geluidsoverlast


Plaats reactie
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-04-2004 02:32

Stelling: vissen horen het geluid van onze "piepers"-overgedragen door onze lijn- in het water.

Mitsz
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-04-2004 09:19

interresant gegeven...heb ik mij ook wel eens afgevraagd (principe touwtje en twee blikken dat als telefoon werkt) of de karper deze geluiden/trillingen kan opmerken, en of hij de relatie weet te leggen dat zon signaal dan ook foute boel is op dressuurwateren.

Er zijn immers meer factoren die meespelen....als zo een signaal afgaat, zal dat in de praktijk betekeken dat er een vis gehaakt is..die in paniek wegvlucht..en daar reageren de aanwezige resterende karpers dan ook weer direct op, dus met andere woorden reageren de karpers op het signaal of de wegvluchtende vis (denk het laatste)

Zal erg moeilijk zijn om zoiets uit te testen in de praktijk...immers de gedresseerde karpers reageren immers ook op strakke lijnen in het water.
(wellicht zal het geluid beter geleiden via een strakke lijn dan via een slappe lijn...maar dat is een gevoelsmatig gegeven van mij en totaal niet wetenschappelijk onderbouwd)

Zal erg mooi zijn als Ronald hiermee een testje kan doen op de vinkeveense plassen en de resultaten direct bekijken met zijn onderwatercamera??

Ben er wel van overtuigd geraakt dat snoekbaars negatief reageert op de signalen van de transducer van de dieptemeter (meen ik ook ergens eens gelezen te hebben)..maar dat is weer een andere topic, las onlangs ook in de karper dat vissen reageren op spanning van electriciteitsmasten...dus vissen zijn wel degelijk gevoelig voor electrische signalen (o.a. ook electrovisserij)..maar of dat ook geld voor signalen van de beetverklikkers ..thats the big question!

Met belanstelling volgende groeten

Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-04-2004 09:23

Mitz,

Dit was Kevin Nash meen ik?

Als kind namen we twee bekertjes met een touwtje ertussen. Zolang het touwtje strak stond kon je dit als telefoon gebruiken en hoorde je wat er aan de andere kant in het bekertje werd gezegd. Het bekertje werkte daarbij als klankversterker. In principe kan het dus. Alleen werkte het, zolang het touwtje snaarstrak stond. Bedenk daarbij ook dat water een veel grotere dichtheid heeft dan lucht en meer zal dempen. Dat er verder geen bekertje als klankversterker is. En dat mono zwaarder is dan water en op zijn gewicht altijd wat doorhangt. Bovendien gaat doorgans het alarm pas af als de karper zich vergist heeft. Lijn strak draaien en dan weer een eindje vieren zal veel contactgeluiden voorkomen. Maar toch, heb je veel last van losse piepjes die zich niet tot een run ontwikkelen, zet dan je pieper gerust uit. Wie heeft de ervaring dat dit dan helpt?

Groet, Kees
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-04-2004 10:43

dnk niet dat de vissen de piepers direct horen denk wel dat vis de algehele activieteit aan de waterkant kunne waarnemen en zeker op wateren die snachts altijd doodstil zijn kan dit meespelen
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

05-04-2004 15:39

het geluid wordt niet gelijk tegen de lijn gekaatst. Zoals het wel gebeurd met een bekertje en lijn. Bij een pieper gaat het geluid langs de lijn en denk ook niet dat het word door gegeven. Anders heb je ook nog je ogen die het geluid absoberen.
mvg patje
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-04-2004 00:57

Kees,

ik heb mijn stelling inderdaad overgenomen uit een briefwisseling tussen Kevin Nash en Frank Warwick gepubliceerd in "Carpworld"

Zelf probeer ik altijd zo stil mogelijk te zijn aan de waterkant, maar kan soms wat impulsief omgaan met die piepende stukjes techniek. De reden waarom ik dit onderwerp aansnijd, is dat ik vind dat veel collega's erg nonchalant omspringen met dit gegeven. De piepconcerten zijn soms niet van de lucht. Ik kan mij niet onttrekken aan de gedachte, dat de karpers niet in de rij staan om kaartjes te kopen.

