Dobbelsteenboilies maken zonder pan?


Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-04-2005 19:26

Trouwens,

De gaatjes zijn wel voor het water. Water zet 1700+ keer uit als het stoom wordt en om te voorkomen dat je een hogedruk pan idee krijgt (oververhitte stoom, erg gevaarlijk als dat openbarst tijdens het uitpakken) zitten die gaatjes er dus in.

Dat je het als lucht er uit ziet komen is puur en alleen door de oververhitting.

Dit geschreven hebbende blijk ik dus nog meer te weten van mijn studie procestechnieken dan ik dacht :lol: Ondanks dat het alweer een eeuwigheid geleden lijkt.

Groetols Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

04-04-2005 11:33

Wisten jullie dat het gebruik van "BB" (boil in the bag) kubusjes al heel oud is? Iets van 1983 of 84. De uitvinder is dacht ik de brit Dave Preston. Hij maakte inderdaad een baksteen vorm van zijn mix een kookte het ca. 30 minuten in een plastic zak (vandaar de naam boil in the bag). Hij had dit bedacht omdat het (door de open struktuur) veel beter de smaakstoffen vrij laat in het water en daardoor veel atraktiever is.

Ik gebruik deze open methode al jaren en wel in 2 vormen:

1) maak van een mix liever 2 kleinere blokken die daardoor sneller gaar zijn. Omwikkelen met alu folie en per 8 blokken 30 minuten laten stomen. Door te stomen en niet te koken blijven de blokken zelfs helemaal droog! Daarna pak ik ze in een krant en laat ze langzaam afkoelen. Voor gebruik snijden op de maat die je wil.

2) maak wel worsten, maar snijdt ze in stukjes van ca. 10 cm. Deze stukjes ca. 4 minuten stomen (zijn dan bij mij bijna door en door gaar). Na afkoelen de korte worstjes snijden in schijfjes of cilinder formaat. Hierdoor zijn de kopse kanten altijd open van struktuur (= de helft van de boilie) en laat dus ook veel gemakkelijker de aanwezige smaakstoffen vrij.

Misschien kunnen jullie hier iets mee.

Groeten,

Jan
jp Goethals
Berichten: 42
Lid geworden op: 07-12-2004 03:51

04-04-2005 11:49

Mooie tips Jan, word ook uitvoerig beschreven door Rod Hutchingson in zijn boek The carp strikes back uit 1983.
Mijn favoriete methode trouwens voor de wintermaanden een drietal kubusjes van 3x3mm op een nylon hair van 12/100 in combinatie met een longshank n° 4 :) onderlijntje niet langer dan 12cm en een running rig.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

04-04-2005 11:51

Hee Jan, jij ook hier? Moet je niet werken? :lol:

Groeten,

Mark
bas smit
Berichten: 18
Lid geworden op: 05-11-2004 16:25
Locatie: delft
Contacteer:

05-04-2005 15:01

Hallo,

Ik heb zojuist dit geprobeert te maken (2 bakstenen in een grote pan) en maarliefst 1 uur laten koken en zelfs nu nog is alleen de buitenkant hard en de binnenkant is nog gewoon zo zacht als deeg. Dus hoe kan dit komen?

Ik moet wel even vermelden dat ik het deeg met zilverfolie heb ingepakt en daarna van dat plastic houdbaarheidsfolie eromheen gedaan zodat het deeg niet nat werd en ik het niet zolang hoefde te drogen.

Alvast bedankt, Bas
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

05-04-2005 15:21

je moet zorgen dat de bakstenen niet te groot zijn van formaat, ik maak ze iets van een 4cmdik en lengte en breedte maken weinig uit volgens mij, die laat ik dan een halfuurtje koken.
en ik wikkel ze gewoon 2keer in alufolie in en dan word de mix zelf niet nat hoor, goed strak errond doen, dan lukt het wel.

greetz,
jannick
Bart Kuysters
Berichten: 111
Lid geworden op: 30-09-2004 20:18
Locatie: Netherlands

05-04-2005 15:41

Die methode om te koken in een zak staat me wel aan.... En laat ik nu toch een mooi seal apparaat hebben staan met een rol buisfolie :D
Vraag ik me alleen af: Is het mogelijk om boilies te draaien, die ongekookt in een zak te doen, dicht sealen en dan koken?

Op deze manier zullen de flavours nooit uitlekken en in de friteuse terechtkomen, alleen daarom al zeer interessant.

Groeten,

Bart
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

05-04-2005 16:01

wel Bart, lijkt me goede methode, nog nooit bij stilgestaan eigenlijk :roll:
flavours en dergelijke zullen inderdaad niet uitlekken, kan alleen maar ten goede komen van je boillie !!
ik zou het zeker zo eens proberen, alhoewel het me wel veel werk lijkt telkens het zakje te vullen en af te sluiten, da vertraagt het werk toch enorm als je grote hoeveelheden maakt denk ik.

greetz
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

05-04-2005 16:20

voor instantwerk kan het wel iets speciaals hebben, moet je wel oppassen dat ze niet teveel aan elkaar plakken.

hoewel, dan kan je ze even goed maar 30 seconden ofzo koken , nee ? denk dat het effect ongeveer hetzelfde zal zijn
Bart Kuysters
Berichten: 111
Lid geworden op: 30-09-2004 20:18
Locatie: Netherlands

05-04-2005 16:53

Wouter Vennekens schreef:hoewel, dan kan je ze even goed maar 30 seconden ofzo koken , nee ? denk dat het effect ongeveer hetzelfde zal zijn


Ligt eraan,welk formaat je bollen zijn, een 14 mm is eerder gaar dan een 40 mm. Denk dat een 18 mm 30 sec in de frituur te kort is, binnenkant zal zacht blijven.
Daar komt bij, zodra je je bollen ( ik zal hier geen "ballen" neerzetten voordat er ongelukken gebeuren ;) ) in de frituur gooit er altijd flavour uit zal lekken, in een afgesloten zak niet.

