baitrunner en de gewone slip


Joris Driepinter

13-10-2003 00:06

heb je bij een molen met baitrunner de gewone slip niet nodig als je de baitrunner gebruikt?

ben van plan een goede baitrunner aan te schaffen. Ben beginner. Is een shimano 3500 usa leuk om mee te beginnen of raden jullie me een ander type aan. ik probeer er tweedehands an te komen. Ik vis op stilstaand water en niet op verre afstand ofzo.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

13-10-2003 00:34

Joris,

De baitrunner en slip zijn twee onafhankelijke onderdelen. Tijdens de dril slaat de baitrunner er af en dien je de slip te gebruiken om de vis af te drillen.

De 3500 is zeker een goede molen om mee te beginnen!

Groet
Bart
Joris Driepinter

13-10-2003 10:46

Aha, dus je stelt en van tevoren de gewone slip in op de gewenste stand. (de gevechtsstand he?) En je stelt de baitrunner van tevoren heel licht in zodat de vis vrij lijn kan nemen? De baitrunner is dus niet de gevechtsslib he? Of zie ik het nu allemaal verkeerd.
Joris Driepinter

13-10-2003 11:05

Wat is dan precies het verschil tussen bijv. de shimano 3500 usa baitrunner en de aero-versies? Die 3500 zegt puur iets over de lijncapaciteit toch? Verder is ie exact hetzelfde als de 4500 en de 6500 toch? (behalve qua gewicht dan)
Gebruikersavatar
Jeffrey Pen
Berichten: 260
Lid geworden op: 14-09-2003 02:00
Locatie: Almere

13-10-2003 12:21

Joris, je ziet het helemaal goed.
Je stelt van tevoren de gewone slip in, bij een run sla je de baitrunner eraf en neemt de (vooraf ingestelde) slip het over voor de dril.

Groeten Jeffrey
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

13-10-2003 12:48

de 3500 is liichter kleiner en heeft ook idd een kleinere lijncapaciteit dan de 4500 en de 6500
gr xavier
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
Appie Boertien
Berichten: 34
Lid geworden op: 15-11-2003 01:00
Locatie: Brunssum
Contacteer:

15-11-2003 18:58

De slip stel je af op de vis, en als deze de kracht van je materiaal overschrijd dan stel je hem af op je materiaal. Dus bij elke dril heb je normaal gesproken ook een andere slipafstelling. Gevoelskwestie dus.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

18-11-2003 09:54

oja joris
pas wel op dat je baitrunner niet te licht zet want dan krijg je bij een harde run een giga pruik snap je?? omdat je spoel dan door blijft tollen.
Greetz Bart
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

18-11-2003 10:31

Hoi,
De Shimano USA is niet alleen een hele goede molen om mee te begginen zo i zo is het een toppertje.
Ik heb zelf de Shimano usa 3500 en ik wil geen andere meer de slip vind ik echt super je krijgt hem niet kapot!

groetjes Kevin
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

18-11-2003 12:13

mee eens heb de 6500 en is het zelfde verhaal wat wel een nadeel is bij de a's die ik heb is dat ze een giga terugslag hebben.
Maar voor de rest toppie molens
Greetz Bart
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

18-11-2003 13:37

Appie,

Bij elke dril een andere slipafstelling?! Jij stelt de slip in eerste instantie af op de vis, gevolgd door een afstelling op basis van jouw materiaal.

Ik houd er een geheel andere mening op na. Je stelt de slip af op basis van het materiaal waarmee je vist. Ik ben van mening dat een slip pas in gang dient te komen als er geen rek/ speling in het materiaal meer aanwezig is. Dit betekent dat een slip pas in werking dient te treden als de rek uit de lijn is en de hengel geen kromming meer kan opvangen. Immers, we hebben dan het breekpunt van de lijn en de hengel bereikt (als je zoals ik met nylon vist, dan zal in deze ketting het nylon de zwakste schakel zijn, zwaker dan de hengel).

Ik heb mijn slip dus altijd hetzelfde staan. Zo weet ik wat ik uit mijn materiaal kan halen.

