Groter of juist kleiner aas in de koudere periodes??????????


Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

14-10-2004 13:58

Titel zegt genoeg denk ik dus gooi het maar eens op het board wat jullie mening is.

Juist grotere boilies of juist kleinere boilies in het najaar en de winter? (let op in deze vraag zijn meerdere antwoorden mogelijk)
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-10-2004 14:09

Beste Wil,

Ik vis persoonlijk liever kleinere boilies in de koudere tijd. Het beste voorbeeld hiervoor is deze: toen ik vorig jaar op visvakantie ging, kreeg ik niets gevangen (de watertemperatuur was 8 graden, met 's nachts tot 5 graden vorst). En dit terwijl ik verschillende stekken, dieptes, aassoorten en tactieken de revu had laten passeren. Ook heb ik toen met 24mm brokken gevist, wederom zonder respons. Vervolgens hing ik er (in wanhoop) een 14 mm popup aan, en gooide zo ver als ik kon in. Het duurde een half uur voor dat ik mijn 1e vis van de vakantie ving, en gelijk mijn toenmalig pb. Diezelfde nacht ving ik nog een mooie vis en paar dagen later nog een. Er zat verderop nog een jongen te vissen, die er iedere morgen en avond flink wat 20mm-ers in knalden, maar die hadden nog geen beet gezien.

Concluderend, ik ving die week 3 vissen op die popups, mijn maat had 1 vis op tijgernoten (ook klein aas :wink: ) en die andere jongen 1 run. Ik was gelijk overtuigd!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

14-10-2004 14:29

Intressante topic, vraag me idd ook af waarom nu net een grotere of kleinere bol gedurende de winter. Je zou zeggen dat het niets zou uitmaken, voer is voer. Of pakt de vis nu net het kleinere aas aangezien zijn spijsvertering op een kleiner pitje staat??

Wie zal het zeggen??!! :roll:

Ben eens benieuwd!

Mvg,
Jeffrey
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-10-2004 14:36

Beste Jeffrey,

Ik denk inderdaad (zoals jij reeds aangeeft) dat een kleinere boilie de voorkeur geniet, omdat het verteren/verwerken van de boilie de karper minder energie kost en makkelijker verloopt. Kleinere boilies laten zich immers makkelijker opzuigen en daarna beter transporteren door het "stelsel" van de karper. Hoe vervelend kan het ook voelen als jij bijvoorbeeld te gulzig bent en je een te grote hap eten door je slokdarm voelt zakken. :-?

Bij de consumptie van kleiner aas, zal de karper zich mijns inziens prettiger voelen, qua lichamelijke gesteldheid.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

14-10-2004 14:43

Bas eten van kleiner voedsel kost de karper minder energie zeg je.

Echter het opnemen van kleiner aas kost bij dezelfde hoeveelheid gewicht weer meer energie dan bij groter aas.

Maar ik verwacht nog meer antwoorden en ervaringen
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-10-2004 14:53

Beste Wil,

Ik denk dat de karper minder energie verbruikt omdat kleiner aas lichter is qua gewicht (minder moeite opzuigen) en kleiner (makkelijker verteren).

U heeft er gelijk in (als u hierop doelt) dat de karper vaker zal moeten zuigen, als hij/zij zich "vol" wil eten. Als de karper bijv. vol zit met tien 20mm-ers, zal hij bijv. twintig 10 mm-ers eten en dus 10 keer meer moeten zuigen. En hier VERbruikt hij dan weer energie mee. Dit stukje had ik inderdaad over het hoofd gezien. :oops:

Ik denk dat we vooral naar de vistechnische kant van het verhaal moeten kijken. Als we vissen (die weinig azen) willen vangen, zul je meer kans maken met kleiner aas. Dit vanwege het feit dat het op deze manier langer duurt voordat de karper vol zit.

Dit is mijn mening, dus ik zal nu mijn mond houden! :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

14-10-2004 15:02

Zeker niet je mond houden Bas,de bedoeling is juist dat je wat zegt/schrijft.

1 kanttekening wil ik wel maken zeg de volgende keer aub jij en niet U,voel me zo oud als mensen U tegen me zeggen.

