hoeveel kilo voer per jaar


Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

15-12-2003 10:19

Bedankt voor de uitleg Bart,

ik weet genoeg :wink:

mvg
stefan
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

15-12-2003 11:07

aaah je bent ze gewoon zwaar aan het maken die karpers! Bart ik snap hem ook!
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-12-2003 13:54

Ik ben benieuwd hoe lang de vissen het vele voeren zullen overleven en dan met name de grootste vissen.
Voer met een vetgehalte beneden de 5 % is veilig voor jonge opgroeiende karpers. Voer met een vetgehalte tussen de 5 en 10 % veroorzaakt afwijkingen bij een deel van de opgroeiende karpers.
Voer met een vetgehalte van boven de 10 % veroorzaakt bij ieder opgroeiend visje afwijkingen.
Voor grote karpers mag aangenomen worden dat als zij veel voer, met een vetgehalte van boven de 10 % vreten, hierdoor leververvetting ontstaat met als uiteindelijk eindresultaat dat zij ziek worden en doodgaan of aan een hartaanval doodgaan.
Helaas is naar het laatste nog geen gedegen onderzoek gedaan, bij opgroeiende visjes wel.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-12-2003 14:04

aart

je kan zoveel voeren wat je wil (uitzonderingen daargelaten) maar feit is dat de karper voor het grootste gedeelt toch ook van natuurlijk voedsel leeft. En het gaat om de totale voedsel inname. Wanneer ons voer de helft van de totale voedsel inname inneem (is veel minder vaak) en je gaat uit dat het natuurlijk voedsel geen vet bevat(ff voor het gemak) kan je aas 2 keer zo vet zijn!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

15-12-2003 14:35

Natuurlijk heeft Martijn gelijk, al hebben we het afgelopen jaar voor elkaar gekregen om ze voornamelijk ons voer te laten eten (er was ontzettend veel natuurlijk voedsel, al moet ik erbij zeggen dat het warme weer hier ook aan meehelpt).

Aart voor de goede orde, het aas bevat echt niet veel vet, het is op basis van kweekvoer voor de vis met daarbij enkel graanproducten en eialbumine. Het heeft dus een ontzettend hoog eiwitgehalte en NEB, maar het vet ligt rond de 6 a 7 %. Verder zijn het zo goed als allemaal uitgegroeide vissen. Maar dat ze het overtollige eiwit ook in vet omzetten, dat is volgens mij ook zo, dan ligt het opgenomen percentage hoger.

Je moet het voeren trouwens ook weer niet overdrijven, dat vissen een paar pond aankomen (mist gezond voer) in een jaar is volgens mij helemaal niet erg. De gepaard gaande stress bij het meer gevangen worden omdat ze meer moeten eten is volgens mij een veel grotere oorzaak van de vissterftes. Wat dat betreft was het stukje in de laatste VBK magazine een hele goede verduidelijking van dit fenomeen.

mvg

Bart
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-12-2003 14:37

Martijn,

Bij veel voeren is het doel om tenminste een deel het karperbestand op jouw voer te zetten. Een voercampagne staat dus nooit los van de aantallen karpers die je daarmee bedient. Als je dat loslaat in je overwegingen, bestaat wel degelijk het gevaar dat jouw voer het voornaamste aandeel is van het dieet van die karpers. Een bestand van 100 kg karpers heeft een dagelijkse voedselbehoefte van 2 tot 3 kg. Die behoefte neemt af als de karpers groter worden of de temperaturen lager worden. Dit soort overwegingen behoor je wel degelijk te maken bij de planning van een voercampagne.

Tja, alleen als je ervan uitgaat dat het natuurlijk voedsel geen vet bevat.

Leververvetting is wel degelijk vastgesteld als doodsoorzaak bij grote karper op afgesloten water.