Wat betekent dit in de praktijk:
* een zwaar vechtende vis zal de slip in werking zetten (gelukkig :smile:, verspelen (lijnbreuk, uitscheuren) is niet bevorderlijk voor zowel de vis als de visser). Na enige tijd wordt deze vis moe en zal er sprake zijn van een licht vechtende vis
* een licht vechtende vis zal op de lijn en de hengel worden gedrild

Het verhaal wordt uiteraard anders als men vist met gevlochten lijn en flinke stokken (lees: flink aantal lbs.) De dril zal dan veel directer zijn, daar er weinig speling op het materiaal is (voor de hengel niet geheel waar, echter de speling komt pas in werking bij zware/ zwaardere weerstand). Deze combinatie kan m.i. leiden tot het sleur-werk met alle verschrikkelijke gevolgen van dien. Kortom, ik denk dat het bij gevlochten lijn (eventueel in combinatie met zware stokken) raadzaam is om met een lichtere slipafstelling te vissen. Maar ik laat graag een deurtje open naar degenen die met gevlochten lijn vissen.

Groet,
Ron

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron van Setten op 2003-11-18 13:37 ]</font>
Gebruikersavatar
Vincent Kruft
Berichten: 66
Lid geworden op: 19-06-2003 02:00
Locatie: Vleuten

18-11-2003 13:55

Ik ben zelf begonnen met de basis:

Simpel molentje
25/00
telescoop hengeltje
haakje maatje 6 met mais
een steuntje.

Ik ben nu pas 14 en ik heb deze dingen gebruikt vanaf mijn 3e(wel wat aanpassingen gedaan aan hengel,molen en ben met hair gaan vissen)ik vis nu pas 2 jaar met rodpods,baitrunner,karperhengels etc.

Want dat is toch het belangrijkste,eerst de basis, niet meteen alles kopen zonder dat je weet hoe of wat je ermee moet en of het wel nodig is :roll: .

Karpergroeten Vincent
Karpervissen is geen hobby.........maar een passie
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-11-2003 14:55

Ron,


De kracht op de haak met 5 of 6 meter lijn uit of met 20. In het eerste geval is dat het dubbele.

Hengel horizontaal of verticaal, alweer anders. Molen vol in de zon of er net een fikse bij over, alweer anders.

De direkte kracht op de haak bij een 2 lb hengel of 3 lb is nagenoeg gelijk.


Stel nu, dat je veel varieert met de stand van je hengel, heb je al een variabel afstelling van je slip.

Een beetje met een vinger bij remmen, gaat veel gemakkelijker dan le slip lossen.

Laat mij maar knoeien, door schade en schade wijs geworden varieer ik ALTIJD met mijn slip afstelling 9tijdens de dril dan he)

Op 100 met bijna dicht, onder de kant bijna los.

Ik ben karpervanger, dan maar wat langer, ggh 2 minuten?, maar risico's, zeker onnodige, neem ik niet.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-11-2003 21:14

Drillen op een goed afgestelde slip, drillen op een slap afgestelde slip en bijremmen met de vinger/hand, drillen door voortdurend de slip bij te stellen en drillen met de slip dicht door terug te draaien. Heb ik nu alles gehad? Vast niet. Maar alles lijkt wel te werken. Anderszins drillen sommigen 90 minuten op een 18 ponder? En weer anderen trekken de bek aan gort.

Wat ik niet volg, Klaas, is dat je de slip bijna dicht draait op 100 meter, terwijl je dan minder kracht op de lijn kunt zetten. Overigens komt op die afstand een karper doorgaans makkelijk mee. Maar je merkt het wel als je de karper op die afstand binnenpompt. Gaat bij elke trek met de hengel naar achteren de slip ratelen, dan staat deze waarschijnlijk toch net iets te licht. Of je hebt er een jumbo aan. Dat kan natuurlijk ook.

Mijn methode voor wat het waard is. Ik stel de slip zodanig af dat op ongeveer 10 meter uitstaande lijn met de hengel in vechtstand de slip gaat lopen zodra de boel dreigt te worden overbelast. Is een beetje een kwestie van gevoel ook. Kan doorgaans nog wel een tikje strakker, maar wat reserve is nooit weg. Op het label las ik net weer bij het ververzen van mijn spoelen 14 pond bij 30/100e, en dat is heel wat en nog ondergewaardeerd ook. Overigens sta je ervan verstelt hoeveel zo een lijn kan trekken als je eens een dood object moet binnenhalen. Heel rustig trekken en halve bomen komen langzaam je kant op.

