Zoete of vis flavour??????


Plaats reactie
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

09-12-2004 16:32

Hallo Beste karpervissers,

In welke situatie kun je het beste een zoete flavour gebruiken en wanneer een vis flavour?? En waar vissen jullie mee?? Ik vis namelijk altijd met een zoete flavour, maar misschien kan ik beter een vis flavour gebruiken. Wie kan mij helpen??????? :o

Gr. lex :D
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

09-12-2004 16:45

Momenteel vis ik met een heerlijke vismeelbol met een zoete dip.

Beetje van beide en vang er prima op
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

09-12-2004 19:10

owkeej, ik zal het is proberen. Maar wanneer is een visboilie beter inzetbaar? bijvoorbeeld instant of op een water wat veel bezet is aan karper enz..
:roll:
Gr. lex :P
ik ben roel

09-12-2004 21:44

eey lex
ik vis momenteel met aardbei boilies die ik gekocht heb maar ik ga tegenwoordig zelf boilies draaien want ze zeggen dat je met gekochte boilies minder vang want de karpers kennen het aas al en dan beginnen ze te twijfelen of ze het zullen pakken.
maar ik hoop dat je nog veel 30igers vang. :D
veel vis plezier allemaal en vang ze.

gr roel :wink:[/img]
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

10-12-2004 08:10

okeej......., :D bedankt voor je reactie maar dat wist ik al. Maar welke kan je beter instant gebruiken en welke op langere voercampagnes?? :roll: En waarom??? :wink: .

Groeten, lex
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-12-2004 09:36

Lex,

het verschil tussen boilies geschikt voor voercampagnes en instant vissen,m zit 'm niet in de flavour. Het verschil zit 'm in de basismix van je aas.

Instant vissend kun je op zeer uiteelopende aassoorten je visjes vangen. Met en zonder flavour, het maakt dan weining uit.

Indien je een voercampagne wilt opzetten, zul je met een goede boilie in de weer moeten. Ik stel voor, dat je een leuke vismeelbol in elkaar draait en daar mee aan het voeren gaat. Flavour is dan nog maar van odergeschikt belang. Neem iets wat je zelf lekker vind ruiken en houd je aan de doseringsvoorschriften. Of beter nog: iets minder.

Voor instant reactie: gebruik op watren die diep en helder zijn bij voorkeur van die frisse fruit luchtjes. Op die ondiepe modderige plassen kun je goed met (vis)flavours op oliebasis aan de slag.

Dit is slechts een grove richtlijn, waar vele uitzonderingen op zijn, maar wel een redelijk betrouwbare.

Het beste wat je kunt gaan doen, is gewoon vissen en te leren van de fouten die je maakt. Verander iets als het niet werkt en houd een dagboekje bij, waarin je alles opschrijft. Op den duur ontdek je een bepaald patroon.

Succes ermee

Mitsz
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

10-12-2004 15:49

Okeej, bedankt voor je reactie. En z'n logboekje dat hou ik al bij! Maar als ik gewoon meelsoorten bij elkaar doe en ik maak er boilies van dan ruik ik helemaal niks zonder flavour!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-12-2004 15:54

ja, maar die karper wel.
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

10-12-2004 15:57

ow..??????? :oops: Da wist ik nog nie!!! :oops: Ik dacht als je het zelf ruikt, proeven de karpers het ook! Anders niet!

Gr. lex
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

10-12-2004 19:00

Lex Roording schreef:ow..??????? :oops: Da wist ik nog nie!!! :oops: Ik dacht als je het zelf ruikt, proeven de karpers het ook! Anders niet!

