Vangen beschimmelde boillies?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

19-03-2004 14:50

Heb verleden jaar een 25Kg verse boillies gekocht maar vond ze niet droog genoeg en heb ze dus in bewaarzakken nog wat langer te drogen gehangen.
Door omstandigheden heb ik echter verzuimd ze af en toe om te schudden zodat ik toen ik na een paar dagen ging kijken er een groen/witte schimmelvoming op de boillies zat,die er echter wel zo af te vegen was.
Heb de boillies toen ingevroren en zo'n twee maanden geleden begonnen te voeren met deze boillies.
Heb er nog niet mee gevist maar ben dat komend weekend van plan.
Nu heb ik er aan de ene kant wel een goed gevoel over maar aan de andere kant een lichte twijfel of ik toch niet beter versere boillies had moeten gebruiken.
Heeft een van de collega-vissers welleens met beschimmelde boillies gevoerd en gevist en zoja wat waren de resultaten?
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-03-2004 15:42

Weg gooien!

Iets wit op de boilies is niet zo heel erg (bacterien), maar bij groene stip-
pen gelijk weg gooien!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

19-03-2004 15:43

Ookal is dat groenige er zo af te vegen?
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-03-2004 15:47

Robin,

Die schadelijke bacterien zijn dan ook al in je boilie getrokken, ik zou ze
absoluut niet gebruiken. Als je ze niet gebruikt is zowiezo beter voor de
vis + het feit dat je jezelf niet hoeft af te vragen of het geen kwaad KON.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

19-03-2004 15:55

Als ik de boillie echter doorsnij is er van binnen niks mis mee....
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

19-03-2004 16:16

Beetje Hardhorend? :roll:

Groene schimmel is schadelijk dus weggooien die rotzooi!

Groet,
Bart
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

19-03-2004 16:29

Niet hardhorend,maar wel even zeker willen weten of die boillies echt onbruikbaar zijn daar ik niet iedere dag zo'n 100 Euro in de prullenbak gooi!
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

19-03-2004 16:48

Als ik zijn Topic goed lees is Robin er al mee aan het voeren, als dit klopt dan is het kwaad dus al geschiet...... :x en ben je naar mijn mening een beetje te laat met je vraag !!!!!!!

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-03-2004 16:54

Michel,

inderdaad, heb het nog even na gelezen!
Verdorie wel eerst voeren met die schimmel troep, en dan pas om advies
vragen! Robin ik zou maar onmiddelijk stoppen met die groene schimmel
troep, en het was eerst wijzer geweest om eerst om raad te vragen!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-03-2004 16:56

Robin,
Omdat je niet weet om welke schimmel het gaat.....Weggooien!!

Een element waarbij in heel deze problematiek voorlopig nog onvoldoende is stilgestaan, is dat een voedingsmiddel ook giftige stoffen kan bevatten die daar op een natuurlijke wijze zijn terechtgekomen en die niet worden vernietigd tijdens een nochtans correct toegepast bewaar- of bereidingsprocédé. Een voorbeeld hiervan zijn de zogenaamde mycotoxinen, giftige stoffen gevormd door schimmels. De gevaren van dergelijke giftige stoffen mogen niet worden onderschat. Dit blijkt ook uit één van de veertien actiepunten in de strijd tegen kanker geformuleerd door het "World Cancer Research Fund": Eet geen voedsel dat, door langdurige bewaring bij kamertemperatuur, mycotoxinen kan bevatten.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-03-2004 16:59

Nou vooruit,
de rest van het verhaal nog 1x;

Reeds in de Middeleeuwen was bekend dat het eten van graan of rijst dat was aangetast door de schimmel moederkoorn (Claviceps purpurea) aanleiding kon geven tot ergotisme. De symptomen van deze vergiftiging zijn gangreen van de extremiteiten, stuipen, psychosen en uiteindelijk de dood. Moederkoorn is in de streken met een gematigd klimaat door een aangepaste zaadbehandeling zo goed als verdwenen. Bovendien zijn moederkoornkorrels zodanig verschillend van andere graankorrels dat zij zeer goed kunnen worden verwijderd door triage. In tropische gebieden komt de ziekte nog wel regelmatig voor. De ergotalkaloïden kennen echter ook minder toxische toepassingen, namelijk als geneesmiddel tegen migraine en als de drug LSD.

