de stand van de slip bij een molen zonder baitrunner


Plaats reactie
Joris Driepinter

09-10-2003 12:31

Hoi,

Ik wil binnenkort gaan karperen met een hoefafhouder,voerkorf, 2 steunen en een electronische beetverklikker. Ik vraag me af hoe ik de slip van mijn molen af moet stellen als ik hem in de steunen leg. Hij moet denk ik best wel open staan, want anders zou de hengel het water ingetrokken kunnen worden bij een aanbeet of niet? Als ik hem echter helemaal open zet dan kan ik niet meer aanslaan toch? Of moet ik dan mn hand op de spoel houden bij het aanslaan en dan daarna de slip dichter draaien zodat de karper meer moeite moet doen om lijn van de slip af te krijgen?

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

09-10-2003 12:37

hallo Joris,

ik geloof dat niemand je opweg hoeft te helpen want je hebt het zelf al geraden :smile:
gewoon doen hoe je het zelf beschreef

groeten Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-10-2003 12:53

Hoi heer Driepinter,

De slip stel ik altijd zo in dat de waker in zijn hoogste stand niet terugzakt. Zwaarder is volgens mij slechts nodig als je bij obstakels vist. Inderdaad sla je dan aan met de hand op de spoel en draai je daarna de slip op de gewenste stand voor de dril. Zelf onthoud ik de standen van de slipmoer. Na enig oefenen wordt het 1 beweging en zit je nooit mis.

Groeten, Kees
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

09-10-2003 13:24

Joris,

Kees meldt het m.i. meest essentiele onderdeel: een waker. Al naar gelang de ruimte die je hem geeft, c.q. laat zakken, geeft een waker je speling. Of je de slip moet aanpassen is in dit kader minder relevant. Immers, als je ziet dat de wakker beweegt kun je aanslaan. Het liefst ga je dan direct over op "gevechtsstand", hetgeen betekent dat de slip direct goed dient te staan. Echter, wanneer de vissituatie het toe laat en je niet bij obstakels zit, zou ik de slip inderdaad flink losser zetten. Je loopt immers altijd het risico dat de hengel in een moment van onachtzaamheid in flinke dreun krijgt te verwerken. Mogelijk dat hierbij de hengel uit de steunen en het water in vliegt. Kortom, mijn advies luidt om zeker gebruik te maken van een waker en de slip af te stellen zoals Kees beschrijft. Heb je beet, dan aanslaan met je hand op de molenspoel. Vervolgens is het een kwestie van ervaring en gevoel hoe dicht je de slip zet. Wees hier overigens wel voorzichtig mee, liever een slip die in het begin van de dril te los staat, dan een die direct muurvast zit met alle gevolgen van dien.

Zowel Kees als ik spreken van wakers en niet van swingers. Hier zijn reeds enkele threads aan gewijd. Zoek het board er maar op na.

Je zult merken dat het gebruik van een waker je systeem helemaal completeert. Bovendien werkt het ook zeer verslavend om beroering in de waker te zien. Ik zou het bijna het penvissen voor de vastlood-vissers willen noemen.


Groet,

Ron
Joris Driepinter

09-10-2003 13:42

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie snelle reacties. Een hele tijd geleden heb ik een 'drop bite indicator gekocht.' Volgens mij is dit een mooie term voor een waker. Aan het ene uiteinde zit een soort klemmetje dat ik op mn molen kan klikken geloof ik, en aan het andere uiteinde zit een verstelbaar klemmetje. Ik denk dat dat op mn lijn moet ofzo? Het probleem is dus dat ik niet goed weet hoe ik die waker moet bevestigen.

Trouwens wel erg toevallig dat je ook uit Culemborg komt Ron! Vis je ook weleens op wateren hier in Culemborg?
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

09-10-2003 15:04

Op je molen klikken? Lijkt me niet zo voor de hand liggen en ook niet echt handig bij een dril.

Een foto zou meer duidelijk maken, maar doorgaans worden wakers aan een kant aan je pieper of bankstick bevestigd en aan de andere kant in de lijn geklikt/gehangen.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Jurgen Pfalz
Berichten: 13
Lid geworden op: 09-10-2003 02:00
Locatie: Houten

09-10-2003 16:20

ik weet zelf niet wat een waker is maar wil het wel graag weten. Ik vis zelf namelijk met een swinger en dat vind ik goed werken.
Joris Driepinter

09-10-2003 16:26

Hoi,

Sorry ik bedoelde hengel ipv molen in mijn laatste bericht.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-10-2003 17:15

Jurgen (P),

Dit plaatje toont wat er bedoeld wordt. Let alsjeblieft even niet op het merk, verschillende groothandels leveren dit type beetverklikker.

http://www.foxint.com/catalogues-produc ... atalogue=1§ion=2

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-10-09 17:16 ]</font>
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

12-10-2003 01:53

Joris, wat je ook kan doen is een lijn klem maken op je hengel, zo kun je je slip gelijk goed instellen op de gevechtsstand en zo laten.

Pak zo een plastic lepeltje/vorkje en breek de steel hier vanaf.
Maak het steeltje aan de onderkant hengel vast(waar de blank begint en je handvat ophoud)
Dit kun je wikkelen of met tape vastplakken, wat jij wil.

Zo kun je jou beugel van je molen openzetten en de lijn vastklemmen tussen hengel en lepel sleeltje.
Als je zo een run van een karper krijgt, word de lijn uit het klemmetje getrokken en kan de vis vrij lijn meenemen van je molen.
Nu hoef je alleen de beugel dicht te doen en je kan aanslaan.

Hoe kees het jou uitlegt kan ook net zo goed, voordeel van kees zijn uitleg is dat je weerstand kan houden op de vis tijdens de run, zo kan de vis zich iets moeilijker van het haakje bevrijden.

Voordeel van mijn manier is dat je niet steeds met je slip hoeft te kloten.

VRG

RC
jan van kranenburg

12-10-2003 02:40

Robert,
Wat een gedoe met plastic lepeltje of zo.
Op mijn "oude" penhengels zit nog steeds een z.g. lijnklip, vast getaped met b.v. isolatie-band. Die lijnklip was toe overal tekoop.
Werkt overigens exact hetzelfde als jij beschreef.
Op die manier kun je met open beugel vissen zonder risico van kinkende lijn en in 't water verdwijnende hengel bij aanbeet. Ik gebruik(te) dit bij zowel penvissen als bij waker met schuiflood
Je kan deze methode combineren met een heel losse slipafstelling.
Het is waaraan je zelf de voorkeur geeft.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-10-2003 10:14

Solar verkoopt een goede lijnclip die je op de hengel schuift en waaronder je de lijn kan klemmen. Deze is een stuk beter dan veel voor gemonteerde lijnclips. Fox heeft eenzelfde met als extra optie een klemmetje met twee balletjes. Dat laatste klemmetje helpt de waker steiler te zetten zonder de lijn af te klemmen en werkt goed. De optie om de lijn af te klemmen op de hengel vind ikzelf bij de Fox versie te licht klemmen zodat de lijn er vaak vanzelf uitglipt.

Kees
Plaats reactie