Beko eiersubstituut


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjan Gijs Verkoelen
Berichten: 324
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

31-03-2004 11:44

Martijn en ik gebruiken sinds kort in plaats van eieren in onze boilies BEKO eiwit. We hebben dit via een bevriende bakker weten te bestellen.

We betalen per 10 liter 16,- euro. Dus 1 liter voor 1.60 euro. Omgerekend naar eieren komt dat overeen met zo'n 33 eieren (bindend eiwit). Immers een ei bevat ongeveer 55 gram vocht met zo'n 30 gram bindend eiwit en de rest is eigeel (niet bindend).

Per 10 eieren ben je 1 euro kwijt. Voor 1 liter bindend eiwit ben je dus 3,30 euro kwijt.

Vergeleken met de 1.60 euro van BekO eiwit ben je dus veel duurder uit met eitjes en dan het gemak nog achterwege gelaten dat het werken met pakken eiwit. Pakje op zoals een pak melk en schenken maar!!

Arjan en Martijn
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

31-03-2004 12:55

Hoi Arjan,

Ervaren jullie ook verschillen in rolbaarheid en hardheid van je aas?

Groeten,

Mark
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

31-03-2004 12:59

Arjan,

zijn dit toevallig van die licht oranjekleurige pakken in de vorm van een melkpak...Ik dacht van 2.5 liter?
Ik werk part time in een banketbakkerij........ :)
Met vriendelijke groet,
Robert.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

31-03-2004 13:03

gaan per 2 liter en de onze zijn blauw met wit als ik het goed heb

uhm op het moment zijn we er net mee begonnen maar op het eerste gezicht worden de boilies er harder van dan met eieren en het bind net zo goed naar mijn mening
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

31-03-2004 15:44

HEREN' De pakken eiwit zijn Wit met blauw en de pakken eidooier zijn geel met blauw en dan zijn er ook nog pakken met heel ei , ook leverbaar in 10 liter....... :P Dit heel ei gebruik ik zelf ook wel eens , en het verandert op zich niks aan je boilie....... Behalve dat je ze iets langer kan bewaren ( zeer posietief dus !!!!!!! ) 8) >>>>>>>

Voor de eventuele vraag, probeer het eens bij u plaatselijke bakker......

( Ik zelf lever niks , is al vaker gevraagd.......) :roll: maar ik begin er niet aan......

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

31-03-2004 17:54

waar haal je dan 10 eieren voor 1 euro, ik heb er gister 200 gehaald voor 30 euro en ze waren zelfs nog in de aanbieding.... :o anders betaal je er gewoon 1,80 per 10 !!!

kan ik beter freezer boilies gaan kopen :wink:
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

31-03-2004 18:07

Ik heb bij de Aldi toch echt maar 85 cent per 10 eieren betaald hoor.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

31-03-2004 20:48

aldi op het moment 99 cent
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

01-04-2004 10:31

Is dit eiwit ook bij de MAKRO leverbaar oid ?

Wil ook wel van 't eitjes tikken af....
CarpeR Diem
David Sterckx
Berichten: 11
Lid geworden op: 28-02-2004 13:31
Locatie: Belgïe

01-04-2004 11:36

heb je de bollen al int water gelegd?

Heb vorige week boilies germaakt met doorhaaleiwit en ze vielen na 2,5 uur uiteen int water...;

Dat artikel van W Vialle is dus bullshit, ben er alleen een pak geld mee verloren....
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-04-2004 12:05

Ei of ei producten zijn dan ook geen bindmiddelen, wel bevat het vrij veel emulgatoren, wat wil zeggen dat het olie en water kan vermengen tot een homogene substantie..

Kijk eerst of je mix voldoende bindmiddelen bevat, meel en bloemsoorten?

Zetmeelverstijfseling door koken of anders verhitten zorgt voor een binding, niet het ei.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-04-2004 19:54

nee dit is puur eiwit zonder toevoegingen en de boilies zijn na 2 dagen in het water nog steeds hard!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-04-2004 21:05

Martijn,
dat je boilies niet uiteen vallen na twee dagen onder water nog steeds hard zijn zegt meer over de samenstelling van je mix dan over het pure ei-eiwit.
Er zijn voldoende Zetmelen aanwezig om te verstijfselen en bezitten voldoende Plakkracht en binding.

Waarschijnlijk bevat de mix van David te weinig zetmelen zodat de boilies na 2 1/2 uur uiteen vallen.

Zetmelen echter kunnen pas goed hun werk doen wanneer er genoeg vocht aanwezig is;

Zetmeel,

Zetmeel is een belangrijke grondstof voor veel producten. Het wordt gebruikt in de voedingsmiddelenindustrie, maar ook voor de productie van bijvoorbeeld papier, lijm en textiel. Om zetmeel voor zoveel verschillende doeleinden te kunnen gebruiken, is het nodig de eigenschappen van verschillende soorten zetmeel te kennen. Ook is het belangrijk dat bij het verwerken van zetmeel in verschillende producten, het gedrag van zetmeel tijdens het productieproces volledig beheerst kan worden. Zeker omdat het bij de verschillende bedrijven om veel geld gaat. Om de juiste kennis en informatie te verkrijgen wordt bij Wageningen Universiteit veel onderzoek gedaan naar de gebruikseigenschappen van zetmeel. Zo wordt er onderzoek gedaan naar de eigenschappen van zetmeel in allerlei voedingsmiddelen, zoals brood en puddingen. Ook is men bezig met het ontwikkelen van aardappelen die geschikt zijn voor het produceren van specifieke levensmiddelen, want de ene pieper is de andere niet. Zo worder er bijvoorbeeld aardappelen ontwikkeld die de ideale zetmeelsamenstelling hebben voor het bakken van friet.