In de loop der eeuwen waren meerdere epidemies het gevolg van het eten van beschimmelde voedingsmiddelen. Door de heersende oorlogsomstandigheden en hongersnoden tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog waren bijvoorbeeld in Rusland velen verplicht graan te eten dat op het veld was blijven liggen. Fusarium-schimmels hadden zich hierin sterk kunnen ontwikkelen met een belangrijke productie van de toxische trichothecenen in het graan als resultaat.

Een zeer diverse groep van verbindingen

Het duurde tot 1960 alvorens het bestaan van mycotoxines en hun hoge graad van toxiciteit duidelijk werd. Aanleiding hiertoe was het uitbreken van de mysterieuze ziekte ‘Turkey X-disease’ bij jonge kalkoenen in Groot-Brittannië. De oorzaak bleek het aardnotenmeel in het voer te zijn dat aflatoxinen bevatte afkomstig van de schimmel Aspergillus flavus. Na de ontdekking van de aflatoxinen identificeerden de wetenschappers door intensief onderzoek nog tal van andere door schimmels geproduceerde mycotoxinen. Dit onderzoek is nog steeds niet afgerond. Heel wat vragen in verband met de toxiciteit en de toelaatbare dosissen voor mens en dier wachten nog op een antwoord.

Men schat dat van de ongeveer 200.000 bekende schimmels een 50-tal families toxische metabolieten produceren. Species van de schimmelfamilies Aspergillus, Fusarium en Penicillium zijn de belangrijkste mycotoxine-producenten in levensmiddelen. Tabel 1 geeft een overzicht van de belangrijkste mycotoxinen, de producerende schimmels, de levensmiddelen waarin zij kunnen voorkomen en de beschreven toxische effecten.



Tabel 1: De belangrijkste mycotoxinen, de producerende schimmels, de levensmiddelen waarin zij kunnen voorkomen en de beschreven toxische effecten

Mycotoxine Producerende schimmel Levensmiddelen Mogelijk toxische effecten op de mens
Aflatoxine
B1, B2, G1, G2 Aspergillus flavus, Aspergillus parasiticus aardnoten, maïs, oliezaden carcinogeen, hepatotoxisch, mutageen, teratogeen
Aflatoxine M1 secundaire contaminatie melk en zuivelproducten carcinogeen, hepatotoxisch, mutageen, teratogeen
Citrinine Penicillium citrinum gerst, maïs, rijst en walnoten nephrotoxisch, mutageen, mogelijk carcinogeen
Ergotalkaloïden Claviceps purpurea rijst, sorghum neurotoxisch
Fumonisine B1 en andere fumonisinen Fusarium moniliforme maïs, sorghum nephrotoxisch, neurotoxisch, mogelijk carcinogeen, respiratorische aandoeningen
Luteoskyrine Penicillium islandicum rijst, sorghum hepatotoxisch, carcinogeen, mutageen
Ochratoxine A Aspergillus ochraceus, Penicillium verrucosum granen, koffie, veevoeder, vlees (secundaire contaminatie) nephrotoxisch, teratogeen
Patuline Penicillium expansum en andere Penicillium species appelen, andere vruchten, bonen, tarwe neurotoxisch, mogelijk carcinogeen, mutageen
Penicillinezuur Penicillium aurantiogriseum, Penicillium fennelliae bonen, maïs neurotoxisch
Sterigmatocystine Aspergillus versicolor maïs, tarwe, koffie dermatoxisch, teratogeen, mogelijk carcinogeen
Trichothecenen

- T-2 toxine


- Deoxynivalenol (DON) of vomitoxine
Fusarium tricinctum
Fusarium sporotrichioides

Fusarium graminearum
maïs, veevoeder, hooi, aardnoten, rijst
maïs, veevoeder, hooi


tarwe, maïs


neurotoxisch, dermatoxisch

neurotoxisch

Zearalenone Fusarium graminearum maïs, granen genitotoxisch, mutageen




Contaminatie met mycotoxinen

De contaminatie van levensmiddelen met mycotoxinen is duidelijk geassocieerd met schimmelgroei. Schimmels groeien bij voorkeur bij temperaturen tussen 28 en 33°C, in aanwezigheid van zuurstof, in een vochtig milieu en bij een wateractiviteit boven 0,83 aw (aw : een maat voor het beschikbare water in het voedingsmiddel). Schimmelgroei gaat echter niet altijd direct gepaard met de productie van mycotoxinen. Mycotoxinen worden namelijk gevormd binnen een enger temperatuur- en vochtigheidsgebied. De exacte omstandigheden zijn nog onvoldoende bekend. Het is wel geweten dat zij variëren naargelang de schimmel, het voedingsmiddel en het mycotoxine.

