1 type boillie aanpassingen


Plaats reactie
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

12-06-2004 08:55

heren

ik vis al jaren met 1 boillie. Ik vang hier goed mee. Het kost alleen wat moeite soms, en heb zeker wel eens de indruk dat men deze bal ook wel eens laten liggen.

Het is een boillie die op mijn meeste thuiswateren 'op den duur' meestal wel de gehele populatie op de mat kreeg. Instant vissend in Frankrijk, op rivieren, ofwel bijvoorbeeld aan het Haringvliet, leverde deze bal op de goede momenten, normaal gezien wel een vis op, kwestie van het water kennen, die vis pakt het balletje wel.

Je begrijpt dat ik met deze bal gewoon wil blijven vissen. dat doe ik al een jaar of tien. Edoch heb ik de indruk dat hij seizoensgebonden niet immer evengoed vangt. Dit heb ik immer afgeschreven op het sowiso minder azen van de karper, dit idee laat ik echter steeds meer varen. Ik heb dus het gevoel dat ik misschien door met wat basis ingredienten te verwissellen gedurende het seizoen dit misschien zou kunnen verhelpen.

Ik heb nooit zo geloofd in specifieke voedsel herkennings capaciteiten in de karper. Ervaring leert toch door de jaren heen dat ze mijn bal laten liggen. Een populatie vangen is op zich niet zo moeilijk. Op het juiste moment gaan en het dan goed doen is alles wat dit te weeg brengt. (en er de voor ruimte hebben, de eenzame wateren dus)

Deze boillie bestaat uit:

20 procent vismeel
20 procent vleesmeel
20 procent 60 & 90 caseine
05 procent ei-albumine
10 procent tarwegluten
15 procent maismeel
10 procent griesmeel
Hier en daar een handje bloedmeel zit er ook nog bij

Aangemaakt met eieren, geen flavours (obviuos) Geeft redelijk harde bal, schimmelvorming na een dag of vijf. Bovenstaande mix geeft een wat zware bal, op moddererige bodems (wat niet vaak gebeurt) gaat er van het vleesmeel 5 procent af voor 5 procent garnalenmeel. Ik voer nooit overdreven veel, ik doe dit in de regel al vissend namelijk.

Voordeel van deze bal:
Vangt gewoon verdomde goed, en is daardoor redelijk betrouwbaar. Gezond voor de vis denk ik. Is perfect taai ipv hard te maken. Hard krijg je ze niet gekookt, al laat je ze er tien minuten inligen, taai wel. Hard uitdrogen lukt overigs wel prima.

Nadeel van deze bal:
Draait moeizaam, kneden van het deeg is veel en zwaar werk. Van deeg tot bal is ook een gevoelig moment, daar de uitgeknede deeg tijdens het proces van worsten maken etc qua substantie ook nog van taai naar hard veranderd. Doordroogt zegmar. De worsten maken gaat met de hand moeizaam, daar heb ik echter een machine voor op dit moment, hoewel voor dit apparaat (hoge snelheid is bedoeling) deze mix ook niet echt voldoet. Te breekzame worsten nl. Hij draait ermee nu goed, daar niet van. Bal is duur, en schimmelgevoelig. (ik ben niet voor het uitdrogen, wil hem niet hard hebben, maar taai, dat hij schimmelt is niet zo erg. vis ook graag met verse ballen namelijk)

Grootste nadeel van de bal is echter wel dat ik het gevoel heb dat ze hem soms laten liggen, zelfs bij lage, danwel geen enkele dressuur. (toch een soort van voedselherkenning, te eiwitrijk?)

