mitsz in de eerste plaats ga ik ervan uit dat MSB geen chemische conservering bevat, daar was ik al geruime tijd achter.
Waar ik ook vanuit ga is dat de term natuurlijke conservering dus veilig en niet giftig bij een "verkeerde" dosering een farce is.

Stokvis zolang het droog blijft bederft niet, nee daar zijn natuurvolkeren al heel lang achter.
Zo werden vele soorten vlees gedroogd, gerookt, bevroren, gepekeld enz om ze in de moeilijke tijden of lange reizen voor mensen beschikbaar te maken.

Of de MSB bollen er al jaren met kop en schouders bovenuit steken kan ik geen antwoordt op geven.
Ik weet het simpelweg gewoon niet.

Spray gedroogde producten, eventjes mijn werk in de voedings- en chemische-industrie als leiding-onderhoudsmonteur naar boven halen.
Door de producten die hiervoor in aanmerking komen boven in een droger met draaiende nozzels zeer fijn te vernevelen en de temperaratuur te verhogen wordt de spray van alle vocht ontdaan en er vormt zich een meel.
Houdbaarheid indien goed verpakt zeer lang maar laat er geen vrij beschikbare vocht bij komen.
Steriliseren het houdbaar maken door verhitting en afkoeling.
Pasteuriseren het houdbaar maken van producten door het onder hoge druk door een nozzel te persen zodat de vetbolletjes kapot gedrukt worden.

Luchtdrogen op zich kan ook een verkeerde verwachting bij de mensen scheppen.
Lucht drogen wordt dan gekoppeld aan het drogen "aan" de lucht maar niks is minder waar.
De inlaattemperatuur ligt tussen de 60 en 350 graden C en een afkoeltemperatuur van ongeveer 60 graden.

Tot zover wat er is blijven hangen van het werk.

Trouvit bevat op zich conservering de korrels zijn ook lang houdbaar zonder te schimmelen.
Maar het kurk van mijn hengel begon schimmelvorming te vertonen toen ik veel uit de hand met de korrels voerde.
Houdbaarheid van vele producten komt overigens wel door conservering, dus ook de conserveringsvrije boiliefanaat werkt met geconserveerde producten zodra hij het pad verlaat van de zuivere melen.
Alle half en mengvoeders voor dieren bevatten conservering, buiten de mengvoeders die alleen zaden bevatten.

Dat ik van het negatieve uitga, het zou kunnen maar of ik mijzelf daardoor geen kans geef ben ik niet met je eens.
Of jij omdat je van het positieve uitgaat een betere kans hebt betwijfel ik ook.

Het is een karakterkwestie bij de 1 is de fles half vol en bij een ander is hij half leeg.

pfffftttt het wordt altijd meer dan ik van plan was.

mvg Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Wesley Lagaert
Berichten: 9
Lid geworden op: 28-12-2004 15:16
Locatie: Heusden België

19-04-2005 14:31

Beste

Welk bewaarmiddel Dynamite gebruikt in hun boilies is mij niet bekend. Wat ze wel vertellen is dat er heel weinig van gebruikt wordt en hoegenaamd niet schadelijk zou zijn. Het bewaarmiddel is geschikt voor menselijke consumptie en Kevin (de man die instaat voor maken van de mixen) drinkt zelfs van dit bewaarmiddel zodat hij met zekerheid wist of het geen slechte smaak of slechte invloeden had op de boilie.

Mvg
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

19-04-2005 17:42

Heren,


Ik ben zelf een fanatieke gebruiker van Martin SB.

Het verhaal dat MSB niet gaat schimmelen in het water is naar mijn ervaring niet waar.
Tijdens een 2 daagse sessie had ik een SB bol én een Nash bol te water gelaten en mijn conclusie was dat de SB na 2 dagen al schimmelt en de Nash al is opgelost.
Watertemperatuur speelt hier natuurlijk in mee! :wink:
Hoe SB of Dynamite z'n producten conserveert weet ik niet veel van, ik weet wel dat het goed zit bij beide merken anders was het succes wel minder geweest van beide merken.

Tegenwoordig kan geen 1 aasfabrikant zich meer veroorloven om met slecht aas op de markt te komen omdat er genoeg goed aas op de markt te koop is. :P
Ik blijf nog steeds met Martin SB vissen omdat mijn resultaten best goed te noemen zijn met die boilie's.

Vangze mannen...... 8)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-04-2005 18:11

Mijne heren sceptisch reageren en niet reageren zodra een lang telefoongesprek mij tot een ander inzicht gebracht heeft zou niet fair zijn.
Het lijkt erop dat MartinSB de droogtechniek toch zover onder controle heeft dat de boilies geen conserveringsmiddelen nodig lijken hebben om voor langere tijd aantrekkelijk uitgestald in winkel te kunnen liggen.
Over de inhoud van het telefoongesprek laat ik mij verder niet uit dat zou weer niet fair zijn tegenover de gesprekspartner.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-04-2005 21:28

dennis wilemsma
Berichten: 240
Lid geworden op: 02-01-2005 11:32
Locatie: leeuwarden

19-04-2005 21:57

beste douwe

ik heb wel eens msb bollen gezien met schimmel in de schappen.
denk dat ze niet heel lang bewaard kunnen worden ....

mijn mening ....

gewoon zelf draaien !!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-04-2005 23:12

Dennis, weet jij dan hoe lang die boilies er al lagen? of stond er een productiedatum op?
Ik denk eerder dat de winkelier die dingen te lang heeft moeten laten liggen.
Anders zou een anti oxidant misschien een oplossing bieden bij bepaalde soorten mixen.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!