Nog peertjes meneer??
Groet'n Henk..

still growing Old.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

19-03-2004 17:02

Beste Henk,

Wat ik me altijd afvraag als ik JE (hé, ik leer het al) berichten lees, is dit puur hobby of werkgerelateerd dat je van deze onderwerpen zoveel weet?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

19-03-2004 17:04

Henk Jij was op de Bakker school zeker gek op grondstoffen kennis ????

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-03-2004 17:06

Ha Bas,

20 jaar bakkerij werk plus 13 jaat champignonteelt..
Elke keer met voeding, hygieëne en alles wat erbij hoort te maken.

Tja dan wordt het bijna als vanzelf een hobby binnen een hobby. :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

19-03-2004 17:14

Aha, dus vandaar die kennis! :) Nee, dan is het niet gek dat je een behoorlijk woordje mee kan praten. :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

19-03-2004 18:15

Dat van HenK is her & der misschien wel wat knip en plak werk.
Maar het feit dat hij die feiten a la minute kan genereren zegt wel iets over een gedegen stuk kennis dat hij heeft mbt dit soort onderwerpen.

het voorbeeld aan het begin van dat 1e stuk tekst is niet helemaal van toepassing op boilies, dat moederkoorn is een zgn. "veld-schimmel" en komt (kwam) voornamelijk voor bij rogge.

Maar in plaats van dit voorbeeld zijn er legio voorbeelden te noemen die wel van toepassing kunnen zijn,

kijk maar in de +/- 20 regels in die grote lap tekst onder het kopje "tabel 1"

daar staat zo'n beetje globaal de meeste ellende die met de boilies van Robin B. aan de hand KAN zijn.

Ik zeg niet dat zijn boilies mycotoxinen bevatten, maar de kans is wel zeer groot. Robin zegt dat ze al een paar dagen in de zak gehangen hebben, dus de schimmeltjes hebben lekker veel tijd gehad om de boilies te doorwoekeren.

En daarom vind ik persoonlijk het een domme actie om te gaan voeren met deze dingen.

Als er nu een klein beetje beginnend schimmel op zit, oke, maar deze schimmels hebben enkele dagen kunnen groeien, dus deze boilies zijn "pretty fucked up" om zo maar te zeggen.

Welnu, ik hoop dat je er niet mee gaat vissen.

Enne, nog een tip, koop nieuwe boilies een maak even snel een ander voerstekkie.....


Met vriendelijke groet;

WouteR StegginK
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

19-03-2004 18:34

Heren,

Daarentegen is er een blauwschimmel kaas die prima te eten is. In Zuid-Frankrijk (Roquefort) was er vroeger een schaapsherder die zijn brood in een grot had laten liggen. Toen hij hier een paar maanden later weer terug kwam om te overnachten, zag hij dit "brood" liggen. Aangezien hij honger had, heeft hij het opgegeten....
Een van de best smakende kazen was geboren...
Niet alle schimmel is slecht, maar ik zou deze groene bollen wel weggooien. Immers deze bollen zijn groen en niet blauw uitgeslagen...

met Roquefort etende groet,

Gijs
Gebruikersavatar
Stefan Dirkx
Berichten: 209
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Braboland

19-03-2004 18:36

een maat van mij heeft zijn Pr gevangen op een bescgimmelde boilie....
volgens mij is dat niet zo schadelijk hoor.....
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

19-03-2004 18:38

Nou mannen dat is dus duidelijk de overige 23kg liggen in de jawel grijze container.
Dacht zelf dat een klein beetje schimmel niet zoveel kwaad kon en heb zelfs gelezen en gehoord dat bijv. de witte 'schimmel' geen schimmel is maar een enzym dat als het ware de boilie al aan het 'voorverteren' is.

Gelukkig alweer verse boillies in de vriezer,daar mee aan de slag dus!

Bedankt voor jullie adviezen en uitleg.
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-03-2004 19:26

Voor Robin en eventuele :o :lol: andere Schimmel/Paddo liefhebbers,
http://dwp.fcroc.nl/microbiologie/schimmels.htm

De meeste schimmels zijn vrij onschuldig, een enkeling niet en dan heb het schaap aan ut driet'n :o :roll:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Plaats reactie