Smaak of Voedingswaarde?


Plaats reactie

Maken jullie de boilie op smaak of voedingswaarde?

Smaak
9
33%
Voedingswaarde
13
48%
Anders, nl..............(berichtje)
5
19%
 
Totaal aantal stemmen: 27
Gebruikersavatar
Edwin Benschop
Berichten: 64
Lid geworden op: 03-07-2003 02:00
Locatie: Julianadorp
Contacteer:

06-03-2004 03:35

Hoi zelfdraaiers,

Sinds mijn goed vangende mixen worden afgeschoten door het programmaatje Karpervoer 2000 (alle 4 onvoldoende in alle jaargetijden) komt bij mij de volgende vraag boven.

Gaan jullie voor de smaak en geur of de voedingswaarde van een boilie als jullie die zelf maken.

Motiveer je keuze even in een berichtje.

IK hoor het wel.

MZzl
Edwin.
(de karperjutter)
een 50 ponder is ook 15 pond geweest......... doe voorzichtig met elke vis!

MZzl
Edwin
(de karperjutter)
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-03-2004 09:09

Edwin,

Voor mij zij voedingswaarde en smaak (geen geur!), allebei belangerijk.
Ik kies zowat altijd voor een lage voedingswaarde, ook bij voercampan-
jes. Ook ben ik van mening dat de smaak een rol speeld, iets wat lekker
bevonden word (dus vertrouwen) zal ook weer sneller tot zich genomen
worden. Zelf vis ik praktisch alleen maar met zoete boilies, vanwege het
feit dat ik hier de beste resultaten op heb!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-03-2004 10:11

Het lijkt wel of beide niet samen zouden kunnen gaan. Wat betekent smaak overigens voor een karper? Wie kan daar nou een zinnig antwoord op geven. Wat is nou de smaaksensatie van een muggenlarf. Pas na veel proberen met veel verschillende ingrediënten en de mogelijkheid tot objectief observeren kun je slechts proberen hier iets verstandigs over zeggen. Tot vermaak van de sceptici.

Voor mij is het gewoon aas en moet het de karper zoveel mogelijk instant een impuls tot eten geven. Het realiseren van preoccupatie bij het voeden is een belangrijk onderdeel hierbij, maar moeilijk te bewerkstelligen in een boilie. Voedingswaarde is onderschikt, maar wel iets om rekening mee te houden. Vooral als je de karper middels grootschalig voeren op je aas wilt zetten. Hiermee probeer je het leven van de karper op lange termijn te beïnvloeden en enige zorgvuldigheid kan dan geen kwaad. Bedenk bovendien eens bij het samenstellen van een boilie dat er vele ingrediënten zijn die proteïnen leveren, ook plantaardige. Een boilie zomaar volproppen met vismeel en oliën tot je een hoog eiwitgehalte krijgt lijdt niet vanzelf tot vangbaar aas. Wat meer creativiteit graag, heren.

Overigens, gezond karpervoer bestaat uit de juiste balans van vele ingrediënten die een breed spectrum van de voedingsbehoefte van karpers moeten dekken. Mijn zelfvervaardigde koivoer bestaat zo al uit meer dan 10 verschillende ingrediënten. Karpervoer 2000 is slechts een hulpmiddel, maar onvolledig en lang niet makkelijk te gebruiken als het om voeding gaat (mijn koivoer bereikt geen uitzonderlijk hoge EAT score). Het vergt nogal wat studie om hiermee tot iets goeds te komen. Verder gaat het programma allerlei toevoegingen uit de weg met de simpele overweging dat deze onnodig zijn binnen de EAT. Een gemakkelijk uitgangspunt, waar deels wat voor te zeggen is, maar toch niet geheel de waarheid als het om vangkracht gaat.

Kortom, ik hou het op een samenspel van smaak en voedingswaarde. En die optie is er niet. Of het moet anders zijn.

Groeten, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-03-2004 10:47

Tja Kees,

Wat betekend smaak nu eigenlijk precies voor een karper?
Wat ik wel weet (is al jaren bekend!), is dat ZOET enorm instante reactie
teweeg kan brengen!
Verder vind ik dat je het beste, de meeste tijd aan de mix zelf kunt be-
steden. En net wat je zegt Kees, om zomaar je aas vol te stouwen met
vismeel en olien om de voedingswaarde te verhogen, getuigd niet echt
van creativiteit! Er zijn nog veel meer ingredienten waar je dat mee zou
kunnen doen, zoals b.v. sojabloem = plantaardig eiwit, caseine = melk
eiwit en vismelen vleesmelen = dierlijk eiwit. Ben overigens niet weg van
"melk eiwitten"! Vooral caseine vind ik zuur smaken, geeft mij niet echt
veel vertrouwen. En tevens vind ik bij melk eiwitten, dat er een ondoor
dringbare korst om de boilie word gevormd, zodat attractoren heel moei-
lijk uit lekken! Dit doordat de melk eiwitten TE snel stollen naar het koken.
Van een boilie zowat alleen maar bestaande uit melk eiwitten, gaat dan
volgens mij ook niet meer atractie van uit dan een steen.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

06-03-2004 12:47

Ik heb gekozen voor anders....

