vangkracht verschillend per water


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

05-04-2004 17:08

hallo heren,

momenteel vis ik met een boilie van eigen samenstelling.
nu is mij opgevallen dat deze boilie op het ene water beter scoort dan op het andere. nu ben ik mij er ter dege van bewust dat zoiets in zeer veel dingen kan zitten.

nu vraag ik mij af wat daarin de ervaring van anderen zijn, en of jullie ook ideeen hebben waarom dit zo is.
zou je dit kunnen zoeken in bijv de PH waarde van de boilie ten opzichte van het water, of juist meer in de samenstelling die bijv. niet voedzaam genoeg geacht wordt op een dichter bezet water, zeg maar een putje. of moet je zoiets meer zoeken in dressuur tov bijvoorbeeld een toevoeging in de boilie, zoals een flavour oid?

ben erg benieuwd naar de visie van enkel aascracks die hier actief zijn
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

05-04-2004 18:45

denk dat het vooral aan het voorvoeren of aan de voorgangers ligt die met een soortgelijke boilie hebben gevist. als er al veel met een soortgelijke boilie is gevist kan het wel iets minder zijn.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

05-04-2004 20:44

frank, hoe verklaar je dan dat er nog steeds gevangen kan worden op veel zoete flavours. veel ervan zijn in de basis redelijk gelijk, en vooral de scopex en aardbei zijn altijd veel gebruikt!

tis allemaal leuke materie en leuke stof voor discussie :D
groetjes Da Fox
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

05-04-2004 20:54

Het ligt volgens mij van water tot water.
De instantrespons is mss minder maar mss na een grote voer sessie lukt et beter.

Heb zelf ook de ervaring dat op het een water die soort beter vangt dan een ander water.
Ik heb dus over twee waterjes die naaste elkaar liggen, daar is het verschil dus ook te merken dus...
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

05-04-2004 21:07

Kees,

erg interessant onderwerp. Ik vis zelf eigenlijk niet veel op verschillende wateren dus kan eigenlijk niet echt meepraten, maar ik denk dat we het zelf vooral het meeste in het natuurlijke aas van een vis moeten zoeken. Een karper is in mijn ogen een dom beest in dat opzicht ,dat hij eigenlijk alles wel vreet. Of hij echt bepaalde voorkeuren heeft voor bepaalde ingrediënten, dat lijkt mijzelf vrij sterk, alhoewel ik wel moet zeggen dat ik ook hier niet dusdanig ervaring mee heb dat ik hier een goed oordeel over kan geven. Of de karper wel voor een bepaalde aassoort (tijgernoten, mais , boillie etc.) een voorkeur heeft, daar zou ik wel in kunnen komen. Daar heb ik zelf dan wel weer een aantal ervaringen mee.

Natuurlijk zal het aas waarmee gevist wordt van groot belang zijn. Denk eens aan maden, mais etc. Dat zijn de meest standaard dingen die overal wel gebruikt worden, vooral door witvissers. Geloof maar dat die vissen dat op een gegeven moment wel kennen.
Waarom vissen op bepaalde flavors toch steeds weer gevangen worden, ik denk dat je dan vooral eraan moet denken dat flavors als scopex en strawberry daadwerkelijk veel gebruikt worden, en als standaard gezien worden, maar daarom niet minder hoeven te vangen tegenover flavors die de vis helemaal niet kent. Misschien dat die flavors daarom op lange termijn uiteindelijk toch wel blijven vangen...

mvg
stefan
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

05-04-2004 21:15

Kees,

Wat mij opvalt bij boilies waar veel zoete ingredienten in verwerkt zitten
(niet alleen flavours!), is dat ze ook op zeer gedresseerd water naar jaren
nog gerand staan voor "soms" ware mega vangsten. Waar dat aan ligt,
geen idee! Wel weet ik dat de karper absoluut niet vies is van zoet!
Mijn ervaring is ook dat "hartige" boilies, zoals uit vismeel, vleesmelen enz
wanneer de karper er AL aangewend is, er ook weer sneller dressuur zal
komen op dergelijke boilies.
Dus zoet heeft de laatste jaren, absoluut mijn voorkeur! Zowel voor mijn
vertrouwen en vanwege het feit dat zoet het overal doet; en zowel instant
als via een voercampanje te gebruiken is!

