Paar vraagjes over ingrediënten


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

17-02-2005 17:37

Paar vraagjes:

- Ik zag in de supermarkt poeder sweetener staan voor een heel acceptabele prijs, maar ik denk dat je behoorlijk wat van dit spul door je mix moet gooien wil je hetzelfde effect krijgen als een beetje sweetener uit de hengelsportzaak. Kan iemand mij hierover iets meer vertellen?

- Melasse zorgt er ook voor dat het wat zoeter wordt. Weer dezelfde vraag als de vorige. Is met een paar mixen die fles leeg of kan je er net zo lang mee doen als sweetener uit de hengelsportzaak?

- Heeft iemand ervaring met het harder laten worden van de boilies dmv rijstebloem? Werkt dat een beetje?

Ik hoop dat ze beantwoord kunnen worden.

Groeten,

Tim
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

17-02-2005 19:36

De sweetener uit de hengelsportbrange is volgens mij inderdaad geconcentreerder, maar het kan ook goed zijn dat het weinig uitmaakt. Als ik boillies zoeter wil maken gebruik ik altijd zoetstof voor menselijke consumptie. Dat is dan poedersweetner of vloeibare. Zo heel veel heb je niet nodig, karpers kunnen zoete smaak veel sterker waarnemen dan mensen dus echt veel meer dan je van de karpersweetner zou gebruiken zou ik niet toepassen in je boilliemix.
Melasse heb ik zelf niet gebruikt. Je zou de zoekfunctie ff moeten gebruiken om ergens te vinden hoeveel je ervan moet gebruiken in de mix. Zal vast wel ergens staan.
Rijstebloem als verharder weet ik zo ook niet. Heb het sowieso nooit als ingredient gebruikt. Als je echt je boillies wil verharden zou dat ook met eipoeder kunnen. Of langer laten drogen na het koken. Zelf heb ik hier nooit behoefte aan, maar dat kan verschillen. Misschien ook iets over te vinden met zoekfunctie??

Succes ermee
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

17-02-2005 21:23

Dat eipoeder en cassiene enz. vind ik allemaal veel te duur, net zoals de sweetener uit de hengelsportzaak trouwens :wink:
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17-02-2005 22:21

Hoi Tim

Rijstebloem is een redelijk goede uitharder in combinatie met een 2 op 1 verhouding van tarwegriesmeel met maismeel of groffe polenta.

Dus bijv :

300 Gram Tarwegriesmeel
150 Gram Maismeel of polenta
150 Gram Rijstebloem

En dan kan je nog best wat toevoegen want dit kan aardig wat hebben kwa verwerkbaarheid.

Groetjes Daan
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

18-02-2005 07:50

Tijm,

Wil je met semolina (rijstbloem) hetzelfde uithardingseffect krijgen als ei-albumminne heb je veel meer rijstbloem nodig, zeg maar 30% rijstbloem in tegenstelling tot 7% albuminne.
Echt nodig heb je het niet, zelf gebruik ik geen van beiden en mijn boilies zijn net zo hard als ready-mades.

Melasse kan je goed verwerken in je mix, het grootste nadeel is dat het rollen erg lastig wordt omdat de mix erg kleverig wordt.
Melasse kan je zelf ook maken. Gewoon een halve liter water koken en steeds rietsuiker toevoegen, net zolang totdat het bijna stroperig wordt. Dan laat je het afkoelen en heb je melasse wat je goed in je mix kan gebruiken.
Je kan ook gewone zoetstof in je mix toevoegen. In de supermarkt heb je van die zoetstof staat bij de suikerproducten) een pot kost 75 cent, het wordt veel gebruikt bij gerechten.
Tijdens het koken van je boilies smelt deze zoetstof door je boilies heen.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

18-02-2005 08:01

Marijn,

Semolina is griesmeel en geen rijstebloem.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

18-02-2005 10:23

Ik kom eigenlijk tot de conclusie dat de zoetstof uit de supermarkt goed te doen is, maar hoeveel heb je nodig voor bijv een kilo mix???
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

