Groter of juist kleiner aas in de koudere periodes??????????


Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-10-2004 18:28

Ik moet zeggen dat ik er ook niet in geloof dat klein aas sneller gepakt zou worden, omdat het dichter bij natuurlijk aassoorten "ligt".
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

14-10-2004 18:34

Klein aas wordt altijd gemakkelijker geaccepteerd dan groot aas. Jammer dat het niet selectief werkt, wat vanaf 25 mm goed mogelijk is.
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

14-10-2004 19:21

[quote="Raymond Tilmans"]Er is op dit moment geen argument dat voor klein aas spreekt. Net zo min als dat voor groot aas geldt.[/quote]

Raymond,

Ik vind dat ik een belangrijk argument genoemd heb voor gebruik van klein aas, namelijk het aan het 'scharrelen' krijgen van de karpers zonder ze te verzadigen. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat de vis redelijk wat voedselbrokken op kan nemen voordat er een aan de haakboilie toe is. Azende vis trekt namelijk andere vis op het voer dat de concurrentie (ook in de winter ben ik ervan overtuigd dat concurrentie soms optreedt) en daarmee je vangkansen vergroot. Concurrentie zal niet optreden wanneer er slechts een paar boilies liggen. Daarom heb ik liever 20 boilies van 12 mm rondom mijn haakboilie dan 4 van 25 mm.

Groeten,

Marcel
yurau martens
Berichten: 15
Lid geworden op: 10-10-2004 22:10
Locatie: HEERLEN

14-10-2004 19:23

ik denk dat ieder zijn bevindingen verdedigt. kortom probeer eens op een sessie alle 2 de opties en zie wat t beste loopt. wat vissen wel of niet vreten waar ze wel of geen zin in hebben weten wij ook niet. ik eet in ieder geval ook niet iedere dag t zelfde. groeten uit limburg
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-10-2004 20:13

Tja Raymond, het is niet helemaal gevoel. Ik heb ervaring met groot aas, maar zie het altijd als een handicap.

Ik noemde al dat wat meer of minder eiwit in de mix met betrekking tot verzadiging bij de karper niet zoveel verschil oplevert. Bovendien voer ik niet zoveel en kan voor de voer boilie een andere kleiner maatje kiezen. Een goede vismeelboilie bevat naast eiwitten nog bestanddelen die oplossen in het water en heeft daarmee een betere instant response. Een groot formaat boilie zend ook meer signaal uit. Niet alleen dat, maar kan ook meer toegevoegde attractors bevatten. In het koude water neemt de viscositeit van vloeibare attractors toe. Om daarvoor te compenseren kan een hoger gehalte uitkomst bieden. Een grotere boilie biedt meer plaats. Niettemin kun je dat ook op een andere manier bereiken. Neem de bekende loodcapsules bijvoorbeeld om het niveau vloeibare attractors te verhogen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

14-10-2004 21:58

Kees een grotere boilie zou visueel eerder opvallen dan een kleinere,misschien iets om mee rekening te houden.

Zelf splijt ik mijn wintervisserij op in grofweg 2 gedeeltes,van november tot begin januari en van begin januari tot einde maart.
Het een en ander is wel licht temperatuur afhankelijk.

Wat me opgevallen is is het feit dat in de eerste periode de meeste vangsten gebeuren op klein aas,de tweede periode vangt de grotere boilie(25mm) beduidend beter.

Kantekening bij de eerste periode is wel het feit dat ook het najaar naar mijn mening de voorkeur uitgaat naar klein aas.
(in de zomer is dat ook maar dan maakt witvis dit bijna onmogelijk)

Brand los.

De tweede periode loopt wat betreft het gebruik van de grote boilie ook veel langer door als einde maart maar dat beschouw ik geen wintervisserij meer.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

14-10-2004 22:00

Staat dat ook onder invloed van voeren Wil?
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

14-10-2004 22:02

De grote van de boilie Bas?

Of bedoel je dat je door voeren kunt beinvloeden dat de voorkeur naar groot of klein aas gaat?
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

14-10-2004 22:09

Dat de vis weer in die mate lekker aast ,onder invloed van voeren, dat ze weer groot aas gaan accepteren. In de eerste periode die je noemt zie (lees zag) ik ook altijd een terugval in azen.
Ik zie het zo: azen ze slecht dan gaat groot aas er gewoon moeilijker in. Met dit in het achterhoofd weet ik menige sessie op de valreep nog succesvol af te sluiten door over te schakelen naar mini-aas.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

14-10-2004 22:19

Truuk nummer 1 is natuurlijk om van het begin de vis aan het azen te houden laten we dit voorop stellen.
Persoonlijk vis ik nooit instant,wel vroeger veel gedaan maar de resultaten waren nooit bevredigend.