Verder kom ik niet zo veel aan de slip, behalve wanneer ik een karper onder de top heb. Zo in het laatste moment met zo weinig uitstaande lijn en een zwaar krom staande hengel is het gevaar dat de karper nog een schot geeft en de lijn breekt het grootst. Dan zet ik hem liever wat losser. Gaat de karper er weer vandoor, dan zet ik de slip wel weer een tikje terug. Natuurlijk wordt de slip sneller aangesproken als je met de hengel naar de vis neigt. Minder weerstand op de ogen. Dat zit me niet in de weg maar is ook een stukje extra reserve. Hengel laten zakken als je de vis wat ruimte wil geven en weer omhoog als je hem af wil remmen. Blokkeren met de vinger op de spoel kan ook altijd nog, maar dat liever met wat uitstaande lijn.

In ieder geval is het een spel en geen kwestie van forceren. Dan blokkeert de boel overigens, met groter risico van breuk of een uitgescheurde haak.

Die slip van de USA’s is toch waterdicht?

Groeten, Kees
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

19-11-2003 08:52

Klaas,

Ik stel mijn slip af op circa 1,5 meter nylon. Dit is best wel kort, ik ben van origine penvisser, vandaar. Dit betekent dat wanneer ik met vastlood vis en er dus meer nylon uitstaat, er nog meer speling aanwezig is. Ik ben dus voorbedacht op een onverwachte uitval onder de kant. Ik heb hier tot nu toe ook nog nooit problemen mee gehad en ik heb zelfs al menig flinke graskarpersn gevangen. Overigens een vis die juist vanwege zijn vechtlustig karakter zeer door mij wordt gewaardeerd. Dit betekent in de praktijk dat een vis toch behoorlijk moet vechten wil 'ie bij mij lijn nemen. Vissen die wat minder zijn dril ik op het nylon en de hengel. Volgens mij ligt hier ook het sportieve "voordeel" van de lichtere hengels. Ook aan de wat mindere vissen heb je nog volop lol en plezier.

Ik moet hierbij wel vermelden dat ik op mijn penhengels Shimano's met gevechtslip heb en dat ik hier ook met enige regelmaat gebruik van maak. Jammer dat er, voor zover ik weet, geen baitrunners zijn met gevechtslip. Ach, is vast om de simpele vastloodvisser niet te vermoeien met de vraag welke knopje nu weer te draaien :wink:

In jouw posting verwijs je naar een langere driltijd in combinatie met het nemen van al dan niet onnodige risico's. Waar we het zeker over eens zijn is dat het forceren van een dril nooit bevorderlijk is, daar dit de verfoeide onnodigde risico's met zich mee brengt. Echter, en hier heb ik als karpervanger (ja, ik ook :smile: ) zelf ook al eens mee geworsteld, de driltijd is ook een risicofactor. Hoe langer een karper aan de haak, hoe groter ook uiteindelijk het risico dat 'ie wordt gelost. Zo kunnen die twee minuten die jij langer drilt dan ik net genoeg zijn om de karper te verspelen. Het komt regelmatig voor dat ik een karper puur en alleen op mijn nylon en hengel (ja, ook bij het pennen) dril, dus dat de karper de slip niet in werking treed. Ik heb hier enige tijd over nagedacht, soms wil je tijdens de dril een "run" hebben zodat je vervolgens weer "opnieuw" mag beginnen. Echter, ik heb de beslissing genomen om gewoon zo optimaal mogelijk van mijn materiaal gebruik te maken en de karper geen valse illusie te geven om voor mijn eigen plezier een langere dril af te "dwingen". Kortom, een afweging die je moet maken.

Let wel Klaas, ik meld nergens dat het afstellen van een slip, al dan niet tijdens een dril, knoeien is. Waar we het hopelijk allemaal over eens zijn is dat het forceren van een dril uit den boze is.


Groet,
Ron
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

19-11-2003 09:54

maar ron
is het nodig om die vis snel binnen te pompen als je ook iets rustiger aan kunt doen?
Ik zit zelf altijd met mijn slip te pielen (onder de kant losser) omdat ik geen zin heb in uitgescheurde haken enzo. Want hoe je het ook wend en keert er komt gewoon veel mer kracht op de haak als je de vis onder de top hebt. Maar ieder zijn eigen manier, persoonlijk doe ik het echter nooit
Greetz Bart
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

19-11-2003 10:10

Bart,

Als je mijn postings goed gelezen hebt, heb je nergens gelezen dat ik het heb over het "binnenpompen" van de vis. Ik benut gewoon mijn materiaal zoals het ook is bedoeld.

