Karperaas inmiddels verheven tot kunst?


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-07-2004 13:29

Ken,

Over je nationaliteit heb ik geen oordeel. Wat betreft jezelf, adviseer ik je beter te lezen. Ik quote mijzelf maar even in een paar berichten eerder:

[quote="Kees Ouwehand"]Heren,

Wilt u zich uitdrukkelijk bij de discussie houden.

Breekstaafjes zijn niet de isotopen die in wakers gebruikt worden. Is niet radioactief en tevens niet schadelijk. Zelfs toegestaan als discolichtjes bij kinderpartijtjes. Bovendien wordt er niet mee gevoerd en eet de karper ze niet eens op. Dat geldt ook voor een single hookbait.

Gezondheidsaspecten gaan alleen spelen bij inname van voldoende grote hoeveelheden van een schadelijk materiaal.

Groet, Kees[/quote]

Met name de eerste zin 2e alinea over isotopen. Deze zijn inderdaad licht radioactief en daarom verboden. Breekstaafjes zijn echter geen isotopen en kunnen zelfs in de speelgoedwinkel gekocht worden. Daar worden ze aangeboden voor kinderfeestjes.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-07-2004 13:31

Ken hebben belgische karpers dan een maag?.In Nederland in ieder geval niet


Bob
ken jacobs
Berichten: 82
Lid geworden op: 20-06-2004 23:34

08-07-2004 13:37

je snapt best wel wat ik bedoel racist
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-07-2004 13:42

[quote="Bob Klumper"]Ken hebben belgische karpers dan een maag?.In Nederland in ieder geval niet


Bob[/quote]


:lol: :lol: :lol:


Excuus :P
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-07-2004 13:54

Kees

Ik zou de Evert Aalten theorie niet overboord zetten. Zie artificial food als een handige aanvulling. Het geen soms leuke resultaten geeft.
Het (tijdelijke)succes zit er in dat de nieuwgierigheid van sommige karpers wordt geprikkeld en de boel de geinspecteerd wordt. Aangezien de karper geen handjes heeft doet hij dit met zijn bek. Eetbaar of niet?
de pech voor de karper is dat de zijn nieuwsgierigheid beloont wordt met een haak is zijn bek en een aanbeet voor de visser.
Een 10 tal jaren geleden waren fluoboilies gomachtig materiaal ook een periode heel populair.
Zo ook imitatie zagers van Berkley blijkt vissend met de pen op karper in een zomerse periode zijn vruchten af te werpen.
afwisseling is leuk. Maar continuiteit is belangrijker.

Bob
Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

08-07-2004 14:02

hij die zonder zonden is werpe de eerste steen.

Bob
dit is inderddad de moraal van mijn, wellicht wat lange, verhaal.

Groet Ralph
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-07-2004 14:09

Mannen,

Mee eens!

Maar we hebben nu 3 dimensies waarmee we karper kunnen verleiden:

1. voeding (Aalten en consorten=voedingswaarde)
2. de indruk van voeding (Warwick en consorten=flavour(+pH))
3. nieuwsgierigheid (Warwick en consorten=fluo/Bursel en consorten=licht)

Kunnen we die dan combineren tot een aas waar alle 3 de dimensies zinvol worden gebruikt? En welke variaties zijn er dan nog meer mogelijk?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

08-07-2004 15:46

Ken,

er is een verschil tussen beta-lights en breekstaafjes. Beta Lights zijn dan weer wel niet zo goed, maar iedereen kaart hier het gebruik van breekstaafjes aan. NIET van Beta Lights.
En probeer in het vervolg aub een beetje normaal te reageren. Kees probeert (gelukkig) weer eens een goede discussie op te zetten, en dan krijg je zulke antwoorden. Ik hoop eigenlijk wel dat je op wat ik net zeg gewoon helemaal niet wilt reageren, dan is de boodschap tenminste duidelijk geworden... :-?

Erik :wink:
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

08-07-2004 15:48

Sorry, ik had dus weer niet gezien dat er een tweede pagina was... :oops: Was dus allemaal al gezegd...

Volgende keer beter opletten, Erik
Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

08-07-2004 16:45

Oei Kees moelijke vraag.