Groeten, Kees
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-12-2003 14:49

klopt kees

Alleen zullen die karpers maar een deel van het jaar jouw voer eten, en dit soort onderzoeken gelden alleen voor omstandigheden waarbij vissen continu en alleen dat voer krjgen. Maar hoe dan ook in mijn vorige post gaf ik al aan dat er uiterard uitzonderingen zijn

bart
dat eiwit word omgezet in vet is niet hetzelfde als het percentage eiwitten in je voer omhoog gooien
1 gr eiwit bevat 4 kcal in 1 gram vet zitten 9 kcal!!
WAt wil dit nu zeggen?? wanneer men (mens of dier) meer eet dan er verbruikt word door het lichaam, zal het lichaam dit opslaan in lichaamsvet voor moeilijker tijden. Het lichaam heeft veel minder moeite om vet om te zetten in lichaamsvet dan wanneer zij eiwitten moet omzetten in lichaams vet. daarbij komt nog dat het om zetten van eiwitten in lichaamsvet ook nog eens meer enrgie kost waardoor er nog een deel"verloren" gaat. Koolhydraten bevatten ook 4 kcal per gram maar kunne makkelijker in vet omgest worden dan eiwitten, plus dat zij het insuline peil doen stijgen(vooral de snelle koolhydraten zoals suikers) wat het opvullen van de vetdepots alleen maar versneld!

mvg martijn

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn Nederpel op 2003-12-15 14:49 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

15-12-2003 14:58

Dus net zoals bij mijn eigen dieet, niet te veel vet en suikers, natuurlijk logisch :smile:

In iedergeval bedankt voor de kcal info, wist ik zelf nog niet precies.

Kees, bij "ons" is er de behoefte aan 9 tot 13,5 kg onder een 25 vissen die boilies eten. Dit is er vaak niet per dag in het water gegaan, alleen de periodes dat het echt goed liep zullen we tegen de 11 a 12 kg per dag gezeten hebben. Het is wel een feit dat als je ze blijft vangen, ze waarschijnlijk niet "overvoert" zijn. Gelukkig weten we dit zo goed omdat er onderling een goed contact is tussen de vissers en we precies weten wat iedereen doet.

mvg

Bart

mv
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-12-2003 14:59

Natuurlijk is er het acedemische onderzoek naar leververvetting, waar jij nu over spreekt. Maar ik heb het over de dagelijkse praktijk die waargenomen wordt op Engelse putten. Zover zijn we daar niet meer vanaf op sommige wateren op het vaste land.

Het lijkt of ik tegenstander ben van een degelijke voercampagne met grote hoeveelheden. Dat is in principe niet zo. Maar ik vind wel dat er een redenering achter moet zitten die iets verder gaat dan wat ik hier hoor.

Kees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-12-2003 15:04

Kijk nu wordt het iets duidelijker, Bart. Als je dan nog tenminste een aanname kunt maken van het gemiddelde gewicht, dan weet je ongeveer waar je mee bezig bent.

Kees
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-12-2003 15:11

Trouwens kees.. die 3 kilo is waarschijnlijk een minimale voedsel behoefte. Je kan aannemen dat wanneer de vis actief is (azen!!) en/ of nog in de groei zit veel meer kan eten zonder overvoed te worden!! het is waarschijnlijk de hoeveel heid die de vissen nodig hebben om te overleven maar isniet de maximale hoeveelheid voer die een vis kan hebben.
Dit geld ook voor mensen, neem nu een sporter of iemend met zwaar lichaamlijk werk deze mensen eten meer dan mensen die weinig doen. Toch houn je een bepaalde marge tot je op het punt van overvoeding komt. En als ik bart zo lees voert hij niet 365 dagen in het jaar, waaruit ik kan opmaken dat de vis dus ook natuurlijk voedsle tot zich moet nemen en dus zijn voer maar een gedeelte is van het totale voedingpatroon van onze vriend karper! En vergeet ook de brasem niet! ook deze neemt altijd een gedeelte van je voer voor zijn conto, al zal dit met heeel grote en harde boilies wel een stuk minder worden
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-12-2003 15:44

Het is maar een gemiddelde wat je zomers aanneemt om jonge kweekkarpers te voeren en zo snel mogelijk te laten groeien. Reken er maar op dat het in de praktijk doorgaans eerder lager is dan hoger. Natuurlijk zijn er marges, maar is het niet beter aan de veilige onderkant te blijven dan aan de riscovollere bovenkant? Het gaat mij er maar om dat je een redenatie opbouwt uit wat redelijke aanames, zodra je overweegt voor langere tijd de vissen op je voer te zetten.