Jouw melding dat er meer kracht op de haak komt als je de vis onder de top hebt, is m.i. juist. Echter, juist op die kracht heb ik mijn slip afgesteld! Treedt deze niet in werking, dan ben ik dus bezig met een dril op het andere materiaal, te weten het nylon en de hengel. Vergeet in deze ook niet het inzicht van Klaas en Kees inzake het manoeuvreren met de hengel, d.w.z. het naar de vis toe neigen met de hengel.

Groet,
Ron
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-11-2003 10:31

Ron,

Met 1,5 meter nylon in een dril situatie, staat de hengel in een zodanige bocht, dat de wrijving op de ogen het grootst is. De kracht op de haak met het zet door je zelf geleverde vermogen is dan bijna het dubbele dan op bijv. 30 meter.

Er kunnen dan dus 2 dingen gebeuren. Met 30 meter nylon uit en je draait je lood binnen draai je door de slip of er komt bij de daadwerkelijke dril onder de kant bij het net zoveel druk op de haak, dat er voor mij een onverantwoord risico ontstaat om de vis te lossen.

Doordat we zelf een opwaartse kracht op de vis uitoefenen, willen we ook nog eens ons best doen om de haak sowieso uit de bek te trekken.

Probeer maar eens. Dril een vis onder de kant, hengel in gevechtscurve zeg maar en wijs dan je hengel eens naar de vis.

Met gevechtslip, bedoel jij een hendeltje om de spoel te blokkeren? Heb ik mijn wijsvinger voor.

MVG

Klaas
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

19-11-2003 11:37

Klaas,

Ik ben niet van mening dat er sprake is van een onverantwoord risico als ik simpelweg gebruik maak van de aanwezig speling op het nylon en de hengel. Ik ben wel zo realistisch om zo verantwoord mogelijk te drillen. Echter, ik zie ook regelmatig dat men met een te licht afgestelde slip drilt, al dan niet bewust ter meerdere ere van de visser.

Je hebt gelijk voor wat betreft jouw opmerking dat bij het onder druk hebben uitstaan van 1,5 meter nylon de wrijving op de ogen het grootst is. Echter, ik durf niet mee te gaan in jouw bewering dat de hieraan gekoppelde kracht bijna het dubbele is als bijv. 30 meter. Dit hangt volgens mij af van het (soort/ merk) nylon dat je gebruikt. Ik verwijs hierbij ook naar gevlochten lijn (nog een (open) deur voor de vissers die gevlochten lijn gebruiken :smile: ). Als jij in deze materie meer (wiskundig) inzicht hebt, kun jij deze dan delen (enkel en alleen om er weer wat van te leren).

De relatie met jouw melding dat je bij het binnen draaien van ca. 30 meter nylon door de slip heen draait, kan ik niet geheel volgen. Komt dit doordat je bij het binnendraaien geen (extreme) wrijving van het nylon op de ogen hebt en er daardoor geen "slipwerking" van de ogen uitgaat en er derhalve eerder aansprak op de (echte) slip wordt gedaan? Persoonlijk vind ik dit erg ver gezocht. Bovendien vergeet je hier de dempende factor van een hengel. Zoals Kees zegt kun je versteld staan hoeveel nylon kan hebben, zeker voor wat betreft het binnenvissen van een dood object, hetgeen bij het binnenhalen van lood het geval is. Bovendien geldt hierbij ook dat als het lood eenmaal in beweging is gezet, het binnenhalen makkelijker zal verlopen (de gang er in houden). Met andere woorden, wil de slip gaan ratelen bij het binnenhalen van het lood, dan geldt nog steeds dat eerst de speling op het nylon (en vervolgens die op de hengel) "op" dient te zijn. Ik zie dat nog niet 1-2-3 gebeuren.

De techniek van het manoeuvreren met de hengel wordt door mij ook waar nodig toegepast. Ik vind het persoonlijk wel een gevaarlijke techniek, daar je de speling op de hengel uitschakelt en enkel vetrouwt op de speling van het nylon en de slip. Dit mag vreemd klinken. Immers, geen wrijving van de ogen, dus directere impact op de slip en dus eerder een in werking tredende slip. Het gevaarlijk zit hem in de lijnrol. Hier maakt de lijn een zo goed als haakse bocht. Hierdoor zal er altijd vertraging in de werking van de slip optreden (zie hier ook een van de voordelen van een reel). Ik wil er voor waken dat mijn lijn platgezegd een opdonder op de lijnrol krijgt, die ik bij het afstellen van de slip niet had ingecalculeerd. Hoe wil je dit trouwens incalculeren, door de slip af te stellen bij een "run" in het verlengde van de hengel?. Een dergelijke slipafstelling kan volgens mij wel werken bij dode objecten. Gelukkig is de karper dat niet, hierbij heb je ook te maken met de hengel, zowel de wrijving van de ogen alsmede de dempende factor van de blank.