Zal heel even wachten met iets te zeggen over dit onderwerp tot er iets meer reacties zijn,misschien dat iemand me voor is dan.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

14-10-2004 15:09

Wil,

Is geheel afhankelijk of het om "geperst papier ballen" gaat of om ballen waar de vis wat aan heeft.
Als het gaat om aas waar geen moer uit is te halen voor de vis,zal ie het minste energie verspillen door te azen op een bedje miniboilie's.
Als het gaat om voedzame bollen zou ik een klein handje middenmaatjes(20 mm) verkiezen.

Over all gaat mijn voorkeur wel uit naar miniaas,maar is helaas onbruikbaar in de meeste Nederlandse wateren.. :cry:

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

14-10-2004 16:08

Wil,

Ik heb de ervaring dat in de warme periodes de karper gek is op klein aas. Vroeger met de vaste hengel heb ik op echte mini-aasjes karper gehaakt. De vis kan hier dus echt overweldigend "gek" van worden. Is dus ook ontzettende actief op het moment van (vr)eten.

Enkele feiten op een rijtje betreffende koude periodes:
- karper is trager door de lage temperatuur;
- karper verbruikt dus minder energie/heeft minder energie nodig;
- karper heeft lagere/tragere spijsvertering;
- karper is meer passief dan actief, in hoeverre je nog van echte activiteit kunt spreken;
- water bevat veel zuurstof wat de spijsvertering ten goede komt;
- groot aas wasemt meer deeltjes uit wat de karper sneller kan waarnemen, dus groot aas zal gemakkelijker getraceerd worden.

Of het zoveel uitmaakt...? Ergens zegt mijn gevoel dat het beter is om met groot aas te vissen in de koude periode. Ik kan dit echter moeilijk beargumenteren.
Omgedraaid, misschien is veel klein voedsel wel de motor om de karper actief te krijgen...

Gr.,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

14-10-2004 16:21

Als ik het zo simpel mogelijk zou moeten stellen hoe ik erover denk dan zeg ik;

een karper is van zichzelf gewoon een lui beest, en zal zo min mogelijk moeite doen in de winter om zijn eventuele behoeftes aan vreten te voldoen. Als hij al honger heeft zal hij in mijn ogen dus sneller een hoopje 25'ers naar binnen zuigen, dan dat hij een aantal vierkante meters af moet gaan stofzuigen om een lading mini boillies naar binnen te werken.

mvg
Stefan
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

14-10-2004 16:33

Gaat het hier om Beaxemse knolletjes of om echte karpers?

Geintje, maar hier gaat het wel om denk ik.

Ik hanteer dezelfde opties als in alle andere jaargetijden. Aast de vis 'zeikerig' dan schakel ik over op klein aas. Azen ze zondermeer goed, dan een flink brok aas eraan. Ook in de winter komt dat voor.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

14-10-2004 16:33

Raymond,

Groot aas wasemt meer uit dan klein?
Als je dezelfde hoeveelheid aas neemt, dan hebben de kleinere boilies meer oppervlakte, dus wasemen ze meer uit, toch?

Verder zeg ik klein.

Ik denk dat het niet eens zoveel energie kost om het aas op te zuigen. Licht uiteraard ook aan de manier van voeren. Verspreid of compact.

Op kleiner aas kunnen de enzymen makkelijker inwerken dan op grotere. Bij een karper schort het er volgens mij nogal eens aan qua kauwen. Dus zal een grotere bal een stuk minder snel verteerd zijn een kleinere. Een karper zal zich volgens mij ook dus sneller vol voelen.

Ik denk dus dat het sneller en beter verteren een hogere prioriteit heeft voor de karper dan wat vaker moeten zuigen naar boilies.

Dit geld dus voor de (naderende) winter
mvg

Koen
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

14-10-2004 16:42

Klein aas (maximaal 15 mm, maar liever kleiner) heeft bij mij absolute voorkeur. Maar dat is niet seizoensgebonden wat mij betreft.
Helaas is in de zomer klein aas vaak niet mogelijk, vanwege vriend brasem en ander witvis gespuis. In de winter heb je daar veel minder last, dus opteer ik dan eerder voor kleine boilies (10-12mm als het ff kan).

Grote voordeel van klein aas is dat je met een beperkte hoeveelheid (lees gewicht) toch een behoorlijke voerplek kan maken. De kans dat een scharrelende karper je plek dan ontdekt is dan groter. Maar wellicht gaat dit alleen op, bij wateren met een redelijke dichte bezetting van karper?

De conclusies die Bas trekt naar aanleiding van zijn verhaal, vind ik ietwat kort door de bocht. Zat je zelf eerst met gewoon bodemaas te vissen. Viste je de wanhoops pop-up op een andere stek, overvoerde je collega vissers de vissen niet, etc, etc.

Wel is mij opgevallen dat 20mm fluo pop-ups aanmerkelijk minder vangen dan hun kleinere 14mm broeders?
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

14-10-2004 16:45

[quote="Bas Breetveld"]Gaat het hier om Beaxemse knolletjes of om echte karpers?

Geintje, maar hier gaat het wel om denk ik.

Ik hanteer dezelfde opties als in alle andere jaargetijden. Aast de vis 'zeikerig' dan schakel ik over op klein aas. Azen ze zondermeer goed, dan een flink brok aas eraan. Ook in de winter komt dat voor.[/quote]

Ik sluit me bij Bas aan. Een voorkeur voor klein aas in de winter dus. Ik wil graag de karper aan het scharrelen zetten en tegelijkertijd de kans om ze te verzadigen zoveel mogelijk te beperken. Meestal komt het bij mij dan neer op een (paar) handje(s) 12 mm boilies.

Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-10-2004 16:50

Wil,

Doorvissen als de maanden kouder worden is betrekkelijk nieuw. Uit wat ik erover lees bekruipt mij steeds meer het gevoel dat we er niets van weten en maar wat gissen. Het metabolisme van de karper gaat langzamer werken als de temperatuur afneemt en komt rond de 5 °C nagenoeg stil te liggen. Er is dus geen behoefte de energiebalans aan te vullen. Veel lees ik over verzadigingsgevoel. Het verzadigingsgevoel is van veel meer factoren afhankelijk, maar omdat het metabolisme stil ligt zal de feitelijke samenstelling van de voeding er nauwelijks toe doen. Er is geen behoefte aan energie en de karper is al verzadigd wat dat betreft. De enige behoefte van de karper in de herfstmaanden is een energiereserve die hem ná de winter het voorjaar doet doorkomen. Een deel lichaamseigen eiwitten in het voer zal de karper daarbij helpen. Koolhydraten zijn daarvoor niet benutbaar, maar ook niet te voorkomen in het aas. Dit als boodschap voor de voerstorters.

Zelf ben ik niet zo een voerstorter in de herfst en winter. De hoeveelheden die ik in de koude maanden voer zijn net genoeg om de belangstelling van de karper te wekken. De voedselbehoefte van de karper neemt gaandeweg af en het enige wat hem nog drijft is instinct. De karper neemt het aas slechts door de voedingsimpuls die ervan uitgaat en niet uit een behoefte. Ik vis dus met aas waarvan de voedingsimpuls gemaximaliseerd is.

Met betrekking tot formaat gaat er een sterkere impuls uit van kleiner aas dat dichter bij het natuurlijke aas ligt dan van groter aas. In herfst en winter vis ik derhalve meest met klein aas. Boilies met een doorsnede van 10 tot 15 mm. Een boilie van 12 mm is een mooi bruikbaar maatje. Brasem is niet zo een wintervis en veel last heb ik daar niet van. En anders is de vangst van een winterbrasem ook een vangst.

Groet, Kees
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-10-2004 17:25

Beste Martijn,

Om op jouw vragen antwoord te geven:
- Ik zat eerst zelf inderdaad met bodemaas te vissen.
- Ik viste die popup NIET ver van waar ik eerst gevist had, dus ik viste niet ineens in een regio waar de karper dus wel zat (als je daarop aanstuurt)
- Overvoeren bij dit gedeelte was geen sprake, want die andere visser zat een heel eind weg.

- Hierbij wil ik nog opmerken dat ook mijn vismaat (nadat ik blijkbaar succesvol) was overgestapt op een single, ging vissen met een 20 mm popup en die kreeg daar de hele vakantie geen stoot op. Terwijl mijn 14mm-er dus wel actie gaf. :-? :-? :-?

Raar he?

P.s. de rest vechten we wel uit via MSN! :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

14-10-2004 17:41

Bas,

Wat nou via MSN? Ik maak hier wel korte metten met je :wink: hehe :lol:

Nu weer on topic:

Ik stuurde inderdaad aan op de plaats van je aas. Plaats is volgens mij vele malen belangrijker dan het gebruikte aas. Zelf enkele meters kunnen het verschil maken. Als de karper erg passief is, moet je het aas echt vlak voor de bek werpen, anders zit je voor lul. Wellicht is dit bij jou het geval geweest; wie zal het zeggen?

