Conserveren van boillies voor Frankrijksessie

Plaats reactie
Jan-Willem Arts

22-03-2004 18:27

Graag zou ik in contact komen met iemand die hier ervaring in heeft. Ik laat mijn boillies wel altijd enkele dagen drogen, ook voeg ik zout toe.
Maar als ik ze lang laat drogen krijg ik kleine scheurtjes aan de buitenkant.
Wie heeft er tips, mag ook via de mail.

mvg
JW
Klaas van den Herik

22-03-2004 19:39

Jan-Willem,

Er is niemand die hier ervaring mee heeft. Ah toch wel. De ervaring is gewoon maar een zooi meuk er in kieperen.

Drogen is meer dan voldoende.

Zelf doe ik dat terplekke in stoffen draagtasjes. Na een dag of 4 een flinke scheut melasse erover en klaar.

wil ik zachte ballen. Water met flink melasse. Ballen erin en laten weken.

MVG

Klaas
Henk ter Maat

22-03-2004 21:23

De methodes van het conserveren

Hiervoor zijn in de loop der tijd verschillende manieren bedacht:

door verhitting:
steriliseren,
pasteuriseren
door bestraling
door het toevoegen van stoffen:zuur, zout, suiker, alcohol
door het toevoegen van gas
door diepvriezen
door in blikken of in potten te conserveren
door het onttrekken van vocht oftewel drogen
Steriliseren is het volledig kiem- en virusvrij maken. Hierbij worden alle micro-organismen gedood, ook de gunstige. Het steriliseren wordt gedaan door met stoom een ruimte onder druk te brengen en in deze ruimte het product te verhitten. Het nadeel van steriliseren is dat ook de smaak van het product verandert. Steriliseren geeft een langere bewaarduur dan pasteuriseren.

Pasteuriseren is het verhitten van een product gedurende een bepaalde tijd en bij een bepaalde temperatuur, gevolgd door een snelle afkoeling waarbij het de bedoeling is om de schadelijke micro-organismen te doden. Pasteurisatie vernietigt niet de warmtebestendige bacteriesporen (zoals bij sterilisatie gebeurd) en de smaak en de vitamines blijven beter behouden. Inmiddels zijn er methodieken; tijd - temperatuur methodes genoemd, die nog beter in staat zijn om de producten vrij te maken van specifieke micro-organismen. Pasteuriseren verlengt de houdbaarheid maar deze 'bescherming' is minder lang dan bij steriliseren bereikt wordt.

Bestralen gebeurt bijvoorbeeld met gammastralen, die hetzelfde effect hebben als sterilisatie. Het voordeel is dat het product niet wezenlijk van consistentie wijzigt. Het nadeel is dat 'bestraling' een negatief imago heeft bij de consument. Het wordt dan ook niet op grote schaal toegepast.

Zout, zuur, alcohol en suiker als conserveermethode speelt in op de omstandigheid dat bepaalde bacteriën niet goed kunnen overleven in een dergelijk milieu. Dit geldt echter niet voor alle bacteriën. (zie ook de bladzijde bacteriën). In zuur leggen, of pekelen (zout) of konfijten(suikeren), heeft dan ook een houdbaarheidverlengende werking maar deze is niet zo lang als bijvoorbeeld bij inblikken. Er wordt dan ook vaak een combinatie gebruikt. Bij jam is het fruit gekookt en vervolgens is er veel suiker toegevoegd. Jam zal daardoor niet snel bederven. Een combinatie van conservenpot en in zuur brengen komt regelmatig voor, (augurken), is de deksel met de beschermende lucht eenmaal verbroken dan zet het bederf alsnog in.

Koolzuurgas: onder druk wordt koolzuurgas toegevoegd aan een vloeistof. Hierdoor wordt de zuurstof verdrongen. Waar geen zuurstof aanwezig is kan de bacterie zich niet voortplanten. Limonade met koolzuurgas zal dus niet gemakkelijk bederven, tenzij de dop geopend wordt en zuurstof weer toegang heeft.

Diepvriezen:Hierbij is het bedoeling om het product zodanig in temperatuur te doen dalen dat daardoor de bacterie zich niet meer zal delen. Een diepvriezer moet dan ook bij - 18 graden Celsius zijn werk doen. Bij die temperatuur wordt echter de bacterie niet gedood. Er kunnen sporen achterblijven die, wanneer de temperatuur weer omhoog gaat, alsnog tot celdeling overgaan. Kort koken alvorens in te vriezen is een nog betere manier van conserveren. Diepvriezen remt het bederf in belangrijke mate en verlengt de houdbaarheid met twee tot twaalf maanden (afhankelijk van het product). Bijna alle producten lenen zich voor invriezen maar sommige producten verliezen hun consistentie wanneer je ze weer ontdooit; aardbeien bijvoorbeeld. Tijdens het ontdooien moet de gebruiker alert zijn op herbesmetting. De aanwezige sporen, of het contact met reeds besmet voedsel, kan er toe leiden dat de bacteriën zich weer razendsnel ontwikkelen tot een nieuwe besmetting. Het product moet dus weer koel bewaard worden en zo snel mogelijk genuttigd worden.

Inblikken, inpotten: Het principe is dat het product eerst gekookt wordt in het blik waarin het bewaard wordt, (eigenlijk dus een methode van verhitting), waarna het blik gesloten wordt zodat het van de buitenlucht is afgesloten. Tot het moment van openen is de houdbaarheid lang. Wordt het blik beschadigt of geopend dan treedt onmiddellijk het bederf in. Het nadeel van blik is, dat de smaak van het product kan veranderen. Bovendien is het product altijd gekookt en niet zoals bij invriezen, vers. De voedingswaarde wordt door blik meer beïnvloed dan door glazen potten.

Vaak wordt bij conservering gebruik gemaakt van meerdere, combinaties van, technieken.
:wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Chris Kroesen

22-03-2004 21:35

vacuum trekken zie ik er niet nog bijstaan. Dit is een goede manier om je boilies zeker 1 of 2 weken goed te houden, of langer nog zelfs.
Dirk Huyskes

24-03-2004 23:28

jan willem je hebt een PB
Ulco Bosma
Contacteer:

25-03-2004 11:46

Zorg dat je een dikwandige piepschuim doos regelt. In deze doos bewaar je de boilies zeker 3-4dagen in bevroren toestand. De boilies voor de eerste 3-5 dagen hou je apart zodat de piepschuim doos goed gesloten blijft. Bij voorkeur dan bewaren op een schaduwrijke plek. Alshet overdag 30-35 graden zul je die 3-4dagen niet halen. Dan is drogen en transporteren in kartonnen doos een goede optie. Karton zorgt ervoor dat het vocht dat nog vrij komt in het karton opgenomen wordt.

M.v.g. Ulco,
Jan-Willem Arts

28-03-2004 12:08

oke bedankt voor de info, ik ga zeker het een en andere uitproberen voor mijn sessie in mei, wel neem ik voor de zekerheid 10 kg ready-mades mee.

gr
JW
Plaats reactie