1 of 2 boilies.....?


RoBerT Knijnenburg
Berichten: 114
Lid geworden op: 27-03-2004 18:28

19-04-2004 18:03

Hallo

Ik zou graag willen weten wat je nou het beste kan doen 1 of 2 boiles aan je hair...? :-?
En of het uitmaakt qua groote van de boilie

Alvast bedankt.... :wink: 8)
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

19-04-2004 18:22

Ikzelf voer altijd met losse boilies, maar ik weet niet of jij de boilies aan elkaar plakt? :lol:
Dus, ik denk dat je met 1 boilie aan de hair beter vangt, omdat je haakaas zo meer lijkt op de voerboilies. Ik denk niet dat je met twee boilies aan de hair meer vangt, dan kan je beter je haakaas zwevend maken......

Met logisch nadenkende groet :wink: , daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gijs Polman
Berichten: 62
Lid geworden op: 25-08-2003 02:00

19-04-2004 19:08

ej daniel!

waarom moet het precies hetzelfde zijn als het gene wat je voert? :roll:
ik denk juist dat het beter is dat het niet hetzelfde als de rest is, de karper krijgt BIJNA altijd 1 boillie voorgeschoteld. :wink:
je zou het ook nog eens met halve boillies kunnen proberen, dan is het niet meer zo standaard, en het geeft meer geur af.

mvg, Gijs
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

19-04-2004 19:46

Een stukje boilie kan idd voor wonderen zorgen. Heb zelf zo een sessie gehad met 5 runs, waaronder een mooie rijenkarper van 19 pond, op een gepelde boilie (buitenkant eraf gehaald, dus ook maar een stukje). Ik weet alleen niet of ik die vangsten aan dat stukje had te danken. Maa aangezien je met twee hengels vist kan je het best proberen.

Maar bijna iedereen vist dus met een enkele boilie aan de hair. Waarom dan wel bij mais meteen 3, 4 of zelfs 5 pitjes op een hair doen?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

19-04-2004 19:53

Kevin,

Wat dacht je van de omvang? 2 20mm boilies is toch een stuk groter dan 5 pitjes mais? Bovendien 'ruikt' 1 boilie meer dan 1 pitje mais :)

Ik ben het wel met je eens, dat de generale consensus is, dat mensen 1 boilie aan de hair doen en e.e.a. bijvoeren. Maarja, simpelheid siert de mens natuurlijk..

Groet,
Toon
fishing rocks
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

19-04-2004 21:01

waar mee kan je boilies aan elkaar plakken dan???
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-04-2004 21:19

Robert en Raymond,

Boilies kun je aan elkaar verbinden met een stuk ongekookte spaghetti sliert. Boilies op maat voorboren en dan de sliert erin steken. De spaghetti zwelt met vocht wat op zodat het geheel goed vast komt te zitten.

Twee boilies aan een hair wordt een snowman genoemd. De onderste boilie (vanaf de haak gerekend) is een pop-up. De drijvende kracht van de pop-up is naar boven gericht zodat de onderste zinkende boilie naar beneden gaat. Omdat ook de haak daarmee naar onderen gaat zal deze eerder inhaken. Beetje plastisch uitgelegd misschien, maar met de snowman dwing je inhaking af.

Het hoeft niet en je kunt met een enkele boilie vissen, maar de snowman is een aardige methode om de inhaking te verbeteren. Stacks van meerdere boilies is ook een optie, afwisselend pop-up en zinkend. Ook aardig om aas eens licht zwevend te maken. Kortom, wees creatief en experimenteer. 8)

En twee is meer dan een. :roll:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

20-04-2004 03:03

Wat ik nu mis hier als antwoord is het volgende en misschien wel het belangrijkste als je met meerdere boilies aan de hair vist.

De lengte van je hair!! Als je met twee of meer boilies aan de hair vist moet je de ruimte tussen de haakbocht en de boilie toch zeker minimaal op een cm houden om een goed draaiende haak te behouden. Doe je dit niet dan heb je een grote kans op losschieters.

