voor de zelf draaiers!!!!


joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

06-02-2005 23:51

henk bedenk es wat de zutter allemaal uit dat eerst rijtje kan weglaten

die laten hun bollen ergens draaien

dus geen ivestering want meel hebben ze al

mixen moeten ze maar mengen das niet moeilijk

en ik garandeer je dat in de mix van ws aardig wat dure producten inzitten

ze hebben nog een winkel erbij dus hoeven niet vd boilies te leven

is bijzaak voor hun
Laatst gewijzigd door joel merken op 06-02-2005 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
op het randje
jacco noordermeer

06-02-2005 23:54

joel precies wat ik zeg

niet in de hoeveelheden die men verwacht!!

jn
jacco noordermeer

06-02-2005 23:57

heren ik draai er een eind aan voor vanavond

ik ben blij met de vele reacties

en denk dat we nog wel ff door kunnen gaan

maar dan morgen he!!

mvg jn
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

07-02-2005 00:08

mitsz van der kamp schreef:ja Wouter, laat me niet lachen...

Dat soort "eerlijkheid" heb ik wel meer gezien.

"Er zit vismeel in mijn vismeelboilies" ja en? welk dan? Daar gaat het om natuurlijk. Aan een recept heb je niet zoveel. Het gaat om de KWALITEIT van de betreffende ingredienten.


Mitsz,
Aangezien je niet zo veel hebt aan het recept vraag ik me af waarom jij (en andere) het er juist niet op zet, zoals Joel ook al aan geeft gaat het toch om de juiste verhoudingen, daar komt nog bij dat een producent het goedkoper in kan kopen dan een consument en vinden de meeste vissers bollies draaien toch wel een ongeloofelijk K-werk. Dit alles bij elkaar opgetelt denk ik dat het toch vrij eenvoudig kan zijn om het recept op de verpakking te vermelden.

Dat je niet het onderste uit de kan wil laten zien snapt eenieder maar in voedingsmiddelenindustrie hebben we nu eenmaal bepaalde afspraken , waar iedereen zich aan dient te houden, waarom zou dit anders zijn voor bolliedraaiers?

Met vriendelijke groet,
Wouter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-02-2005 08:39

Wouter,

Voor voeding zijn er regeltjes over wat er op het etiket moet staan. Maar er staat nergens dat je de receptuur moet vrijgeven. Voor een boiliemix zou je kunnen volstaan met de voedingstoffen. Gehaltes eiwit, koolhydraat, vet, vezels etc. plus wat e-nummers van de toevoegingen. Nu zou dat al mooi zijn, maar de kwaliteit van de gebruikte ingredïenten haal je er niet mee uit. Net zo min als de levensmiddelen in de supermarkt daar iets over vrijgeven op het etiket.

Groet, Kees
jacco noordermeer

07-02-2005 08:48

kees het is wel nategaan welke e nummers goed of slecht zijn voor de vis
en ik denk dat er bij goedkope producten heel wat meer vreemde e nrs
voorkomen dan men lief is
zo kan je met weinig info toch nog wel bepalen of je met zgn
gevaarlijke stoffen aan het vissen bent

laten we eerlijk zijn het gaat toch ook om het welzijn vd vis
zeker in deze tijd

mvg jn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-02-2005 09:17

Ik zei dat dit al mooi zou zijn, Jacco.

Maar de e-nummers beperken zich tot bepaalde toevoegingen. Feitelijk gaat het mij om de argumenten over het vrijgeven van de receptuur. Niemand is daartoe verplicht en er is geen fabrikant die het doet. De echte kwaliteit van een product laat zich slecht afschatten vanaf het etiket. Dat geldt ook voor de producten in de supermarkt.

Groet, Kees
jacco noordermeer

07-02-2005 09:43

ik bedoel hiermee te zeggen kees
als een producent verplicht word gesteld om bepaalde dingen op zijn verpakking moet zetten het niet zo interesant meer is om troep in het voer te doen
jij weet net als ik dat bij bv koi voer al heel lang vermeld word op de verpakking wat de analise is vet/eiwit/vezel/e nrs
ik koop mijn koi voer niet omdat het toevallig hikari/takazumi/dainitci
heet
ik koop voer met de wetenschap dat het goed moet zijn voor mijn vis
nu heb ik een baal thuis van 20 kg kosten 20euro!!
maar word speciaal geproduceerd voor karperkweekerijen
hierin zitten betere ingredienten in dan menig bekend voertje
ik heb gesproken met de vertegenwoordiger hiervan en hij bevestigde
dit terwijl zij ook bv takazumi in het assortiment hebben
in de koi wereld moet het duur zijn dan is het goed!!!
net als in de hengelsport lijkt het