Gr. lex


moet je voor de grap eens je zelf gedraaide (of niet zelf gedraaide) bollen een beetje eten.

weet je meteen hoe dat werkt.

en dan nog: een karper heeft een ander "smaakspectrum" dan wij.

groetz
Ted
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

10-12-2004 19:18

JA :oops: DAT SMAAKT CKER NIET LEKKER!!! Maar je proeft het wel ja!!!
En als je geen flavour toevoegd wat zijn dan goede '''ingrediënten''' om toch een goede smaak te krijgen??????
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-12-2004 19:56

Lex Roording schreef:JA :oops: DAT SMAAKT CKER NIET LEKKER!!! Maar je proeft het wel ja!!!
En als je geen flavour toevoegd wat zijn dan goede '''ingrediënten''' om toch een goede smaak te krijgen??????


dan kun je b.v. denken aan diverse soorten koekjesmeel, melkpoeder
gr
Hans
Gebruikersavatar
ferdy tibbe
Berichten: 418
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

12-12-2004 17:03

zoet? of vis?

vis gewoon waar je uit ervaring vertrouwen in hebt :wink:

strake lijnen. Ferdy
Life is ours, we live it our way
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

16-12-2004 21:25

een karper ruikt veeeeeeel beter dan wij, een hond ook by the way.

Als je teveel gebruikt van een flavout omdat jij die dan goed vind ruiken kan het goed zijn dat er rond je voerplek geen karper meer te bespeuren is :wink: dus op passen daarmee.

Belangrijk vind ik bij syntetische flavours van in de viswinkel is de smaak => dus zelf proeven is de boodschap (mag niet bitter smaken)

Ik zou zowieso geen geld geven aan die dingen, als je uw ogen goed open houd in winkels kan je genoeg vinden waarmee je aan de slag kan.

een karper is dan ook een zoet water varken :wink:
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-12-2004 21:38

Hallo Lex,

je kunt bijvoorbeeld ook denken aan vanillesuiker, of rijstemeel met vanillesmaak als toevoegingen....is allemaal te koop bij de A.H., en dan heb je zeker geen flavour nodig.
Mocht je toch willen....dan het volgende:

Als jonge hond van 14 jaar , zou je eens een keuken van een bejaardentehuis /verzorgingstehuis of ziekenhuis binnen moeten lopen en vragen aan een vriendelijke kok of ze voor jou een beetje smaak-essence over hebben. (en met een lekker cake welke ja dan aanbiedt kunnen ze niet weigeren! :wink: en als je in het weekend gaat dan werkt de chef-kok meestal ook niet dus grotere kans op succ6 :D ) Dit zijn smaak en geurstoffen welke gebruikt worden om toetjes te maken. Ze zijn dus in elk geval geschikt voor menselijke consumpties. Vooral die van het merk dreidoppel zijn toppers!. bitterkoekjes, vanille, sinasappel,kiwi...het werkt allemaal even goed.

gr
Hans Brinkelk
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

17-12-2004 07:41

okeej, ik heb toevallig een oom die in een ziekenhuis kok is dus ik zal er is naar vragen! Bedankt voor jullie reacties!!! :wink:

Gr. lex
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-12-2004 15:45

Danny Pauwels schreef:een karper ruikt veeeeeeel beter dan wij, een hond ook by the way.


Beetje erg scheve vergelijking vind jezelf ook niet?

Een karper ruikt helemaal niet beter dan wij, voor reuk is een drager als lucht nodig, en een verbinding met de hersenen waar de aangetroffen geur vertaald wordt.

Als je met reuk smaak bedoelt ben ik het met je eens.

Ter verduidelijking een karper heeft neusgaten maar van daaruit loopt er geen verbinding naar de hersenen.

Vanille is er een voorbeeld van, neem vanillesuiker, als je het proeft weet je dat het vanille is.
Knijp nu eens je neus dicht en proef dan weer je zult merken dat je suiker proeft.
Wel de vanille van het vanillestokje nemen, bij de weg.
Als een mens zonder reuk iets eet, smaakt het plotseling veel minder of je proeft niks.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-12-2004 21:52

Douwe,
bedoel je zoiets als onder omschreven?? :lol:

Ruiken en / of proeven.