Kleine aanvulling op de tip van Kees

Wat trouwens ook een mooie presentatie geeft is onder de snowman een knijploodje zetten, dus dan vis je een lange hair, 1.5 cm en daar knijp je dan het loodje op (strak onder de snowman). Loodje niet te zwaar maar net genoeg om de snowman op de bodem te houden :wink:


Groet,
Bart
Gebruikersavatar
roos paul
Berichten: 382
Lid geworden op: 13-12-2003 01:00
Locatie: Brakel
Contacteer:

20-04-2004 05:01

moet je eens 2 hairs bezigen,heb er de laatste tijd goed mee gevangen,bollen hangen goed vrij,en geen enkel verspeelt tot nu toe!!
groeten,paul!
hou het netjes aan de waterkant!!
Gebruikersavatar
Marsel Liemburg
Berichten: 68
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Zuidlaren

20-04-2004 11:10

Ik vis bijna altijd met meerdere boilies aan de hair. Meestal plaats ik er twee 15mm boilies op. Tussen de boilies plaats ik een stukje pellet of een pva foum. Als je veel last van witvis hebt, is dit een ideale oplossing. Ik heb met deze constructie nog geen lossers gehad.

mvg
marcel liemburg
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

20-04-2004 11:38

Gijs Polman schreef:ej daniel!

waarom moet het precies hetzelfde zijn als het gene wat je voert? :roll:
ik denk juist dat het beter is dat het niet hetzelfde als de rest is, de karper krijgt BIJNA altijd 1 boillie voorgeschoteld. :wink:
je zou het ook nog eens met halve boillies kunnen proberen, dan is het niet meer zo standaard, en het geeft meer geur af.

mvg, Gijs


Daniel, sorry maar wat jij zegt klopt echt niet!

Kevin
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

20-04-2004 12:04

Ik weet niet of het veel verschil maakt of je met 1 of twee boilies op de hair vist. Wel een paar punten om over na te denken:
- je vangt vissen die gemiddeld een hoger gewicht hebben als je met bijv. 2, 18mm vist eene/oneens??? :roll:
- de hair moet sowiezo langer zijn zodat je ook met kleine haakjes kunt vissen hair zegmaar vanaf de haak tot de eerste boilie MINIMAAL 1 cm liefst 1.5 misschien zelfs meer......
-je weert witvis...
Hier graag een reactie op.... ik denk trouwens dat het de karper niet heel veel uitmaakt of je voert met losse boilies en dan vist met een dubbele....

Groeten Bart
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

20-04-2004 13:06

Hallo Allemaal,

Twee of 1 bolie op je hair, maakt naar mijn idee geen fluit uit!!

Stel je voert een kilo bollies, hoeveel bollies komen naast elkaar te liggen op de bodem? Het antwoord weet ik niet maar wat ik wel weet is dat dat er in ieder geval een aantal zullen zijn. Wanneer een karper aan het azen is dan is het niet ongebruikelijk dat ze meer dan 1 bollie tegelijkertijd oppakken. Ze kunnen hun zuig kracht echt wel sturen, maar dat er vaak meer dingen me komen dan dat ze zelf willen is ook bewezen. Om die rede zeg ik dat het niets uitmaakt of je met 1 of meerder bollies op een hair vist.

Er is echter wel een maar..... ik zal nooit met 2 18 mm. bollies of groter op 1 hair vissen. Grotendeels vanwege het vertrouwen wat ik erin heb. daarnaast ben ik van mening dat dat waarschijnlijk te zwaar word en om die rede te snel wordt uitgespuugd.

Met een stukje bolie vissen is hier niet de vraag!! Iedereen weet dat dit beter lekt, maar teveel flavour is ook niet goed.

Dan het volgende groter vangen omdat je met groter haakaas vist. Nee absoluut niet het zal waarschijnlijker zijn dat kleiner haakaas eerder wordt genomen door grotere vissen. Heeft met name te maken met de maal platen (info van Nand sibbing, niet uit eigen ervaring)

Hairs zijn al vaker besproken. ligt aan het type haak wat je gebruikt, lange steel, korte steel enz.

