karpers kennen geen boili's


Plaats reactie
geert vangils
Berichten: 105
Lid geworden op: 01-05-2004 21:08
Locatie: weelde (belgie)
Contacteer:

02-05-2004 10:25

hallo mense
ik ben enkele weken geleden ergens op verkenning geweest
ik vond een redelijke vijver waar naar het schijnt enkele dikke karpers opzitten maar er is een probleem
ik zou graag met boilie s vissen maar de vissen kennen het niet
kan iemand mij helpen?
Josse v Huizen
Berichten: 2
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: Alkmaar

02-05-2004 10:31

Juist dan zouden boilies ideaal moeten werken!

Waarschijnlijk kennen ze het wel (dressuur) en laten ze het daarom links liggen.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

02-05-2004 10:47

Je moet een paar dagen gaan voorvoeren met zoete boilies, dit kunnen bijv. scopex boilies zijn of met een fruitflavour. Als ze echt nog boiliemaagdelijk zijn, gaan ze hopelijk na een aantal dagen je voer eten en als voedsel beschouwen.

Suc6 ermee!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

02-05-2004 11:17

Het laten wennen aan boilies is gelul in de ruimte. Waarschijnlijk uitgevonden door boiliefabrikanten om meer van hun product te laten verkopen.
Een twintig jaar terug toen de boilie pas werd geintroduceerd vielen de mensen op die op een water kwamen en er met boilies ongekende aantallen karper vingen. (Voor de begrippen van desbetreffend water).
Deze tijd heb ik zelf ook mogen beleven, de boilievisser ving veel meer dan de visser die met de traditionele aassoorten en vistechnieken door bleef vissen.
Als wij gingen vissen op een uitgestrekt polderwater waar je nooit of bijna nooit een karpervisser tegen kwam, dan hoefde je niet dagen voor te voeren, welnee, instant vissen en veel vangen dat was gewoon. Nu anno 2004 lukt dat ook nog op weinig beviste wateren.
Geert, ga jij maar gewoon zitten met je boilies, als jouw vijver nog onbevist is dan moet het lukken. Maar als er niet meer gevist wordt vanwege dressuur, probeer dan eens een ander aassoort of totaal andere samenstelling van je boilie.

Jos.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

02-05-2004 11:45

Beste Jos,


Ik vind allereerst dat u niet gelijk mag zeggen dat dit "gelul in de ruimte is", want de mate waarin boilies instant aanslaan verschillen per water. Dus niet gelijk generaliseren!

Ik heb dus ook op een boiliemaagdelijk putje zitten vissen een paar jaar terug. Ik kon de vissen wel verschalken op mais, broodkorsten, aardappel en zelfs frolic, maar boilies? Ho maar. Toen ik pas met boilies wat ging voorvoeren kreeg ik pas beten. Dus dit is mijn ervaring.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-05-2004 12:32

Bas,

Bij de introductie van de boilie was er sprake van de noodzaak tot uitgebreide voercampagnes om de karper aan het eten van boilies te laten wennen. Ze zouden het niet als voedsel herkennen. Wellicht weinig parlementarisch uitgedrukt van Jos, maar dat was inderdaad “gelul in de ruimte”. Nadat de karpervisser gewent was aan het gebruik van boilies ging het vanzelf (lees goed, de karpervisser, niet de karper). Een karper heeft een prima vermogen om voedsel te herkennen en herkent zondermeer een boilie als eten. Van “De vissen kennen het niet” is dus geen sprake. Een aarzeling bij het eten van boilies kan meerdere oorzaken hebben, die niet noodzakelijk iets met de boilie zelf te maken hoeft te hebben. Het niet als voedsel herkennen hoort er niet bij.

Groet, Kees
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

02-05-2004 12:34

Bas,

Als je mijn verhaal goed leest dan praat ik over het begin van het "boilietijdperk" begin jaren '80. Alles wat ook maar iets op een boilie leek had vangkracht.
Nu (2004) is er op veel wateren door de populaiteit van de boilie en de daarmee gepaard gaande vistechnieken een dermate dressuur op veel wateren dat om de vis op boilie te krijgen je vertrouwen moet herwinnen. Dit kan door voeren. En zelfs dan blijft het moeilijk om te vangen.
En of een water boiliemaagdelijk is, is moeilijk te zeggen. Hier in de buurt zijn een paar wateren die letterlijk stuk gevist zijn, door de dressuur zijn de vissers weggebleven en de jongere generatie komt met verhalen van nieuw ontdekte wateren die de oudere generatie al jaren links laat liggen. Mijn mening is dat er geen echt maagdelijk wateren meer zijn in Nederland.
Als een karper eenmaal een aversie heeft tegen boilies omdat er soms een haak aan zit dan blijft dit zo.
En over mijn opmerking gelul in de ruimte daar blijf ik bij, over deze kwestie hebben vele (gesponserde) karpervissers een mening, en een karpervisser heeft niet altijd gelijk.

Jos.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

02-05-2004 13:08

Beste Jos (en Kees),

Zoals jullie reeds in mijn vorige topic kunnen lezen, kreeg ik er zonder voor te voeren geen karper op gevangen, na voorvoeren echter wel. En Jos; ik kan met 100 % zekerheid zeggen dat dit water echt boiliemaagdelijk was.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

02-05-2004 14:20

Vissers,

Ik denk dat je je eigen boillie wel moet introduceren om meer te vangen dan een andere (boillie)visser.
Aangezien het om een "boillie-maagdelijk" water gaat ben ik het met ook volkomen met Jos eens omdat een boillie bol van de smaak en geurstoffen staat(zowel natuurlijke als chemische) dus een karper hoeft een boillie niet als natuurlijk voedsel te zien om er van te eten.....
Kijk maar eens naar andere aassoorten zoals tijgernoten, maples ed...
Ziet de karper dit als natuurlijk voedsel???
Nee, want deze aassoorten ziet de karper eerder als een snoepje( of er moet zo gruwelijk veel gevoerd worden zodat er meer vissersaas aanwezig is dan natuurlijk voedsel) of lekkernij.....