Tot slot: Ga je op een nieuw water aan de slag, en weet je niet welke boi-
lies erin de loop van de jaren de revue zijn gepasseerd, ga dan maar in
het begin zekerheids halve voor een zoete samenstelling. Zoet werkt ge-
woon overal.....!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

05-04-2004 21:15

wat mij dus opviel tussen de 2 wateren was dat ik op het ene water vrij makkelijk doorstote naar de topvissen van het water, terwijl ik op het andere water maar met moeite de vis op het aas krijg. het gaat hier om 2 totaal verschillende wateren, het 1 is een zandafgraving, de ander een stadsgracht.
wellicht dat ook de dagelijkse behoefte wat betreft energiebehoefte hierin een rol kan spelen. veel vissen op weinig water verkiezen mogelijk een boilie waar ze meer energie uit halen boven de boilie die ik gebruik. aan de andere kant is vreten daar vreten en helpen alle kleine beetjes.

voor mij is het op dit moment nog een beetje koffiedik kijken, en door proberen leren. misschien dat henk ter maat hier nog enige inbreng over heeft????
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-04-2004 21:25

Dafox,

In je eerste posting heb je het over; (nu is mij opgevallen dat deze boilie op het ene water beter scoort dan op het andere.)

Is het specifiek deze boilie of geven allerlei andere boilies hetzelfde beeld?

Je geeft namelijkaan;(aan de andere kant is vreten daar vreten en helpen alle kleine beetjes.)

Dit hoeft echter niet zo te zijn, op een wat kale zandbodem zal de vis makkelijker boilies tegenkomen en pakken vanwege het schaarse karakter..
In de oude slotgracht met meestal een wat dikkere modderige bodem is de vis gewend om kleinere voedseldeeltjes uit de modder te filteren, alle grove materiaal stokkjes, steentjes enz worden uitgespuwd omdat het geen voedsel is, boilies zijn ook grof materiaal en wellicht niet als voedsel gezien??
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

05-04-2004 21:33

henk,

daar heb ik dus niet zo veel ervaring mee. het in grote hoeveelheden gebruiken van een eigen mix is pas vorig jaar bij mij in beeld gekomen.

ik heb dus niet erg veel ervaring mbt tot het vergelijken van aas. een maat van me weet op beide wateren redelijk te scoren met zijn mix, al is hij al wel langer actief met die mix op het water waar mijn mijx nog niet echt aanslaat. wellicht dat dit ook zijn invloed heeft.

het is zomaar een vraag waar de variabelen ontzettend groot in zijn, en waarop dus zeer moeilijk een antwoord te geven is. via zo'n forum kun je natuurlijk mooi elkaars ervaringen op dit gebied uitwisselene en wellicht dat er dan mensen zijn (ik dus) die hun aas naar een beter niveau kunnen dragen
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

05-04-2004 21:36

henk, ik zie wel wat in je redenatie over die steentjes. ik denk echter dat dit in dit geval niet opgaat, omdat de bewuste gracht een jaar of 10 terug nog uitgebaggerd is. over het algemeen is hier de bodem redelijk schoon en ook wat zanderig. de enige plekken waar dit niet of in mindere mate opgaat zijn de stukken bij riet en lelievelden. de stekken dik ik momenteel bevis liggen daar echter niet in de buurt
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

05-04-2004 22:50

misschien zitten er in het andere water wel meer vissen! :wink: of hebben ze gewoon minder te vreten wie weet.
Kees verklaring van jouw opmerking: iedereen vist bijna met zoete boilies, en er wordt constant mee gevoerd. doordat er zoveel mensen mee vissen blijf je ermee vangen maar ik denk dat naar vergelijking afwijkende ballen zeker beter scoren alleen vissen hier minder mensen mee!
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

05-04-2004 23:24

Hoi Kees,

leuk onderwerp, persoonlijk maak ik altijd het onderscheid tussen instant aantrekkingskracht en lang termijn werking van aas.

Mijn vermoedens zijn tot nu toe dat de zuurgraad van een boilie instant vissend wel degelijk het verschil kan maken.