Kees
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

15-12-2003 19:04

Vergeet iedereen de brasems en/of de windes?
Op het grote en open water dat ik bevis kunnen scholen van dit spul in no time je volledige voerstek leegvreten.Grote en hardheid van de boilies maakt niets uit.Nadat ikzelf al 24 windes had gevangen heb ik mijn stek overgedragen aan Engelse witvissers, die hebben nog nooit zoveel grote windes gevangen als die dag.Naast het nodige voer van mij is er bij hun nog eens 65 kg zwaar witvisvoer en mais ingegaan.
Pas als je voer weg is vang je ze niet meer en pas dan word er door ons weer bijgevoerd. In de hoop dat de karper het voer eerder vind dan onze geliefde witvisjes.
Tevens tracht ik door de grote voertapijten de trekkende scholen karpers langer op een plaats te houden, zodat ik er meer tussenuit kan vangen. M.a.w. zes of zeven runs in 3 tot 4 uur in plaats van twee misschien drie runs in twee uur.Een en ander is in de praktijk gebleken.Meer met meer dus.
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

15-12-2003 19:20

Wil, Lexus,....... BRAVO

Zo geef je aan de jeugd dus Niet het goede voorbeeld!!

Je schrijft het aantal kilo`s dat je voert, maar niet in welk watertype je het voert.

Er worden al genoeg putten kapot gevoerd (ik zeg niet dat jullie dat doen)door ondoordacht(veel)voeren.
En maar klagen dat er slecht gevangen wordt, terwijl de vis er de uiteindelijke dupe van is, en niet de visser....

Stefan,



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Stefan Kazen op 2003-12-15 19:22 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: stefan kazen op 2003-12-15 21:39 ]</font>
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

15-12-2003 19:58

Stefan deze mag je me eens uitleggen ben nl wat langzaam van begrip.

Wil.
Gebruikersavatar
Dirk Sahner
Berichten: 258
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: landgraaf

15-12-2003 20:03

Stefan het is nog al een verschil of je in een week tijd 20 kilo in de maas, kanaal of grind afgraving voert og op een stadsvijver van een paar hectare dat moet de "jeugd" zelf toch ook in kunnen zien

Dirk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-12-2003 20:10

Heren,

Even over vet en olie.

Niet geheel ontoevallig een hele kleine discussie met Chilly gehad. Ja die van die 15 kilo per dag in januari en vangen.

Ik ben het niet gauw met iemand eens, maar een paar dingen zit iets in:

In Engeland worden putten al jaren bestookt met aas. De vissen gaan overal dood aan, maar levervetting eigenlijk zelden.

En het verschil in soort olie / vet. Verzadigd of onverzadigd.

Op de vraag waarom hij zo veel voerde, was het antwoord, dat iemand de grens moet zoeken. In elk geval was de grens vele malen verder, dan gedacht.

Ook een vis heeft een vorm van instinct. Die blijven heus niet onbeperkt vreten en op momenten, dat er geen rem is, wordt het aas onverteerd weer uitgescheden.

Let op he, is geen oproep even te dumpen. Alleen is het geen zwart / wit kwestie. Grijs met heel veel nuances.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

15-12-2003 21:47

[quote]
Op 2003-12-15 19:58, schreef Wil Jeurninck:
Stefan deze mag je me eens uitleggen ben nl wat langzaam van begrip.

Wat heeft het voor zin om het aantal kilo`s te vermelden als je het water (en het land) waarin je voert niet erbij vermeld.

Stefan,
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

15-12-2003 22:15

Precies Klaas een grijs gebied!
In princiepe is niets in de karperwereld een zwart-wit kwestie!

Maar waar ligt nu die grens,en waarvoor moet die grens uberhaupt worden opgezocht...alles ten koste van de karpers?

