ja


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-02-2004 12:28

Jurgen,

Amper onderzocht bij gewone kapers. Recent onderzoek loopt bij kois. Hieruit blijkt dat het effect van voeding jarenlang is onderschat en dat jarenlang verkeerde aannames zijn gemaakt met betreft tot de optimale samenstelling. Er valt nog veel te leren.

Van de kapers die jij noemt weet ik te weinig. Vertel het zelf maar hoe die geleefd hebben en waarvan.

Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-02-2004 13:00

http://www.food-info.net/dutch/Enummers ... p?c=200300

Hier heb je je natuurlijke conserveringsmiddelen.

Beetje verder zoeken, dan vind je de ADI bij een mens.

Meestal miligrammen.

Kijk je op een fles uit de hengelsport winkel wordt al gauw van 5 gram / kilo gesproken.

Neeeh joh, kan nix geen kwaad.....

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

20-02-2004 13:45

Iemand kan eerst 40 jaar zuipen en daarna levercirose krijgen.

Sommige mensen roken 50 jaar en sterven niet door 't roken, anderen roken 10 jaar en sterven aan longkanker.

Er valt niet zomaar te zeggen of je 'dood gaat aan ready's' daar zijn waarschijnlijk vele gegevens/onderzoeken voor nodig ( áls die al uit te voeren zijn met wilde karpers )

Als je wilt weten wat er in kant en klare freezers zit. Koop dan misschien een grote vriezer, en laat van je eigen mix of recept 100 kilo draaien draaien door een thuisdraaier. Er zijn enkele zeer bekwame mensen op dit gebied...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

20-02-2004 14:13

zonder twijfel een van de beste freezerbaits.....
ks knikkers....vis er al jaren mee......
zal er ook nog jaren meeblijven vissen
gr roy
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

20-02-2004 14:56

Ben zeer benieuwd naar de resultaten van dit onderzoek, al weet ik niet in hoeverre dit in een doorsnee karperwater geldt (bv. hoeveel van je voer krijgt iedere karper binnen?). :o

Er zijn genoeg grote karpers waarvan bekend is (uit observaties) dat ze echt ongelooflijke hoeveelheden boilies tot zich nemen en dat ze (ogenschijnlijk) toch goed gedijen, ze worden immers met gemak 50 jaar.

En Klaas,
Dat je 5 gram conserveringsmiddel aan een kilo mix moet toevoegen betekent toch niet dat er ook na het koken 5 gram per kilo in de boilies zit. Is toch hetzelfde met flavours, hoeveel blijft er effectief na koken over van 10ml per kilo? De ADI-normen zijn voor consumptieklare producten, zoals ze in de winkel liggen. En bovendien, conserveringsmiddelen voor de visserij zijn MISSCHIEN minder geconcentreerd dan die voor menselijke consumptie?

Wederom een terrein waarover we nog weinig weten, wellicht te weinig om harde uitspraken te doen. We kunnen beter wijzen op aangetoond onverantwoorde vismethoden (bv. onder het kantje met 3,5lb poken, gevlochten lijn en dichte slip vissen, onverantwoord voorslaggebruik).

groeten,
karperlimbo

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

20-02-2004 15:48

Ik dacht dat conserveringsmiddelen meestal in vaste vorm waren. Als er 500g griesmeel in je mix zit, dan zit er na het koken toch ook nog steeds 500g griesmeel in? Ik kan het verkeerd hebben...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

20-02-2004 16:34

jurgen, meen ergens hier op het board al eens wat gelezen te hebben over conserveringsstoffen in hondenvoer. precies hetzelfde spul als ook in onze boilies zit.
gevolgen voor de honden op lange termijn waren ernstige leveraandoeningen. lijkt me een beetje dom om dit onderzoek zomaar als nutteloos weg te moffelen, en je kop in het zand te steken.

vis zelf met een zelfsamengestelde mix die ik laat draaien. enkele dagen buiten de vriezer betekent schimmelen. 2 dagen in het water en ze zijn zo zacht dat ze uit elkaar vallen, oftewel ook witvis zou het dan kunnen consumeren. dat zie ik met kant en klare ballen nog niet zomaar gebeuren om eerlijk te zijn.

moet ik nog meer argumenten geven tegen readies?? goed dan..mijn eiegn mix kost me slechts een derde van een kilootje kant en klare meuk uit de winkel
groetjes Da Fox
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-02-2004 16:53

Klopt Kees,

Was van mij. Tenminste ik kwam het tegen nav mijn speurtocht naar hondenvoer voor ons hondje, nou je.