Weer genoeg om mee verder te gaan of nie :D

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-04-2004 13:42

Twee of één boilie op een hair maakt natuurlijk wel een verschil. Achtergrond is, zoals ik al beweerde, het de karper lastiger te maken na opname van de boilie. Voeren met enkele boilies zal het gedrag van het haakaas af laten wijken van de voerboilies. Vanuit die gedachte dus voeren met enkele boilies. Daardoor wordt de kans groter dat de karper het aas verkeerd inschat en daarmee in de problemen komt. Maar je kunt natuurlijk allerlei variaties bedenken. Dus daarom, wees creatief en maak het de karper lastig. Afwijken van de rest kan je kansen vergroten.

Gewichtverschillen van het aas zijn te beïnvloeden door het drijfvermogen van het aas te veranderen. Dus dat is geen punt. Dat een snowman zwaarder is dan een enkele boilie hoeft helemaal niet zo te zijn. Een echte snowman is juist zwevend, dus lichter.

Van verschillen in opname heb ik weinig gemerkt. Feit is dat juist heel veel grotere karpers gevangen zijn met bijvoorbeeld een snowman combinatie. Dit spreekt de gedachte tegen dat grotere karpers de voorkeur hebben voor een natuurlijker dieet van klein aas. Overigens mijn observaties dat de grootste veelvraten meestal de grootste karpers zijn spreekt dit al tegen. Ze zijn niet voor niets groter gegroeid dan de anderen.

Een hair is een andere problematiek, maar inderdaad zou ik de boilies niet tegen de haakbocht aan vissen.

Groet, Kees
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

20-04-2004 14:16

Beste Kees,

Duidelijk een menings verschil. Terecht overigens daar ieder op zijn manier zijn visje wel vangt. Wel wil ik nog even toelichten dat ik van bodem aas ben uitgegaan en niet van een pop-up cq snowman presentatie. M´n eertse vis van dit jaar ving ik op een snowman presentatie van 2* 18mm bollies. Dat zou m´n verhaal helemaal te niet doen natuurlijk!!

Snowman of bodem aas is naar mijn idee een heel groot verschil. Misschien is dat de rede dat ik er anders over denk dan dat jij dat doet.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

20-04-2004 14:52

Rene,

2 25 mm bollen op de hair geen probleem wat betreft inhaking,dus wel karper erop en meer als 1,maar beduidend minder last van witvis(kom aub niet aan dat de witvis geen 25 mm bal aankan want zelfs op de duo heb ik al witvis gevangen).

3 20mm bollen ook hier hetzelfde verhaal.

Ik grijp naar deze optie van meerdere boilies op de hair voor als de witvis het echt te dol maakt op de rivier.
Verder wil deze meerdere bollen op de hair ook wel eens een bonusvis opleveren,maar bewijs dat maar eens,misschien waren ze er ook uit gekomen op een enkele boilie.

Wel al vaker op 1 voerstek gevist met op 1 hengel de enkele boilie op de andere dus de dubbel of zelfs de triple.
Na een behoorlijk aantal sessies komt de uitslag ongeveer op 50% uit,de ene keer hebben ze de voorkeur voor de rig met meerdere boilies de andere keer gaan ze juist voor de enkele,het maakt de vis dus niets uit of er meerdere boilies op een hair zitten ze laten het niet liggen en in sommige situaties kan het net die ene vis opleveren.
Verspelen doe ik ook niet op de dubbels en triples,zolang je hair maar lang genoeg is.

Oja ik klooi niet met spagettie en het voorboren en weet ik wat nog meer maar 2 bollen op de hair,stoppertje erop en in de onderste bol een cocktail prikker duwen daar waar de hair zit en vervolgens afknippen met een nagelknipper,de cocktail prikker wel te verstaan.
Overigens gebruik ik de snowman niet maar gewone zinkende boilies.