Mijn eerste winter ervaringen waren ook van dien aard dat ik mijn spullen pakte als het een keer extreem mooi winterweer was (lees hoge wintertemperaturen samen met een lekker zonnetje)
Dit is nooit een succesvolle strategie geweest.

Pas toen ik begon met voeren voordat de winter begon en dit gewoon doorzette in de winter dit mijn resultaten wel heel erg positief beinvloedde.

Voer afhankelijk dus de maat van de boilie,maar ook weer niet omdat de vangsten in de tweede helft van de winter juist op groot aas gebeurde,een beetje dubbel dus daar de eerste helft juist de kleine maat de meeste vissen opleverde
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-10-2004 23:13

Zelf vis ik altijd instant, Wil.

Ik ben ooit begonnen met voeren, maar heb dat pad verlaten. Te veel spanning over het behouden van de stek. En ik heb geen zin in geruzie met andere karpervissers.

Maar ik zal nooit beweren dat instant beter is. Het is niet anders dan één van de tactieken. Ik meen wel dat het een steeds meer ondergewaardeerde tactiek is. En dat is jammer. De reden daarvoor ligt voor de hand. Je raakt makkelijk het spoor bijster. Zoals Martijn al beweerde, de karper maakt niet frequent foeragetochten. Je bent dus aangewezen om tenminste te vissen in de omgeving van natuurlijke overwinterplekken of routes die daarmee in verband staan. Plekken die je niet zelf gecreëerd hebt door voeren. Dat is in essentie het verschil. Dat karpers in slaap sukkelen als er niet doorgevoerd wordt bestrijd ik. Er zijn momenten dat ze of enkelen wel actief zijn en de overwinterplek tijdelijk verlaten. Maar daarentegen kloppen veel van de traditionele overwinterplekken uit de boekjes niet. Zegt wellicht iets over de schrijvende karpervissers.

Karper is nieuwsgierig. Opvallendheid van het aas kan dus zeker helpen. Gek genoeg nog niet in de grote gezocht.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

14-10-2004 23:49

Wanneer een karper echt wil vreten, valt ie gewoon aan en pakt ie grote boilies ook, bij klein aas is 'van oudsher' de drempel om het te pakken wat lager (tenminste, dit is mijn ervaring) Dus ik ga voor kleine boilies. Ik vis sowieso mijn boilies het liefst klein (mits mogelijk ivm brasem, afstand van voeren etc.)

Anderzijds; ik vis nu al een aantal jaren ook regelmatig 's winters, en ik heb veel karper gevangen op stukken kaas van 3 cm2 aan een haar. Deze dan meestal wel met slechts enkele stukjes eromheen gevoerd.

Heb hier dus toch een beetje een dubbelzijdig gevoel bij.
Zijn er meer mensen die voor verschillende aassoorten verschillende maten gebruiken in de winter?

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

15-10-2004 08:48

Wil en anderen,

Ik vis de in zomer met alle maten boilies door elkaar heen. Mijn boilies zijn ook niet mooi rond wanneer ik niet ver hoef te voeren. Waarom zou je dit 's winters niet doen? Als ik ga vissen probeer ik alles uit de kast te trekken.
Afgelopen zomer heb ik dus weer zowel met kleine als grote boilies gevist. Ik heb dus geen enkel verschil in acceptatie gemerkt. Feit is wel dat pop-ups minder scoren op "mijn" water.

Kees,

Alleen instant vissen vindt ik knap, afgezien van het feit dat het water wel geschikt moet zijn hiervoor. Mijn visserij (op de grote wateren) valt of staat met een voerplaats. Dit is één van de heilige basiswetten die ik voor mijzelf hanteer.
Vroeger heb ik wel veel instant gevist omdat ik op een gegeven moment "lui" werd. Ik heb hier dus dezelfde ervaring mee als Wil. Gewoon niet bevredigend.