Wacht even, voortschrijdend inzicht :smile: :
Als je de slip in het verlengde van je hengel afstelt, dan stel je de slip eigenlijk vast op basis van de breeksterkte van het nylon. Nylon is in de nylon-hengel-ketting de zwakste schakel. Dit is positief, het baseren van je slip op de zwakste schakel. Wat nu nog ontbreekt is inzicht in de relatie tussen de wrijving van de ogen en de dempende factor van de blank en hoe deze zich verhoudt tot het nylon. Met andere woorden, is de dempende factor van de blank voldoende om de wrijving in de ogen door te geven aan de slip, zodat bij dreigende overschrijding van de breeksterkte van het nylon (al dan niet mede bewerkstelligd door de wrijving in de ogen) de dempende factor van de blank goed fungeert en dus op tijd de impact overbrengt op de slip.

Complexe materie Klaas. In ieder geval positief dat we er over nadenken en hopelijk bijtijds onze conclusies trekken, welke dat ook mogen zijn.

De gevechtslip, 'fighting drag' is te vinden op enkel Shimano-molens. Het is een klein hendeltje dat je in staat stelt heel snel en eenvoudig de "normale" slipafstelling iets te lossen of juist iets te verzwaren.


Groet,

Ron
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

19-11-2003 12:14

Maar ron
piel jij nooit aan je slip??
En ik denk dat de kans op het uitscheuren van de haak erg groot is als je materiaal optimaal benut ( ik begrijp dat je met materiaal hengel molen en lijn bedoelt) misschien heb ik het verkeert maar zo denk ik erover
Greetz Bart
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

19-11-2003 12:47

Bart,

Nee, ik "piel" zo weinig mogelijk aan mijn slip, omdat ik dan geen gezonde (lees: vertrouwde) (dril)basis meer heb.

Vreemd is jouw opvatting dat bij optimaal gebruik van het materiaal de kans op het uitscheuren van een haak erg groot is. Dat valt bij mij namelijk niet onder de noemer "optimaal gebruik". Let wel, optimaal gebruik is niet altijd een slip die in werking treedt.


Groet,

Ron
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-11-2003 12:59

ron

ik denk dat je bij het afstand vissen niet kan uitgaan van een en dezelfde "basis"voor het drillen, zoals klaas al aangaf zal je slip op afstand heel anders reageren dan vlak onder da kant en of je nu afremt met je vinger of de knop versteld in beide gevallen verander je de slipkracht. In mijn ogen is het juist verstandig om de slip bij de dril onder de kant wat losser te zetten, en of de kracht op 30meter nu precies 2 keer zo weinig is of niet vind ik, mierenneukerij, klaas gaf een vorobeeld om iets duidelijk te maken en denk niet dat je dat dan letterlijk moet nemen

mvg martijn

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn Nederpel op 2003-11-19 13:01 ]</font>
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

19-11-2003 13:41

Martijn,

Klaas draagt een voorbeeld aan en ik nodig Klaas juist uit om mij hierover meer inzicht te verschaffen. Wat is hier verkeerd aan? Het door Klaas aangedragen voorbeeld doet bij mij het idee bestaan dat hij hier inzicht in heeft. Immers, waarom zou hij anders het voorbeeld aandragen. Ik zelf heb enige twijfels bij het voorbeeld en dus is het valide om een nadere toelichting te vragen. Niet om mijn gelijk, voor zover ik dat heb natuurlijk...dat is de vraag, te zien worden bevestigd, maar meer om er wat van te leren.

Ik ben het niet eens met jouw melding dat de slip op afstand heel anders reageert dan vlak onder de kant. Wanneer je dezelfde slipafstelling hanteert, komt deze enkel in werking wanneer er sprake is van een bepaalde druk, c.q. kracht. De afstand heeft hier geen directe invloed op de druk die op de slip wordt uitgeoefend. De slip zal niet anders, maar later in werking treden. De reden dat de slip later in werking zal treden ligt in het feit dat de afstand wordt vertaald in het aantal meters nylon dat men heeft uitstaan. Hoe meer nylon er uit staat, hoe meer speling je hebt. Met andere woorden, hoe meer de druk, c.q. kracht over het aantal uitstaande meters nylon wordt verdeeld. Vervolgens wordt de druk ook nog eens door de dempende factor van de blank opgevangen. Dan, als slotstuk, komt de druk op de slipschijven terecht.