mvg jn
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

07-02-2005 09:50

Jacco,

staat er op die zak goedkoop koivoer het recept dan?
jacco noordermeer

07-02-2005 10:16

nee mitsz dat niet
maar wel de persentage"s vet/eiwit
vezel
verteerbaarheid in %
dat is handig voor je filter belasting
ik heb in mijn vijver wel te maken met vervuiling
als het voer beter verteerbaar is vervuilt het minder toch??
dus kan ik meer voeren en dat is te zien aan de groei
en ze krijgen op deze wijze ook meer vitamines en mineralen binnen
en dat bevordert weer de weerstand

of sla ik de plank nu mis

jn
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

07-02-2005 10:18

Kan ik nog wel even iets aan toevoegen.

Het motto in de karperkwekerij is "slikken of stikken". Denk je nu echt dat karperkwekers het belangrijk vinden, dat die vissen een gezond voer binnenkrijgen? Dacht het niet. Het gat hier enkel en alleen om de snelle groei. Natuurlijk moeten er geen dooie vallen, maar dat is dan ook alles.
Veel van die karperpellets voor de kwekerijen bevatten sojameel ipv vismeel. De vissen zullen een methionine tekort oplopen. Er zitten geen extra vitaminen in toegevoegd en al vooral geen hittebestendig vitamine C. Veel te duur dat spul. En zo kan ik nog wel even doorgaan

Die dure voetjes waar jij het over hebt, zijn voorzien van de beste kwaliteit ingredienten (sommige dan). En er is een bak research aan vooraf gegaan. Gezien de meesten ook nog eens worden geproduceerd in Japan, zijn de kosten natuurlijk erg hoog. Ga er echter maar vanuit, dat die karperpellets in het niet verdwijnen tov je goede koivoeren, die zijn gemaakt om de vis gezond te houden, iets wat je van die goedkope pellets echt niet kan zeggen

Heb ik nog een goeie voor je.

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen, dat er zeer binnenkort een Nederlands bedrijf op de markt komt met een geheel nieuw koivoer. Dit bedrijf vermeld alle gebruikte ingredienten, maakt geen gebruik van conserveringsmiddelen en heeft erg veel research gedaan naar het wel en wee mbt koivoer. Als je de bladen in de gaten houdt, dan kun je het niet missen.

Is ook wel weer duurder dan je pellets, maar ja...dan blijven je vissen wel gezond.

DF heeft overigens je karperpellets ook.

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

07-02-2005 10:21

nee mitsz dat niet
maar wel de persentage"s vet/eiwit
vezel
verteerbaarheid in %


zie daar gaan we al. Geen koolhydraatgehalte op de zak he?

Hoe zou dat nou komen?
jacco noordermeer

07-02-2005 10:28

een mens kan nog wat leren zo
en je hebt de goede voorje mitsz
ook ik voer nog andere pellets er bij
zodat het niet een eenzijdig dieet wordt
ik snap best dat de bekende merken een stuk duurder zijn
en ook dat onderzoek een berg tijd dus geld kost
maar ook hier worden absurde prijzen berekend
maar van die nederlandse producent wist ik nog niet
ik zal het eens na kijken
bedankt voor de tip
mvg jn
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-02-2005 10:34

Jacco, als jij dit jaar wat jong Valkendwaard broed (ca. 2 gram gemiddeld) uit Valkenswaard zou halen en je zou die visjes met je huidige Koi voer gaan voeren ben ik er zeker van dat de meesten lichamelijke afwijkingen zullen krijgen. Is zelfs nu zo met het allerduurste Koi voer.
Hoezo gezond??? Bij jongbroed blijkt nog steeds enkel natuurlijk voedsel gezond te zijn en als ze wat groter zijn is enig bijvoeren pas mogelijk zonder dat er afwijkingen ontstaan. Bovendien groeit jongbroed in 3 maanden ca. 2x zo snel op natuurlijk voedsel als op het allerduurste Koi voer. Om het nog maar eens luid en duidelijk te zeggen gezond visvoer bestaat er niet (buiten natuurlijk voedsel), wel is het een minder schadelijk dan het ander!!!
jacco noordermeer