Heren, mijn vraag:

Hoe deze mix aan te scherpen zodat hij meer seizoensgebonden verspreid een verbeterde aantrekkingskracht bekomt?
Welke veranderingen en waarom? Ik ben niet van plan met flavours etc te vissen, levert vast wel wat makkelijker vis op, maar ik vind het gewoon rotzooi persoonlijk.

vriendelijke groet
ed
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

13-06-2004 14:27

Edwin,

Ik zou wat vismeel of vleesmeel verminderen of beiden, en wat meer
koolyhdraatrijke producten er in stoppen, om een wat betere instant wer-
king te krijgen.
Misschien nog een 1 of ander zoet ingredient erbij, zoals koekjesmeel of
wafelmeel.
Ik denk dat ie op deze manier wat minder seizoens gebonden word.....!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

13-06-2004 20:42

Edwin zo uit de mouw geschud is het eiwitgehalte zeker aan de hoge kant,tevens verwerk je tarwegluten die welliswaar wat smaak betreft door de karper zeer gewaardeerd word maar die ook slecht verteerd word (pin me hier niet op vast want het laatste heb ik ook maar van een koi kweeker).
De caseine die je gebruikt is wat eiwit gehalte hoog maar ook wat prijs betreft,tevens bind casiene totaal niet,samen met niet/slecht bindende melen als vis en vleesmeel geeft dit breken van worsten en open rollen van boilies.
Je binding verkrijg je door het gebruik van ei-albumine,tarwegluten en in mindere mate het mais en griesmeel.

Zou het vismeel,vleesmeel,maismeel,griesmeel houden de gluten wat verminderen en de caseine vervangen(tevens word casiene niet zo gewaardeerd door onze gevinde vriend) door een ander meel of meelsoorten.

Vervangers kunnen zijn tarwemeel(het meel niet de bloem)enkele zoete varianten zoals Benny al beschreef kunnen hier ook nog worden toegevoegd,wouwbloem en rijstebloem kunnen ook nog gebruikt worden.

De ei-albumine heb ik niet meer genoemd maar deze kan nog worden toegevoegd bij een voersessie of als je net eens een iets hardere boilie wenst.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

14-06-2004 10:22

Caseine is ook geen favoriet van mij, vind het zuur ruiken smaken. tevens
heb ik niet zoveel vertrouwen in melkeiwitten in een boilie. Liever plan-
taardige eiwitten, van b.v. sojabloem.
Maar net zoals Wil, ben ik van mening dat er zeker wat meer koolyhdraat-
rijke producten in mogen.
Als je de mix b.v. eens als volgd probeert:
20% tarwegriesmeel
20% maismeel
20% vette sojabloem
10% vismeel
10% vleesmeel
10% tarwemeel
10% koekjesmeel of wafelmeel
Desnoods voor een wat hardere/taaiere boilie, nog wat 5% ei-albumine.

Tot slot: Dit is zomaar even "nat vinger werk", maar ik denk dat je met dit
recept een aardig eind komt......!? :roll:

groetjes Benny
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

14-06-2004 11:52

wil, benny

tarwegluten slecht te verteren is me bekend, in de tijd dat ik deze mix samenstelde gold 15 procent de limiet geloof ik. Meer dan 10 procent gebruik ik nimmer, omdat ik het te aggresief vind binden, en het erna te taai maakt voor makkelijke verwerking.

Zoals ik al zei, ik gebruik hem al meer dan 10 jaar, en verder heb ik mij niet zo gefocused op het waarom. Hij ving gewoon goed. Met name kort in het voorjaar, en als ik bekijk hoeveel van de vissen van een water erop komen, had ik zeker het gevoel dat hij in ieder geval dan goed functioneert. Wel is mij meerdere malen opgevallen dat het een keer ophoudt ermee. Zoals ik al eerder schreef, ze lieten hem liggen. Maar goed, overgang op de zomersituatie heb ik immer ervaren als achteruitgang in aasgedrag, en juist dit idee begint een beetje bij beetje omver te knikkeren in mijn denken.

Op een water als de kanovijver, al vaker beschreven alhier, heeft deze bal zoals beschreven, drie jaren achterheen nagenoeg een gehele populatie op de kant gekregen, gedurende een tweetal weken in het vroege voorjaar, wanneer de meeste vissers nog wachten op de eerste 20-graden, lekker zonnetje dag.

