Goedkoop boillierecept


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-08-2004 12:00

ik val in herhaling: lang leve het metrische stelsel.

Het is zo gemakkelijk en duidelijk, kan niet fout gaan.

Het gebruik van delen werd ooit geintroduceerd door Kevin Maddocks. Hij beschrijft ook duidelijk in "carp Fever" wat je bedoelt Toon. Resulteerde dus in recpten van 472 gr sojameel en 328 gr equivite etc. :lol:

In de huidige tijd worden veel recepten uitgerekend op voedingswaarde en worden deegjes vaak deels met eieren aangemaakt. Indien we onze mix dan weer in delen uitdrukken, kun je weer met een kopje en weegschaal de keuken in etc...

De meest doeltreffende wijze is en blijft de methode om alle ingredienten per gram aan te duiden.

righdehoo

Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-08-2004 13:13

Nou nou, tjonge. Nog steeds?

Liters zijn ook metrisch hoor.

SI schrijft slechts voor dat je liters gebruikt en geen gallons. Grammen en geen ponden. Welke karpervisser houdt zich aan dat laatste? Niet metrisch en ook geen SI.

Theelepeltje van dit, een paar druppels van dat. Een maatbekertje zus en zo. Toch wel handig soms, want wie heeft er zo een nauwkeurige weger dat hij een halve gram kan afwegen?

Als je helemaal geen weegschaal hebt, is volume delen wel handig. Tja?

Is het punt helemaal niet. Ik heb een goede weegschaal. Maar omdat Evert Aalten grammen gebruikt, mag liters ineens niet? Dit gaf overigens ook geneuzel achter de komma omdat in Karpervoer 2000 niet de moeite was genomen om af te ronden.

Ligt voor de hand namelijk om af te ronden in de vertaling. Wordt 470 gram soja en 330 gram equivite. Als je dat al niet snapt? Velen niet dus.

Eigenlijk prefereer ik zelf gewichtsprocenten. Hahaha.

:D

Groet, Kees

Mitsz, ik ben het met je eens hoor. :) Maar alles heeft zijn beperkingen. Wil ik met Amerikanen samenwerken, dan moet ik op zijn minst snappen wat °C in °F is. Dom, maar het is niet anders.
Peter Feddes
Berichten: 163
Lid geworden op: 28-05-2004 11:34
Locatie: Oosterhout N.Br.

12-08-2004 14:41

Kees, ik ben het effe kwijt.

is 1 deciliter vismeel even zwaar als 1 deciliter maismeel ?

200 gram vismeel zou wel eens 2 deciliter kunnen zijn terwijl 200 gram maismeel misschien slechts 0,5 deciliter is ... of sla ik de plank mis?

de ene 20mm bolie kan toch zwaarder zijn dan een andere 20 mm boilie (andere, zwaardere bestandsdelen) terwijl ze in volume even groot zijn

ik zou altijd in grammen, of andere, gelijke gewichtsaanduidingen werken (zolang de verhoudingen maar in stand blijven) en nimmer in volumes of liters.

Help me :o , voor ik gek word :wink:
hallo, ik ben een onderschrift-virus. kopiëer mij en zet me in je onderschrift, dank je!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-08-2004 15:31

Peter,

Nee, gewichten verschillen bij eenzelfde volume. Hoewel er bij benadering een aantal elkaar niet zoveel ontlopen. Maar dat wordt te ingewikkeld en moet je maar weten.

Maar, als ik een recept maak door de hoeveelheden in liters te nemen, dan moet de uitvoerder er geen grammen van maken. Besluit ik een recept te maken door grammen te nemen, dan moet die er geen liters van maken.

De keus is aan de bedenker en wat hij makkelijk vindt. Zolang deze (en de doorgever) er maar bij blijft zetten of de basis gewicht of volume is, dan is het duidelijk. Vaag wordt het als men alleen spreekt over delen. Dan is de vraag van wat dan? Volume of gewicht.