07-02-2005 10:41

ho mitsz dat staat er wel degelijk op hoor
effe kijken hoor

proteine 45%
ruw vet olie 12%
nye 21.3%
as 10%
vezel 3%
brut energie kcal 4652
mj 19.5
kcal 3643
mj 16.3
vit a 6l u/g
vit d3 1.1 l u/g
vit e 150 mg/kg
en dan staat er nog iets maar is onleesbaar geworden

is het wat of niet?

mvg jn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-02-2005 10:45

Goed, we zijn er geloof ik. :roll: Of niet. :-?

Natuurlijk wil ik het beste voor mijn koi, maar ook het beste voor mijn portomonee.

Ik vergelijk daarom bij het koicentrum het etiket van een duurder Japans voer, Hikari voor mijn part, met het supervoordelige huismerk van het tuincentrum. Beide vermelden 33 % eiwit, wat vezels en as. Ik lees van het etiket niets dat mij attendeert op kwaliteitsverschillen. Ik lees ook niet welke ingredïenten er precies gebruikt zijn. Op zijn hoogst staat er vermeld (niet verplicht) dat het eiwit uit vismeel is. Maar welk vismeel en van welke kwaliteit?

Nu moet ik maar vertrouwen op de reputatie van de fabrikant.

Groet, Kees
jacco noordermeer

07-02-2005 10:48

natuurlijk aart ik weet ook wel dat dat het beste is
maar hoe wil je daar nu mee vissen???
we moeten gewoon proberen om een zo goed mogelijk aas te maken voor de vis
en ook proberen om de slechte ingredienten te vermijden

welzijn vd vis daar draait het toch om bij de ksn

nu wil ik ook het minst slechte aas voor de vis
klinkt toch logiesch

mvg jn
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

07-02-2005 11:10

gewoon stoppen met vissen Jacco. dat is gezond voor een vis
jacco noordermeer

07-02-2005 11:12

dan zakken de prijzen ook vanzelf he mitsz
geen vraag geen aanbod :lol:
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

07-02-2005 11:19

Mitsz,

Hij gaat binnenkort dus echt van start? Ben erg benieuwd hoe dat gaat lopen!

Groeten,

Mark
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

07-02-2005 11:20

Vele hebben zich van tevoren rijk gerekend enkele zijn er (rijk) van geworden.
Idealisme wat ik hier proef is een mooi uitgangspunt, of het allemaal reëel is dat zijn andere zaken.
Krijg sterk de indruk dat er zijn die het wiel nog maar een keer uit willen vinden?

Valt me wel op dat in deze discussies veel over rommel wordt gesproken maar dat niemand aangeeft wat nu echt rommel is, op een na dan. Waar het mij omgaat wat is nu echt slecht voor onze hobby vriend. Waarbij je aantoonbaar aangeeft dat het voer van invloed is op de levens verwachting.
Spreek je over karperkwekers vergeet men dat er nog maar een in de lage landen is. Met een aantal oude (moeder) karpers die al vele jaren het zelfde voer krijgen, dan te stellen dat het slecht is wat zij te eten kregen vind ik iets te gemakkelijk. Is geen goede vergelijking maar kijk eens naar ons mensen wat we allemaal niet aan (rommel) binnen krijgen. In mijn vijver krijgen de koi en andere karper al vele jaren mijn eigen boilies te eten goed of slecht, sterfte komt er niet in voor. Dit soort discussies roept bij mij meer vragen op dan antwoorden.

Wens een ieder veel succes om van zijn hobby een beroep te maken een goed onderbouwt plan met een langer termijn visie daaraan ontbreekt vaak, dat is het enige wat ik zeker weet.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

07-02-2005 11:54

Jacco, even terugkomend op jouw eerder aangehaalde stelling, je moet niet vergeten dat de omzetsnelheid en volumes ook parten spelen bij de kostprijsbepaling. Als je kijkt dat elk jaar de vraag verdubbeld is en de productiecapaciteit vergroot, dat die capaciteit nu ligt rond de 5 ton eindproduct per normale werkdag, te draaien met 1 werknemer in princiepe (volautomatisch), dan begrijp je ook dat die vaste kosten door heel veel kg boilies gedeeld kunnen worden. Ook weer door het grote volume kunnen de marges stukken lager gehouden worden om toch een aardige boterham over te houden aan het geheel, kwestie van marktwerking.