Groenten,

Bart
Pieter van der Rijt
Berichten: 43
Lid geworden op: 28-07-2004 08:28
Locatie: Almere

06-04-2005 14:04

Ik heb ooit een artikel gelezen in de "Beet" over het boillies maken in de magnatron.
Ik heb al gezocht in mijn oude bladen maar heb het niet meer kunnen vinden.
Mocht er noch iemand zijn die het wel heeft kunnen vinden zou ik het artikel graag ook hebben.
Niemand is slecht, totdat hij het tegendeel heeft bewezen.
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

06-04-2005 14:21

Na 1 uur koken nog niet door en door gaar??? Hoe groot was die baksteen dan wel niet? Gemaakt uit 1 kg. droge mix?

Ik maak per 1 kg. mix, maar mijn baksteentjes zijn nooit groter dan uit 250 to 300 gr. droge mix.

Het spreek natuurlijk voor zich dat tijdens het koken de baksteen goed ondergedompeld moet zijn.

Ook na het koken de baksteen rustig af laten koelen waardoor hij nog wat nagaard (is dat wel nederlands?). Vandaar dat ik ze na het koken in een krant inpak.

Ik verwacht dat een volledig dicht gesealde plastic zak, door het uitzetten van de warme lucht in de zak, zal knappen als een ballon! Misschien een paar kleine gaatjes prikken in het deel wat altijd boven water blijft? Komen de bollen niet in contact met het water, wassen niet uit en kan de warme lucht toch weg.

Wel kan je er van uitgaan dat de bollen in een zakje direct aan elkaar gaan plakken. Met een beetje pech wordt het één grote bonk. Misschien te voorkomen door ze elke 15 seconden even te los te schudden?

Jan
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

06-04-2005 14:33

@ Jan:
Als je aan de zak eerst wat lucht onttrekt zal het probleem van ,het uitzette van de lucht waardoor de zak knapt, al opgelost zijn.
En je moet toch eens uitleggen waarom die boillies aan elkaar zouden gaan plakken als een klomp ?
Als je zorgt dat de mix niet TE nat is zullen je boillies naar alle waarschijnlijkheid ook niet aan elkaar gaan plakken denk ik zo ...
correct me if I'm wrong :roll:

greetz,
jannick
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-04-2005 14:52

Het aan elkaar plakken komt omdat de boilies tegen elkaar aan liggen, het deeg gaat verstijven en voila ze zitten vast.
Als je ze losschud komen ze niet weer vast te zitten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

06-04-2005 15:49

Jan, als je het blok in een krant rolt laat je dan wel het folie er nog om zitten of verwijder je dat eerst? Ik begrijp tevens dat je het blok pas snijdt als je het gaat gebruiken. Wanneer je de blokken invriest, snij je ze dan wel eerst of vries je ze als blok in? Alvast bedankt voor je reactie.
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

06-04-2005 16:16

Douwe,
Ik snap de theorie die erachter steekt wel, maar ik denk dat dit in praktijk heel anders kan uitpakken als je denkt...
Door het kokend water zal de zak niet blijven stilliggen, deze zal regelmatig omkeren waardoor de boillies niet aan elkaar zullen plakken zonder dat je zelf de zak omdraait of ermee schud of dergelijke ...
Dat is mijn gedacht .

greetz,
jannick
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

07-04-2005 12:52

Robert,

Direct uit de (stoom)pan in de krant. Met alu folie er om dus. Daarna rustig laten afkoelen. Ik maak ze meestal s-avonds en pak ze de volgende morgen pas uit en snijd ik alles in kubusjes van ca. 10 tot 15 mm. De maat is afhankelijk van waar ik ze wil gaan gebruiken. Daarna gesneden en wel de vriezer in.

Jannick,

Bij het stomen van normale boilies (dus niet koken) plakken je boilies ook aan elkaar tot een grote klomp. Dus daar moet ook heel regelmatig geschud worden. Die plastic zak gaat misschien wel eens een keer omdraaien, maar dan is het al een aan elkaar geplakte boel. Probeer het dan maar eens een keer.
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

08-04-2005 10:14

Dank je Jan, ik heb het inmiddels ook geprobeerd. Ziet er goed uit, ik ga er van het weekend mee voeren en maandag vissen. Ben benieuwd.

Groet,

Robert
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

08-04-2005 18:35

mmm,
wel ik vis ook met kubusjes,...maar ik heb nog niet van deze methodes gehoord. Ik rolde gewoon mijn bollen en drukte aan iedere kant van een boilie eens met mijn vingers erop.
Nog een mooie vorm krijg je wanneer je je deegworsten op de roltafel legt en enkel eens goed op de boillietafel drukt, zo krijg je van die pompoenetjes.

groeten,
joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...