Ik heb jouw 3 gestelde punten altijd apart gezien. Dus afhankelijk van de situatie gebruik je een methode. Als we ervanuit gaan dat we de aloude strijd HNV vs. Crap boilies onder punt 1 scharen zou je punt 1 en 2 kunnen combineren. Dit gebeurt ook vaak. Vele karpervissers zweren bij hun zorgvuldig samengestelde mix (ook ik zei de gek) maar het heilige geurtje wordt ook door de eitjes gemikt.

Wat PH waarde betreft zal dit erg moeilijk zijn, als ik me goed herinner moet de boilie “zuurder” zijn dan het omgevende water om de karper er op deze wijze op te attenderen. Hiervoor heb je dus professionele meetapparatuur voor nodig en een uitgebreide kennis betreft PH waardes. De PH waarde van de boilie zal volgens mij dan per water dienen te verschillen. Ik heb echter te weinig verstand van dit soort zaken om daar gefundeerde dingen over te roepen.

Blijft nieuwsgierigheid over, tja, wellicht kun je het dan zoeken in afwijkende vormen oid.
Verder gaat mijn fantasie vwb het combineren van jouw punten niet, wellicht zijn er andere boarders met een wat rijkere fantasie, ik ben benieuwd.

Groet Ralph
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-07-2004 17:00

Even of topic :

Ken kom jij hier bij deze discussie alleen maar om te kankeren en te zeiken ?! :evil:
Dat trucje word al jaren maar dan ook echt al jaren gebruikt
Waarom zeik je hierover als iemand eerlijk zijn ondervindingen verteld, over zijn expirimenten waar naar gevraagd word ?
Daar gaat de discussie toch gedeeltelijk over !!!

Als het in een tijdschrif of in een boek staat dan mag het wel allemaal ?? maar ho maar als iemand zegt dat hij dat ook heeft geprobeerd STOP dan is die kleine wereld van jou te klein ! :evil: :evil:
Maar kom op zeg doe eens even normaal ! :x

En om nou te zeggen racist ?? :roll: :roll: :roll: ga toch weg man aaaaaaaaaargg


P.s had niet gezien dat er een 2e pagina was
Laatst gewijzigd door Bart-Jaap Koorn op 08-07-2004 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-07-2004 17:05

Kees,

ik denk niet, dat verdere combinaties noodzakelijk/wenselijk zijn. Ik heb geen bezwaren tegen het gebruik van fluoriserend aas als single hookbait.

Ik ben wel wat terughoudend, wat betreft het gebruik van lichtgevende voerboilies. Echt gezond kan het nooit zijn. Bovendien vermoed ik, dat het tij zich tegen je gaat keren indien er langdurig gevoerd wordt met lichtgevend aas. Als het halve karperbestand van Nederland op de kant is gekomen op die lichtgevende balletjes, zullen de vissen met een flinke boog om zo'n felverlichtte stek heen zwemmen.

Het verleden heeft ons al geleerd, dat grote voerstekken met lichtgekleurd aas( mais) op veel wateren al niet meer mogelijk zijn om deze reden.

Het argument, om de nieuwsgierigheid van de karper op te wekken, op basis van visuele aantrekking, lijkt mij een kort leven beschoren. Vissen zijn volgens mij niet geinteresseert in lichtgevend eten. Er zijn - als het gaat om de lange termijn - betere middelen om de eetlust te prikkelen. Het gaat tenslotte om eten. Een schemerlampje heeft een karper niet nodig.

Het blijft echter wel leuke materie. Laat ons aub weten, hoe die
"Philips-mais" het doet

Tip: vul je hoofdlampje met dat spul. Scheelt batterijen

MVG Mitsz
ken jacobs
Berichten: 82
Lid geworden op: 20-06-2004 23:34

08-07-2004 17:13

precies wat ik zeg 'echt gezond kan dat niet zijn'!!!!
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-07-2004 19:12

Kunnen we die dan combineren tot een aas waar alle 3 de dimensies zinvol worden gebruikt? En welke variaties zijn er dan nog meer mogelijk?
Kees dat is het grote voordeel van vissen met meerdere hengels dan kan je de 3 dimensies op een stek combineren.

Bob
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-07-2004 21:58

Hoe opvallender, hoe eerder de karper het gaat associëren met gevaar. Dat is helder.