Echter een paar kantekeningen:
* Water is klein, simpel een paar handjes voeren per dag, en je bent er al bijna aan het luc-en zegmar.
* Aasaanbiedingen zijn immer scherp geweest
* In de winter werd er niet gevist, gevoerd.

Na die twee weken was het klaar, dubbellen ging moeizaam, en wil je niet dus je haakt af, ander water. Op alle wateren heeft de bal goed gevangen, toeval meegerekend. Ik vind het moeilijk precies de vinger te plaatsen waarom een visserij op een gegeven moment aanzienlijk minder aanbeten geeft. Dressuur? Seizoen's dressuur, aas-dressuur? Natuurlijk voedselaanbod te overheersend? Wel had ik immer het gevoel dat ik gedurende de herfst het niet echt voor elkaar kreeg het gehele voorjaarsrendement uit de bal nog terug te vinden zegmar.

Caseine niet geliefd is nieuw voor me, evengoed een lekker ingredient om weg te laten, al is het maar om het geld ;o)

Ik zal nog peinzen over welke onderdelen dan wel, ken ze zelf te weinig nog. Ik wil deze veranderingen, juist omdat ik van plan ben juist in de zomer een aantal keren naar de Seine te gaan. Is het zo dat deze aanpassingen ook gelden voor in de herfst / winter, of is er ergens een punt dat je wel weer het eiwitgehalte kunt laten prefereren?

Heb laatst Willem Peters aan het woord gehoord, maar dat ging dan weer net zo diep... Soort van overompeld zegmar.

Uiteindelijk wil ik maar gewoon een balleke ;o)

dank,

ed
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-06-2004 12:03

Ed,

als je de Pk waarde koppelt aan de Ph waarde, preveleerd de EW verhouding 1: een beetje. ;-)

Waarom niet experimenteren met tarwemeel, rijstegries, wouwbloem / ipv cass en gluten?

O ja glucose en fructose, was ook belangrijk dacht ik. limonadesiroop.

MVG

Klaas
Mark Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 28-01-2004 21:13
Locatie: Amersfoort

14-06-2004 12:35

Edwin,

Je hebt het zelf al over "Luccen". Sla zijn boek eens open misschien dat je daar iets mee kunt.

gr mark
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-06-2004 13:10

Zelf geloof ik ook niet zo in die hele hoge eiwit-gehaltes. Daarom zou ik dan in ieder geval de caseine weglaten. Misschien dat dit in de buurt zal komen:

20 procent vismeel
20 procent vleesmeel
20 procent maismeel
05 procent ei-albumine
10 procent tarwegluten
20 procent griesmeel
5 procent zout (om de smaak net iets meer te geven)

Zelf heb ik met een simpele crap boilie ook al (op 1 vis na) een heel water laten kennis maken. Samen met mijn broer wist ik er in een handvol sessies die nooit langer duurde dan zes uur iedereen weg te vissen. In de tijd dat wij er zo'n succes hadden kregen de overige vissers slecht 1 run!!! Waarschijnlijk (dat denk ik dan) had dit toen te maken met het feit dat wij een veel zachtere bol met een zoete eigen smaak gebruikte. Ook waren ik en mijn broer er de eerste die een stiffie inzette. Dat zal dan ook een rol hebben gespeeld. Maar ook op een standaard onderlijn vingen we beter dan anderen. En die ene vis die we niet vingen (de grootste van het water) staat er ook nog om bekend dat hij geen voorliefde voor boilies heeft.


Ed, ik geef je gelijk. Op !!!sommige!!! wateren is het niet zo heel moeilijk om een bestand te knuffelen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Martijn Weenink
Berichten: 151
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo

14-06-2004 13:34

Waarom zou je je hele leven op een paard wedden, en als het al een ander paard is, waarom dan een paard met dezelfde genen? Het antwoord lijkt me logisch, vertrouwen natuurlijk, vanger nummero 1. Echter, zoals je zelf ook al aangeeft werktie niet altijd.