Een feit is wel dat op een goede voerplaats deels andere wetten gelden als tjidens instant vissen. Karper is als het goed is al (deels) gewend aan b.v. de boilies waar je mee vist. Je kunt ze dan ok wennen aan bijvoorbeeld hele dikke of heel kleine boilies.

Groet,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

15-10-2004 11:19

Zou de voorkeur voor kleiner aas in de vroege winter ook te maken kunnen hebben met het dressuur gedeelte, juli t/m oktober wordt er over het algemeen met groter aas gevoerd omdat men nog meer last heeft van brasem.
Vanaf begin januari zal dit dressuur aspectje weer voorbij zijn omdat ze de afgelopen 2-3maanden weer veel meer klein aas zijn tegen gekomen?

Voer anders gewoon 25mm of 20mm maar dan gehalveerd, extra atractie maar toch 2x zoveel deeltjes aas.

Heb zelf niet zoveel ervaring met het wintervissen. Maar kan het met de vijvervissen wel merken, kunt ze in de winter veel actiever houden als je maar consequent doorvoerd.

Heb hier in een vijvertje gezien dat zelfs in februari de karper nog aan de oppervlakte kwam om broodkorsten te pakken. Dit omdat 3-5 dagen in de week er overtollig brood werd gevoerd van het naastgelegen geestelijk gehandicapten verblijf.

Kunt dus volgens mij door consequent te voeren.... wel een winterstek creeren (vissen verblijven daar omdat ze weten dat daar regelmatig voer te vinden is) en je hoeft dan dus minder de vis te zoeken zoals tijdens de instant visserij.

Welke voedingswaarde is optimaal voor de winter? 20-30eiwit 40-50%koolhydraten, 4-7%vetten en zo rond de 3% aan vezels? En wat extra vitamientjes voor een goede conditie van de vis.

Voor de aanmaak van kuit wat volgens mij al zo rond februari begint heeft de karper eiwitten nodig, dus wat extra eiwitten in de 2de helft van de winter is misschien toch niet verkeerd?

M.v.g Ulco,
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-10-2004 11:41

Ulco,

Extra eiwitten in de 2e helft van de winter is een optie, alleen moe de watertemp. wel gaan stijgen!
Na de 'winterslaap' is de vis voornamelijk bezig zijn darmkanaal te reinigen met voornamelijk planten...

Bij een koude watertemp zal de vis de eiwitten minder snel verteren, hierdoor zal je zelf minder vis vangen... Lijkt mij niet de bedoeling.

Kleiner aas:
In veel gevallen gebruik ik klein aas, 14 mm boilies, het liefst nog kleiner. Afhankelijk van de brasempopulatie...
Kleiner voedsel wordt wel degelijk eerder gepakt dan groter voedsel.
Wij hebben dit een aantal keren getest.
Een grote voerstek met 22 en 15 mm boilies, alles verspreid door elkaar heengevoerd.
Van alle runs die wij toen kregen werd 80? gevangen op de kleinee boilies. Dit is niet getest in 1 sessie, maar op meerdere wateren en meerdere sessies...

Op een ander water hoef ik niet eens met 15 mm boilies te komen, want dan vang ik de hele nacht door brasems, daar vis ik weer met minimaal 22-25 mm boilies om niet de hele tijd brasems te vangen...
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

15-10-2004 11:59

Paar vraagjes... Marijn.

"Na de winterslaap is de vis voornamelijk bezig zijn darmkanaal te reinigen met voornamelijk planten?" Zoveel planten zijn er dan toch nog niet? Heb je toevallig hier praktijk voorbeelden van... misschien duidelijk aan de ontlasting te zien o.i.d.?

En heb jij bewijs dat eiwitten bij een koude temperatuur minder snel verteren dan bijvoorbeeld koolhydraten?

Stukje over koivoeding, (gaat dus volgens mij ook wel op voor gewone karpers)

Koolhydraten
Koolhydraten zorgen ook voor energie, maar in tegenstelling tot zoogdieren en vogels, zet de Koi deze minder snel om. Teveel aan koolhydraten kan leverbeschadigingen veroorzaken,

Eiwitten of proteïnen
Eiwitten en proteïnen bestaan uit aminozuren. Aminozuren zorgen voor het herstel van beschadigd weefsel, de groei en de productie van zaad en eitjes. Er zijn 20 aminozuren waarvan er 13 van belang zijn voor de Koi. Als er een tekort aan aminozuren is, (en dus eiwitten) wordt de groei van de Koi verstoord. Dit kan zelfs leiden tot een vergroeide ruggengraat. Een tekort aan aminozuren kan ook de oorzaak zijn dat de Koi geen kuit afzet.

