Aaskeuze naargelang watertype?


Plaats reactie
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

08-03-2004 10:50

Heren,

wie van jullie past zijn aastype aan naargelang het watertype dat bevist wordt?
Maw, gebruik je ander aas als je op een plas vist als wanneer je bv op een kanaal vist?
Zo ja, welk aas wordt wanneer gebruikt, en vooral waarom?

Zelf heb ik nog niet echt bewust op gelet, maar afhankelijk van de antwoorden hier zou ik dat misschien wel eens gaan doen...
Alvast bedankt.

Mvg, Rob.
C' est la pêche, quoi.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

08-03-2004 19:52

Hallo Rob

Voor mij persoonlijk is niets meer dan logisch dit te doen. Dat wil niet zeggen dat ik bij voorbaat verschillend aas gebruik wanneer ik of op een kanaal of op een meer vis, maar het wordt wél aangepast op het water.
Stel jezelf de volgende vragen:

-Welk aastype wordt door de karpers met argwaan benaderd?
-Welke aastypes zouden met vertrouwen kunnen worden benaderd?
(ofwel: Met welke aastypes wordt/werdt nu en in verleden gevist?)

-Is er witvis waarmee ik rekening moet houden?
-Hoe is de populatie opgebouwd, en welk type karpers wil ik uit die populatie vangen?
-Welke tactieken ga ik gebruiken, en welke aastypes passen daarbij? (!)
-modderige bodem, of hard?
-Enzovoort...

Natuurlijk ben je als karpervisser scherp en alert, ook na vieren. Wanneer je dan tijdens het vissen op je gekozen water ook maar het minste signaal krijgt, op wat voor manier dan ook, waaruit blijkt dat je iets moet veranderen/aanpassen aan je aas...dan doe je dat.

Voorkeuren van karpers verschillen ook nogal eens. Wanneer je bijvoorbeeld hebt kunnen achterhalen dat je met zowel tijgernoten, vismeelboilies en zoete boilies best een goede kans maakt op je water, dan zal blijken dat het ene aastype beter is dan het ander. Dit is zelfs periode-gebonden, en vanzelfsprekend ook afhankelijk en veranderbaar van/door de huidige situatie met de andere karpervissers. (Wat wordt er allemaal ingegooid door anderen in de periode waarin jij er vist?)

m.v.g. ChrisN
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

09-03-2004 11:29

Rob' wat mij betreft vis ik op elk water met de zelfde boilie !!!!!

Een goede boilie vangt ook in princiepe op elk water, en het gebruik van particles hangt af van het jaargetijde en het aanwezige witvis bestand.......

Mvg Michel :wink:
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Plaats reactie