pellets


Plaats reactie
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

28-11-2004 23:06

Is het mogelijk om pellets in je boilli's te verwerken?

En hoe?

Ze lijken me erg hard en wil als het even kan ze niet vol laten trekken met water om ze zachter te krijgen.

wie o wie ?

thanx
Gebruikersavatar
ferdy tibbe
Berichten: 418
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

29-11-2004 08:04

heel fijn malen mischien :-?
heb het ook wel eens gedaan in een voertje
heb gewoon wat pelets in een plastic zak gedaan en
met een brede hamer ze heel fijn geslagen werkte wel...

grtz
ferdy
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-11-2004 08:17

Gewoon heel even in de grinder?

Dan worden het allemaal kleine stukjes en die kun je dan weer aan je boiliemix toevoegen. Wel pas toevoegen als je mix al lekker droog is anders nemen de kruimels weer te veel vocht op.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-11-2004 08:46

Camiel,

vraag eens aan je winkelier, of ie de allerfijnste vorm wil bestellen voor je, dan hoef je het helemaal niet te malen.

mvg Mitsz
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

29-11-2004 09:09

thanx

zal vanmiddag is bij raven op bezoek gaan en vragen wat hij voor mij kan betekenen.

maar pellets lossen toch langzaan helemaal op?

wat gebeurt er dan met je boilli?

word die ook soep als je er teveel gemalen pellets in doet?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-11-2004 09:36

Hoe fijner je het maalt hoe minder het nog oplost natuurlijk! Oplossen lijkt mij alleen maar een kwestie van "makkelijk" binnen treden van water door de structuur van een pellet.

Vandaar ook dat ik voor kruimels zou kiezen en geen meelachtig product.

De kruimels aan de buitenkant kunnen lekker oplossen en hen werk doen en de ingesloten pellets zullen door de boiliemix minder tot niet oplossen.

Althans zo denk ik er over :wink: Wellicht dat Mitsz me keihard uit de droom gaat helpen?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

29-11-2004 10:24

Pellets worden alleen gedroogd en niet gekookt, hierdoor zit er geen harde eiwitschil omheen waardoor ze makkelijk uiteen vallen in water. Wanneer je ze in je boilies gebruikt en dus ook kookt komt er een harde eiwitschil omheen waardoor dit snelle uiteen vallen wegvalt.

Heb zelf geprobeerd om van pellets boilies te maken door ze enkele keren te stomen/koken(en dit lukte redelijk). Heb dit niet echt doorgezet zodat ik de ultieme manier nog niet gevonden heb.

Pellets bestaan voor een groot deel gewoon uit vismeel met een bindmiddel. Als je pellets wil gebruiken in je boilies kun je net zo goed gewoon vismeel gebruiken. Ook is er pelletmeel te koop, volgens mij van de carpcollector, hoef je niet zelf te malen.

mvg, Kees
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

29-11-2004 12:05

Als je pellets gemalen in je boiliemix verwerkt zullen je boilies niet tot bijna-niet oplossen mits je fatsoenlijke hoeveelheden gebruikt.
Ook heb ik een tijdje geleden geexperimenteerd met (witvis)lokvoer in mijn boilies en bij normale hoeveelheden loste ook dit niet op, dit zal waarschijnlijk door het eerder hierboven beschreven verkregen eiwitschilletje zijn en dus zijn (snel)oplosbare ingredienten goed te gebruiken in je mix indien je goed doordacht met de hoeveelheden omgaat.

M.V.G.

F.P.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-11-2004 12:28

Een oplossing (haha) hiervoor, is het gebruik van een gedeelte wateroplosbare ingredienten. In geval van de pellets, is het dan aan teraden om de heibot pellets te nemen. Deze hebben een hoog gehalte aan wateroplosbare ingredienten. Maak je hier nu boilies van, is het het beste om ze te stomen. Je ontkomt natuurlijk niet aan de taaie buitenmantel van de schil. Voor het wateroplosbaar effect natuurlijk gewoon de pellets zelf bijvoeren
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

29-11-2004 12:49

thanx allemaal

vanavond mijn meissie maar weer is blijmaken met wat heerlijke geuren vanuit de keuken

zal morgen wel even melden of het gelukt is

thanx
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

06-12-2004 09:27

eindelijk dan toch zover gekomen

mijn home made pellet boilli's.

de boilli's zijn op zich erg netjes geworden, alleen rolden ze niet helemaal lekker maar had het deeg ook expres een beetje droger gehouden ivm de pellets.

ik heb genomen:
60% mossel pellets
20% grove maismeel (lekker voor de uitwaseming)
20% griesmeel.
en ben uitgegaan van 8 eieren op een kilo droge mix.
scheutje bertolli olie voor de fijnproevers onder ons
en max 4ml scopex flavour op een kilo.