vang meer : vis stil! :wink:

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-04-2004 09:18

Mitsz,

Helemaal mee eens. Al was het maar dat al die concerten van beetverklikkers niet alleen jou attent maken maar de hele omgeving. Ik zet mijn Delkims zacht en de tent vlakbij de hengels met de deurflap omhoog gerold. Liefst nog verdekt, omdat de karper naast goed ontwikkelde zintuigen voor trillingen ook een prima zichtvermogen heeft. Trillingen worden niet alleen over een groot bereik doorgegeven maar ook bewegingen op de kant worden vanaf afstand gezien. Dat je soms toch wat vangt is niet dankzij maar ondanks drukte op de kant. Je zou zoveel meer kunnen vangen als je de rust bewaart. Je bewegingen vertraagd en je voorzichtig en alleen wanneer nodig verplaatst.

Bij mij is dat er in de beginjaren toen ik meest onder de kant viste ingeslopen. Als je lopend over de dijk op de stek afliep zag je de V sporen in het water van vluchtende vis. Dus liep je achter de dijk en kroop je ter hoogte van de stek in tijgersluipgang over de dijk om je pennetje naast de rieten te laten zakken. Later tijdens het vliegvissen heb ik geleerd hoeveel vis je ook in de wijdere omgeving verjaagd bij het op lengte brengen van de lijn. Ik heb wat grote karpers op grote afstand zien wegvluchten. Je kon een eindje uit de kant blijven en gehurkt werpen, maar het bleef behelpen. Een tijdje serieus vliegvissen is voor iedere karpervissen aan te raden. Daar leer je ontzettend veel van.

Je vraagt je overigens af waar al die camouflage spullen voor zijn als je ze langs de kant ziet stampen. Mode?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-04-2004 09:25

mitsz van der kamp schreef:Kees,

ik heb mijn stelling inderdaad overgenomen uit een briefwisseling tussen Kevin Nash en Frank Warwick gepubliceerd in "Carpworld"

Zelf probeer ik altijd zo stil mogelijk te zijn aan de waterkant, maar kan soms wat impulsief omgaan met die piepende stukjes techniek. De reden waarom ik dit onderwerp aansnijd, is dat ik vind dat veel collega's erg nonchalant omspringen met dit gegeven. De piepconcerten zijn soms niet van de lucht. Ik kan mij niet onttrekken aan de gedachte, dat de karpers niet in de rij staan om kaartjes te kopen.

vang meer : vis stil! :wink:

mvg Mitsz

Mitz..volgens mij was dit niet geheel de insteek van jou eigen topic..dit gaat meer over lawaaioverlast voor de omgeving en het onrustig gedragen aan de waterkant..maar dat is een nieuwe topic..al heb je hierin wel geleijk hoor.
Vanaf vandaag gaat het geluid van mijn piepers trouwens geheel UIT...heb vandaag vanuit engeland een pager met trilfunctie aangeschaft dat werkt in combinatie met de beetverklikkers,.....dus ik kan mij nog stiller gedragen nu
mvg
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

06-04-2004 09:37

Serieus Hans B. ??
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-04-2004 09:49

Koen de Been! schreef:Serieus Hans B. ??

yep..serieus!..maar de insteek was voor een andere reden hoor...heb het gewoon nodig i.v.m. slechthorendheid..kon die piepers nauwelijks horen in een lawaaiachtige omgeving...en nu ben ik stiller en kan ik mij stiller gedragen dan alle horende bijelkaar hehehehe :P
gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

06-04-2004 17:03

bij mij gaan de piepers alleen als ik een vis haak :lol: die vlucht dan toch al! geluid zijn ook trillingen, net als stampen op de oever dus als het hard gaat kan een karper dit misschien waarnemen, maar of dit via de lijn gaat zou ik niet durven zeggen! denk dat de wind meer met de lijn doet als de beetverklikker.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