Meer dan volume of gewicht is niet gebruikelijk (geen molecuul massa's) en daarom zijn gewicht of volume procenten nog universeler. Kan degene die het recept uitvoert dat zelf in liters of gallons, of grammen of ponden doen. Maakt niet uit.

Heeft verder niks met metrisch te maken. Zowel volume als gewicht kun je metrisch uitdrukken. SI wil alleen maar zeggen dat je SI eenheden gebruikt en die zijn doorgaans wel metrisch. Het is natuurlijk altijd mooi als iedereen dezelfde standaard kiest. Maar helaas is dat de praktijk nou eenmaal niet.

Groet, Kees
Peter Feddes
Berichten: 163
Lid geworden op: 28-05-2004 11:34
Locatie: Oosterhout N.Br.

12-08-2004 15:36

Kees, volkomen duidelijk. Dacht al dat ik het reeds begrepen had, maar wilde het voor de zekerheid alleen even checken :wink:
hallo, ik ben een onderschrift-virus. kopiëer mij en zet me in je onderschrift, dank je!
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

12-08-2004 15:47

Beste karpervissers, nu is er al 1 pagina van de 2 volgeschreven over delen en grammen. Zijn we in dit forum al ooit meer off-topic gegaan dan nu??? 1 gram is een gram wil je kilo's vermenigvuldig dan. En delen neem jij 1 deel 100 gram dan worden 2 delen 200 gram. We moeten het niet moeilijker maken dan het is. Karpervissen is soms al moeilijk genoeg zonder de wetenschap die er soms bijkomt van hier blijkbaar delen en grammen. Ik denk dat joeri hier eigenlijk niets over hoefde te weten... en gwoon een goedkoop recept wou? of zit ik mis, ikzelf kan hem niet helpen vanwege ik ook met hetzelfde probleem zat/zit.

M.v.g,
Onkelinx Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Peter Feddes
Berichten: 163
Lid geworden op: 28-05-2004 11:34
Locatie: Oosterhout N.Br.

12-08-2004 16:04

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Ik heb er zelf nog een topic over geopend in de discussiehoek. Kun je nagaan hoe snel het één in het ander uitmondt ... :oops: je hebt het nauwelijks in de gaten.
hallo, ik ben een onderschrift-virus. kopiëer mij en zet me in je onderschrift, dank je!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-08-2004 16:30

Twee pagina's nog maar. Ohhh dat is nog niks. :D
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

12-08-2004 16:31

Kzou zegge ga ervoor Kees, maar open er dan speciaal een topic over. Show us what you got! :lol:
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-08-2004 16:42

Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

12-08-2004 16:58

kben opgelucht :lol:
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
harrie van hout
Berichten: 1
Lid geworden op: 21-04-2008 16:23

29-04-2008 16:33

Tarwe griesmeel: 300 gr
Tarwebloem: 300 gr
Maismeel: 300 gr
Notenmeel (licht): 200 gr
Robin Red: 150 gr
Hennep (gemalen): 250 gr
Vitamealo: 400 gr
Kaneel : 100 gr
Ei-albumine: 200 gr
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

06-05-2008 14:29

Persoonlijk werk ik altijd met gewichten,inplaats van delen.Mijn maat werkt altijd met delen (liter pot),inplaats van met gewichten.Beiden beschikken we over goed vangende bollen,terwijl het afwegen toch wel bijzonder verschilt.Het enigste dat wij beiden gemeenschappelijk hebben is het feit dat we geen van beiden weten hoeveel,grammen of delen we nodig hebben ,per ei,om een goede boilie te rollen.Wij doen beiden de mix bij de eieren,of dit nu 8 eieren zijn (bij mij) of 30 eieren bij mijn maat.Gewoon eieren in de kom ,klutsen en mix bijdoen tot er een goed draaiend deeg overschiet.