Vetten en Olien
Alle soorten vetten kan een Koi zowat zelf aanmaken behalve Linolzuren. Linolzuren zorgen samen met de eiwitten voor de groei van de Koi. Als er bepaalde vetten ontbreken in het voer, kunnen er problemen ontstaan met hart en lever van de Koi. De benodigde vetten “MOETEN” dus in het voer aanwezig zijn. Vetten en oliën zorgen voor een groot deel van de energie die een Koi gebruikt.
Vetzuren bederven (oxideren) als zij blootgesteld worden aan zuurstof

Vitamines
Vitamines mogen zeker niet ontbreken in een Koivoer maar hoeven slechts in kleine hoeveelheden aanwezig te zijn. Vitaminen zijn belangrijk voor de groei en stofwisseling van de Koi. Er zijn twee soorten vitaminen. De één lost op in water en de ander lost op in vet. Het vetoplossende soort wordt door de Koi opgeslagen in zijn lichaamsvet.
Vitamine A, wordt aangegeven in I.E., wat staat voor Internationale Eénheid. Bevorderd het gezichtsvermogen en groei. Werkt tevens als huidbescherming en als vruchtbaarheids vitamine.
Vitamine D, wordt aangegeven in I.E., wat staat voor Internationale Eénheid. Belangrijk voor een gezonde groei van botweefsel.
Vitamine E, wordt aangegeven in milligram per kilogram. Stimuleert de vorming van vruchtbaarheidshormonen.

Mineralen
Mineralen zorgen onder andere voor de opbouw van het geraamte, de opbouw van de zenuwen en het instandhouden van de gaswisseling in het bloed. De meeste mineralen worden opgenomen in water. Ongeveer 12 á 13% van het water bestaat uit mineralen

M.v.g. Ulco,
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-10-2004 12:29

Wil, stukje wetenschap er tussendoor. Een karper (vrijwel ieder dier) weet instinctief dat de te verwerven energie groter moet zijn dan de te besteden energie (o.a. Nand Sibbing).
In theorie zou dit dus eerder voor groter aas pleiten dan voor kleiner aas, daar de intake (opzuigen met ca. 40 m per seconde), kraken en malen van een groter stukje aas minder energie kost dan het moeten zwemmen om meerdere kleinere stukjes aas te bemachtigen.
November-januari en januari-maart: dit heeft evenzo met de lichtintensiteit te maken, dus niet alleen maar de watertemperatuur.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-10-2004 12:31

Ulco,

Of een koi hetzelfde reageert als een 'normale' karper weet ik niet, aangezien ik niks om koikarpers geef.

Wat betreft eiwitten:
Als jet het op ons betrekt, eiwitten verbrand je minder snel dan koolhudraten, dat is een feit! Eiwitten zijn nodig om spierweefsel te herstellen, staat ook in je verhaal.
Koolhydraten verbrand je eenmaal sneller.

In de winter, als de vis nog erg koud is, beweegt deze veel minder, tot bijna niet. Dan kan hij de eiwitten ook niet snel verbranden. MKoolhydraten zal hij daarentegen sneller verbranden.

Eind van de winter, als de tempertauur weer wat gaat stijgen en de zon weer wat kracht wint en water verwarmd, dan gaan ook de waterplanten weer voorzichtig groeien. Ja, op 2 meter diepte zie je dat niet natuurlijk.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-10-2004 12:56

Mannen,

Sorry dat ik er over begon, want het leidt inmiddels tot off-topic reacties. Wat uit de reactie van Ulco te lezen is dat een karper (koi=karper!) geen mens is. Zelfs dat koolhydraten anders verteerd worden dan bij mensen. Je uitgangspunt is dus verkeerd, Marijn. Maar laten we hierbij er over ophouden of anders een apart topic openen. Waterplanten lopen wat achter op de natuur en groeien pas in juni, overigens.

