Verse kruiden i.p.v. flavours..iemand ervaring hiermee??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-03-2004 22:46

Hallo,
Zijn er mensen die ervaring hebben met het gebruik van VERSE geurige kruiden in hun boiliemix en dan bedoel ik niet de gedroogde kruiden zoals kerrie of paprikapoeder.
maar echte verse kruiden om een boillie een iegen label mee te geven.

ZOALS :
mintblaadjes (ruikt sterk naar pepermunt)
Selleryblad (Bevat veel olie en ruikt redelijk sterk)
etc etc?????
Ik besef dat er wat verloren gata tijdens het kookproces..maar ben bovenal benieuwd naar andere ervaringen
Kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de graskarper er ook niet vies van is??
Ik hoor het graag,

Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-03-2004 21:21

Hoi Hans,

een jaar of 8 geleden trok ik nog wel eens een lekkere bouillon voor het soepie van 's zondags bij Opa en Oma want die hadden zelf allerlei kruiden in hun tuin.
Favoriet daarbij was de maggieplant.
tja van het één komt het ander, en al gauw werd die bouillon ook gebruikt in de trouvit boilies, gewoon proberen, niet?
Het heeft echter nooit de beoogde resultaten opgeleverd, nu kan het natuurlijk zijn dat ik de lat wel erg hoog legde m.b.t. de hooggespannen verwachtingen, waarbij de oogsten dus wel schril afstaken :cry: :cry:
Voor mij betekende het; einde experiment!

Nu las ik alweer een paar keer jou vraag en ergens laat het dus niet meer los..
Je hebt het dus duidelijk over wat anders dan bouillon,
Verse tuinkruiden?
Je weet de keukenprinsjes wel te kietelen Hans, zal binnenkort de tuin weer eens induiken.....kriebel, kriebel,kriebel, kriebel,kriebel, kriebel,
't begint toch weer te kr......zoals je ziet.

En kruiden zijn er genoeg;
http://users.skynet.be/hofmeester/tuina ... ruiden.htm
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-03-2004 23:46

Hoi Henk
De weinige respons tot nu toe op deze topic had me al enigzins verbaasd en bevestigde mijn vermoedens dat hier nog een lange weg te gaan is....een nog vrijwel onbekende weg dus (Of er zijn er een paar die hun geheimen goed weten te bewaren :wink: )

Wellicht zal het effect van verse kruiden als label enkel toenemen naarmate de dressuuur/hengeldruk op een water ook toeneemt...dus met andere woorden...iets anders doen dan anderen.
Vandaar dat ik nieuwsgierig was naar andermans ervaringen
Als kok zijnde van beroep weet ik dat er genoeg mogelijkheden liggen op het gebied van verse kruiden
thanks for the input
Hans
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

18-03-2004 19:44

Hans,

ik heb ze zelf nog nooit gemaakt met kruiden maar heb pas wel een kilo gekregen van een jongen.
Ze hadden een goede guur en hij was vooral heel anders als de andere boillie's met een flavour.
ik heb er helaas nog niks op gevangen maar maak ze eens en je zult vanzelf zien wat er gebeurt.

mvg,

Robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

19-03-2004 11:23

Probeer eens speculaaskruiden, je zal er versteld van staan. Er gat niet veel van verloren tijdens het koken en het geurt weelderig.

Vooral interessant als je koekjesmeel in de boillie verwerkt. Het lijken dan wel pepernoten. sint en piet zullen blij met je zijn.

10 gram op 500 gram mix is meer dan zat.
Haal het wel in de hengelsportzaak, die van de supermarkt is onbetaalbaar.

Met draaibare groet, Bob
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-03-2004 21:43

Bob van Biemen schreef:Probeer eens speculaaskruiden, je zal er versteld van staan. Er gat niet veel van verloren tijdens het koken en het geurt weelderig.

Vooral interessant als je koekjesmeel in de boillie verwerkt. Het lijken dan wel pepernoten. sint en piet zullen blij met je zijn.

10 gram op 500 gram mix is meer dan zat.
Haal het wel in de hengelsportzaak, die van de supermarkt is onbetaalbaar.

Met draaibare groet, Bob


Beste Bob...deze discussie gaat over VERSE kruiden..daar valt gedroogde speculaaskruiden niet onder.....al werkt dit ook zeer goed hoor!! :wink:
HB
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

23-03-2004 15:51

Betse Hans B,
Beter een zinnig antwoord wat iets afwijkt van de vraag dan een onzinnig antwoord als: "Ik weet het niet, heb ik nooit gedaan". Alleen maar om wat te posten te hebben.
Toch? 8)
Plaats reactie