Als de karper niet ziek wordt van het aas maakt de zuurgraad minder uit op de lange termijn want dan is de makkelijke beschikbaarheid de doorslaggevende factor.

Deze makkelijke beschikbaarheid benadrukt het balang van voeren. Als de voedingswaarde van een boilie belabberd is kun je er, mits de karper er niet ziek van wordt, uiteindelijk goed mee vangen.

dit verklaard ook waarom ze zich zo op brood kunnen storten als er maar lang genoeg mee gevoerd wordt. Dit is echt niet alleen op de efteling bdw.

het eeuwige zoeken blijft natuurlijk naar een boilie die zowel instant als op de lange termijn een goede respons heeft. (R. wanneer ga je met pensioen?)

Ook al bestaat de perfecte boilie niet, bedenk dan dat iedere predator (In dit geval dus de karper die "jaagt" op voedsel) energie nodig heeft. Het zoeken naar voedsel (Z) , het "vangen" van het voedsel (C), en het verwerken van het voedsel (V) kosten energie. Een predator zal alleen een prooi (boilie) vangen als dat meer energie opleverd dan het kost.


Maak een boilie zo zacht mogelijk, dit verkort de verwerkingstijd (V) en is dus energetisch het meest gunstig voor de karper.

Voer niet verspreid als dat niet nodig is. Het is een fabeltje dat je karper gericht kan laten zoeken naar boilies als die heel ver uit elkaar liggen. Door de lange zoektijd (Z) verbruikt de vis meer energie dan het oplevert. interresant is het om te onderzoeken hoe groot die afstand dan kan zijn om nog van nut te zijn voor de karper. dus: Hoeveel energie verbruikt een karper om 1 meter te zwemmen, en hoeveel energie leverd het eten van 1 boilie op? Zo zou je de ideale afstand tussen je voerboilies kunnen vinden! (Ik ga trouwens liever vissen, maar ik hoop iemand anders te porren om dit uit te vogelen :-) )

Ons vissersaas heeft als voordeel dat het vangen (C) van een boilie een stuk minder energie kost dan het uitgraven van bijvoorbeeld een muggelarve. In dit kader moet je ook eens bedenken dat een karper altijd zo dicht mogelijk met zijn bek bij de bodem aast omdat dit minder energie kost. (Waar waren jullie in Beverwijk!!!) Het opzuigen van een boilie van 50 cm kost waarschijnlijk meer energie dan dat het opleverd. een karper zal er dus alles aan doen om er op een andere manier achter te komen of een boilie aan een onderlijn vast zit. (zicht/tast/smaak) Maar dit terzijde.

Uiteindelijk is het eten van een boilie (B) een keuze die valt samen te vatten in een formule. Waarin E energie voorstelt.

E(B) > E(Z)+E(C)+E(V)

mits er geen keuzemogelijkheid is om een betere voedselbron te benutten.

Als E(B) kleiner is dat laat de karper je aas links liggen! Op de lange termijn wel te verstaan, want instant kunnen ze zich natuurlijk vergissen, maar dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen.

Ik ben benieuwd wie dit eens even stevig gaat afkraken, ik zie het over twee weken,

mzzl,

Jeroen
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

05-04-2004 23:32

PS.

De recent uitgebrachte onderwater video's/dvd's bevestigen de theorie van Sibbing dat een karper dicht bij de bodem aast.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-04-2004 23:59

Jeroen, daarvoor heb je geen onderwatervideo's/DVD's voor nodig en ook niet de theorie van Sibbing, want dat was minstens 40 à 50 jaar geleden ook al bekend. Ook toen ving je meer karper met 'bodemaas' dan met aas op b.v. half water. Niks nieuws onder de zon.:)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-04-2004 00:02

Ach Jeroen, waarom afkraken?

Voor alle levende wezens moeten de kosten de baten dekken. Alleen heb je het mis als je de karper een predator noemt die op zijn aas jaagt. Karper is geen predator die veel energie stopt in het najagen van zijn prooi. Dat is een misverstand, die al te vaak gemaakt wordt als er over voedingswaarde wordt gepraat. Wil je koolhydraten in het aas (energie), neem dan vooral de snelle. Minder problemen voor de karper. Maar dat is een heel ander verhaal.

