Visolie


Plaats reactie
Jaapie Bekkers
Berichten: 62
Lid geworden op: 10-10-2004 14:40
Locatie: gld

10-10-2004 14:43

eej beste medevisser :D
ik had een vraagje over visolie in de winter
zou het nut hebben om het in de winter te gebruiken of verspil ik gewoon geld?
ik zou graag wat info er over krijge

ik hoor het wel LAterrr 8)
stop liever het geld in het karpervissen dan dat ik het geld op ga ROKEN
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

10-10-2004 22:06

zalmolie kan je gerust blijven gebruiken
die stolt niet bij lage temperaturen
op het randje
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

12-10-2004 09:45

Olieeen zijn vetten. Vetten ( of vetrijk aas ) in de winter is gewoon ruk.
Je voerrzadigd de vis het snelst met vetten, zeker met een voercampagne.

Dit is de 101 keer dat het bovenstaande regeltje op het board voorbij komt volgens mij...
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

12-10-2004 09:46

mijn toetsenbord staat een beetje gevoelig zie ik :wink:

hjkdbleifdg;filrbv;lfck.bc
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

12-10-2004 10:01

Verzadiging van vissen gebeurt in de regel meer voor de winter als tijdens de winter.
Een doordenkertje maar voor Mijnheer Kwint wel duidelijk denk ik.
Jaapie Bekkers
Berichten: 62
Lid geworden op: 10-10-2004 14:40
Locatie: gld

12-10-2004 15:08

kee bedankt jongens maar wat bedoel je met verzadigen? :roll:
stop liever het geld in het karpervissen dan dat ik het geld op ga ROKEN
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

12-10-2004 17:01

De vis zat voeren zodat hij geen honger meer heeft. Je kan mijn inziens je geld besparen door geen olie te gebruiken. Ook kun je beter matigen met eiwitten zoals vismeel.

Helaas snap ik de doordenker van Wil niet. Gaarne uitleg!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-10-2004 17:27

Verzadiging vind op bepaalde plaatsen meer voor de winter plaats omdat je het typre debielen hebt waarvan er hier in de buurt op een water van ca 5 hectare 10 lopen te voeren voor 50 vissen. Nog grappiger wordt het als je ziet dat twee of drie mensen op dezelfde stek voeren, het van elkaar weten, en toch gewoon door voeren.
Vervolgens snapt men niet hoe het in vredesnaam mogelijk is dat het een paar week keihard loopt en daarna helemaal doodvalt.

Was dat hem Wil?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

12-10-2004 18:11

En verzadigen zou in veel mindere mate gebeuren door koolhydraten?
Welke enzymen en bacterien vallen stil in de winter? Koolhydraten, vetten en eiwitten worden elk op afzonderlijke wijze afgebroken toch? welke enzymen en bacterien vallen stil bij welke temperatuur? Meen ergens gelezen te hebben dat die voor koolhydraten het eerst stil komen te liggen. Door het stil komen te liggen van de enzym en bacterie werking kan er een verstopping in het darmkanaal ontstaan wat kan leiden tot bloedvergiftiging. In het voorjaar volgens Koi-kenners een mogelijk oorzaak van Voorjaarssterfte!

Koolhydraten hebben de zelfde calorische waarde als eiwitten, vetten wel iets meer maar vissen reguleren zelf de behoefte aan voeding volgens mij wel. Voor het verteren van vetten dient een karper meer moeite te doen dan voor het verteren van koolhydraten. Doordat hij er meer moeite voor moet doen verbruikt hij ook weer een gedeelte van de extra calorische waarde van vetten. Vetten geven langer een gevoel van verzadiging waardoor de karper zelf zal reguleren dat hij minder vaak gaat eten. (dit is misschien niet gunstig? maar met bedacht voeren en minder voeren kan de stofwisseling/vertering misschien wel gaande gehouden worden). Koolhydraten en voornamelijk bewerkte producten zorgen bij de mens voor een verhoogde bloedsuikerspiegel, dit zorgt weer voor een stijgende insulieaanmaak en die zorgt er weer voor dat er nog meer behoefte onstaan naar koolhydraten! Dit verzadigd dus op den duur ook snel lijkt mij.

Misschien dicht ik de karper te veel menselijke eigenschappen toe....

Volgens mij hoort een winter/herfstmix te bestaan uit Max 40%koolhydraten Max 15% viseiwitten Max 20% plantaardige eiwitten en
en max 20% vetten. (verder wat extra's als vezel en vitaminen etc.) Bij voorkeur meervoudig onverzadigde vetten. Kenmerk van deze vetten is dat ze niet stollen bij lagere temperaturen, die wel stollen bij lagere temperaturen zijn gemiddeld slechter voor vis en mens!

Vismelen lopen in de winter vaak toch redelijk zolang er maar niet teveel mee gevoerd wordt, dus voer gewoon met mate maar constant, mag gerust dag overslaan volgens mij!


Dit was mijn visie...misschien nog meer ideetjes?

Groeten Ulco,
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

12-10-2004 19:08

Daaf je zit goed.

Door het veel voeren zonder verdere notie te nemen wat andere vissers doen op een water en ook nog eens met een zeer hoogwaardige voedingsrijke boilie een water te bestoken is onverstandig en de reden waarom veel wateren vroegtijdig stilvallen wat vangsten betreft.(hier bedoel ik dus niet de wateren mee die nooit in de winter fatsoenlijk vis hebben opgelevert maar juist die wateren die vroeger bijna tot niet werden bevist en toen zijn ontdekt door de grote meute met alle gevolgen van dien)

In de winter zelf(ben een fanatieke wintervisser) heb ik nog nooit meegemaakt dat als het liep dat door voeren het zaakje stilviel(wel voeren met verstand).
Wat ik wel vaker heb meegemaakt is dat een water al voor de winter stilviel,zulke wateren zijn in de regel ook niet meer aan de praat te krijgen.
Je dankwoord voor het stilvallen kon je richten aan overdadig voeren met vooral vismeelbollen in de herfst.
Jaapie Bekkers
Berichten: 62
Lid geworden op: 10-10-2004 14:40
Locatie: gld

12-10-2004 21:29

eej mense bedankt voor de reacties.
ik vis namelijk op een water van ongeveer 5 hectare
en in me mix zit aardig wat olie
het is dus niet goed om dara me veel te gana voeren.... :roll:
stop liever het geld in het karpervissen dan dat ik het geld op ga ROKEN
Plaats reactie