aminozuren


Plaats reactie
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-07-2004 17:51

heren,

wie gebruikt er extra aminozuren in zijn aas?

Mitsz
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

05-07-2004 19:22

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Heb mijzelf recentelijk de amino-coating van Carp Collection aangeschaft. Ik blankte iets teveel in verhouding tot mijn vismaat.
kees jansen

07-07-2004 21:55

Aminozuren in je aas is ook weer iets waar je zelf in moet geloven, het moment wanneer je het gebruikt en de vis aast die dag goed dan werkt het (denk je) en vang je niets dan vindt je de aminozuren geen toegevoegde waarde

Wat doet volgens jou dan de aminozuren, om de vangst sterk te doen toenemen
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

09-07-2004 17:32

is dat geen mieren/kwallen/brandnetel zuur?
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

09-07-2004 17:43

nee das formica zuur

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

09-07-2004 18:11

Tja,


Voor de een is het zo belangrijk en voor de ander is het geen extra waarde voor z'n aas......
Met dat laatste kan ik me wel in vinden.
De zuren zoals Betaïne HCL en boterzuur kunnen gerust een extratje geven maar gebruik dan liever een goed ingredient in je aas......
Als men eens nadenkt komen er genoeg zuren in de natuur voor, mossels,planten,visjes en ander natuurlijk voedsel....
De ingredienten in een vismeelboillie bevatten ook die zuren zoals betaíne, aangzien je het ook in potjes kan krijgen is het niet kookbestendig :(
Eventueel kan je het door de olie doen nadat je de boilies hebt gekookt :wink:

En of ik er in geloof of het gebruik??? Nee, een goede vismeelboilie heeft voldoende attractors om die ene karper op de kant te krijgen! :wink:
Ieder z'n geloof gelukkig :D
Vriendelijke groet,

Koen de Been
ken jacobs
Berichten: 82
Lid geworden op: 20-06-2004 23:34

09-07-2004 18:33

volgens is een aminozuur een ongezet eiwit
en heeft betaine helemaal niks te maken met een aminozuur
ma ja ik kan mis zijn
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

09-07-2004 18:36

Kijk eens aan,

Betaine is zeker te weten een zuur......

Maar ik ga niet meer in discussie Ken, dat weet je onderhand wel!!! :roll:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
ken jacobs
Berichten: 82
Lid geworden op: 20-06-2004 23:34

09-07-2004 18:40

toch geen aminozuur zunne
ken jacobs
Berichten: 82
Lid geworden op: 20-06-2004 23:34

09-07-2004 18:48

betaine voor sporters is een aminozuur om de eiwit opname te bevorderen
maar de betaine voor door je boilies te gooien is iets anders dacht ik is dat geen natuurlijk middel voor snellere spijsvertering??
in ieder geval schijten ze er goed van
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-07-2004 18:52

Nee Ken, Betaïne HCL en boterzuur zijn geen aminozuren.

Betaïne HCL wordt bij mensen toegediend als toevoeging op een tekort aan maagzuur.

Aminozuren zijn inderdaad afbraakproducten van eiwitten. Aminozuren kunnen dus vrijkomen bij afbraak van dode organismen. Aangezien karper deels dode organismen op zijn menu heeft, mag je aannemen dat aminozuren de associatie met eten kunnen oproepen.

Tja zunne, zo zit het dus.

Ik heb wel aminozuren toegevoegd in het verleden, maar niet systematisch genoeg om iets te kunnen beweren over de attractiewaarde. Ben ermee opgehouden toen ik me realiseerde dat er al aminozuren in onderdelen van mijn mix zaten.

Groet, Kees
ken jacobs
Berichten: 82
Lid geworden op: 20-06-2004 23:34

09-07-2004 18:56

THX KEES
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

09-07-2004 20:34

K heb niet gezegd dat het een AMINOZUUR is maar een ZUUR!! :wink:


Ben op dit moment aan t uitzoeken wat wat is......... :roll:


Vrij ingewikkeld allemaal
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-07-2004 21:35

Zoek niet verder Koen,

Betaine hydrochloride = 1-carboxy-N,N,N-trimethylmethanaminium chloride

Boterzuur = Butyraat of carbonzuur van butaan, CH3(CH2)2CO2H

Nu weet je het wel. :P

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

09-07-2004 21:37

Als we Kees niet hadden...........? :wink:


Blijf wel opzoek naar de precieze werking ervan......

Bedankt Kees! :)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

09-07-2004 22:19

Waarom iets toevoegen wat al aanwezig is???

Eiwitten zijn al lange aminozuurketens.

Iedere boilie bevat dus al aminozuren uit zich zelf,de amino's die als extra worden toegevoegd worden onstabiel(waarschijnlijk waardeloos dus) als je ze voor het koken toevoegd,na het koken heb ik er toch ook mijn twijfels over,heb er ooit wat mee gerommeld maar kon er zelf geen meerwaarde in vinden.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-07-2004 14:19

Heren,

dank voor de inbreng. Proteine is inderdaad opgebouwt uit aminozuurketens en zijn over het algemeen rijkelijk vertegenwoordigd in onze boilies. Het toevoegen van extra aminozuren acht ik zelf dan ook overbodig. Met een beetje vismeel en eieren(belangrijk als het gaat om een mooi aminozuurpatroon) ben je er meestal al.

Het valt ook op, dat er niemand echt enthousiast is over het toevoegen van extra aminozuren. Toch is dit de manier voor de vis om z'n kostje bijeen te verzamelen. Karpers hebben receptoren om eiwitten te detecteren in het water.

Zou het dan wel wenselijk zijn om ons aas in een aminozuur-rijke vloeistof te dippen??

