Birdfood in je boilies


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

24-03-2005 19:02

Ik vroeg me af je van die vogelzaadjes ook in zn geheel in een boilie kan verwerken of dat je het echt tot poeder moet malen.

en met de zaadjes bedoel ik alleen de kleine lichtbruine gevalletjes, verder geen andere dingen.
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

24-03-2005 20:55

Mourad,

Dat zal er net aan liggen welk formaat boilies je draait, en de hoeveelheid die je er in wilt verwerken. Des te meer je toevoegt des te moeilijker je boilie te draaien valt.. ook zal je boilie dan bros worden, iets dat misschien een probleem vormt bij een water met veel witvis..

Mvg Patrick
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-03-2005 21:53

Mourad,
Birdfood kan er in z'n geheel in..
Lees ook eens onderstaand kopietjuh uit; De groote aasuitdaging..
------------------------------------------------------------------

BerichtGeplaatst: 10-09-2004 16:05 Onderwerp: Reageer met quote Bewerk/Verwijder dit bericht
Ha Mitsz,

Over Kwaliteit van verschillende ingredieënten gesproken..
Wist je dat uit Birdfood heel veel meerwaarde te halen valt?
Eerst eenvoudig laten kiemen, nu willen we geen boilieboeren wakker maken, maar toch..
Op langere termijn gaat gezond toch winnen.


Gekiemde zaden zijn super gezond.

Zodra de zaden water opnemen ontstaat er een chemische werking waardoor het kiemproces wordt opgestart. Hierdoor worden de opgeslagen vitamines, mineralen en spoorelementen geactiveerd of vrijgemaakt waardoor er nog meer voedingswaarde inzit.

Gebruik voor het kiemen zaden uit het basisvoer maar beter nog zaden geschikt voor menselijke consumptie zoals bijvoorbeeld gepelde haver, kiemtarwe, linzen, gierst, lijnzaad en zaden van waterkers, radijs, alfalfa, mosterd en bonenzaden. Deze zijn allemaal verkrijgbaar in de natuurwinkel of in de supermarkt bij de groente afdeling in de "natuur"hoek.

Doe 1 of 2 eetlepels gemengde zaden in een schaaltje. Spoel ze heel goed. Bedek de zaden met water en laat het 24 in het afgedekte schaaltje wellen.

Na 24 uur de gewelde zaden in een zeef schudden en met lauw water goed afspoelen. De zaden in een glazen schaaltje doen en afdekken.

Gedurende 48 uur zet je de zaden op een lichte plaats bij kamertemperatuur om het te laten kiemen. Spoel regelmatig goed om.

BRON...HvM, Maatje 6
_________________
Sportieve groot'n Henk




Registratie: 24-11-2003
Berichten: 156
Woonplaats: Oisterwijk
Leeftijd: 18

BerichtGeplaatst: 10-09-2004 16:45 Onderwerp: Reageer met quote
Kees,

Inderdaad, het hele enzymen verhaal en verder begon me een beetje te duizelen. Toch bedankt voor de toelichting, het is ook wel duidelijker geworden. Maar ik moest er even van bekomen. Ogen waren groter dan de maag laten we maar zeggen....

Henk,

Ik heb over het hele kiemingsverhaal al wel eens vaker gedacht. Op deze manier kun je denk ik erg eenvoudig een erg goede boillie maken.
Hennep en duivenvoer gewoon klaarmaken, lekker diverse zadenmengeling, koken, afgieten, en even laten drogen.
Dan door de koffiemolen halen, en je hebt een lekkere drap. Eventueel wat tarwebloem en/of eialbumine tegen de vochtigheid, wat eitjes toevoegen, en men heeft een boillie die vele malen beter is dan dat waar de overgrote meerderheid mee vist.
Gewoon maar en voorbeeldje.

Waarom? Omdat bijna niemand met ongekookte particles vist. Werkt gewoon veel slechter.
Waarom malen we dan alles, van tijgernoten tot mais, van hennep tot sojabonen, allemaal in droge vorm??? Omdat het beter draait? Omdat men het voor mijn geboorte al deed. Werkte toen goed, werkt nog steeds.

Ik moet toegeven dat ik zelf nooit anders gedaan heb. Ook altijd alles droog, natte bestandsdelen gaven al snel te veel problemen.
Als de nattigheid op valt te lossen, kunnen we denk ik nog veel leuke dingen gaan doen...

Alles wat we toevoegen is vaak om te compenseren. Waarom dan niet gewoon zorgen dat door de gebruikte bestandsdelen geen gegronde reden meer bestaat om te compenseren?

Wie het weet mag het zeggen.
========================


Kijk Henk,

mijn allereerste topikje. Gaat ook over het kiemen van zaden. Je verliest alleen zoveel van de kwaliteit als je er boilies van draait.

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... ht=#139877

Gisteren nog een babbel gemaakt met maatje 8. Mede over aas en z'n kanaaltje.

groeten Mitsz
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

25-03-2005 11:34

Hmmmmm..... Ik zie net dat je dit topicje weer voor de dag trekt Henk.

Doet me weer eens afvragen in hoeverre het mogelijk is om gekiemde zaden in je boillie te verwerken. Ben er toen een tijdje mee bezig geweest, maar ben nooit echt verder gekomen dan het uitwerken van de theorie.

Wat zou nu eigenlijk de toegevoegde waarde van de extra eiwitten en vitamines/vetten nog zijn wanneer je dit alles weer in een gekookte boillie verwerkt?

En dan is er natuurlijk nog de kwestie hoe je dit goed rollend zou moeten krijgen. Want voedingswaarde is in dit geval een, maar verwerkbaaheid lijkt me al een stuk moeilijker.


Dus heb jij misschien de oplossing Henk? Lijkt me tenminste voldoende interessant om nog eens nader op in te gaan

Mvg, Erik

P.S. Ik heb er geen enkel bezwaar tegen als Mitsz zijn visie omtrent het bovenstaande nog eens uiteen zou willen zetten. Dus als jij het niet meer weet Henk... :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-03-2005 15:43

graag,

maar nu eerst even vissen :D

laters Mitsz
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

26-03-2005 19:31

Veel succes zou ik zeggen!

Praten later wel weer verder
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

28-03-2005 19:20

En Mitsz,

beetje lekker gevist?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

28-03-2005 21:57

Wist u dit al ........

Kiemen
Op uw vensterbank uw eigen kiemgroenten maken. Vers, goedkoop en zeer gezond!

Erik,

Allereerst;
De waarde van kiemen

De waarde van kiemen
Er is een oude Chinese legende die het verhaal vertelt van een groep Chinese landverhuizers die de
Jang-tse-kiang rivier opvaren, op zoek naar een nieuw woongebied. Hun boot zit vol proviand en zaaigoed voor later. Er steekt een verschrikkelijke storm op en de boot is een tijd lang speelbal van een nukkige onweersbui. Praktisch alle etenswaar slaat overboord. Alleen het zaaigoed blijft bewaard.
Kletsnat en onbruikbaar als het is geworden.
Alles begint te ontkiemen. Helaas, daar valt niets meer mee te beginnen.
Een aantal hongerige dagen later zetten de landverhuizers hun tanden in de jonge kiemplantjes. Zo slecht blijken die niet eens te smaken. Aangenaam verrast zijn de opvarenden ook, dat deze eenvoudige plantaardige maaltijd genoeg is om hen zo snel weer op krachten te laten komen....

Chinese farmacie
Eeuwenlang zijn kiemen onderdeel geweest van het dieet van tientallen culturen in Oost en West.
Het gebruik ervan zou ouder zijn dan de Bijbel. Gekiemde zaden werden al gegeten in Mesopotami­ë, Egypte en het oude Griekenland. Volgens een publicatie van het Duitse ministerie van landbouw, teelden en aten de Chinezen 3000 jaar geleden al kiemen.
Andere bronnen reppen over oude manuscripten waaruit blijkt dat de Chinezen 5000 jaar geleden al regelmatig kiemen zouden hebben gegeten. De toenmalige keizer van China zou al geweten hebben van de therapeutische waarde van kiemen.
Zoals aan het eind van de zestiende eeuw ene Li Shi Chen in zijn "Pen ts'ao kang mu" (een uitputtend werk over Chinese farmacie en kruiden) ook uitvoerig inging op de medicinale waarde van kiemen. Chen schreef kiemen onder andere voor als remedie voor waterzucht en reumatiek. Nog altijd staan ontkiemde mung- en adukibonen in het verre oosten op veler menu.
Het Himalayavolk, de Hunza's, gebruikt kiemen om de winter mee door te komen.
Dichter bij huis stuiten we op het traditionele Zweese gerecht Kruska, gemaakt van ontkiemde granen en lijnzaad, dat de spijsvertering heet te bevorderen, vooral de vertering van zetmeelproducten.
Wat langer geleden, in de achttiende eeuw, propageerde de Engelse kapitein Cook het gebruik van ontkiemde granen als middel tegen scheurbuik. Cook brouwde een coctail van ontkiemde gerstekorrels, die hij gedurende lange tijd bij lage temperaturen had laten koken. Cook schijnt zijn hele drie jaar durende zeereis niet één man verloren te hebben, tenminste niet aan scheurbuik.

Eiwit-tekort
In de Verenigde staten werd tijdens WO II een campagne gelanceerd om de mensen vertrouwd te maken met het laten kiemen en eten van sojabonen. Men voorspelde een eiwit-tekort, dat evenwel uitbleef. In 1948 was iedereen de sojaboon weer vergeten. Behalve de veeboeren natuurlijk.
In de agrarische sector werden ontkiemde granen voor de komst van de kant-en-klaar korrels veel gebruikt als voedingssupplement voor dieren. In Noord-Frankrijk kregen postduiven gekiemde granen voor hun vertrek.
Er is veel veranderd. In enkele decennia tijd, heeft het kiemen van granen, peulvruchten en oliehoudende zaden, enorm aan populariteit gewonnen.
In Duitsland kwam de Voorlichtingsdienst van het ministerie van Voeding, Land- en Bosbouw, in 1994 met een enthousiaste en uiterst leeswaardige brochure over de waarde van kiemen. Het ministerie wijst erop dat kiemen vaak veel hogere gehalten aan vitaminen bevatten dan groenten als kropsla, tomaten en wortelen. Verder schrijft men dat mineralen dankzij het kiemproces makkelijker opneembaar worden voor het menselijk lichaam en dat de eiwit- en verkwaliteit in belangrijke mate wordt verbeterd.
In Amerika zag Paul Burkhoder (Yale Universiteit) in de jaren veertig de gehalten van sommige B vitaminen met honderden procenten toenemen. Vooral bij haver, waar het gehalte aan vitamine B6 met 500 % toenam, dat van panthoteenzuur met 200 % en vitamine B2 zelfs met 1300 %.
Van verschillende soorten bonen geeft de literatuur een verdubbeling tot een verzesvoudiging van het vitamine B12 gehalte aan. Ook het vitamine C gehalte kan beduidend toenemen. Met de aantekening dat de zaden zelf weinig tot geen vitamine C bevatten.

Pleitbezorgers
Ann Wigmore is waarschijnlijk de belangrijkste en invloedrijkste propagandiste van het gebruik van kiemen geweest. Maar er waren andere pleitbezorgers.
De Zwitserse natuurgeneeskundige Alfred Vogel bijvoorbeeld, die in de jaren zestig hoog opgaf over de waarde van ontkiemde tarwe, rogge en gerst. Hij adviseerde deze granen als een probaat tonicum. Ontkiemde granen hadden de mens iets te bieden wat zij "bij menige dure preparaten en tonicums" vergeefs zouden zoeken. "Een versterkend en bloedvormend middel, zoals we niet gemakkelijk voor ons dure geld kunnen kopen". De werking zocht Vogel vooral in de aanwezigheid van het enzym diatase, dat tijdens het kiemproces wordt gevormd en zetmeel omzet in suiker.
Interessant is dat in relatief kleine kring hoog wordt opgegeven over de betekenis van het enzympreparaat vasolastine dat de bloedvaten zou reinigen van aangekoekte vetafzettingen.. Een preparaat dat zijn oorsprong vindt in ontkiemde tarwe.
In het verleden is in Amerika in agrarische kring onderzoek gedaan naar de betekenis van ontkiemde haver bij vruchtbaarheidsstoornissen van koeien en stieren. De simpele aanvulling van kuilvoer met (ontkiemde) haver, verrichtte in sommige gevallen wonderen. In een onderzoek van het "Proefstation voor de Veeteelt" in het Amerikaanse Beltsville, beschreef de onderzoeker de resultaten als verbazingwekkend. "In alle (elf) onderzochte gevallen brachten de koeien die voorheen zes tot veertien maanden vergeefs waren gedekt, opnieuw normale, gezonde kalveren ter wereld. Hetzelfde gebeurde vervolgens bij een tweede groep volledig onvruchtbaar geachte koeien. Zoals ook stieren in alle onderzochte gevallen hun normale vruchtbaarheid herkregen."
De binnen de landbouw welbekende onderzoeker Ehrenfrief Pfeiffer, vertelde in 1951 op een bodemconferentie dat hij er altijd in was geslaagd vruchtbaarheidsstoornissen van stieren op te heffen middels een streng dieet van groene alfalfa, gevolgd door ruime hoeveelheden ontkiemde haver.
Terug naar de menselijke voeding. Ann Wigmore vat alle claims aangaande de waarde van kiemen in 1985 als volgt samen: "We praten over één van de geconcentreerste bronnen van vitamines, mineralen, enzymen en aminozuren (proteine) die er bestaan. Weinig hedendaags voedsel vereist bij de productie zo weinig tijd, energie en kosten, en levert toch zo veel voedingswaarde."
En: "Bij overvloedig gebruik hebben kiemen de eigenschap het lichaam jong te houden door de cellen van hoogwaardige voeding te voorzien en ze te helpen giftige afvalstoffen kwijt te raken."
Een groot gedeelte van dit verhaal is ontleend aan het blad "Vruchtbare Aarde" en mag met bronvermelding voor verdere plubicatie gebruikt worden.
==============================

Heb boilies gedraaid met 10 - 15% gekiemd birdfood,
de verwerking en draaibaarheid viel nog best wel mee bij dit percentage en ik vond het zelfs beter draaien dan birdfood in droge vorm.