Met "basis" bedoelde ik trouwens vertrouwen. Mijn slipafstelling heeft mij tot op heden nog niet in de steek gelaten. Hier heb ik dus vertrouwen in en als er iets belangrijk is bij het vissen, dan is het wel vertrouwen.


Groet,

Ron
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-11-2003 21:32

Jongens,

Het is helemaal niet duidelijk hoe zwaar Ron zijn slip afsteld, dus waar hebben we het over? Trouwens, een karper die de slip niet aanspreekt komt bij mij ook voor. Een karper die de kracht niet kan ontwikkelen zal niet door de slip heengaan. Dat is op zich nog geen reden om de slip nog maar eens wat losser te zetten. Uitscheuren komt met name van overtrekken. Dan trek je de hengel zo krom dat de slip niet aangesproken kan worden. Kijk maar eens hoe anderen drillen en hoe groot ze de hoek daarbij trekken. Trekken ze de hengel helemaal in een hoek naar achter, dan zijn ze de zaak aan het blokkeren.

Even ter aanvulling van de verminderde kracht op langere afstand. Staat in elk natuurkunde boekje bij klassieke mechanica onder hefboom werking.

Aan onze kant van de hengel is de lengte vast. Zeg maar 3,60 meter. Aan de kant van de karper is de lengte variabel, maar in ieder geval groter dan die 3,60 meter. De som van aan beide zijde uitgeoefende momenten is echter aan beide kanten gelijk. De kracht die de karper uit zou moeten oefenen om ons te drillen :wink: is dus kleiner dan wij moeten uitoefenen. Stel dat we een kracht uitoefenen van 5 Newton over 3,60 meter, dan is het moment 5 * 3,60 = 18 Nm. Aan de andere kant bij de karper moet de som ook 18 Nm zijn. Voor verschillende afstanden kun je dat nu eenvoudig uitrekenen.

Newton * m = Nm
5,00 * 3,6 = 18
1,80 * 10 = 18
0,90 * 20 = 18
0,36 * 50 = 18

De kracht op 50 meter uitstaande lijn is dus maar 20 % van de kracht op 10 meter uitstaande lijn.

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: kees ouwehand op 2003-11-19 23:03 ]</font>
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

20-11-2003 10:56

Kees,

Bedankt voor dit inzicht. Dit was hetgeen ik naar zocht. Ik ben zelf nooit een ster in natuur- en scheikunde geweest. Geef mij maar bitjes en bytjes. Ik tracht het door jou gegeven voorbeeld nog een stapje verder te "vertalen" (lees: begrijpen :wink: ) 'Please correct me if I'm wrong'.

Wat ik niet goed kan begrijpen is dat in jouw voorbeeld het 'moment' door de visser wordt bepaald. Waar komt de vis hierbij kijken, deze oefent toch ook druk uit? Ook het feit dat de druk als constante wordt beschouwd bevreemd mij. De door de vis uitgeoefende druk zal tijdens een dril variëren, net zoals het aantal uitstaande meters nylon. Deze variabelen betekenen dus ook een variabel 'moment'. Stel, bij optimaal gebruik van het nylon en de hengel, heeft de slip een 'moment' van 50Nm nodig om in werking te treden. Gedurende de dril zullen het 'moment' en het aantal uitstaande meters nylon variëren en daarmee ook de door de vis uitgeoefend kracht. De kracht zal "vetraagd" door de speling op het nylon en de hengel worden overgegeven op de slip. Wanneer vervolgens het 'moment' van 50Nm wordt overschreden, treedt de slip in werking. In de praktijk zal dit betekenen dat de karper op afstand veel meer kracht (Newton) dient uitoefenen om de slip in werking te zetten, dan wanneer men dichterbij vist. Dit klink m.i. ook heel logisch, daar er flink wat kracht verloren gaat op het aantal uitstaande meters nylon.

Zoals gezegd, 'correct me if I'm wrong'.


Heb jij ook enig idee in welke Newton-bereik de kracht valt die bij een dril tot stand komt? Is 5 Newton reeel?

Interessante materie...is de rest van het board afgehaakt?


Groet,
Ron