Ik zou daarom op zoek gaan naar een totaal hiervan afwijkende boilie, die je kunt gaan gebruiken als de vaste boilie niet werkt. Recepten genoeg. Altijd fijn om iets achter de hand te hebben.
Liever 10 'kleine' vissen dan een dertiger die niet bijt.....
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-06-2004 14:53

Zelf heb ik gewoon een basismix (met de naam P-mix) die ik een enkele keer aanpas als hij niet loopt. Zo heb ik hem al kruidig, zoet, roomig en een fruitig gemaakt.

Maar als een boilie niet loopt hoeft het ook niet meteen aan de mix te liggen. Door een ander model of formaat te maken kan je soms ineens wel weer vangen.

Zelf kies ik liever voor 1 mix die ik afhankelijk van het seizoen, drukte, tactiek en dressuur enigzins aanpas. Maar 75 % van de mix bestaat altijd wel uit de P-mix.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

14-06-2004 15:59

Ik heb ook goede ervaringen met wouwbloem in vis en vlees mixen... En heb verder nooit ei-albumine of tarwegluten nodig gehad om de bal hard of taai te krijgen...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

14-06-2004 16:56

vfdgdfg
Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 23-09-2004 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

14-06-2004 22:11

Martijn,

Natuurlijk werkt een totaal afwijkende boilie op zich wel weer beter op zo een moment. Zou makkelijk kunnen. Maar indien ik dit zou toepassen, weet ik nog niet waarom mijn eerdere boillie mindert, en hoe deze op peil te houden. Das de uitdaging nu juist een beetje denk ik. En ook het proces nu machinaal verwerken van het deeg speelt een rol. Is een leuke uitdaging.

Mark,

Begrijp me goed, ik heb al een gigantisch principe overboard moeten kieperen om mijn eigen bal hiero neer te pennen. Het principe ik-lees-geen-techniese-visboeken-die-mij-alles-doen-verklaren handhaaf ik dwangmatig nog even. Ik weet ongeveer wat het inhoud, het luc-en. Is niets nieuws, gebeurde kleinschalig al hier op de wateren voor dat er uberhaubt sprake was van het boek. Heb een paar artikellen van Luc gelezen, daar wil ik het bij laten. Ik vermoed dat hij gewoon te vaak gelijk zal hebben. Dodelijk lijkt me altijd maar vis te vangen, omdat je precies weet wat je moet doen... Dat terzijde. Ik heb na Groothuis Weitjens nog gelezen, en erna geen enkel schrijven meer over het Karpervissen. Tot rescent het spul van de KSN en het VBK wat regelmatiger onder mijn neus wordt gewreven. Ik vond een lange tijd, en vind dit nog steeds dat het vissen op zich gewoon veel te ver door besturdeerd word. Gewoon gaan vissen en leren is echt nog immer de manier voor me. Eerlijk is eerlijk, het onbeert nu dan wel aan kennis bijvoorbeeld betreffende het samenstellen van mixen etc.

Klaas,

Precies dat ja ;o) het was wel boeiend wat de beste man toonde. Of ik ooit echter zover kom om die materie nog werkende in mijn eigen visserij te krijgen is een tweede . Op zich is het allemaal wel nog immer relatief eenvoudig karper te vangen.




Heren, ben vandaag weeste sjoppen, wat nieuwe materialen dus.

vette soyabloem
tarwemeel
wouwbloem
koekjesmail en wafelmeel
speculaaskruiden

zover de nieuwe, mijn onbekende ingredienten.