Karper is vergelijkbaar met een kip die al scharrelend zijn kostje zoekt. Bedaart zwemmend stopt hij zeer weinig energie in zijn verplaatsing. En al scharrelend vindt hij zijn kostje wel. Bijvoorbeeld Rod Hutchinson beveelt verspreid voeren aan. En om deze crack tegen te spreken moet je van goeden huize komen (mijn inziens). Ik heb er ook geen slechte ervaringen mee. Maar verspreid kent ook zijn grenzen (ongeveer ten grote van een tennisveld). En inderdaad, karper aast op de bodem waar hij zijn kostje bij elkaar stofzuigt. Maar dat toch was al bekend. Alleen zwemt hij nogal eens op half water als hij niet aast. Oh ja, een eigenschap van een zuur is dat deze zich oneindig goed in water op zal splitsen in ionen. En er is heel veel water...

Aan Kees wil ik meegeven dat een goede boilie overal wel vangt. Dus gewoon nog wat doorwerken. :wink:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

06-04-2004 08:56

Mensen,

Ik kan zeker in de stelling komen dat zoete boillie's altijd goerd scoren.
Zowel op drukbevist water als op " maagdelijk" water <---is dat nog wel? :roll:
Vismeel boillie's zullen na een voercampagne beter werken(in mijn ogen) omdat een vismeel-boillie meer voedingswaarde bevat dan een zoete meelknikker, waardoor de karper de voedingswaarde waardeert(karpers zullen harder groeien en meer eiwit aanmaken waardoor de spiermassa toeneemt)..... :)

Instant vissend op een drukbevist water grijp ik vrijwel altijd naar een zoete boillie(mix) omdat ik zowieso een voorstander ben van "zoet" omdat het in mijn ogen minder snel verzadigd op korte(hooguit 18uurs sessie's) instant sessie's!!
Ook scoort een zoete boillie in de wintermaanden beter dan een vismeel boillie en is het beter voor de karper(lage metabolisme met de lage watertemperaturen) ........
Maar een boillie die verschillend scoort op een bepaald water??? :-?
Dat zal liggen aan veel factoren waar we niet altijd naar onze hand kunnen zetten( zoals voedselaanbod,populatie, of er met die boillie is gevist waardoor er argwaan is ontstaan en natuurlijk de voedselvoorkeur van onze karper)! :wink:

Ik denk dat als je een lange tijd voert op verschillende wateren met 1 dezelfde boillie dat je het verschil niet merkt........

Kijk ik ben ook maar een simpele ziel, dus ik kan het ook verkeerd hebben!!! Wie weet?! :D
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-04-2004 09:45

Jeroen,

Als E(B) kleiner is dat laat de karper je aas links liggen! Op de lange termijn wel te verstaan, want instant kunnen ze zich natuurlijk vergissen, maar dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen.

Da's mooi. Stel ik bewijs het tegendeel, dan is het de uitzondering op de regel? Ja hoor.

Om te kunnen kiezen, moet je kunnen redeneren, waarvoor weer hersenen nodig zijn. Dus je formule gaat m.i. niet op.


Koen,

Als je het meest met een zoete bol vist, is de kans dat je het meest op een zoete bol vangt toch ook het grootst?

Zoet aas wil nog niets zeggen over de voedingswaarde toch?

Heren,

Een wijs man schreef:"Liever met een drol op een goeie plek vissen, dan met een superbol op een k.. plek."

Maar back to the topic: verschil aas water 1 en water 2.

Naast de theorieen met de Ph etc, speelt er meer. Zo maar een paar. Water 1 bevis en bevoer je de beste plek van het water, water 2 de 2e keus. Water 1 wordt consequenter bevoert. Water 1 zit meer vis. Water 1 heeft meer/minder invloed van het weer. Water 1 heeft meer / minder natuurlijk voedsel aanbod.

Om er zo eens een paar te noemen.