Ik draai mijn boilies op instant vangkracht, ik gebruik dus meestal ingredienten met een hoge instantrespons en ook is mijn keuze afhangkelijk van wat de bakkerij mij te bieden heeft ( overschotten ).

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-03-2004 18:20

Michel,

Ik zal ook altijd m'n boilie zo instant mogelijk proberen te maken!
Ik maak ze uit koolydraatrijke wel bekende producten, dus niks geen
ingewikkeld gedoe! M'n mix bezit al wel genoeg voedingsstoffen, door de
sojabloem (plantaardig eiwit!) en eieren!
Wat de instant reactie betreft, ik voer liever met een aas waarvan 80%
van de karpers het als voedsel zien, inplaats van een aas wat maar door
20% van de populatie als voedsel word gezien! In het laatste geval gaat
er dan veel voeren vooraf, terwijl het resultaat al veel eerder geboekt had
kunnen worden.
Zie voor de rest mijn postings hierboven, wat betreft voedingswaarde +
smaak!

groetjes Benny
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

06-03-2004 19:35

Benny,

Jij vist met zoete boilies. Kun jij in je vangsten een onderscheid maken in het aantal gevangen schub- en spiegelkarpers? Dit natuurlijk afzettend tegen de verhouding in het te bevissen water.

Ik heb ooit ergens gelezen dat spiegels een voorkeur (schijnen te) hebben voor zoete boilies en schubkarpers voor gekruide varianten. Of was het nou andersom?


Groet,

Ron
Gebruikersavatar
Rene Reurings
Berichten: 129
Lid geworden op: 01-02-2004 15:05
Locatie: Mijdrecht

06-03-2004 19:55

he Ron,

ik heb vorig seizoen met kruidige boilies gevist en heb er slechts twee spiegels mee gevangen. Op het water waar ik vis zwemmen overigens genoeg spiegels. Ik vraag me idd ook af of dit aan de mix ligt of is het gewoon toeval.

Groeten René
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-03-2004 20:00

Ron,

Ik weet waar je op aan wilt!
Ik viste samen met mijn vismaat op een vaart, die vaart beviste wij zeer
vaak toen! Ook zaten er regelmatig nog 2 andere collega's elders op de
vaart! Wij vingen een bepaalde spiegelkarper, wel 5 a 6 keer in een jaar,
dus volgens ons geen echt moeilijke vis. Maar het gekke was, dat de
andere 2 vissers deze vis nog NOOIT gevangen hadden, terwijl wij hem
wel bij hun stek regelmatig hebben waargenomen. Maar waar ik al snel
achter kwam, was dat ie steeds op zoete "crap" ballen gevangen werd!
En de andere 2 vissers je raad het al, zaten met vismeel......!
Ik heb ook steeds de indruk, dat spiegels meer de zoete "crap" bollen
prefereren......! Hoe dat kan? Geen idee!!!!!!!!!
Het bovenste gevalletje hebben we al wel op meer wateren meegemaakt!
kijk voor de gein eens rond bij je in de buurt, en ik durf haast te wedden
dat de spiegels die bij je in de buurt zijn gevangen, zowat allemaal op
zoet aas met lage voedingswaarde er zijn uitgekomen!
Let wel, ik zeg dus niet dat je op vismeel geen spiegels vangt, maar ik
vind het soms net iets te toevallig, om het zomaar aan geluk toe te spe-
len!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

06-03-2004 21:31

Benny' ik heb ook soort gelijke ervaringen met spiegels, maar ik durf niet hardop te beweren dat het ook echt daar aan ligt..... (mischien wel gewoon stom toeval......)

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-03-2004 22:29

Michel,

Om het aan puur toeval toe te schrijven, gaat me iets te ver! Waarom?
Omdat ik al meerdere mensen met dezelfde ervaring hierover heb ge-
sproken. Waar het aan ligt, is voor mij ook een raadsel! Heb hier soms
lang over zitten te piekeren, maar nooit op iets gekomen hoe of wat....!
Wat ik wel weet, is dat je dit altijd in je achter hoofd kunt houden, dat op
sommige momenten aardig van pas kan komen; als je op een 1 of andere
target spiegel vist.......! :wink:

groetjes Benny
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

07-03-2004 00:04

Vandaag tijdens de KSN-workshop betreffende VBC's door een aanwezige een interessante opmerking betreffende het vangen van spiegelkarpers. Pin me er niet letterlijk op vast, maar de betreffende persoon "meldde" dat spiegelkarpers makkelijker, c.q. eerder worden gevangen dan schubkarpers. Als ik de reacties in deze thread lees, denk ik dat er inderdaad wat is met spiegels.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

07-03-2004 01:37

Als ik mij niet vergis, hebben spiegelkarpers meer aanleg voor "vetzucht" dan schubkarpers. Als dit inderdaad zo is zou dit een verklaring kunnen zijn dat spiegelkarpers meer moeten eten om hun lichaam en vetreserves in stand te houden, vreten ze meer en zullen dus automatisch meer gevangen worden.

