druivensuiker in de winter wel of niet als zoetstof gebruike


Plaats reactie
gielen peter
Berichten: 47
Lid geworden op: 14-10-2004 23:49
Locatie: tongeren

15-10-2004 22:51

druivensuiker in de winter wel of niet als zoetstof gebruiken?
klas laatst ergens dat suiker niet zo goed was in de winter omdat het moeilijk zou verteren
nu is men vraag kan druivensuiker dan wel dat word snel opgenomen en geeft metteen nog een boost denk ik
iemand met me eens of niet???
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-10-2004 23:05

Neen Peter.
Koud water...Vis = Passief.
Passief = geen brandstof gebruik.
Druivesuiker = Brandstof.
Toch met brandstof/koolhydraten voeren=nog eerder verzadiging van vis.
Verzadigde vis eet nix.
Groet'n Henk..

still growing Old.
gielen peter
Berichten: 47
Lid geworden op: 14-10-2004 23:49
Locatie: tongeren

15-10-2004 23:10

ok thanx henk

ik dacht gewoon dat druivensuiker en heel kort werkende stof is
die erg snel uitgewerkt is

plus het lost je boilie op in het water
dat kan ook alleen maar voordeel zijn niet?

met druivense groet
peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-10-2004 23:15

Kan een voordeel zijn, echter niet in de winter.
Groet'n Henk..

still growing Old.
gielen peter
Berichten: 47
Lid geworden op: 14-10-2004 23:49
Locatie: tongeren

15-10-2004 23:21

ok henk thx

sweetners ook niet gebruiken dus??
zijn er andere middelen om je boilie zoet te krijgen in de winter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-10-2004 23:28

Peter,
Dit topic gaat over; Druivesuiker in de winter, wel/niet..

Nu heb ik ergens iemands (zin/onzin) ergernis gelezen m.b.t. onderwerpen die:
1 niks te maken heeft met het topic
2 voor een gewone mens niet te begrijpen valt door nogal moeilijke woorden uit de chemie
3 nog maar in de verste verte lijkt op de theorie die de vorige god net neergepend heeft..
8) 8) :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

16-10-2004 08:12

Henk :lol:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-10-2004 08:47

@ Henk

Ondanks de "humorvolle" wijze waarop jij je laatste posting brengt denk ik dat je hier appels met peren aan het vergelijken bent.

De vraagsteller heeft antwoord op zijn vraag en bouwt daarna de vraagstelling uit dat lijkt mij toch nog wel mogen in zijn eigen topic?


Ik denk dat alle suiker(s) gerelateerde hetzelfde effect hebben als door Henk omschreven. Kijk maar naar jezelf, als je echt het gevoel hebt dat je omvalt van de honger. Eet je dan een boterhammetje dan denk je poepoe ik kan er nog veel meer op. Eet je daarentegen een Mars achtig product dan heb je meteen het gevoel zo dat helpt tenminste, terwijl het enige wat bevredigd is je suikerbehoefte is en niet je behoefte aan voedingsstoffen.

Wel weer een onderwerp wat ook voor mij weer stof tot nadenken geeft, zoals zoveel onderwerpen :D


groet Marc
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

16-10-2004 12:25

druivensuiker kan gerust gebruikt worden in de winter maar in beperkte mate peter
dat het je boilie langzaam laat oplossen is zeker een voordeel
het gebruik van bepaalde sweetners kan gerust vermits deze zoetstoffen bevatten
zoek een goeie combi vd 2 producten en je hebt een mooie zoete bol voor in de winter

p.s. je moet hier veel aan je laten voorbijgaan als je begrijpt wat ik bedoel :wink:
sommige dingen zeg je beter niet en geloof me maar ik heb er ervaring in
op het randje
wouter mevis
Berichten: 170
Lid geworden op: 27-10-2003 01:00
Locatie: Puth (CHINA)

19-10-2004 18:46

okeey henk ergens begint mij een lampje te branden waarom jij al
ZOVEEL berichten gepost heb als je al zo dom reageerd op een vervolg vraag????

of ben jij perfectionist nummer een of denk je dat?

ik denk dat druivensuiker ondanks de energy best wel te gebruiken is in de winter.
suiker maakt insuline aan in het lichaam laat dat nu net de snels opgenomen energie leverancier zijn die er is (op xtc en andere drugs) na maar ook een van het snels uitgewerkt....

olie/vet zijn langdurige energie leveranciers dus die moet je minder gebruiken in de winter..
omdat vet en olie worden opgeslagen in het lichaam.

al eens gehoord van vetreserves?
daarom kan een smal iemand minder lang zonder eten dan iemand die een forser formaat heeft.


good luck
easy does it!!!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-10-2004 21:40

Wouter,

Wat zal dan het effect zijn van deze "snelst opgenomen energie leverancier" op/in een passief lichaam?

Bij jouw vraag; of ben jij perfectionist nummer een of denk je dat?, laat ik het oordeel maar bij jou.
Hier moet ik echt een knoppie of schakelaar omzetten voor het licht gaat branden en moet er vervolgens nog voor betalen ook.
Wanneer bij jou het licht al gaat branden bij een domme reactie, dan is dat mooi voordelig voor jou, en jammer voor het energy bedrijf.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-10-2004 21:54

Voor de perfectionisten onder ons:

Suikers maken natuurlijk geen insuline aan. Het karperlichaam maakt enzymen aan in afhankelijkheid van de heersende temperatuur. De alvleesklier maakt het enzym insuline voor de verbanding van suikers zolang de temperatuur hoog genoeg is.