Vis en vlees blijven gehandhaafd

Eialbumine ook, al hou ik deze appart, eerst kijken hoe de bal zonder is. Zoals gezegd, liever taai dan hard
Gries en Maismeel zullen wat verhoogd worden

Tarwegluten en Caseine moeten maar opzouten dan, kga nu maar eens wat brainstormen over de verdeling met behulp van Ruuds lijst. Bedankt Ruud. Is bekende lijst eigenlijk, rond diezelfde periode starte ik met mijn mix ;o) Overigs wordt daar Caseine nog immer positief aangeprijst. Wat is er toch met dat heilig middeltje gebeurt vraag ik me af.

anyway

gegroet en dank enzo

ed
Mark Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 28-01-2004 21:13
Locatie: Amersfoort

15-06-2004 07:24

Beste Edwin,

Ik zie het verschil niet tussen een boek lezen of op dit board om opheldering vragen. Je hebt exact dezelfde adviezen gekregen die ook in de boeken staan.

Succes met je draaierij.

mvg Mark
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

29-06-2004 20:39

Heren,

naar aanleiding van eerder aangekaarte veranderingen even een kort overzichtje van gebeurtenissen. Ik ben aan het klooien geweest hier en daar, maar ben er uitgekomen. Wat wil zeggen, het draait en vangt, maar dat even terzijde. Ben op de speculaaskruidentoer gegaan, wat wil zeggen een klein percentage. Spul kleurt nogal, en vervuilt kookwater, wat lastig is. Dezelfde mix zonder speculaaskruiden, hield het kookwater betrekkelijk schoon. (en dan praat ik over een kleine 800 gram op 40 kg mix)

Of het wat zou worden aan de waterkant wist ik niet, ik vind het wel een grappige kleurder.

Over de uiteindelijke bal heb ik wel wat vragen aan de hand van foto's. Oppervlakte van boillie vind ik te afgesloten soms, door een plakkend, gelei achtig laagje. Is dit griesmeel? Welk ingredient dan? Het ziet er wel sappig uit. Ik moet overigs nog immer het aangemaakte deeg minimaal een uur laten staan, liever 2 om de worsten gehecht uit de machine te laten komen. Hier worstel ik dus nog mee. Dat wil ik niet. Kneden, persen, draaien en koken, en geen gewacht graag. Plus was mij opviel was dat de ontdooide ballen, die over waren gebleven van benee beschreven sessietje, na een dag begonnen te 'zweten' en zurig gingen ruiken. Nogal zurig. Wat is dit?

Ingredienten:

Vismeel, Griesmeel, Maismeel, Tarwemeel, Soyameel Vet, Wouwbloem, Ei Albumine, Rest
Rest is een mengsel van wafel, koekjes en nog wat van dattum, EN speculaaskruiden.

Was wel grappig om te doen. Pannekoek kan ervan meespreken. Heb er in 1 weekeinde een kleine 200 eieren doorheengedraaid, vriezer zit vol. Nou maar eens gaan vissen. Machinaal wil het best vlotten, en das wel weer leuk. Toch zelf gebouwd ;o)

Heb vorig jaar al een poos leuk gevist aan een vaart. Metertje of tien breed, vrij monotoon. De stek waar ik daar vis ligt in de buurt van een brug, met palen, en aanlegplaatsen voor pleziervaart. Een wat cultureel bosje verzogt de schaduw. Een houten bankje verstopt mijn tas; een mix van brandnetel en riet verstopt mij. Verder stelt het niet teveel voor. Heb er al vaker over gepost. Das dat water met die kleintjes, waar ik wat problemen mee had. Moderne systemen op kleine wilde vis slaat nogal eens kant op wal Met een beetje regelmaat in voeren, met de eerder beschreven eerste vismeel/vleesmeel/casiene bal, ving je daar je vissie wel. Normaal ging ik er een week of wat elke avond vissen in de avonduren, gooide na het vissen een kleine 500 gram ballen erin, voor de volgende avond. Niet idiaal. Maar ja, de wekker enzo. Zo ving ik daar elke avond 1 of twee karpers, immer in ieder geval wel een aanbeet. En dat op zeg maar twee uurtjes vissen, precies met de schemer.