Kan het helaas even zo niet vinden.

MVG

Klaas
Jens Konst
Berichten: 77
Lid geworden op: 03-02-2004 20:40
Locatie: Mijdrecht

21-02-2004 21:17

Ik weet niet hor maar al kijk je op de achterkant van een kilo terry hearn dan staat er 100% natuurlijk en visvriendelijk.
ik hoop dat iedereen dit nu snapt! :o

Het enige wat volgens mij niet natuurlijk is aan proline freezerbaits is dat er flavours inzitten voorderest niet.

Dit staat op de Proline site.

De boilies bevatten geen conserveermiddelen, hierdoor is de boilie veel beter geschikt voor het opbouwen van langere voercampagnes en zullen de vissen de de aangeboden voedingsstoffen in de boilie veel beter tot zich nemen. Dit betekent dat vissen dus harder groeien van diepvriesboilies en dat doet de toekomst van het karpervissen ten goede.

groetjes jens
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

22-02-2004 01:24

jens, op de zakken van attractor range staat dat er geen chemische conservering is gebruikt. uit het stuk dat klaas in een grijs verleden al eens geplaatst had (over dat hondevoer) kwam ik te weten dat een aantal E stoffen (door de EU goedgekeurde hulpstoffen) in vrijwel alle kant en klare boilies gebruikt werden. deze stoffen zijn dus geschikt voor menselijke consumptie. het gevaar is nu dus dat wij denken dat deze stoffen niet schadelijk zijn. dit zijn ze echter wel, maar omdat het in voedsel voor ons in dusdanig lage hoeveelheden aanwezig is, wordt het veilig geacht.

ik vind het niet normaal dat een zak boilies, dus ook die spullen waar op staat visvriendelijk, geen chemische conservering na een jaar in een plastik zak nog steeds 'goed' zijn. de schimmel zou er dan toch al dik op moeten staan??

pas als je zelf je mix samenstelt en maakt kun je 100% vertrouwen op het feit dat er geen verkooppraatje aan vast zit, voor mij een goede reden om met een eigen mix te vissen
groetjes Da Fox
Jens Konst
Berichten: 77
Lid geworden op: 03-02-2004 20:40
Locatie: Mijdrecht

22-02-2004 17:33

he kees

ik ben het met je eens dat het niet klopt dat na een jaar bolie's nog steeds goed zijn. Maar in iedergeval de freezerbairs die ik heb gebruikt(proline en Terry Hearn) kunnen niet eeen week buiten de freezer.

Dus daar om geen raedy mades maar Freezerbaits.

Trouwens het liefst vis ik met zelfgamaakte bolies maar geen tijd meer voor.

Groetjes Jens
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

22-02-2004 19:01

Beste Kees,

Is te verklaren dat er op de betreffende boilies nog geen schimmel staat. Er zit in dit geval dus geen chemische conserveringmiddel in maar een natuurlijk conserveringmiddel.
Is even wel net zo schadelijk in de grote hoeveelheden dat het wordt gebruikt, is mij verteld.
Meen dat Kees Oudehand het in het verleden al eens aangehaald heeft.

Groetjes, Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-02-2004 19:14

Peter,
Sommige natuurlijke stoffen werken nog heftiger dan chemische.
't is wel effe zoeken welke het zijn, maar ze worden ook gebruikt.
Wil niet zeggen dat boiliefabriekanten het gebruiken, maar het zou een reden kunnen zijn om geen chemische spullen toe te voegen, en te kunnen zeggen dat er alleen natuurlijke ingredieënten inzitten..

Hieronder kan men wat vinden over Chemische, plantaardige en dierlijke conserveringsmiddelen en de A.D.I.

http://www.voedsel.net/e/vraag1.htm
Groet'n Henk..

still growing Old.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

22-02-2004 20:09

Jens Konst schreef:Ik weet niet hor maar al kijk je op de achterkant van een kilo terry hearn dan staat er 100% natuurlijk en visvriendelijk.
ik hoop dat iedereen dit nu snapt! :o

Het enige wat volgens mij niet natuurlijk is aan proline freezerbaits is dat er flavours inzitten voorderest niet.

Dit staat op de Proline site.