Een karper kan niet denken hij reageert instinctief.
Op (natuurlijk of gevoerd) voedsel gaat de karper af op de smaakstoffen die vrijkomen in het water waardoor de karper het voedsel gaat keuren of het wel of niet eetbaar is.....bijv. karper ziet brood wel als eetbaar voedsel omdat er geur en smaakstoffen vanaf komen, bij bijvoorbeeld plastic komt er geen geur- en smaakstoffen van af.

Dus betreft is het introduceren van een boillie onzin op "boillie-maagdelijk" water omdat er geen concurrentie is met een ander vergelijkbaar aas qua hardheid,samenstelling ed...
Ga aan de slag met een boillie en gij zult vangen! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

02-05-2004 15:14

In beide gevallen zou ik van te voren voeren.

Op de wateren waar al veel met boilies gevist is zou ik dusdanig lang voor voeren zodat de karpers mijn boilie als veilig gaan beschouwen. Waardoor de karpers dus met vertrouwen mijn bollen naar binnen werken.

Op maagdelijke wateren zou ik ook van te voren voeren om zoveel mogelijk karpers te bereiken met m'n boilies waardoor het grotere deel van de populatie actief op zoek gaat naar mijn bollen. Door instant te gaan vissen bereik je naar mijn mening veel minder karpers en zul je absoluut minder vangen.

Het blijft toch altijd een kwestie van je boilies introduceren, alleen met verschillende achterliggende gedachtes.

Uiteraard is de kwaliteit van je boilie/mix hierbij het belangrijkst. Het moet uit een basismix bestaan waar de karper ook echt wat aan heeft, dus er niet snel op uitgegeten raakt. Ik wil ze niet de kost geven die met een instantachtige boilie gaan voor voeren zonder dat ze het zelf in de gaten hebben. Tja, en dat werkt natuurlijk niet.

Groet,
Bart
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

03-05-2004 23:01

Ik kan niet geloven dat die karpers alleen maar scopex pakken. Goed aas vreten ze altijd wel als ze honger hebben.

Als jij daar gewoon gaat voeren met freezers of homemades dan zul je zien dat ze niet alleen scopex pakken :wink:

Oja, antwoord op jou vraag, nee dat hoeft geen dressuur te zijn.

Groet,
Bart
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

04-05-2004 00:58

het kan zijn dat er altijd vissen zijn die nooit een boilie zullen pakken
maar die de hele leven vrolijk op het natuurlijke aas zullen leven...of er moet een pure voedselnijd zijn...dan wordt het een ander verhaal
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

04-05-2004 08:17

Wow wat gek dat ze een andere zoete smaak ook niet pakte :o

Zal ik er verder op ingaan?????

och laat maar zitten
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

04-05-2004 16:27

Donald, helemaal mee eens!
Karpers zijn hele ingewikkelde beesten, en de mate waarin zij ergens op azen hangt van veel meer af dan alleen het voer! Het gedrag van karpers is ook sterk afhankelijk van watertemperatuur, zuurgraad, helderheid, natuurlijk voedselaanbod, luchtdruk etc.
Je zult altijd bepaalde karpers hebben die meer op bijv. vis boilies worden gevangen, en andere weer op een ander aas.... Sommige wellicht (zoals donald hiervoor ook al zei ..) weinig of nooit, omdat ze niet van hun natuurlijke voedseldieet af willen (of hoeven) te stappen........

Dus ik zou zeggen probeer gewoon verschillende aassoorten, waaronder verschillende boilies, en kijk gewoon wat resultaat oplevert!

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-05-2004 19:42

Tja. Zeer verassend. De herseninhoud en intelligentie van een kip. Maar ingewikkeld dat ze zijn. Al ze er al zijn, dan hebben ze weer eens geen trek. Altijd wat met die beesten. :evil:

Sorry Daniel, moest er even uit. :o

Groet, Kees
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

04-05-2004 21:55

Ik denk dat mijn plaatje genoeg zegt... :wink:
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

04-05-2004 22:19

Kees ik heb het al opgegeven.

Ik heb zo'n gevoel dat jij er niet ver meer vanaf bent.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-05-2004 22:44

:evil: :x :cry: :roll: :-? :o 8) :D

keb ut beina ghad 8)
jan van kranenburg

05-05-2004 02:34

Een kip kan je nog roepen. :D ......
geert vangils
Berichten: 105
Lid geworden op: 01-05-2004 21:08
Locatie: weelde (belgie)
Contacteer:

05-05-2004 13:46

bijkomend vraagje:
mijn vismaat zegt dat als je met boilies gaat voederen
dat ze je in de helft moet doen
is dat waar of is dat ook "gelul uit de ruimte"
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

05-05-2004 13:52

het 2e
ed berendse
Berichten: 68
Lid geworden op: 18-04-2004 18:34

05-05-2004 20:20

* zucht * :cry: :cry: :cry:
Gebruikersavatar
Marco Havelaar
Berichten: 104
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Hoeksewaard
Contacteer:

05-05-2004 21:11

Overal waar ik gevist heb op wateren waar nog nooit met bolies gevist was heb ik instant gevangen (en 20 jaar geleden waren er genoeg van dat soort wateren), wel werken particles op zulke wateren vaak beter en is het vangen met bolies aan het begin idd wat moeizaam.
silures:
"If the earth didn't suck, we'd all fall of you know!"
http://www.silures.nl
Plaats reactie