Of zit ik er naast en wordt er op beide wateren op de zelfde manier gevist /. gevoerd/ 2 bollen naast elkaar. Af en toe eens wisselen van stek?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

06-04-2004 17:00

jeroen, hoe verklaar je dan dat karpers uberhaupt nog boilies vreten als het ze niks zou opleveren! het is een aanvulling op het huidige voedsel volgens mij.
een beetje boilie weegt al snel een paar gram, hiervoor moet een karper heel wat watervlooien etc. eten. hij moet daarvoor ook nog eens een hoop modder vilteren om het eten beschikbaar te krijgen. de boilie kan hij zo opzuigen en is makkelijk te vinden, ook als je verspreid voert!
een karper heeft ook een ander instinct buiten het eten om en dat is veiligheid, als een karper meerdere malen op een bonk voer is gehaakt zal hij veel minder ontspannen azen, of zelfs vluchten!

wat je zegt dat het wat moet opleveren dat is natuurlijk ook nog gerelateerd aan de activiteit d.w.z. lichaamstemperatuur van een vis hoe warmer hij wordt hoe actiever hij wordt en hoe meer hij zwemt en verbruikt. dus zomers zou je beter verspreid kunnen voeren!
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

06-04-2004 17:26

klaas,

het ene water betreft een mooie zandwinningsplas, ca 20 ha met ik denk zo'n 60 vissen van een redelijk vangbaar formaat. het grootste deel van het water is dieper dan een meter of 10, en er wordt een acceptabele hoeveelheid boilies gevoerd. daarnaast is het water voedselrijk genoeg (mosselen, kreeftjes enz)naar het aantal karpers dat er aanwezig is. de groei van de vissen is goed te noemen.

het andere water betreft een gracht. deze is een jaar of 10 geleden uitgebaggerd, en vandaar ook niet bijzonder rijk qua bodemvulling. dit water is 3 a 4 hectare groot. de gemiddlede diepte bedraagt zo'n 2 meter, en er is wat lelie en riet aanwezig het bestand aan karpers dat enigzins vangbaar is qua formaat (zeg >50 cm) ligt waarschijnlijk om en nabij de 200. door het vele voer wat er door diverse wedstrijden in het water komt, is er een goede groei waar te nemen. van regelmatige boiliecampagnes is geen sprake , de meeste mensen zijn meer de 'recreatievissers of mooiweervissers' (noem ze zoals je wilt) en vissen dus vrijwel altijd instant.

op beide wateren kennen de vissen het klappen van de zweep inmiddels vrij aardig. ingooien en zomaar een mooie karper vangen is niet altijd even vanzelfsprekend.

op het eerste water behaal ik zeer goede resultaten met de boilie die ik gebruik, op het 2e water gaat het maar mondjesmaat
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

07-04-2004 18:50

20 hectare en 60 vissen das niet veel kees, die gracht ken ik ook kees :lol: heb er nooit gevist! mooie omgeving he kees daar in de buurt van aalten :wink:
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

09-04-2004 00:14

Misschien dat dit wat doet opwaaien......hoop het.. :D

Je hebt 2 verschillende wateren......
1 soort boilie.......

De wateren hebben allebei een andere voedingsbodem, dus op het ene water zitten bijvoorbeeld meer tubifex en het andere water bevat veel meer mosselen.

Zou een karper doordat zijn maaltijd voor een heel groot deel uit mosselen bestaat misschien bepaalde smaken vies kunnen gaan vinden?

Een voorbeeld naar wij mensen(ik weet dat je het niet altijd kan vergelijken maar dan weet je iig mijn bedoeling) in Nederland eten over het algemeen zeer "slap" eten. Zet je een broodnuchtere Nederlander opeens een potje sambal voor z´n neus dan hangt tie meteen aan de kraan voor een uur. Maar mijn Thaise tante eet een pot Sambal als tussendoortje bij wijze van spreken.

Dus zou de boilie van Kees misschien een hele verkeerde combinatie zijn met het dagelijks eten van de karper?

Heb een klein beetje inside information :wink:
Een maat van Kees had een karper gevangen die boilie resten van Kees z´n boilie uitscheet.
Kan het misschien een verklaring zijn dat die karper die uitzondering op de regel is? De madenvreter onder de dikzakken?

Ik hoor het wel.....

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Plaats reactie