Nu heb ik dus mijn speculaasbal gedraaid, het werd tijd te vissen, wat overigs nog maar de tweede keer dit jaar was. Life sucks nogal wat tijd weg soms. Wegens omstandigheden moest ik het met de morgen na de wedstrijd Zweden - Nederland doen. Opzet was avond ervoor maar wat extra voeren (naar mijn maatstaven dan!) tijdens de rust van deze op zich saaie wedstrijd, buiten het oeverloos gezeik van het zogenaamde trauma penaltyschieten. Owee als we in dit pokke land niet eens niet zouden dramatizeren in de vorm van overdone.

Ik deed stoer: 1200 gram 14mm ballen op twee stekken in verlengde van elkaar, echter beide tegen een kant. Eentje onder het kantje en eentje overzijde dus. Ik vind dat veel, zeker omdat ik immer gewoon ben te voeren in combinatie met vissen. Maar ja, je wilt toch graag op zijn minst 1 vissie vangen; die bengel uit zijn bed bellen, en zeggen dat ie weer zo een grote karper mag komen bekijken. Das feest voor um...

Vijf uur aanwezig, eerste hengel ligt in, tweede hengel lijn tussen de vinger voor waker in te hangen, met direct een tik tegen de top... Ok, we gaan opletten dus. Viste aanvankelijk met vrije lijn, lichte waker. Folie, ik blijf eraan verslaafd. Continu tikken, oplopers, echter geen haking. Ok, ik viste niet echt scherp. Om de lange hair, voor een grotere bal wat op te vullen deed ik er 2 14's aan. Verder niets bijzonders, schuifloodje, stuitje wat verderop.

Maar goed, dan maar twee swingers ertussen, en het zaakje strak... Om een lang verhaal niet te lang te maken: ik kreeg binnen anderhalf uur vier runs, waarvan ik er drie landde. Eentje schoot los, de kleinste van allen, zo een wildebras. De andere vissen waren haast indentiek, pondje of 10 afgepaaide schub. Nu is dit dus op zich opmerkelijk. Gezien de stek (klein) had ik immer een uur nodig alvorens de rust teruggekeerd was aan het water na het vangen van een karper aldaar. Rede voor het feit dat ik er s'avonds nimmer meer ving dan 2. (hooguit tien meter brede vaart waar ik een kleine 10 meter rechts onder de kant lig, plus de tweede 10 meter aan de overkant)

Affijn, nu zit ik dus met een probleem. Ik heb veel te veel tegelijk anders gedaan enig zinnig conclusie te kunnen trekken op de draagkracht van die specubal. Ik heb er wel een verdomd goed gevoel mee zomaar inneens. Duidelijk is wel dat ze um instant vreten.

Anders:
morgenvroeg ipv avondlaat
Veel gevoerd vooraf ipv minder achteraf
Twee boillies aan een hair ipv 1 (das vloeken weet je)
Specu ipv vleesmeelbal
Strak ipv losse lijnen

Maar goed, affijn, en nog meer van dattum
Het was een knusse morgen. Ventje vroeg uit bed laten halen, op een bankie in het zonnetje wat verslag gedaan, spulletjes gepakt, en na ruim drie kleine uurtjes vissen weer eens wat anders gaan doen. Wel met een smile. Specusmile zegmar

Voor foto's zie:

http://cp93307-a.roose1.nb.home.nl/~ign ... index.html

als de link niet werkt, hebbie pech, want dan staat mijn comp uit.

vriendelijke groeten
ed

P.S.
Mark, ik vrees dat het lezen van luc's boek alles weten inhoud. Een klein puzzelstukkie oplossen dmv een globale vraag op een forum is iets lichter van vorm denk ik. En na al die jaren van het zelf doen (en een beste kruiwagen ooit, ver terug) gun ik mijzelf wel eens een adviesje. ;o)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-06-2004 22:05

Mooie ballen Edwin, maar een beetje traag. :roll:

En voor de rest, wat dondert het, als je maar lol hebt. :wink:

Maar ja, die S staat wel voor studie...

Elk experiment vermag maar 1 varierende variabele.

Groet, Kees
Plaats reactie