Inderdaad combineer ik 1 en 2 al. Niks nieuws eigenlijk. Alleen is 1 wat makkelijker. Afhankelijk van welke theorie kun je uitrekenen hoe het zit. Niet of het voor de karper wat uitmaakt. Dat is niet te berekenen. Bij 2 weet je nog minder. Moet je nog meer van ervaringsdeskundigen aannemen. Nou lekker wetenschappelijk die karpervissers. Dat blijkt wel. :cry: Ken...

Om de pH waarde zou ik mij ook maar geen zorgen maken. Het gaat om stoffen die in water in ionen splitsen. Een eenmaal ingestelde pH veranderd met het veranderen van het vochtgehalte. Moet je rekenen wat er gebeurt in water. Nu maar een bufferoplossing toevoegen om de pH vast te houden? In theorie kan karper de in water gesplitste ionen waarnemen. Maar er zijn zoveel wateroplosbare stoffen die in ionen splitsen. Van de pH zelf zal de karper zich echt geen drol aantrekken (sorry voor de uitdrukking). :wink:

Praktische problemen? Om aas opvallend te kleuren is een lichtgekleurde mix gewenst. Vaak ook niet de beste mix en wordt daarmee een stuk eentoniger.

Dus toch een gadget die meer karpervissers aantrekt door impulsinkopen en toevallig zo nu en dan een impulsieve karper? Voorbehouden voor de derde hengel? Als ik weet hoe het zit, dan hou ik alle hengels hetzelfde!

Toch leuk materiaal voor boiliestoppertjes. Hm, Enterprise Tackle... Ideetje? :roll:

Toch hou ik mij aanbevolen. Collega’s die wel een idee hebben wat we met nieuwschierigheid aan moeten?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

08-07-2004 22:12

Er zijn breekstaafjes waar je ziek van kan worden, maar sommigen ook niet, en het is ook maar net hoe je lichaam op de stof reageerd, maar goed zal het nooit zijn, voor zowel de karper als de mens.


Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
ken jacobs
Berichten: 82
Lid geworden op: 20-06-2004 23:34

08-07-2004 22:24

als mensen van gemiddeld 50 60kilo er ziek van worden is dat zeker het geval voor een karper van 15 kg
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-07-2004 22:35

Ken,

Informatie over breekstaafjes vind je ook op internet. Handig als je eerst wilt weten wat je roept, voordat je wat roept.

Quote
Een breekstaafje bestaat uit een plastic buisje met binnenin een vloeistof én een ander, dunwandig glazen 'omhulsel' waarin zich dan weer een andere vloeistof bevindt. De vloeistof in het kleine glazen buisje is een oplossing die hoofdzakelijk waterstofperoxide, H2O2 , bevat. De oplossing erom heen, nog binnen het plasticbuisje, bevat o.a. een kleurstof en het fenylester van oxaalzuur (difenylethanoaat). Wanneer het stevige plastiekbuisje voldoende gebogen wordt zal de inwendige glazen container breken en wordt waterstofperoxide met het fenylester van oxaalzuur vermengd. Een chemische reactie tussen beide stoffen levert o.a. een 'intermediar' (tussenproduct) op dat op zijn beurt met de kleurstof reageert. Het resultaat van deze reactie is, naast de vorming van CO2 een elektronisch 'aangeslagen' kleurstofmolecule. Zowat 25 procent van deze aangeslagen kleurstofmoleculen keren tenslotte terug naar hun gewone, minder energetische, grondtoestand door hierbij licht af te geven (eerder dan warmte). Verschillende kleuren zijn voor dit 'snap light' mogelijk door verschillende kleurstoffen te gebruiken. Het licht dat door bepaalde vuurvliegjes of door glimwormen wordt uitgezonden is fundamenteel ook chemisch licht. Omdat het door levende wezens gebeurt spreekt men dan van 'bioluminescentie'.

De duur van de meeste breekstaafjes is ca. 8 uur met een uitloop tot 12 uur. Na het breken van het glas, is het proces niet stop te zetten, maar echter wel te vertragen. Als u het breekstaafje in de vriezer legt, zal deze minder op gaan lichten waarmee het proces verlengd kan worden

De inhoud van de breekstaafjes is niet giftig.
Unqoute

Kunnen we het verder laten rusten nu.