18-02-2005 11:00

Tim,

50 gram per kilo mix moet voldoende zijn,

Mark, heb het net opgezocht... Je hebt gelijk. Ben altijd in de veronderstelling geweest dat semolina de rijstmeel was... Sorry :oops:
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

18-02-2005 11:41

No problem :lol:

Kan gebeuren.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

18-02-2005 15:43

marijn ham schreef:Tim,

50 gram per kilo mix moet voldoende zijn,

Mark, heb het net opgezocht... Je hebt gelijk. Ben altijd in de veronderstelling geweest dat semolina de rijstmeel was... Sorry :oops:


Dat is dus wel behoorlijk wat meer dan de sweetener uit de hengelsportzaak.
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

18-02-2005 17:56

Op http://www.natrena.nl/nl/NP/Zoetstoffen/Vloeibaar/ staat dat vloeibaar het enige natrena product is dat geschikt is voor bakken en koken, de andere (poedervorm) is dat dus niet. de zoetstofen in natrena vloeibaar zijn: cyclamaat, saccharine, 1 ml Natrena Vloeibaar is even zoet als 13 gram suiker

het kristalpoeder is niet geschikt voor warme gerechten aldus natrena http://www.natrena.nl/nl/NP/Zoetstoffen/Kristalpoeder/
de zoetstof hierin is aspartaam, en dat verliest zijn zoetkracht bij verhitting ...
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

18-02-2005 18:50

Maar ik weet niet of natrena hetzelfde is als wat ik heb zien staan. Ik zag namelijk een grote fles euroshopper sweetener staan. Zo stond het erop. Het was poedervorm. Ik weet niet of dat natrena is of niet. Ook staat er bij langdurige verhitting en wat is lang dan??
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

18-02-2005 19:46

Ik zou eens kijken of je erop ziet staan wat de zoetstof is, aspartaam is dus kennelijk minder geschikt voor koken en bakken, al staat er dus nergens hoe lang langdurig is, ik zou het risico gewoon niet nemen en er iets in doen wat wel geschikt is...

edit: google op euroshopper zoetstof en je komt op
http://www.aspartaam.nl/info/producten.html
daar staat de euroshopper tafelzoetstof inderdaad bij, deze zoetstof bevat dus aspartaam...
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

19-02-2005 08:35

Hartstikke bedankt voor je bruikbare reacties. Ik ga dan toch maar voor de vloeibare.
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-02-2005 13:29

wel heb je rijst semolina. zoals ook mais en tarwe variant.
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

19-02-2005 15:16

Maarten Darkje schreef:Ik zou eens kijken of je erop ziet staan wat de zoetstof is, aspartaam is dus kennelijk minder geschikt voor koken en bakken, al staat er dus nergens hoe lang langdurig is, ik zou het risico gewoon niet nemen en er iets in doen wat wel geschikt is...

edit: google op euroshopper zoetstof en je komt op
http://www.aspartaam.nl/info/producten.html
daar staat de euroshopper tafelzoetstof inderdaad bij, deze zoetstof bevat dus aspartaam...


De zoetstof bevat maar 3% apartaam dus ik ga het gewoon proberen en anders wordt het de vloeibare. Hoeveel heb je nodig van de vloeibare in je mix???
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

19-02-2005 16:10

de rest is waarschijnlijk om er een poeder van te maken?
als er ook andere zoetstoffen in zitten lijkt het me geen probleem, maar als die 3% aspartaam de enige zoetstof is, en daar vernietig je ook nog eens een deel van, dan zou ik toch een zoetstof met een andere zoetmaker kiezen.

1ml is gelijk aan 13gram suiker, dus 5-10 ml per kilo lijkt me wel voldoende
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

20-02-2005 10:13

Zijn er nog meer mensen die de vloeibare natrena gebruiken? Zo ja, hoeveel ml doe je op bijv een kilo mix???
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Plaats reactie