Wil.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-04-2004 16:00

Wil,

Ter verduidelijking, de spaghetti truc is niet zozeer voor het haakaas. Gewoon een truc om wat met stacks van meerdere boilies die aan elkaar zitten te kunnen doen. Voor de belangstellenden. De snowman vis ik doorgaans gewoon op de hair met een stoppertje erboven om ze tegen elkaar te houden. Heb liever wel dat kanteleffect met een boilie eronder met wat meer drijfvermogen. Maar het geheel liever net zinkend zodat het op de bodem ligt.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

20-04-2004 17:05

Wat betreft 2 boilies op de hair, pak dan eens een voerbedje van 15mm en 20mm boilies, en een dubbele 15mm op de hair, wat tijgernootjes bij je voer en je hebt iets wat de meeste karper niet gewend is. Meeste dingen hebben verschillende gewichten en dus kan de karper ook niet weten aan welke de haak hangt :wink:
rens kop
Berichten: 89
Lid geworden op: 07-04-2004 17:26
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

20-04-2004 17:25

voor mij maar 1 boilie op de hail gooi het te makkelijk in de klit. zal best aan mijn onderlijn liggen maar probeer het te voorkomen.

gr rens :lol:
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

20-04-2004 19:52

Sorry Kees,

een oud trucje dat ik zelf ook wel eens heb toegepast en toch drong het niet direkt tot me door dat je dat bedoelde,och ja ik word ook een dagje ouder.

Met vermoeide groeten,

Wil.
RoBerT Knijnenburg
Berichten: 114
Lid geworden op: 27-03-2004 18:28

21-04-2004 07:53

Dus het beste als je met 2 boilies gaat de onderste zinkend en bovendste pop-up.... :-?
(Heb ook drijvende mais gekocht dat moet je tog ook mengen met de normale aan je hair???)
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

21-04-2004 17:48

Je kunt wel beweren dat wat ik zeg niet waar is, maar kan iemand mij verklaren waarom het ALTIJD de hengel is waar ik een losse boilie aan heb hangen die vis oplevert.....
Afgelopen weekend weer, 3 vissen gevangen, 2 op de hengel met een losse boilie en een op de hengel met 3 pitjes mais en een stukkie foam...
De hengel van mijn maat met 2 boilies trok alleen maar brasem en kopvoorn....
Ik weet wel zeker dat klein aas (halve boilie, een enkele kleine bal die zwevend is gemaakt ed. ) veel eerder en met minder argwaan wordt gepakt, het gaat gewoon makkelijker naar binnen!
Zie ook het grote succes van 10 mm pop-upjes. Ik beweer niet dat 2 boilies niet werken, maar volgens mij werken ze beslist niet beter dan een enkele boilie.....

Wel handig is om te vermelden dat de ruimte tussen boilie en hair bij mij een dikke 3- 5 cm. is...

Mvg. Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

21-04-2004 18:13

kan je ook gewoon 2 zinkende boilies op de hair gooien of is het echt de bedoeling dat er ook 1 pop up tussen zit
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-04-2004 18:13

Twee boilies van 10 mm dan? :wink: Beetje onzin.

In principe is dat de snowman, Raymond. Hoeft niet, maar dan is een deel van het idee weg.

Kees
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

21-04-2004 20:22

raymond van ommeren schreef:kan je ook gewoon 2 zinkende boilies op de hair gooien of is het echt de bedoeling dat er ook 1 pop up tussen zit


Raymond,

Tuurlijk kan dat, je vist toch ook wel eens meerdere partikels aan je hair terwijl je er omheen enkelen voert ?
Ik vis regelmatig met een "dubbele" 18mm zinkende boillie aan de hair, wel even oppassen dat er voldoende ruimte tussen bol & bocht blijft.

De reden dat een snowman bestaat uit een zinkende en een drijvende bol is alleen maar omdat er zo een mooie zwevende balans in de aanbieding ontstaat. Een dubbele pop-up vissen vergt ook veel meer aandacht in het uitloden van je rig om het zaakje mooi "staand" te krijgen. (hoewel een "missend" loodje op een lange onderlijn ook nog wel eens een verassing wil opleveren :lol: )

Gewoon eens wat proberen op 1 van je stokken, wie niet waagt die niet wint tenslotte.

Mvg
Mark