Laat ik het daar maar bij houden. De chemie van insuline is veel te ingewikkeld. :wink:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-10-2004 11:44

Na enig zoeken vind je altijd wel info:

Glucose in het bloed wordt bloedglucose of bloedsuiker genoemd. Om de bouwstoffen (in ons geval is glucose de meest belangrijke) te helpen de cellen binnen te komen, geeft de pancreas (alvleesklier) het hormoon insuline af aan het bloed. Vervolgens hecht insuline zich aan het oppervlak van de lichaamscellen. Alleen wanneer insuline zich bindt aan het oppervlak van de cellen kan bloedglucose door de cellen worden opgenomen. Insuline kan worden beschouwd als een sleutel die de cel openmaakt voor de glucose. In de cel worden de bouwstoffen, ofwel onmiddellijk omgezet in energie, we zeggen dat de bouwstoffen worden verbrand met behulp van de zuurstof die we inademen, ofwel ze worden weer samengevoegd om energiereserves binnen de cel te vormen. Het lichaam heeft te allen tijde energie nodig. Als we enige tijd niet gegeten hebben, beginnen de cellen deze energie vrij te maken uit de energiereserves.
De kleinst mogelijke hoeveelheid glucose wordt een glucosemolecuul genoemd.
We kunnen energie verkrijgen uit zowel koolhydraten (glucose), eiwit als vet. Glucose is vooral belangrijk omdat het snel omgezet kan worden in energie als we daar snel behoefte aan hebben, zoals tijdens het werk of sport. De hersenen en de zenuwen zijn voor hun functioneren bijna geheel afhankelijk van glucose.
Daarom geeft de lever tussen de maaltijden door, een deel van de aldaar opgeslagen glucosereserves af aan het bloed zodat onze hersenen en zenuwen een constante bevoorrading van glucose krijgen. Op deze manier kan de lever de bloedglucosespiegel op een normaal niveau houden.
De zojuist beschreven stofwisselingsprocessen dienen allemaal hetzelfde doel: de voeding om te zetten in energie en om de overtollige voeding op te slaan als energiereserve, waar een beroep op kan worden gedaan als we niet eten. Als deze stofwisselingsprocessen juist functioneren, wordt de bloedglucosespiegel binnen normale grenzen gehouden. Niet te hoog, niet te laag, namelijk tussen 4 en 8 mmol/l.
In nuchtere toestand, als we enige tijd niet gegeten hebben, staat de pancreas slechts een geringe hoeveelheid insuline, basale insuline genaamd, af aan het bloed. Op deze wijze kan elk overschot aan glucose snel door de cellen worden opgenomen. De lever stopt met de afgifte van glucose en gaat in plaats daarvan de glucose uit het bloed opslaan voor later gebruik. Als er nog steeds een meer dan normale hoeveelheid glucose in het bloed zit, zal dit overschot door de vetcellen worden opgenomen en worden omgezet in vet. Vet is voor de meeste lichaamscellen een uitstekende energiereserve. Hersencellen en zenuwcellen moeten echter glucose hebben. Wanneer de insuline zijn werk heeft gedaan, wordt ze afgebroken. Daarom is er steeds nieuwe insuline nodig; de meeste insuline is nodig kort na een maaltijd, minder insuline is nodig op andere momenten

maw, suiker maakt natuurlijk geen insuline aan het is een hormoon die elders aangemaakt wordt.
dus suiker wordt in een lichaam opgeslagen en omgezet in energie die het lichaam gebruikt zodra het nodig is.
meer vet meer opgeslagen energie dus een dik persoon kan langer zonder voedsel dan een mager persoon.

onze vriend de karper; in de winter is het dier inactief hij is per slot van rekening koudbloedig, hij teert op zijn opgeslagen energie en zal mondjes maat voedsel tot zich nemen.

suiker wordt direct verbruikt door het lichaam of opgeslagen en omgezet in vet.
de vraag of suiker in de winter toegevoegt moet/kan worden is snel beantwoordt, nee dus wat heeft een visser er aan om het dier nog minder te laten eten??

het is bemoedigend dat er toch nog mensen zijn die een schakelaar of een opmerking nodig hebben op het licht te laten branden, de karperwereld is al vergeven van de lichten.

en de humor van henk ligt verscholen in een eerdere opmerking van de topicopener alleen ontopic zou behandeld mogen worden, dit voor de lichten onder ons die meer nodig hebben dan een schakelaar of een opmerking :-)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-10-2004 17:00

Weer heerlijk ouderwets en; des Douwe's! :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
wouter mevis
Berichten: 170
Lid geworden op: 27-10-2003 01:00
Locatie: Puth (CHINA)

20-10-2004 18:21

hey douwe bedankt voor de aanvullende informatie ik zat der dus naast. naaja.. maakt ook niet uit ben teminste weer wat wijzer geworden.
en heb ff wat mensen aan het zoeken en denken gezet naar het woord insuline.
dus me missie is eigelijk wel gelukt. :)

cheers
easy does it!!!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-10-2004 19:29

Wouter,

//okeey henk ergens begint mij een lampje te branden waarom jij al
ZOVEEL berichten gepost heb als je al zo dom reageerd op een vervolg vraag????

of ben jij perfectionist nummer een of denk je dat?//

Dank u heer Wouter, u heeft gewonnen.
Wat Domme reactie's betreft tenminste.. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Plaats reactie