De boilies bevatten geen conserveermiddelen, hierdoor is de boilie veel beter geschikt voor het opbouwen van langere voercampagnes en zullen de vissen de de aangeboden voedingsstoffen in de boilie veel beter tot zich nemen. Dit betekent dat vissen dus harder groeien van diepvriesboilies en dat doet de toekomst van het karpervissen ten goede.

groetjes jens


Jens,

sorry hoor, maar zo goedgelovig ben ik niet, dat ik alles geloof wat een fabrikant over een product vertelt. De markt springt namelijk wel heel makkelijk in op ontwikkelingen waar discussie over is en waar zij voordeel aan kunnen behalen. En nu is dit toevallig de toepassing van conserveringsmiddel. In mijn ogen wordt nu onterecht de nadruk gelegd op de schadelijkheid van conserveringsmiddel, terwijl er in een boilie tal van stoffen zijn die wellicht niet goed zijn voor de karper (bv. synthetische flavours.

En trouwens, 100% "natuurlijk"? Hoezo natuurlijk, voor ons misschien, maar wat is natuurlijk voor een karper? Er zijn genoeg stoffen die wij als "natuurlijk" bestempelen en die een karper niet kan verdragen of verteren.

Voor wat dit betreft stem ik zeker in met Kees (Vaags): "pas als je zelf je mix samenstelt en maakt kun je 100% vertrouwen op het feit dat er geen verkooppraatje aan vast zit, voor mij een goede reden om met een eigen mix te vissen".

En Klaas, heb je dat stuk nog gevonden over conserveringsmiddelen?

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-02-2004 20:26

Jurgen,

Gebruik van een ongezonde hoeveelheden conserveermiddelen in ready-mades is aangetoond. Verder is er aangetoond dat er ready-mades als freezer bait worden verkocht.

Ook is het aannemelijk te maken dat er gebruik wordt gemaakt van goedkope voor dierlijke consumptie afgekeurde vervuilde grondstoffen. Dit is in visvoer aangetoond, maar ik maak me sterk dat er een aantal boiliefabrikanten zijn die het net zo min erg nauw nemen. De goede niet te na gesproken wordt er door sommige maar wat aangerommeld om de marge zo hoog mogelijk te houden.

Maar zelfs als thuisbakker ben je niet 100 % zeker. Wat denk je van het gerommel met grondstoffen door winkeliers en dealers? Elk dubbeltje is er een.

Wat de meeste zekerheid geeft is grondstoffen te gebruiken voor de menselijke consumptie. Maar dan wordt de boilie wel weer erg duur.

Wordt er dus niet makkelijker op, maar daarom hoeven we de kop niet in het zand te steken.

Groeten, Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

22-02-2004 20:26

Dag Henk,
Gelukkig dat er vandaag de dag genoeg vissers door dat verhaaltje heen prikken, hoef ze niet te gebruiken wie wel??.
Als natuurliefhebber wil ik geen enkel risico lopen, zouden nog meer karpervissers moeten doen.

Er gaat toch niets boven je eigen boilies, en Groningen.

Groetjes, Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-02-2004 21:57

Kees,
u zegt;
(Wat de meeste zekerheid geeft is grondstoffen te gebruiken voor de menselijke consumptie. Maar dan wordt de boilie wel weer erg duur.)

En ik zeg u;
wanneer we grondstoffen uit de hengelsportzaken gaan kopen om er broodjes en andere consumptie artikelen van te maken dan werden de broodjes ook onbetaalbaar.
Bloem en meelsoorten haal ik bij De Warme bakker of uit de supermarkt, blijft het humaan en betaalbaar, O.K? :lol:

Peter,
Waarom wil nu iedereen boilies maken die houdbaar zijn??, snap jij het nu nog?
Ik maak boilies om er mee te vissen en te voeren, niet om ze te bewaren..
En komt het er effe niet van, dan heb ik zo een Freezah vol, gebeurt er niks mee, ook zonder allerlei ongewenste toevoegingen!
Tsja Groningen, hadden we allen maar iets van die nuchterheid....maarja da's een heel ander verh........... :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-02-2004 22:05

Henk,

Zeer beleefd, maar onnodig. 8) Die molenaar maalt die niet voor menselijke consumptie?

Een vers gedraaide boilie is nog het best. Maar ik kan zien dat het veel werk is regelmatig boilies te draaien. Maar waarom ze maanden, nee jaren, houdbaar in een zak moeten blijven is mij een raadsel. Is de afzet zo laag?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

22-02-2004 23:48

kees,

wellicht dat er bij een mooiweer visser sprake is van een meerjarenzak :D
groetjes Da Fox