ik heb gewoon eerst de eieren op de pellets gegooit zodat deze lekker zacht werden en vervolgens deze even lekker een uurtje in de mixer laten draaien.
daarna de rest erbij gedaan en weer een half uurtje laten draaien.
even rollen en koken maar.

ik heb er even 2 in een glas gegooit vanmorgen(3 uur geleden)
ze wasemen lekker uit(komen continu stukjes los) en het begint hier langzaam erg scopex achtig te ruiken dus dat zit ook wel goed.
Voor de rest blijven ze tot nu toe erg neetjes hard

Voor de doe het zelvers onder ons.

succes
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-12-2004 10:01

Mitz....als ik b.v. de Martin SB pellets koop, en deze ff kort stoom, dan krijg ik dus boillies...right? :roll:
Wel handig eventueel,bovendien zijn de pellets ongeveer 1/3 goedkoper dan de boillies :wink:
MMmmm..verschillende maten boillies, en een deel van de pellets in tweeen snijden en kort koken en voeren met deel gewone pellets....brengt de karper weer flink op een dwaalspoor..moet ik toch eens proberen
gr
Hans
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

06-12-2004 10:20

Hans

ik denk dat zodra je de pellets in kokent water gooit dat ze al uit elkaar beginnen te vallen

ze zuigen erg snel water op en in kokend water worden ze nog flink in het rond gegooit ook
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-12-2004 17:43

Camiel Driehuis schreef:Hans

ik denk dat zodra je de pellets in kokent water gooit dat ze al uit elkaar beginnen te vallen

ze zuigen erg snel water op en in kokend water worden ze nog flink in het rond gegooit ook

camiel...ik zat aan stomen te denken in een combisteamer op mijn werk :wink:
mitz had het ook over stomen dacht ik
gr
hans
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

06-12-2004 18:02

Hans,

Zelf heb ik ze 2 keer kort gestoomd, zodat ze tijdens het stomen niet teveel uit elkaar vielen, uiteraard met drogen tussendoor. Je kunt ze dan al een stuk langer vissen dan normaal. Het hangt een beetje af van het water en je eigen visserij of je het dan nog een keer herhaald. Als je ze dan nog een keer stoomt kun je dit langer doen, omdat er al wat eiwitten aan de buitenkant gecoalguleerd zijn en dus de pellet niet zo snel meer uit elkaar valt.

Stomen doe ik altijd gewoon in een frituurpan gewoon de deksel dichtdoen en het mandje boven het kokende water laten hangen. Let er wel op als je het mandje redelijk vol doet dat je ze regelmatig omschud zodat ze rondom goed gestoomd worden.

mvg Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-12-2004 19:10

Hans,

ik bedoelde dus boilies draaien van de pellets. Fijnmalen (of dat hele fijne spul kopen, griesmeel en eieren. Vervolgens stomen in je rationalletje :D .

80 graden 10 minuutjes.

Camiel,

goeie! Gaat zeker af.....................

Mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-12-2004 19:24

tja....nu lees ik het ook...sorry..toch weer die maandag he! :wink:
Hans
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

07-12-2004 09:00

Gisteren even wat boilli's in het slootje achter mijn huis gedropt vanaf de brug
Niets meer van te zien vanmorgen(met de zaklamp erop)

ik had er 2 op mijn werk in een glas gedropt en lekker laten staan gisteren en dus ook vannacht.

boilli's zijn nog steeds lekker stevig, maar de buitenste laag is helemaal opgelost zeg maar.
En het water is niet meer doorheen te kijken

morgen avond een praktijk testje
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-12-2004 20:31

Peter Wauben schreef:Hans ,is het toevallig een combisteamer van Rational met jetclean functie? :o
Of is het er eentje van Metos? :roll:
In elk geval kun je met de kerntemperatuurmeter de gaarheid controleren van je gestoomde pellets.Heb je tenminste geen last van te doorgestoomde pellets. :P

Groetjes Peter 8)

hoi Peter,
inderdaad een combisteamer van rational, er zit een kerntemperatuurmeter op.....echter deze is redelijk dik,zodat de pellets snel zullen breken vrees ik
gr
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-12-2004 22:15

Peter Wauben schreef:Hahaha Hans,ik wist het. :wink:
Jullie hebben een goeie smaak.
Ik vind het niet gek dat je zo goed vangt,zeker als je zo'n parade paardje hebt om te stomen.
Zeg in welk restaurant of keuken werk je kom ik eens voorbij om te eten en te proeven. :D
Wel op jouw kosten ,haahha :wink:

Peter


Is Goed...je bent welkom in de Gaarkeuken achter Centraal station Den-Haag!,enkel gedurende de wintermaanden :D
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-12-2004 00:18

:wink:
Plaats reactie