Karpers streven instinctief naar efficiency, Aart. Maar karper heeft ook instinctief een natuurlijke argwaan tegen alles wat anders is als normaal. Dat argwaan is levensbehoud en zou het wel eens kunnen winnen bij strijdige signalen. Maar als je een karper went aan grote boilies zal de argwaan afnemen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-10-2004 13:52

Als eerste wil ik kwijt dat mijn voorkeur uitgaat naar zacht aas in de winter.
Denk hierbij aan kattenvoer, kaasblokjes, aardappel, maden en mais uit blik.
Een combinatie van dit alles voeren is een echte killer in de winter!

Maar daar gaat deze topic niet zozeer over.
Ik ga voor klein aas wanneer dit mogelijk is.
Ben het helemaal met een aantal anderen eens dat kleiner aas vaak sneller/gulziger/makkelijker word gepakt dan grote voerdelen.
Waarom? goeie vraag (maar daar willen we wel heen!), is meer iets wat mij keer op keer is bewezen.
De winter maakt het voor mij nou eenmaal mogelijk om daar ook daadwerkelijk mee te voeren en te vissen.

Ik ben benieuwd, leuke discussie!

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

15-10-2004 14:02

Denk zelf ook wel kleiner aas.
Maar zou het wel uitmaken eigelijk?
Iemand verder nog harde feiten uit eigen bevindingen?


Heeft het niet alleen met het voeren te maken ervan? Ik bedoel, als je op lange tijd, vanaf nu zeg maar dagelijks wat voert, moet het niet uitmaken, groot of klein?

mvg
Frank
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

15-10-2004 14:02

Aart mijn voorkeur gaat naar groot aas in de winter,gewoon om het feit dat ik daar veel betere resultaten op verschillende wateren mee heb dan met klein aas.
Reden van het grote aas te gaan gebruiken(doe ik nu sinds een jaar of 9)was het feit dat relatief koud water gemiddeld genomen grotere aas soorten voor de karper beschikbaar stelt.

Een kleine uitleg,door de terug gang van de water temperatuur word het voedsel aanbod kleiner voor de karper echter de grote van het nog aanwezige voedsel is groter als in de zomer en late lente periode,reden hiervoor is natuurlijk dat dierlijk voedsel zich in de winter niet meer voortplant en het geboren dierlijk voedsel inmiddels zijn uiteindelijke grote heeft bereikt,dit zou verklaren Kees waarom juist in die periodes de karper minder schuw tenopzichte van groot aas staat.

Bij dit gegeven opgeteld dat een karper inderdaad instinctief voor het makkelijke gaat heeft mij doen besluiten om op groot aas over te schakelen.

De reden dat het juist in de begin periode van de winter kleiner aas echter beter aanslaat dan groot aas heeft misschien te maken met het feit dat er zoveel voedsel door de wind het water word ingeblazen(zaadjes e.d) maar zekerheid heb ik hier niet over.

Let wel dit is geen wet van meden en perzen,het zijn alleen maar ervaringen en hersenspinsels,het gekke is alleen dat mijn ervaringen voor meerdere soorten water geld.
Enige water wat ik niet bevis in de winter(in de zomer trouwens ook niet) zijn de visvijvers en kleinere plassen,hier ontbreekt dus alle ervaring.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-10-2004 14:58

En toch blijft het opvallend, zoveel vissers zoveel wateren zoveel verschillende meningen.

Laten we eerlijk zijn, daar zijn we allen best blij om :D Als er 1 juiste methodiek / aas / presentatie zou zijn die ALTIJD zou vangen wordt t een hele saaie sport!

Juist het uitproberen, eigen ervarinen proberen te vertalen naar strategieen is juist waar het om draait in mijn ogen.

Ik heb gister eens wat kleinere boilies besteld, tot nu toe alleen met 20mm gevist, om te kijken of dit werkelijk een ander resultaat geeft.

Zodra ik ze heb en tijd heb ga ik eens experimenteren

Marc
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

15-10-2004 15:08

Hoihoi mijn voorkeur gaat in de winter uit klein aas! ik viste afgelopen winter de keren dat ik gegaan ben met mini fluo pop ups van warwick en heb goed gevangen! ik voerde dan 6mm pellets! die pellets deed ik dan in een pva bag!

Maar wat ik dit jaar wil gaan proberen is met zacht aas vissen! denk hierbij voornamelijk aan een deegje! wat ik jullie wil vragen is!
hoe groot zou ik de bal maken?

Groetjes KEvin
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-10-2004 15:43

Ik zou hem groot maken Kevin :lol:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#