Heeft er iemand ervaring met hazelnoten?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
bas schellekens
Berichten: 120
Lid geworden op: 25-10-2003 02:00
Locatie: drunen

11-02-2004 19:09

Ik wil een keer gaan vissen met hazelnoten, deze heb ik gewoon gekocht in de viswinkel. De hazelnoten zaten vacuum verpakt, is er iemand die mij kan vertellen of ik deze moet koken? Of hoe ik ze anders kan bereiden, ofdat ik er zo mee kan vissen?

M.v.g. Bas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-02-2004 00:05

drijvend gaat prima.

popup ook.

als voer op de bodem vaak niet zo'n suc6.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

12-02-2004 10:36

Bas,

Hazelnoten moet je eerst een dag laten weken een uur laten koken, liever iets langer dan iets korter!
Gevaar is dat als je de hazelnoten te kort kookt, je hazelnoten gaan drijven i.p.v. zinken!
Over het algemeen kun je superresultaten halen met hazelnoten, vooral op wateren waar enige dressuur heerst,.
Instant is er goed mee te vissen, maar mijn voorkeur gaat uit om de vis eerst even aan het aas te laten wennen, d.m.v. verspreid te voeren!
arnold nijmeijer
Berichten: 15
Lid geworden op: 15-01-2004 16:12

12-02-2004 22:35

beste bas

op de site van total fishing heeft co sielhorst ook een site hij vist vrij veel met hazels... :wink: .
spit het maar even door wel even de tijd nemen ..het zijn heel wat pagina's

veel succes.. :D

greetings arnold
Bob Pieter
Berichten: 99
Lid geworden op: 09-06-2003 02:00
Locatie: Utrecht

13-02-2004 09:33

Het artiekel dat jij bedoeld is
http://www.totalfishing.nl/Megasnoek/ka ... ssie-1.asp

Leerzaam en er mooi schescheven artiekel, ik hoop nogsteeds dat er nog meer 'afleveringen' gaan komen. vanaf nummer 1 heb ik ze allemaal gelezen :-).

Succes
Gebruikersavatar
bas schellekens
Berichten: 120
Lid geworden op: 25-10-2003 02:00
Locatie: drunen

13-02-2004 19:51

Heren, bedankt voor jullie advies.

M.v.g. Bas
Dennis van Aken
Berichten: 32
Lid geworden op: 10-09-2003 02:00
Locatie: Houten

13-02-2004 20:00

Hoi Bas,

Afgelopen jaar heb ik 1 keer met hazelnoten gevist. Dekant en klare die te koop zijn in de supermarkten, bij de bakproducten.

Ik heb ze gebruikt op een water waar een hoge hengeldruk is, die dag werd er over het hele water bijna niets gevangen. Ik wist er toch nog 1 te strikken met een hazelnoot. :lol:

De haak was in mijn geval zwaar genoeg om de hazelnoot tegen de bodem te houden, dus het was niet nodig om zoals bij een pop-up een loodje te gebruiken.

Veel succes ermee.
Walter Haasnoot
Berichten: 118
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: Leiden

26-02-2004 23:46

ja, ik ben er eerlijk gezegd ook wel een fan van...die nieuwe aasjes uit de noten en vruchtenhoek.

maak maar eens een langere hair en rijg er studentenhaver op....amandel, rozijn, hazelnoot...misschien nog even in een dip hangen, of pop-up.

voor de rozijnen en andere zachte soorten schuif ik altijd zachte tube over de hair en rijg daar het aas overheen, is effe knutselen soms maar als het eenmaal zit.....
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

16-04-2006 22:20

Bas,

Ik ben op dit moment helemaal waus van hazelnoot. Ik kook ze zo'n twintig minuten, samen met wat amandelen. Dan zijn ze zacht genoeg om op de haakbocht van een achtje te prikken. Klein beetje kookvocht er bij laten zitten, dan gaan de noten na een paar uur hun eigen vet uitzweten. Ruikt fantastisch!

Voeren doe ik (amandel en hazelnoot) een heel klein handje per stek.
Even later is het feest. Geen beter instant aas in mijn (korte dus beperkte)ervaring. Of het moet de - single hook bait - tuinboon zijn.

Groet, Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

31-08-2006 17:41

Update:

De amandel laat ik tegenwoordig voor wat hij is.
De hazelnoot maakt nog steeds prominent deel uit van het assortiment. Het recept is ook aangepast. Als volgt:

In de pan met ruim twee keer zoveel water.
Heel klein scheutje vloeibare melasse erbij. Iets groter scheutje (olijf)olie.
Knoflookpoeder strooien. Aan de kook brengen.
Deksel erop en een uurtje laten pruttelen.

Deksel los en inkoken (caramelliseren van de melasse).
Zodra het gaat sissen iedere tien seconden even steelpannetje optillen om door te schudden.
Tot de boel bijna droog is.

Ook zeer geschikt voor menselijke consumptie. :P

@ Marijn:
Ik geloof niet in het weken van hazelnoten. Heb je daar een speciale reden voor?

Groet, Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

31-08-2006 20:19

He Bert,

De laatste keren dat ik de hazelnoot gebruikte heb ik hem ook niet meer geweekt, maar direct een uur op het vuur gezet...
De grootste reden dat ik hem weekte was omdat ik al mijn particles een dag laat weken voordat ik de boel aan de kook breng.

Instant werkt het als een tierelier en heb ik er ook goed op gevangen, zeker op een klein bedje hennep en dan 1,5 noot op de hair..
Die hazelnoten dansen zo mooi over de bodem, mooi licht aas is dat;)
Bij voersessies vielen bij mij de rsultaten erg tegen en had ik voor het merendeel brasem op de stek...

Maar instant is het een topaas.

Je laatste recept klinkt fantastich en daar zou ik gerust direct mee durven vissen;)

Het enige nadeel is dat de hazelnoten redelijk prijzig zijn...
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

31-08-2006 22:03

Hee Marijn,

Ik voer ook nooit echt voor met hazelnoten. Hoogstens een stuk of zes op een plekje waar ik een half uur later wil vissen. Maar dat kan ook met hennep, ja. Omdat je zo weinig als begeleiding gebruikt, vallen de kosten wel mee vind ik. Twee zakjes Baukje, daar doe ik al gauw een ruime week mee (en op de markt zijn de noten goedkoper).

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

09-09-2006 18:03

hazelnoot is een prima karperaas.
De karpers er effe aan laten wennen en daarna oogsten.
Plaats reactie