Onverteerd, uitgescheden voedsel en ook aas wat blijft liggen (wat in de winter zeker gebeurt op sommige wateren) zal in het milieu terrecht en zal uiteindelijk de waterkwaliteit aantasten waardoor er indirect weer visziekten kunnen ontstaan!



Mvg,
Stefan
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

15-12-2003 23:33

Daar heb jij een heel sterk punt Stefan!!!!

MVG John
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

16-12-2003 05:34

Stefan dat is een van de redenen dat ik het aantal kg dus ook NIET vermelde.
Hoewel ik alleen in NL vis zijn de waters die ik bevis niet te vergelijken met de waters van een visser in bv Groningen of NoordHolland.
Ik heb bij mijn postings dan ook vermeld dat de kg voer totaal niet belangrijk zijn in het vergelijken van visser tot visser.
In je posting bemerkte ik echter een bepaalde ondertoon(kan goed zijn dat ik nu totaal mis zit hoor dus voel je niet gelijk aangevallen).
Het voeren moet worden gedaan met verstand,laat me voorop stellen dat ik juist op dat gebied niet de wijsheid in pacht heb,dus overvoeren heeft totaal geen zin en zal eerder in je nadeel als in je voordeel werken.
Ik ben geen voorstander van giga voerpartijen echter ik zal ook niet schromen om veel te voeren als de omstandigheden daar om vragen.
Je kunt nu wel een discussie gaan ophangen wat nu die omstandigheden precies inhouden en of het zelfs dan echt noodzakelijk is om veel te voeren maar door de jaren heen(vis nu een kleine 23 jaar op karper)heb ik gemerkt dat de methodes die ik er nu op na houd gewoonweg meer vis opleveren.
Zoals Klaas al opmerkte is het een grijs gebied waar niet een standaard voor kan worden gegeven en zal het per seizoen en per water zeer veel verschillen.

Wil.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

16-12-2003 08:20

Stefan,

Voedsel dat wordt uitgescheden wordt weer ingenomen door kleinere organismen, tot micro-organismen aan toe. De hoeveelheid voer die daadwerkelijk blijft liggen wegrot is minimaal en in je eentje is het nauwelijks mogelijk om door te voeren een water te verzuren. Dit uiteraard weer afhan-kelijk van de grootte van een water, het bestand (ook witvis) en andere vissers die voeren.

Tuurlijk, het is veel voer wat vermeld wordt, maar we weten te weinig van de omstandigheden om te bepalen of er zoveel voer blijft liggen dat het water verzuurt.

En er zijn twee manieren om de grens op te zoeken: je kunt in een keer een enorme hoeveelheid voer storten, meer dan het bestand kan verwerken, waardoor het dus wat langer blijft liggen. Of je kunt beetje bij beetje meer voeren en kijken hoe een bestand hierop reageert. Met deze tweede methode lijkt me toch in ieder geval niets mis.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-12-2003 10:15

Heren,

We zijn het met elkaar eens, dat in elk geval de kwaliteit van ons aas goed moet zijn?

Ik bedoel niet een procentje dit of dat, maar meer dat het aas aansich nooit schadelijk mag zijn voor de vis.

Blijft vetpercentage.

Wat zeggen / doen koi kwekers? Is hier onderzoek naar gedaan?

Ik kom van 10 tot 13% olie / vet.

Voor forel tot 24%

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

16-12-2003 12:46

Hier is inderdaad onderzoek naar gedaan. Porbeer bij een vijver/koi zaak eens een foldertje van koi-voermerk Fish-Lix te bemachtigen. Zij zetten in hun folder de verschillende voeren voor de verschillende jaar getijden uiteen, met daarbij ook de ideale voedingswaarden voor dat jaargetijde aangegeven.

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-12-2003 14:58

We willen allemaal grote biggen vangen en zien graag hangbuiken. Toch is en blijft dat storten echt niet bevorderlijk.

Ik zou de meeste heren van pro line echt niet graag op mijn afgesloten wateren hebben.

Groet,
Laurens