De overschakeling van bodemaas naar pop-up kan ook het verschil zijn geweest. Dat je maat met 20mm pop-ups ook alleen maar bot ving, pleit inderdaad voor het gebruik van klein aas. Maar wederom kan dit ook te maken hebben met de plaats van het aas?

Uitsluitsel is er dus nimmer te geven over dit soort zaken. Dus Kees, we gissen maar wat, maar dat hoort bij het karperen 8)
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-10-2004 17:44

Tsja Martijn, we zullen het wel nooit weten! :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-10-2004 17:50

De ene keer gissen we meer als de andere keer, Martijn.

Maar als het gissen voorbijgaat aan normale wetmatigheden, en ondanks dat als (enige echte) waarheid gebracht wordt, dan wordt het soms wat gortig.

De mensen die over verzadigingsgevoel praten raad ik aan zich wat te verdiepen in deze materie. Maar bedenk dat karpers geen mensen zijn.

Groet, Kees
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

14-10-2004 17:50

Ik kan me heel goed vinden in het commentaar wat Kees Ouwehand geeft, in de winter zal de karper idd minder voedsel vinden en zal dus idd meer op natuurlijk voedsel gaan azen. Aangezien natuurlijk voedsel de meeste eiwitten bevat zal de karper meer selectief hierop gaan azen. De karper zal dus een herkenning in de kleine bol vinden, of ben ik nu onzin aan het verkopen??? :-?
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-10-2004 17:58

Beste Jeffrey,

Als je het hebt over herkenning van kleine boilies als voedsel uit voorgaande ervaringen (balletje = eten) wel, DENK ik. Als je het echter hebt over de link die de karper zou leggen tussen natuurlijk voedsel en kleine, eiwitrijke boilies en dáárdoor deze soort boilies prefereert niet, DENK ik.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

14-10-2004 17:59

Als de karper echt alleen zijn zinnen heeft gezet op natuurlijk voedsel dan maakt de grote van onze kunstbollen echt geen mieter meer uit. Denken jullie nou werkelijk dat een kleine bol in de buurt komt van natuurlijk voedsel. Zelfs wanneer we hem volstoppen met eiwitten blijft het een surrogaat.

Trouwens, jullie hebben zeker nog nooit kreeften en zwanenmosselen gezien. Zijn toch echt niet klein hoor.

groet,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-10-2004 18:07

Karper kent twee manieren van voedselopname. Hij scharrelt zijn kostje bij elkaar, hier en daar wat meepikkend, of hij stort zich volkomen gepreoccupeerd op een voedselbron. Dat laatste gebeurt gemakkelijker op klein aas. Nu geloof ik dat preoccupatie in de wintermaanden veraf ligt, maar neem aan dat klein aas toch ietsje meer die impuls van toehappen afdwingt dan groter aas.

Wat betreft mossels is karper meer verzot op de kleine driehoeksmosseltjes. Maar dat terzijde.

Eiwitten en koolhydraten komen in ieder aas voor. Of daar nu 20 of 30 % eiwitten inzitten maakt mijn inziens niet zo een groot verschil in de attractiewaarde. Reken maar eens wat mixen uit met karpervoer 2000. Zoveel verschillen levert het niet op. Voor grote verschillen moet je behoorlijk sleutelen aan het aas.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

14-10-2004 18:18

Kees,

Je kunt me toch niet helemaal overtuigen. We zijn alweer terug bij het "gevoel" en gewoonweg aan het gissen. Er is op dit moment geen argument dat voor klein aas spreekt. Net zo min als dat voor groot aas geldt.

Groet,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

14-10-2004 18:27

Begint steeds interessanter te worden,maar zoals hierboven al meerdere keren is aan gegeven blijft het bij veel gis werk.

Laat ik voorop zetten dat ik dus absoluut NIET de wijsheid in pacht heb wat wintervisserij betreft,heb alleen een behoorlijke vracht ervaring wat betreft de wintervisserij.
Is niet voor niets mijn favoriete jaar getijde.

Op een enkeling na bespeur ik hier wel dat er of voor klein of voor groot gegaan word.
Het een en ander heeft natuurlijk te doen met opgedane ervaringen maar toch.

Iemand nog ideetje of mening?