Mits kort gekookt valt het verlies aan voedingswaarde best wel mee, vergeleken met de kooktijden van ons eigen eten tenminste.

Verder kan ik niet met zekerheid aangeven of die boilie duidelijk beter vangt dan andere, althans niet voor mijzelf.
Andere gebruikers echter zweren erbij, vooral in het vroege voorjaar, o.a "maatje 6".


:wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

29-03-2005 09:08

Henk?

En andere mee denkers.
Mits je dit dus op de baksteen methode klaar maakt .
Want dan verlies je dus helemaal niets van je voedings waardes.
Het zit immers verpakt in je kook water.

Heb dit nog niet gedaan .
Wil dit wel gaan proberen.

Nadeel lijkt mij met de baksteen methode dat na het snijden je geen dichtgeschroeide zijde,s hebt .
Lijkt mij dus dat dit erg poreus zal zijn (worden) in het water.
Wat weer resultaat geeft dat ie veel sneller van je hair zal zijn dan de normale boillie en dat het dan dus weer witvis gevoeliger wordt.

Hoe denk jij (jullie) hierover ?

bijvoorbaad dank voor het meedenken.

Groetjes Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

29-03-2005 14:26

Marcel Mos schreef:Henk?

En andere mee denkers.
Mits je dit dus op de baksteen methode klaar maakt .
Want dan verlies je dus helemaal niets van je voedings waardes.
Het zit immers verpakt in je kook water.

Heb dit nog niet gedaan .
Wil dit wel gaan proberen.

Nadeel lijkt mij met de baksteen methode dat na het snijden je geen dichtgeschroeide zijde,s hebt .
Lijkt mij dus dat dit erg poreus zal zijn (worden) in het water.
Wat weer resultaat geeft dat ie veel sneller van je hair zal zijn dan de normale boillie en dat het dan dus weer witvis gevoeliger wordt.

Hoe denk jij (jullie) hierover ?

bijvoorbaad dank voor het meedenken.

Groetjes Marcel Mos.


Je verliest dan inderdaad veel minder, maar op de hair vissen....

Ik heb afgelopen jaar tot vijf keer toe een tik op de top, en daarna een lege hair gehad :o

Maar azen dat ze op die oplosbare dingen deden 8)

Dus draai gewoon 20% normale bollen, en voer deze er tussen door, en vis hier ook mee. Snij ze eventueel nog wat hoekig.

En gij zult vangen zij de denker...



P.S. Henk,

het lijkt me inderdaad niet zo'n goed plan om zo'n 50% als basis voor je boillie te willen gebruiken. Beter gewoon gebruik van maken in je alles naar huis vissende particle mix. Wat dat betreft heb je me wel overtuigd met saga hierboven, haha 8)

Laat het voorjaar maar komen :wink:

Misschien ga ik er nog wel eens mee aan de slag... misschien...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

14-04-2005 15:05

Een andere soortelijke methode wat Jim Gibbinson eens beschreef, was ook
best interessant!
Hij deed het volgende: Hij spoot worsten, en rolde deze in met folie (door-
zichtig en hittebestendig!). Hij bond eerst de uiteinden vast, en knoopte b.v.
om de 2cm met een stukje nylon ieder stukje tot een balletje. Dus je krijgt
dan een soort ketting met allemaal balletjes. Zelf heb ik dit niet geprobeert,
maar de voordelen waren volgens Gibbinson het volgende:
- Zeer goed behoud van attractoren.
- Boilies bleven langer goed, ook zonder diepvries.
- Voedingswaarde bleef volgens hem beter.

Nadelen:
- Deze methode is niet echt geschikt, wanneer je grote hoeveelheden boilies
wilt draaien.

Tot slot: Die ketting moet je naatuurlijk wel koken (logisch!).

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

14-04-2005 18:46

Klink wel grappig. Nu bewaar ik altijd al mijn boilies buiten de vriezer.
Ik denk dat het wel een keer het proberen waard is, al betwijfel ik of het meer karper op de kant brengt.
Plaats reactie