Rest de vraag waarom ze dan wel op koolhydraatrijk, zoet aas gevangen worden en minder op sterk eiwithoudend aas op vismeelbasis (als dit al zo is). wellicht dat de ene stof direct als energie wordt aangewend/verbrand en de andere stof eerst wordt omgezet in vet en wordt opgeslagen. Maar zover gaat mijn biologische kennis niet.

Het was inderdaad behoorlijk leerzaam, he Ron?

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-03-2004 09:36

Tussen karpers onderling lijkt zeer zeker een verschil in voedselvoorkeur. Maar zou het voorkeur zijn? Laten we voorop stellen dat ons aas voor de karpers geen dagelijkse kost is. Ze leven van wat er aan natuurlijk aan voedsel voorkomt. Met name eiwitrijke organismen en soms wat koolhydraatrijke plantdelen. Een karper moet dus eerst een drempel over om ons aas op te nemen. Een deel zal dat zelfs nooit of pas na zeer lange tijd doen. Hierin zou wel eens het verschil tussen spiegel en schubkarper kunnen zitten. De spiegel overwint de drempel mogelijk net iets makkelijker. Of spiegels minder makkelijk natuurlijker aas opnemen lijkt mij de vraag. Je lijkt weliswaar meer schubkarper te vangen met natuurlijker aas, maar de spoeling aan spiegelkarper is doorgaans dunner. Of te wel, de wet van de aantallen spreekt met dit aas meer mee omdat de drempel mogelijk lager ligt.

Ik heb overigens niet het idee dat je minder vangt met aas waar eiwitten in zitten, zolang de aantrekkingskracht maar in orde is. Ik heb de gedachte dat je met bepaald aas mogelijk vissen bereikt die andere karpervissers minder bereiken. Afgelopen jaar viste ik op een grote veel beviste plas met boilies met een aandeel van 50 % gemalen vismeelpellets en wat toevoegingen waaronder leverpoeder en betaine. Als ik na het vissen praatte met anderen, viel het mij op dat ze meer spiegels vingen en veel klaagden over beschadigende bekken. Terwijl ik meest schub ving, allemaal volkomen gaaf.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

07-03-2004 13:13

Edwin,

In mijn boillie vindt ik zowel voedingswaarde en smaak belangrijk.....
Op de korte (meestal) instant sessie's vindt ik smaak belangrijker dan voedingswaarde omdat de karper op de korte termijn terugkomt (smaak ondervindt ie wel, voedingswaarde waardeert de karper op langere termijn bijv. een voerstek aanleggen)

Voedingswaarde merkt de karper in mijn ogen pas na een langere tijd enn na grotere hoeveelheden.......Dus in een grote voercampagne op het desbetreffende water waar al een aantal keer mee is gevoerd en is gevist.
Bijv.vismeel is een goed ingredient wat je in boillie's kan verwerken als je een voercampagne gaat opzetten vanwege de hoge eiwitten,mineralen,vetten,vitamines en andere bouwstoffen....maar iedere dag een grote hoeveelheid home-made boillies voeren waar je je kostbare vistijd in hebt zitten...... :roll:

Smaak en voedingswaarde heb ik dan ook zeker in m'n eigen boillie zitten...... :D


MVG Koen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-03-2004 19:35

Ik heb gekozen voor anders. Het hangt namelijk totaal af van de omstandigheden. Bij het instantvissen zal de smaak bijvoorbeeld een grotere rol spelen dan bij het voeren op langere termijn. Maar een goede smaak en voedingswaarde zal zeker zorgen voor de nodige extra vissen. Give it a try!
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

07-03-2004 20:48

Smaak hoeft niet : niet voedzaam te zijn,
voedzaam hoeft niet smakeloos of vies te zijn.
De kunst zit hem in het fabriceren van een boillie waar ingredienten gebruikt worden die zowel smaakvol als voedzaam zijn.


Ingredienten genoeg die voedzaam zijn, en daarbij nog eens smaakvol en atractief zijn. kwestie van goed zoeken en nadenken voor je een mix maakt.

Met smaakvol en voedzame groet, Bob.
Plaats reactie