Ruiken?? Nee dat kan een karper niet!! Tenminste niet wat wij mensen onder ruiken verstaan, maar proeven dat kan de karper maar al te goed!! Neusgaten bezit de karper wel maar er is geen verbinding met de keelholte, het bestaat slechts uit een voor- en achteropening, de ruimte daartussen is overspannen met huid.

In de daaronder liggende holte bevinden zich huidplooien die bedekt zijn met een slijmhuid.Tijdens het zwemmen stroomt er water door de neusholte wat daar weer gecontroleerd wordt door de zintuigcellen die verderop in het artikel beschreven worden.

Dus om een idee te krijgen hoe een karper ruikt, om dit reeds lang ingeburgerde woord nog maar eens te gebruiken, zou je de boilie moeten gaan proeven dus?? Ja dat zou kunnen maar onze smaakpapillen zijn lang niet zo goed ontwikkeld als die van een karper. Onderzoeken hebben bewezen dat de karper zoet 512 keer sterker kan waarnemen dan een mens en zout neemt de karper 184 keer sterker waar.

Maar dat proeven van de boilie is ook weer een riskante zaak. Stel je voor dat er bloed- of vleesmelen in zijn verwerkt. Met de tegenwoordige waarschuwingen van BSE lijkt mij dit nu ook weer niet een gezonde zaak: tenzij je natuurlijk zeker weet wat er in de boilie zit. Volgens mij zou het gebruiken van dergelijke melen ook voor de boilie verboden moeten worden. Wij hebben allen toch het allerbeste voor met onze gevinde vrienden, is het niet. Ik heb al gehoord dat het niet bewezen is dat een karper ook BSE kan krijgen, maar het tegendeel is daarmee ook niet bewezen. Tot zolang lijkt het mij verstandig om er dan maar van uit te gaan dat het beter is om dergelijke melen niet meer te gebruiken.

Ook het proeven heeft dan weinig zin als je een idee wilt krijgen wat een karper precies waarneemt. Maar goed, een ieder doet maar wat hij denkt dat nodig is om te doen. Ik ruik ook aan een boilie maar ik denk meer uit gewoonte dan om te bepalen of de karper het wel lekker zal vinden of niet.


--------------------------------------------------------------------------------

Hoe proeft een karper dan:

Nu daar is een pracht proefschrift over te lezen "Food handling and mastication in the carp" een proefschrift van dhr. Ferdinant A. Sibbing dat gemaakt is in 1984 ter verkrijging van de graad van doctor in de landbouwwetenschappen. Dus niet zomaar iets, het is een proefschrift om wel degelijk rekening mee te houden. Wij als karpervissers kunnen het prachtig gebruiken om een idee te krijgen wat zich allemaal afspeelt in of aan de karper.


--------------------------------------------------------------------------------

Maar eerst even wat zintuigen doornemen:

Smaakzin:

De "smaakzin" van de karper is van groot belang bij het lokaliseren van voedsel. Deze zenuwpapillen zitten over het hele lichaam tot en met de staart. Als de mens iets dergelijks zou hebben, zou dat betekenen dat de tenen kunnen proeven hoe iets smaakt!! Maar veruit de meeste smaakpapillen zitten op de baarddraden, lippen en in de bek. Met andere woorden de karper "proeft" het water wat langs hem stroomt en lokaliseert zo de richting van de voedselplek, hij gebruikt zijn baardraden, lippen en bek verder om te onderzoeken waar het zich precies bevind en of iets eetbaar is of niet. De baarddraden en lippen zijn bezet met een grote dichtheid aan smaakknopjes: ca 380 per mm2.
----------------------------------------------------------------------------------
___________________________________________________________

:wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-12-2004 00:21

Ja Henk soms vergeet ik mijn eigen epistels wel eens.
Of ben te lui om er naartoe te verwijzen :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Plaats reactie