Verstijfseling van zetmeel en hitteresistentie van de amylasen zijn dus twee belangrijke faktoren.

Wanneer naar het temperatuurverloop van deeg en brood tijdens het bakproces gekeken wordt is te zien dat na ongeveer 14 minuten de verstijfselingstemperatuur van zetmeel bereikt wordt. Vanaf dat moment komt er voor de armylasen veel zetmeel beschikbaar voor afbraak. De temperatuuroploop in het deeg gaat echter door en ongeveer twee minuten later wordt een temperatuur bereikt waarbij amylasen langzaam geinactiveerd worden. Ongeveer acht minuten nadat de zetmeelverstijfseling is ingezet zijn alle amylasen geinactiveerd. Het is duidelijk dat het meeste werk wordt verzet tijdens het bakproces maar dat de inwerkingstijd van de amylasen vrij kort is.

Effecten

Het ontstaan van vergistbare suikers. Zetmeel wordt door alfa-amylase afgebroken tot dextrinen en á-amylasen breken zetmeel en dextrinen verder af tot maltose. Maltose is een vergistbare suiker. Gist bevat het enzym maltase dat maltose splitst in twee glucose-eenheden. De glucose wordt vergist waarbij CO2-gas ontstaat. Door de vorming van CO2-gas rijst het brood. Volume en de kruimstructuur worden hierdoor positief beinvloed.
aminozuren deel te nemen aan de Maillard-reactie. Deze suikers worden reducerende suikers genoemd. De Maillard-reactie verloopt sneller bij verhitting en is een reactie tussen suikers en eiwitten. Het gevolg hiervan is dat er reactieprodukten ontstaan die zorgen voor bruinkleuring van de korst en voor smaak- en aromavorming.
De afbraak van zetmeel tot dextrinen. De glucoseketens binnen een zetmeelmolekuul hebben de neiging om na het verstijfselingsproces bij afkoeling naar elkaar toe te bewegen. Een herkristallisatieproces dat we zetmeelretrogradatie noemen. Dit verschijnsel treedt ook op na het bakproces van brood. Direct na net bakken tijdens het afkoelen is dit gewenst, de kruim krijgt hierdoor de gewenste stevigheid. Het proces zet echter door en is er de oorzaak van dat de broodkruim langzaam stug wordt. Het oudbakken worden van brood. Wanneer nu een gedeelte van de zetmeelketens is afgebroken tot dextrinen is de neiging tot retrogradatie verminderd. De dextrinen zijn in staat om vocht vast te houden en zullen minder herkristalliseren. Het gevolg is dat de broodkruim minder stug wordt en het brood langer mals blijft Een gevaarlijke situatie ontstaat wanneer het zetmeel te ver wordt afgebroken. Tijdens de verstijfseling kan het zetmeel dan onvoldoende vocht binden. Het gevolg is een kleffe en onvoldoende elastische kruimtextuur. Deze te ver gaande afbraak kan ontstaan door een overdosering aan enzym of door het toevoeggen van een enzym dat zeer hitteresistent is. Een hitteresistent enzym wordt te laat in het bakproces geinactiveerd en gaat daardoor te lang door met de afbraak van zetmeel....

En dat alles zonder ei of eiproducten....... :o :o :roll:
Groet'n Henk..

still growing Old.
David Sterckx
Berichten: 11
Lid geworden op: 28-02-2004 13:31
Locatie: Belgïe

02-04-2004 09:10

Waarschijnlijk bevat de mix van David te weinig zetmelen zodat de boilies na 2 1/2 uur uiteen vallen


Toch niet hoor, van identiek dezelfde mix vorig jaar 750kg gerold, geen problemen, nu met dat doorhaaleiwit, ...

dikke rommel dat doorhaaleiwit, kzou nu toch ook eerder voor dat vloeibaar eiwit gaan hoor
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

02-04-2004 10:14

Dus ik kan beter "heel ei" nemen ??
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-04-2004 10:22

Foos,
Of water...

David,
wat is doorhaaleiwit nu eigenlijk, is het poeder??
Daar u aanhaalt; kzou nu toch ook eerder voor dat vloeibaar eiwit gaan hoor..

In een eerdere posting valt al te lezen;
Zetmelen echter kunnen pas goed hun werk doen wanneer er genoeg vocht aanwezig is.
Groet'n Henk..

still growing Old.
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

02-04-2004 23:16

mooi spul jah binnenkort kijken of me baas een paar liter extra wil bestellen :lol: .
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Gebruikersavatar
Arjan Gijs Verkoelen
Berichten: 324
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

03-04-2004 17:14

Helaas Helaas!!

Het begon zo mooi mijn sprookje maar het werd een nachtmerrie. Het draaien van boilies met eieren gaat toch vele malen beter. Het eiwitsustittut (Beko) gaf te zachte en moeilijk te draaien deeg.

Dus wederom eieren!

Ben deze middag even bij de slagerij langs geweest om 2000 eitjes te bestellen...


Arjan
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Rob van Burik
Berichten: 158
Lid geworden op: 22-07-2002 02:00

04-04-2004 22:45

Je idee is goed maar koop gewoon hele eieren in pak van BEKO zal wel weer iets duurder zijn [alhoewel ze ze niet hoeven te scheiden] maar het scheelt jouw breken, en er is verder geen verschil!!
Plaats reactie