Betaïne, ook bekend als trimethylglycine (TMG), kan het homocysteïnegehalte in het bloed verlagen, waardoor het risico op hartaandoeningen afneemt. TMG is niet nodig in de voeding, want het lichaam kan deze stof zelf aanmaken uit andere voedingsstoffen. Betaïnehydrochloride wordt gebruikt in de natuurgeneeskunde. Volgens de natuurgeneeskunde kan te weinig maagzuur de spijsvertering en de opname van eiwitten verstoren. De maagzuurproductie neemt af met het klimmen der jaren. Door het gebruik van betaïnehydrochloride of appelazijn kan de spijsvertering en de opname van voedingsstoffen mogelijk worden verbeterd.

Het gebruik van Betaine voorkomt ook vetophoping in de lever. Het werkt beter in samenwerking met vitamine B-12 (leverpoeder). Wat mij betreft geen product met een korte termijn aantrekkingskracht. Eerder een noodzakelijk ingredient op wateren, die worden gebombardeerd met olie-rijke ballen. Betaine hoeft wat mij aangaat ook niet wateroplosbaar te zijn, daar het geen instant respons teweeg brengt.

Mannen,

gaan we ons aas dippen in aminosapjes of niet?

met vriendelijke groet

Mitsz
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

10-07-2004 16:19

Mijn laatste ervaring met Betaïne is een erg tintelende tong :(
Betaïnecomplex ruikt erg zoet en is super geconcentreerd.
Nieuwschierig als de mens is wilde ik het eens proeven: was geen succes.

Pascal
janwillem hilverts

29-07-2004 20:54

betaine (hcl) wordst puur gebruikt om je PH waarde van je boillie te VERHOGEN en het is inderdaad een zuur jah
en heeft een ph waarde van 9!!!! wat een niet echt fijn gevoel geeft voor de karper in het water want ze krijgen een rare prikkeling op hun maag en merken dat er dan iets in hun `terretorium` iets is wat een hoge waarde heeft en verder zorgt het er goed voor dat ze je bvoillie goed ruiken maja het duurt een kleine 3 uur of lkanger voor je de vis ook daadwerkelijik op je stek hebt en ermee vangt

Aminozuren±
Het bevat een stodf die karper heel snel tot azen aanzet en ook altijd 9 van de tien keer de karper naar je stek attracteert en je er daarom (meesatl op putjes!!!! voor de duidelijkheid) er ook echt goed mee vangt!!!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-07-2004 21:11

Valt me zwaar tegen voor een zuur, pH 9. :-?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-07-2004 21:26

Na deze reactie voel ik met toch wat bezwaard. :roll:

Ter verklaring dan maar, want dit is best wel van belang voor de karper.

Betaine HCL is inderdaad een sterk zuur. Bij een concentratie van 5 % in water is de pH 1 (kleiner dan 7 is zuur, groter dan 7 is basisch en 7 is neutraal: de kleiner de waarde, de zuurder de oplossing). Gelukkig is de pH afhankelijk van de concentratie van het zuur in water. Zodra de betaine oplost wordt de ph of zuurgraad snel minder. Niettemin kan een te grote concentratie in de boilie brandwonden in de darm van de vis veroorzaken. Pas dus alleen de voorgeschreven hoeveelheden toe of minder en nimmer een overdoses. Koop geen potjes waar de toe te passen doses niet op staat. Liever nog, experimenteer niet met zuren als je er geen verstand van hebt!

Groet, Kees
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

30-07-2004 14:36

Beste DB-ers,

Mag ik vragen waar jullie je Betaïne zoal vandaan halen ?

Daar ik van mening ben dat de door de hengelsportzaken aangeboden Betaïne versneden is,niet puur dus prijs/kwaliteit verhouding erg hoog ligt,ben ik opzoek gegaan naar het pure goedje.

Zie hier de plaatselijke apotheek,momenteel betaal ik 38 euro voor 250 gram pure (97%) Betaïne ...

Wel dien je deze voor gebruik ff te malen,divm de kristalvorming in het potje.

Uit mijn testen blijkt dat ik mét gebruik van betaïne meer vis op de kant trek dan zonder.In 2003 (met Betaïne) ten opzichte van 2002 (geen Betaïne) gebruik,trok ik 20% meer vis op de kant !! Dus ik schroom er niet voor om er een paar schepjes "extra" in te doen.

Kant-tekening;op dressuurwater merk ik een hogere vangkracht wanneer ik meer betaïne in mijn baits gebruik dan wanneer ik op "maagdelijk" water vis en dezelfde dossages hanteer.Dwz dat op "maagdelijk" water 10gram/kg voldoet en op een dressuur putje 30gram/kg hoge ogen scoort.Daarbij moet ik wel aangeven dat ik hoofdzakelijk instant vis ...

Naast leverpoeder zou ook de combinatie GLM (green liped mussel ) een killer zijn ...

Momenteel vis ik met Ready Mades met ook daarin Betaïne verwerkt en deze doen het ook niet onaardig .....

MVG "GRUM"

P.s;ik heb tijdens scheikunde niet echt goed opgelet dus vindt bovenstaande (kees,mitsz) erg interessant om te lezen,thanks
marco hoedeman
Berichten: 153
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: purmerend

31-07-2004 10:07

heren
ik weet dat er in cede blauw heel veel aminos in zitten
dit is namelijk een vogelzat waar alen maar kreeftjes en andere larven in zitten
dit is dan ook nog eens een natuurlijk produkt

ik hoop dat er mensen zijn die wat hebben aan deze info

mvg marc
Plaats reactie