Oh, en met grondstofleverancieren zijn ook gewoon jaarcontracten te sluiten, dan kom je nog weer veel lager uit qua kostprijs. Zo kopen wij bijvoorbeeld als goedkoopste de eialbumine in in de hengelsport en zijn er zelfs andere bedrijven die hun grondstoffen bij ons betrekken.

Kijk zo durf ik best te beweren dat qua draaikosten wij het goedkoopste produceren in NL (Buiten CF dan, alhoewel), vandaar dat we ook een van de goedkopere zo niet de goedkoopste aanbieder zijn.

Nog even iets over tussenstations, wij werken volgens het princiepe producent > winkelier > consument. Het gros van de engelse merken en enkele nederlandse is producent > verdeler > winkelier > consument. En dan nog bedrijven zoals Mitsz, Dirk, Herman, etc. die ook leveren alszijnde producent > consument. Hoe meer tussenstations, des te hoger hun aandeel in het percentage van de verkoopprijs. Zo ben ik er bijvoorbeeld heilig van overtuigd dat die engelse topmerken qua kwaliteit echt niet veel meer voorstellen dan de Nederlandse qua ingredienten. De meeste daar werken ook volgens een ander marktwerkingsprinciepe, namelijk wat de gek ervoor wil geven. De vraag wordt duidelijk expres naar beneden gebracht dmv de hogere verkoopprijs, om zo minder werk te hebben en toch een goed salaris over te houden aan het geheel. Want kijk nu eens echt naar die mixen, zijn die echt op het oog zo veel beter dan andere merken, NEE!

Ook een groot aandeel in die Kp is de marketing (verkoopkosten) van het geheel. Kijk bijv. eens naar een firma als Dynamite. Als je in elke editie van welk internationaal magazine dan ook 4 a 5 volle pagina's aan advertenties plaatst om product en naambekendheid te krijgen, ze gerenomeerde namen een jaarsalaris betalen en auto van de zaak schenken, puur in ruil voor hun medewerking als consultant e.d., dan kan je begrijpen dat in hun Vp er behoorlijk wat verkoopkosten meegenomen worden, als je dan weet dat ze volgens het tweede verdeelprinciepe werken, dus de langste weg naar de consument, dan is mijn vraag:

Wat mag die boilie nog kosten om uberhaupt winst over te houden van die 10 euro of meer per kg aas?

Nog als laatste statement, over de gebruikte ingredienten, in princiepe zijn de thuisdraaiers en direct leverende bedrijven hier wat in het voordeel. Normaal gezien kunnen zij door de minste tussenstations in de handel betere ingredienten gebruiken dan de massaproducenten, omdat de ingredienten een groter aandeel in hun Kp uit kunnen maken om toch aan een acceptabele Vp te komen, toch? (Mits hun inkoopprijzen natuurlijk niet te duur zijn!). En idd, wij gebruiken bijv. geen casiene of LT 94 vismeel in onze producten, maar is dit nodig is dan de vraag? Volgens mij wordt er voldoende vis op gevangen en is het juist een lange termijn aas gebleken. In mijn ogen zijn die duurdere wateroplosbare, snel verteerbare ingedienten juist meer geschikt voor instant aas. Dit omdat ze eerder als voedsel herkend/beoordeeld worden. Maar het gros van de consumenten die met onze producten vissen zijn voerders, dus ik zie daar het probleem niet van in.