Groet, Kees
ken jacobs
Berichten: 82
Lid geworden op: 20-06-2004 23:34

08-07-2004 22:40

ja dat ziet er lekker gezond uit kees
nog wat groenten erbij en je hebt metteen je portie vitamienen erbij voor de dag
niet giftig noem jij dat???????
anders moeten we elke karper die we vangen int vervolg inspuiten met anabolen dan groeien ze harder en hebben we meer kans dat we de volgende keer een dikke vangen
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-07-2004 22:44

Beste Kees
Je schrijft hoe Hoe opvallender, hoe eerder de karper het gaat associëren met gevaar. Dat is helder.

Dit is maar net wat je onder opvallend verstaat. Gevaar en verleiding is een prikkel,die elkaar in een hoog tempo kunnen afwisselen. Wat zou de reden zijn voor gevaar aan iets opvallends. Hoe opvallend is fluoriserend aas op 10 meter diepte? tegenover een meurende boiliebed op zijn route.
Een karper assiocieert aan de hand van conditionering. Eerder aan de plek des onheils gevolgd door een of meer negatieve ervaring(en).

Verder vind ik het verband wat gelegd van kunstzinnig (haak)aas en gezondheid.(Komt normaal gesproken niet in het spijsverteringstelsel haakaas) De schadelijkheid berusten op valse sentimenten.
Een haak in zijn/haar bek trekken dat is gezond. Ben nog geen karper tegengekomen, die zei van god daar ben ik lekker van opgeknapt.
Binnen de mogelijkheden bezig zijn met de welzijn van de vis is in ieders belang. Maar het kan ook overdreven worden.

Bob
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-07-2004 22:46

Ken,

Ik noem niks.

Ik qoute informatie over breekstaafjes voor je vanaf een bron waar ze er wat vanaf weten. Kun jezelf nazoeken wat daar de veiligheidsaspecten van zijn.

Maar ik ben bang als ik voor jou de samenstelling van spinazie op zou dromen, je hetzelfde zou reageren.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-07-2004 22:58

Bob, ik denk dat je gelijk hebt.

Instinctief zullen beide prikkels altijd aanwezig zijn. Het gaat er dan maar om welke overheerst. Als de prikkel van nieuwsgierigheid groot genoeg is, overheerst deze die van gevaar. Heel dressuur doorbrekend is een overbezette put met weinig voedsel. Dat stemt dan weer droevig, maar zo werkt het dus wel.

Over de gezondheid stop ik nu. Dat is inmiddels genoeg belicht. Wat zeg ik, overbelicht.

Groet, Kees
ken jacobs
Berichten: 82
Lid geworden op: 20-06-2004 23:34

08-07-2004 23:03

is gezond aas niet belangrijk mischien?
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

09-07-2004 08:21

Volgens mij is er in deze discussie maar een iemand die een ongezonde hoeveelheid van iets heeft binnengekregen !

En waarschijnlijk ook de enige die er LAST van heeft en tot overLAST is !

Deze topic vraagt om andere reacties,
ikzelf heb hier geen ervaring mee, ik heb zelfs nog nooit met Fluor gevist.

Zolang er niet gevoerd gaat worden met een en ander voorzie ik dus absoluut geen problemen voor de karper. Om op langere termijn iets te vangen geloof IK meer in een natuurlijk, hoogwaardig voedsel. Vertrouwen is het belangrijkste aas dat er is.....

Hoevaak ben je je boilie kwijt na het landen vis ???
En hoevaak je lood tijdens al je vissessie ??
Zijn de wonden die je maakt als je iets vangt wel gezond voor de vis ?

Beter is om helemaal niet te vissen,
en ook niet te posten indien je niet openstaat voor nieuwigheden en je ideeën verzinsels blijken te zien die je perse hoog wilt houden !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

09-07-2004 14:28

Kees, toch is er een probleem waarom breekstaafjes WEL gevaarlijk zijn. Ik heb er zelf ervaring mee omdat ze sinds kort op schoolfeesten bij ons zjin verboden. Om de breekstaafjes te laten branden knak je ze, hierbij breekt er een staafje glas binnenin, vandaar breekstaafjes. Niets giftigs, maar dat glas is niet goed in je maag, al deze kleine splintertjes kunnen flink schade aanrichten in het spijsverteringsstelsel van de mens, dus zijn ze NIET giftig, echter WEL redelijk gevaarlijk bij inwendig gebruik...

mvg, Simon :wink: