Single's voortaan niet meer voorzien van een sterke geur.


Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

26-09-2004 17:37

Juist Mitsz,

Daarom geloof ik ook niet in dippen, in soaken des te meer! :wink: ....... 8)
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

26-09-2004 17:49

zeg mayonaise mannen
heb je wel al es nagedacht of dat je met elke olie mayonaise kan maken
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-09-2004 18:14

Ja Joel, maar het is niet te vreten! De lekkerste is met arachideolie....
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

26-09-2004 18:41

met motorolie ook?
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-09-2004 18:43

Ik merk weer iets...........
CarpeR Diem
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

26-09-2004 18:51

Jij ook, Foos? Ik heb ook een vaag gevoel..... :-?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

26-09-2004 19:23

Nee hoor Bas, echt niet vaag !
CarpeR Diem
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

26-09-2004 19:36

Nee, aan de posts te zien, kunnen we de lijn doortrekken.....
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

26-09-2004 20:50

heerlijk toch of niet?
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

27-09-2004 11:07

Beste Mitsz,

Misschien dat wij op andere typen wateren vissen, maar ik heb helaas niet het voorrecht (bijkomstig feit als je bij ons in de omgeving grote karper wil vangen) om op een water te vissen waar de bezettingsgraad hoger is. Ik ben ervan overtuigd dat de vissen over mijn voerstek komen, maar je kan ze nu eenmaal niet altijd vasthouden (andere voerstekken op het water, aangeleerd gedrag). In veel gevallen blijkt de singlevisserij op mijn wateren dus effectiever. De vissen die toch blijven liggen vang ik ook met een single, de vissen die op de stek terug komen (dit is in mijn geval wat ik wil bereiken met m'n voerstek, meer is vaak niet haalbaar) voor het eten vang ik ook met een single. Natuurlijk kan ik ook bijvoeren in dezelfde hoeveelheden, maar met de korte nachtjes die ik vis loop je dan soms het risico dat die enkele vis die is blijven hangen of terugkomt zich voleet en je maar moet afwachten of je hem dan ook daadwerkelijk vangt.

Ook ruimen ze gewoon niet elke dag het voer op, dit kon ik mooi waarnemen op een stek waar ik in 2003/2003 viste, een ondiepe zandplaat. Soms lieten ze het voer wel een week liggen. Lag het voer de dag voor ik ging vissen er nog (bleef het liggen dan voerde ik niet meer voor), dan viste ik ook single op de stek. Kwamen ze die nacht dan het voer opruimen dan vergrootte ik door single te vissen mijn kansen. Terwijl als je gewoon dagelijks doorgevoerd had, je kansen op succes een stuk geringer waren geweest door de grotere hoeveelheid voer. Ik moet er wel bij vermelden dat ik hier praat over wateren waar je gemiddeld niet meer dan tien vissen op een seizoen vangt waar ik vis.

Lang niet alle toegevoegde olie zal idd uitlekken, dit hoeft ook niet want ik wil zelf dat het label ook in het aas achter blijft. Maar als ik bijvoorbeeld kijk naar de boilies waar ik afgelopen zomer mee heb gevist, deze bevatten enkel als attractor tijgernootolie, deze olie zie ik op het moment dat de boilie wat vocht opgenomen heeft en de mantel dus poreuzer wordt echt af en toe uitlekken. Ook heeft het water naar verloop van tijd het aroma van de boilie overgenomen en smaakt/ruikt het daadwerkelijk naar tijgernoot. Dit is wat ik wil bereiken en komt toch echt in mijn mening van de olie af. Vis ik instant dan zal ik mijn aas soaken met de attractors die ik ook in de boilie toevoeg, Ik maak dan een oplossing van de flavours, olien en poedertoevoegingen die ik over de gedroogde boilies schud voordat ze de vriezer in gaan. Hierdoor krijg je inderdaad een snellere afgifte van de attractors en zal de instant respons groter zijn (dit had ik trouwens niet gedaan bij de TN boilies).
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-09-2004 07:51

Bart,

erg druk op het moment. Ik reageer graag , maar...... :-?

Mitsz
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

30-09-2004 10:18

Ach Mitsz (draai in eerste instantie elke keer de s en z om bij het typen :D ),

Zou het in ieder geval wel leuk vinden als je een dezer dagen nog een reactie zou kunnen geven, van elkaar kan je leren, nietwaar?
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-10-2004 20:47

Hoi Bart,

de rust is -tijdelijk- wedergekeerd, dus bij deze:

Om te beginnen vissen we waarschijnlijk op andere types water. Sommige van mijn voerstekken liggen op een diepte van zo'n 10-15 meter. Dit maakt het vaak moeilijk te beoordelen of er vis ligt, of dat het voer inderdaad is verdwenen. Voorheen vistte ik ook met slechts een stringer op mijn voestek. De vangsten waren goed (dacht ik). Toen ik mijn aanpak veranderde en gelijk met een flinke portie voer begon en vervolgens regelmatig bijvoerde tijdens de sessie, namen de vangsten wel degelijk toe.

Ook ik vis nog wel eens op wateren met een lage bezettingsgraad. Als een voerstek niet goed lukt, ga ik er vanuit, dat ik iets niet goed doe. Als een voestek in een hele week niet wordt aangedaan, zit ik gewoon niet op de goede stek te vissen. Er zijn op elk water stekken te vinden, die dagelijks worden aangedaan door de karpers. Deze verschillen natuurlijk per seizoen, per water, toenemende hengeldruk etc etc. Dit is mijn uitgangspunt bij de stekkeuze. Het vinden van deze stek(zijn er meestal slechts een paar), is mijn voornaamste doel, alvorens de boel te gaan bombarderen met voer. Dit is uiteraard erg moeilijk, maar uiteindelijk wel de moeite waard. Ik heb ervaren, dat een voerstek op zo'n plek elke dag netjes leeg wordt gegeten.

Moeilijke wateren ben ik(hoewel ik dit jaar weer ens ouderwets op m'n bek ben gegaan) door de jaren heen anders gaan benaderen. Een mooi voorbeeld hiervan is de Kruidplas. De kruidplas is een zeer voedselrijk water. De locals vangen er zo'n 5-6 vissen per jaar, dus geen kattepis. Op dit water vistte ik met Mike met grote regelmaat op voerstekken. Netjes aangelegd op een elders zeer effectieve wijze. Nooit vingen we een karper. Er moest dus iets gebeuren. Dit soort situaties zijn dan ook de enige waarbij ik niet meer voorvoer. Bij aankomst op zo'n water laat ik de hengels in de hoezen en zoek ik net zo lang tot ik de vis heb gevonden. Is dit het geval, dan pas ga ik voeren. Ik heb toch echt de indruk, dat je je ook nu met een single in de vingers snijdt wat de hoeveelheden te vangen vis aangaat. De eerste keer, dat ik op de Kruidplas zo bezig ging, kreeg ik twee aanbeten en later zelfs negen in een sessie. Had ik hier met singles gevist, had ik er nooit negen keer beet gehad.

Dan zijn er nog de voerhoeveelheden en voersamenstellingen, die doorslaggevend zijn of een voerstek werkt. Mijn voerhoeveelheden verschillen per water/stek/seizoen. Aan de samenstelling kom ik alleen als de plas veel door anderen bevist wordt, of het betreffende water om een andere samenstelling vraagt. Ook dit kan een reden zijn waarom een voerstek niet werkt. Zo kan een eenvoudige toevoeging aan een recept de boel enorm doen opleven. Ook het weglaten van een bepaald ingredient kan een enorm verschil uitmaken in de populariteit van het aas bij de vis.

Het vissen met een single blijf ik toch -met alle respect- een zwaktebod vinden. Voor mij de oplossing om half werk nog wat op te lappen.

Wat de olie aangaat, ben ik inmiddels van mening veranderd. Ik heb het aas nooit langer dan een nacht geweekt om te kijken of er wel olie uitlekt. Het lekt er inderdaad uit als je het aas wat langer laat liggen. Zoals je hebt gemerkt, heb ik daar niet vaak het geduld voor. Ik houd het toch liever bij de soak en vries methode.

Een fijne dag toegewenst

Mitsz
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

07-10-2004 07:53

Beste Mitsz,

Wanneer ik een stek niet kan observeren, dan moet je inderdaad aannames gaan doen over het al dan niet weg zijn van het voer. Maar de single betitelen als een zwakte bod is in mijn ogen niet rechtvaardig. Er zijn in mijn ogen idd 2 manieren om een voerstek te bevissen, jouw manier (voeren in dezelfde hoeveelheden) en mijn manier (single visserij op de voerstek). Er zijn momenten en wateren dat de ene tactiek beter loopt dan de andere, daar ben ik van overtuigd. Heb tot nu toe een water getroffen waar het meer vissen opleverde (bijvoeren in dezelfde hoeveelheden), ook het single water van de KW trouwens, maar dan moesten ze wel los zijn! Anders liep de single daar weer beter. Heb probleem met de single visserij is wel dat er ontzettend snel dressuur ontstaat. Het heeft bij mij een seizoen goed gewerkt waarna het bijvoeren veel meer vissen opleverde dan de singlevisserij. Ik ben dan ook zelf van mening dat wanneer je voor een lange termijn stek gaat, zelfs meerdere jaren, dat het vissen met voer de beste oplossing is. Maar op een kort tijdsbestek op moeilijkere wateren brokken maken kan de single op een voerplaats meer aanrichten dan dat voer. Maar goed ieder zijn eigen mening, is z'n goedrecht.

Ook ik werk veel met samenstellingen en hoeveelheden, het maakt idd wel degelijk uit, maar zal nog zeker niet de ervaring hiermee hebben die jij hebt opgebouwd in de loop der jaren. Wel vind ik je stelling dat de voerplek altijd leeggegeten moet worden op een goede stek, en wanneer deze enkele dagen/een week niet tot afhaalrestaurant behoort dat het geen goede stek is. Ik kan je melden dat mbt die ondiepe hoek de vissen elke dag tijdens de lichturen op die stek of rond die stek lagen. In het donker kon ik dit natuurlijk niet waarnemen. Het blijft gewoon een dier, maar heeft echt niet elke dag honger (weersgesteldheid)! De redenatie door te zeggen dat wanneer een stek niet loopt het aan de stek zelf ligt (maw je had op een andere stek wel vis gevangen) vind ik dan weer een zwakte bod van zo'n toch ervaren visser. Het blijft gewoon een dier dat niet alle momenten eet, ooit zelfs dagen niet eet , waarna er ineens gebuffeld gaat worden. Door dit te accepteren is er wel een verklaring voor het feit dat zelfs een goede stek soms niet loopt. Verkassen is niet altijd de beste optie, omdat de stek op een gegeven moment de jackpot uitkeert, en als jij dan van speelkast (stek) bent gewisseld baal je natuurlijk behoorlijk. Heb hierover nog een leuk voorbeeldje:

Op een lokaal kanaaltje begin ik eind augustus dit jaar weer met voeren, vang de eerste 2 sessies een mooie 30 en daarna een 26 schub. Het kanaal staat vol wier en een keer of 3 per jaar maaien ze het wier om de waterdoorstroom mogelijk te maken. Zo ook na die vangsten waarna het drie weken stilviel op de stek. Ook ik wilde toen idd gaan verkassen (door omstandigheden) toch op dezelfde stek gaan zitten en vang de 2 topvissen van het water! Verwacht dat die weken de vissen wel gegeten hebben, maar dan volop op het natuurlijk voedsel hebben gezeten wat vrijkwam tijdens het maaien. Had na wat blanks dus kunnen gaan verkassen, maar dan waarschijnlijk niet deze vissen gevangen. Blanken heeft dus meer oorzaken dan een stek die minder aangedaan wordt. De niks vangen, verkassen theorie (of het afromen) wat sommige aalten jongens hanteren doet in mijn ogen ook vaak tekort aan de potentie die een stek heeft. Het belangrijkste is wel dat iedereen z'n vissen vangt met een methode waar in de loop der jaren vertrouwen in is ontstaan, vertrouwen blijft een van de belangrijkste motiverende factoren binnen het karpervissen. Maar goed, genoeg gezever, 2 mensen hebben verschillende opvattingen, niks mis mee.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-10-2004 07:12

Beste Bart,

het was toch zeker niet de bedoeling geweest om je te beledigen. Je bijdrage aan de karpermaatschappij acht ik zeer hoog.

Dit medium is ook niet compleet. Intonatie etc ontbreekt. Ik ben zeker niet zo'n zwart-wit visser als je misschien nu denkt.

Misschien moesten we maar eens samen een hengeltje uitgooien, dan kunnen we elkaar laten zien wat we bedoelen.

Een van de meest belangrijkste regels in mijn visserij, is hoe ik de vis met vertrouwen aan het azen krijg. Ofwel hoeveel voerdeeljes heb ik hiervoor nodig?

Het ontbreekt me wederom aan de tijd om er verder op in te gaan Eerst even voeren voor het werk :D

Een fijne dag toegewenst Mitsz
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

08-10-2004 07:28

Oh Mitsz,

Dat verwachtte ik ook helemaal niet, gelukkig heeft iedere persoon kleur! Maar vertrouwen is een van de belangrijkste zaken wat je idd wil bereiken met voorvoeren, van de vis en voor mezelf. Tenminste ik moet toegeven dat ik geen echte instant visser ben, heb daar dan gewoon zelf minder vertrouwen in.

Ik wil het zelfs nog iets uitbreiden, hoe geef ik de vis vertrouwen zonder het risico te lopen deze te verzadigen (daar denk jij natuurlijk zelf ook over na met doorlooptijd, vertering en hoeveelheid voer, anders wist je niet zoveel van aas). Er zijn gewoon wateren/gevallen/periodes op wateren dat een single vissen op een opgebouwde voerstek heel effectief is. "Dat vergeten aasdeeltje", niettemin zijn beide methodes op dezelfde momenten moeilijk te vergelijken, laat staan naast elkaar te vissen.

Ach, zolang we allebei onze vissen vangen :wink:

Hoef trouwens nu niet te voeren gelukkig, zou voor mij een ritje zijn van 300 km en 5 uurtjes met al die files tegenwoordig. Hou je wat meer tijd over voor de scriptie en hier wat hersenspinsels te tikken :wink:
mvg

Bart van den Hurk
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

08-10-2004 07:47

hehe blij dat het je gelukt is met de olie mitz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-10-2004 10:32

Heren,

Het topic gaat zo toch en beetje voorbij aan de visserij met singles voorzien van een hoge attractiewaarde.

Natuurlijk, elk willekeurig aas zal beter werken als de karper gewend is aan dat aas. Schaars voeren met een boilie van een samenstelling die enige overeenkomst heeft met de single (maar liever minder geflavoured) zal er altijd voor zorgen dat de karper sneller geneigd is deze te nemen. Neemt niet weg dat de visserij met singles van een hoge attractiewaarde niet één is van voercampagnes of voorvoeren op enkele vaste stekken. Dat feit op zich selecteert wellicht al wat wateren uit waar het minder effectief zal zijn.

De situatie waar deze visserij zich juist uitstekend voor leent is bijvoorbeeld het vissen op karpers die zich buiten de normale voerafstand vertonen. Daar waar voeren niet mogelijk is. Of de kortere sessies waarbij uitgebreide voercampagnes niet aan de orde zijn. Maar ook de wintervisserij. Moeten er wel karpers in de actieradius van je single komen natuurlijk.

De single visserij is absoluut geen zwaktebod, maar één van de tactieken die je met succes kunt toepassen gegeven de omstandigheden. Je kunt met hetzelfde gemak beweren dat uitgebreide voercampagnes een zwaktebod zijn. Wat het in de ogen van de meer actievere sportvissers vaak ook (niet geheel ten ontrechte?) is.

De oorspronkelijke vraag was of je flavours kunt weglaten. De meeste ingrediënten waarmee je een boiliemix samenstelt geven geen sterk instant voedingssignaal af. Mijn ervaring is dat aas zonder bijvoorbeeld vloeibare toevoegingen (noem het voor het gemak maar flavour) wel kan werken, maar door de bank genomen toch minder goed. Iets wat soms wel werkt is een goede vismeelboilie. Maar dan nog kan deze veel beter als je de ingrediënten die de boilie donker maken weglaat, de boilie qua kleur opvallender maakt en enkele geschikte vloeibare attractors toevoegt.

Daarmee terugkomend op de oorspronkelijke vraag van Kevin is naar mijn idee, zonder er omheen te draaien, de toevoeging van flavour een essentieel onderdeel van de visserij met singles zoals ik die toepas. Net als kleur overigens, voor diegene die kleur onbelangrijk vinden. Daarmee bevestig ik het veel eerdere antwoord van Koen nog maar eens. Kruiden? Nou nee. Kan wel in de mix natuurlijk, maar ik zou de flavours niet weglaten.

Groet, Kees

Ps. Als een olie smaak afgeeft aan water, dan is de olie kennelijk slechts de drager van stoffen die wel in het water worden opgenomen. Voedingsolie is complex van samenstelling.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-10-2004 07:26

Kees,

de laatste tijd ben ik met vriend Jesper bezig te experimenteren op aassamenstellingen en bereidingswijzen van de aasjes. Er zijn wel degelijk een aantal droge ingredienten in je aas te verwerken die een hoge instant reactie teweeg brengen bij vissen. Het is dan wel belangrijk de boilie op zo'n wijze te bereiden, dat ie als het ware zeer langzaam van buitenaf afbreekt. Lijkt dus eigenlijk op een pellet. Om dit te bereiken, zijn er diverse methoden. In geval van popups zijn we nog niet zo ver. Een mooi voorbeeld van een ongeflavourde single is natuurlijk de aardappel. Bij dit aas is een zelfde soort werking van toepassing.

Het gebruik van singles, is wat mij aangaat, slechts productief indien je je als visser kunt verplaatsen. Indien ik vastgebakken zit op m'n stekkie zal ik ze dus niet zo snel tevoorschijn toveren. In de winter is het inderdaad allemaal wat anders. Speciaal voor deze winter heb ik een boilie gemaakt die spierwit is en heel langzaam uit elkaar valt. Ik zal eens gaan proberen om er singles mee te vissen, maar dan wel met de ultra mobiele methode.

Het weglaten van de vloeibare attractors vind ik op weinig bevist water geen probleem. Vis je echter op overbezette/overbeviste wateren, dan zou ik het niet doen. Niet helemaal mijn eigen wijsheid. De eerste keer dat ik hier van hoorde, was in "the Rod Hutchinson tapes". Een interview, afgenomen door Tim Paisley, waarin RH dit feit vermeldde. Mijn sporadische visserij op de bosbaan (het is in mijn positie nu eenmaal prettig om te weten of m'n aasjes ook daar werken) is hier een mooi voorbeeld van. Indien ik hier met ongeflavourde boilies in de weer ging, waren de vangsten zeer minimaal. Hier moet je echt in de weer met goed geflavourd aas. In geval van singles zou ik hier echt de attractors niet achterwege laten.

De ervenis van O. Overbeck is een zware last heren, dus samen de schouders eronder en dan komen we er wel.

met riekende groet

Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-10-2004 11:43

Mitsz,

Richting pellets valt nog wel het één en ander te bereiken als het om instant attractie zonder vloeibare toevoegingen gaat. Zolang ze maar niet te gemakkelijk oplossen. Dat is de makke bij de meeste pellets die ik geprobeerd heb. Wat mij betreft moet het een uur of 4 meegaan en daarbij bestendig zijn tegen het geklier van witvis. Anders leent het zich toch meer voor de penvisserij, net als die aardappels overigens. En dat doe ik dan toch liever onder het kantje en in combinatie met wat kleine voerplekjes die ik één voor één afvis.

Die tape serie van Paisley was een hoogst interessante en een aanrader voor wie ze niet kent. Er zijn ook zeer leerzame bijdrages van Terry Hearn en Frank Warwick. Allen te vinden in de Carpworld van de afgelopen jaren. De tapes stopte bij Alijn Danau en voor wat mij betreft was dat de minste. Wat mij wel opviel was dat Alijn ook niet van die super sessies maakt. Wellicht moet ik die van Alijn later nog eens overlezen.

Die van Rod weet ik mij nog goed te herinneren. De vraag was wat Rod zou doen als hij slechts tijd had voor korte instant sessies. Dat ik dat nog weet komt omdat deze tape mede vorm heeft gegeven aan mijn huidige visserij. Wat ik nog wel daaraan kan toevoegen is dat kennis van de stekken een groot deel van het succes bepaalt. Daar heeft Rod het mogelijk niet zo over. Er zijn echter stekken die weinig of niks opleveren, maar ook stekken waar instant een serie van bijvoorbeeld zes karpers op een nacht geen uitzondering is. Op de stekken die wel lopen is er altijd een reden waarom de karper zich daar ophoudt. Het "lezen" van een water om hier achter te komen is een niet onbelangrijk onderdeel van mijn instant visserij. En dan praat ik niet over wateren met een bestand als de Bosbaan, waar je overal wel wat zal vangen. Eerlijk gezegd heb ik er nooit gevist. Verder als de Sloterplas kom ik niet als het om circuitwateren gaat. En dat is inclusief de vaarten nog een hele slok water, waar de hengeldruk zich concentreert op slechts enkele stukken.

Mobiliteit is bij mij ook maar beperkt als ik voor nachtjes ga. Het vooruitzicht om te verkassen in het donker is weinig aantrekkelijk. Bij de single visserij gaat het echter om typische dagsessies waar mobiliteit minder beperkend is. Je noemt de tapes van Rod, maar die van Frank Warwick zijn wat dat betreft relevanter. De hoge attractiewaarde van het aas en witvisbestendigheid is juist één van de essenties bij deze visserij. Daaraan voldoet de overgeflavourde boilie mijn inziens toch het best. Inderdaad gaat het om wateren die niet onbekend zijn bij karpervissers. Op weinig beviste wateren zal ikzelf niet snel naar een single grijpen. Instant zoekend op een dergelijk water zou iets als "The Method" eerder mijn keus zijn. Tenminste, als ik niet zou kunnen voorvoeren. Maar op dat soort wateren is begrip van wat de karper daar doet bewegen van het allergrootste belang. En daar kan best een tijdje overheengaan als het enige omvang heeft. Ik ken een water waar het me na jaren instant nog niet echt goed gelukt is op de grote plas (op de zijslootjes wel), terwijl ik van een aantal voorvoerders weet dat ze daar wel vangen. Illegaal in de nacht wel te verstaan. En daar waag ik mij dan net weer niet aan.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-10-2004 06:13

Kees,

het probleem met pellets als haakaas is goed te omzeilen middels wat nylonkous. Pellet(s) erin, dichtbinden en de rest lijkt me duidelijk. Dit maakt het mogelijk om veel langer met deze aasjes te vissen dan normaal. Misschien wel de beste optie, als het gaat om het weglaten van attractors in een single. De kleine deeltjes laten wel los en lossen hierbij goed op in het water. Het is in dit geval het beste om voor de heilbot pellets te gaan, daar deze zijn gefabriceerd van LT vismeel, dat voor 18-32% wateroplosbaar is. Wat mij aangaat een van de beste vismelen ter wereld.

Helaas wat weinig tijd de laatste tijd en moet voor het board zelfs wat vroeger opstaan. Iets wat ik dus niet elke dag doe.

fijne dag Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-10-2004 10:16

Mitsz,

Bedankt voor de tip met de nylonkous. Werkt ook tegen het knagen van dwergmeervalletjes, dus waarom niet. Ik zal eens kijken.

Hou je wel haaks. :P

Groet, Kees
Marty van Asperen
Berichten: 12
Lid geworden op: 18-10-2004 15:46
Locatie: Veghel
Contacteer:

21-10-2004 13:57

Wellicht dat je hier iets aan hebt. Het maakt in mijn optiek niets uit met welke geur je vist. Het gaat om het oplosmiddel wat daarin is verwerkt. Dit kan de karper wel goed waarnemen én proeven en niet of het nu aardbei of banaan is. Natuurlijke ingredienten hebben dit doorgaans niet. Ik vis nooit met een flavour en met name op de wat moeilijkere wateren heeft dit succes.
Wat ik doe is alleen naflavouren met een natuurlijke olie en alleen de 1e dag. Verder zijn er tal van producten die qua smaak en geur erg overheersend zijn. Enkele zijn reeds genoemd. Hoeveel karpers zij er wel niet "gesneuveld"op kaas, mais en aardappelen ??? De commercie speelt natuurlijk handig in met tal van snufjes en toevoegingen. Voordat mensen hier tot overgaan dienen ze eerst de supermarkt eens nader te onderzoeken.