Dan nog een kleinigheidje over de grondstof eieren in de boilie, zoals terecht opgemerkt in een andere topic eet de karper gedeeltelijk rauwe eieren wanneer deze boilies consumeert die normale tijden gekookt zijn. Is dit allemaal wel zo goed voor onze vriend? Ik zet hier duidelijk mijn vraagtekens bij. Dit is dan ook een van de redenen dat wij uitsluitend met de poedervarianten werken (buiten het gebruiksgemak en herkenbaarheid van eiboilies voor de karper), om te voorkomen dat de bacterien die in rauwe eieren aanwezig zijn gedood zijn tijdens het productieproces van het meel. En zoals ik al eerder schreef in deze post, daarom zijn wij ook grootafnemer, maar het product is voor veel bedrijven te duur om in hun product te gebruiken t.o.v. eieren, vandaar dat er maar weinig merken zijn die puur met de melen draaien. De binders uitharders als eivervanger zijn wel de eimelen en dus geen eivervangende producten zoals gommen, etc. De producten hebben dus nog steeds een aandeel in de voedingswaarde van de boilie voor de karper. Er kleeft alleen een nadeel aan het gebruik van een hoger percentage eiablumine in de boilie en dit is de waterdoorlaatbaarheid van de mantel, de smaakstoffen in de kern kunnen niet zo gemakkelijk uitlekken dan bij een "normaal samengestelde boilie" en dit duurt dus langer, waardoor de instant aantrekkingskracht van het aas wat minder is, maar dit is ook niet de bedrijfsvoering waar voor gekozen is, deze is namelijk de volgende:

Een goed aas voor de lange termijn met als doelgroep de voerende karpervisser, prijstechnisch concureerende met de thuisgedraaide boilie, omdat het gros van deze doelgroep geen aas zal kopen met een hoge Vp. Want eerlijkheidshalve binnen deze groep vissers is de hoogste afzet mogelijk en is het daardoor mogelijk om die lagere prijzen te handhaven.

Ik hoop dat dit stukje een verduidelijking is voor Jacco en anderen waarom en hoe we een lagere prijsvoering kunnen hanteren en wat de achterliggende gedachtes daarachter zijn.
mvg

Bart van den Hurk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-02-2005 12:28

Bart, duidelijk! Ik mis alleen nog de Vp van Proline in jouw schrijven hierboven.
jacco noordermeer

07-02-2005 12:39

hoi bart leuk dat je er ook bent

dus met andere woorden

proline heeft een redelijke bol

en mitsz heeft een top bol

en de meeste engelse merken kunnen niet aan jullie tippen

maar hoe zit het dan met een redelijk samengestelde verse thuis draaier
die wel de duurdere producten gebruikt
zoals albumine/caseine vismeelof witvismeel
haringmeel mais tarwe soya lammermelk of weetikveel wat je kan gebruiken

en dan op een mix prijs uitkomt van 2,5/3 euro

het gaat dus eigenlijk om het gemak
niet om de voldoening van onze hobby

jn
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

07-02-2005 13:18

Jacco,

Alle drie hebben ze waarschijnlijk een goeie boilie, maar niet elke bol is geschikt voor elke situatie! Zo is onze boilie het best tot zijn recht lange termijn en zal die van Mitsz instant waarschijnlijk ook wat meer te bieden hebben (ken de boilie niet, dus geen oordeel daarover), maar daar is de Kp ook naar. Met mijn zijstraatje naar de Engelse merken wilde ik alleen aangeven dat de prijs van het product ook niet alles zegt over de mate van kwaliteit van de boilies. In het viswereldje gaat nu eenmaal niet altijd het verhaal op van hoge prijs = hoge kwaliteit, meer wilde ik er niet mee zeggen.

Ook in onze boilie bevat dus albumine, eipoeder, tarweproducten, maisproducten, vismelen, nog niet pratende over de verschillende toevoegingen zoals RR, kelp, kruiden, zout, melkproducten, zaden (heel en gemalen), zemelen, kiemen, betaine, boterzuur (allemaal afhankelijk van de bestelde mix/boilie) etc. Enkel soya en casiene ontbreken uit jouw rijtje, maar dit zijn bewuste keuzes. En hoe meer erin zit, des te duurder de Vp (Dus afhankelijk van de boilie Aart).

En wat is vers Jacco? Ik durf te beweren dat wanneer je onze boilie op bestelling koopt deze verser is dan die van de thuisdraaier, simpelweg door de directe lijn van inkoop van de grondstoffen en het systeem van draaien na bestelling als ook de hoge omloopsnelheid van die bewuste grondstoffen. Maar wat wil ik nu zeggen met al het voorgaande, die bewuste voorgefabriceerde boilie hoeft zeker niet slechter te zijn dan die thuisgemaakte bal, maar ook zeker hoeft deze niet beter te zijn.

De stelling waar ik me gewoon niet in kan vinden is goedkoop = rotzooi en duur = goed, omdat dit gewoon niet opgaat en van veel zaken afhankelijk is.

Dit ter verduidelijking van het voorgaande
mvg

Bart van den Hurk