07-04-2004 18:01

Hans,

Dit was wel de insteek van m'n eigen topic. Mijn excuses als ik iets te makkelijk met de titels van m'n eigen stukjes omga

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

07-04-2004 18:44

Ik weet zeker dat dit verscheelt per water.
Stel je zit op een klein gesloten watertje te vissen waar het doodstil is dan zal de karper geluiden en trillingen sneller waarnemen dan als je op een kanaal zit waar boten varen enzovoort.
Maar of de pieper ook trillingen door de lijn naar het water weet te krijgen weet ik niet echt.
Maar als het zo is wat komt er dan inplaats van de pieper?
De ouwe monkeyklimmers weer en de hele nacht wakker blijven?
Mij niet gezien ik vis dan maar door met de piepers en vang dan hopelijk niet minder als de rest.
En de regen dan en vliegtuigen die dagelijks over komen maken die dan geen geluid ik denk dat dit meer effect op de vissen heeft als een pieper die ze mischien niet eens horen en niet dagelijks maar af en toe.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Sjoerd Bakker
Berichten: 293
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00

07-04-2004 19:52

ej
maar als het waar zou zijn dat de trillingen dan ddor je lijn gaan.
wat is dan beter je pieper op hoge of lage tonen zetten? volgens mij hoog want dan trilt het toch minder. of juist niet?

mvg sjoerd
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

07-04-2004 20:14

ok tijd voor een natuurkundig antwoord (mijn vak)

Het 2 blikken en een touw-systeem werkt omdat de zender de LUCHT in trilling brengt en het blik brengt het touw in trilling... De touw brengt de lucht in het blik bij de ontvanger weer in trilling en je krijgt geluid...

nou het verschil met de piepers... Stel je voor dat de pieper de trilling doorgeeft aan het je lijn.. waar zit dan de ontvanger? er is geen "blik" op het uiteinde. Dan zou je nog kunnen denken dat heel het water functioneert als blik. Sowieso is water een slechtere "geluidsoverbrenger" dan lucht en dempt het water het geluid al veel sneller. Daarnaast moet je je voorstellen dat ongeveer een meter voor je hengel de lijn het water in gaat. Daar begint het water en zou dus het water moeten gaan trillen.. Je hoeft dan echt niet bang te zijn dat het water 40 meter verder nog trilt..... Dat kan ik als natuurkundige wel bevestigen... Eerder zou de karper de pieper kunnen horen via de lucht en dan via het water.. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld een stek die je 2 m van je hengels afligt.. maar dan gaat het niet via de lijn....
Gebruikersavatar
Sjoerd Bakker
Berichten: 293
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00

07-04-2004 20:21

maar volgens mij kunnen ze het wel waarnemen. al zijn het de trillingen van je lijn of gewoon het geluid van je pieper. wij kunnen toch ook iemand horen roepen vanaf 300m :wink:
maar wat is nou het beste je piepers hoog of lage toon?
of anders gezegd wat zend slechter het geluid door?
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

07-04-2004 23:45

dat ligt eraan.. ik kan het uitleggen aan de hand van onze bovenverdieping.. mijn kamer is langs de badkamer... tegen die muur staan mijn boxen van mijn stereo.. als ik de deuren dicht doe hoor ik nog steeds de hoge tonen.. maar voel ik aan de wastafel dan voel ik de wastafel trillen van de bass (i love my subwoofer)

dus dat is een moeilijke kwestie.. als het zo is dat de trillingen voortplanten in het water zou je denken lage tonen slechter zijn.. maar aangezien hoge tonen lang hoorbaar zijn in de lucht en net boven je stek komen en dan nog het water in gaan... zou je denken dat dat slechter is...

Zelf denk ik dat als je dicht bij ligt hoge tonen beter zijn en als je ver weg ligt lager tonen beter zijn.....
Plaats reactie