Karper in bewaarzak?


Thomas Gonnissen
Berichten: 37
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: neerpelt

15-04-2002 20:12

dag henko

ik kan alleen de raden volgen die men voorgangers jouw gegeven hebben
maar er zijn toch nog enkele dingen waar je op moet letten zoals dat je een plaats kiest waar je de vis in de bewaarzak steek dat die plaats voldoende onder water staat zodat de vis niet doodgaat en ik raad je ook ten sterkste het gebruik van bewaarzakken met een rits af deze zijn veel te snal stuk
en de laatste tip is gewoon hou een vis niet langer dan nodig is in een bewaarzak, het kan niet veel kwaad maar de vis in de bewaarzak wil snel wseg en put allen zich zelf uit en te lang dan kan hij wel eens een te grote recuperatieyijd nodig hebben

greets en veel succes
Geoffrey Schatteman
Berichten: 47
Lid geworden op: 20-02-2002 01:00
Locatie: Zele

28-04-2002 18:53

Geen bewaarzak gebruiken om de vis geen onnodig leed te veroorzaken.
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

14-05-2002 13:42

Een bewaarzak kan absoluut geen kwaad zolang je de vis er maar goed inlegt en hem niet vol in de zon ofzow laat hangen.Een karper houdt het met een normale water temp. zo 10 uur uit in de zak.
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-05-2002 13:51

Thijs, het beste is dat we jou ook maar eens 10 uur in een jute zak stoppen. Niet in de volle zon, kan absoluut geen kwaad.......!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-05-2002 14:35

Thijs, wie het niet begrijpt is een prutser.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Henk Bos
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-01-2002 01:00
Locatie: siddeburen(Groningen)
Contacteer:

14-05-2002 16:37

Ik heb ook eens een karper gezakt en wel die vis die tot vandaag aan toe m'n Pb is.
Ik ving haar in de vroege ochtend nog behoorlijk donker dus.Dus ik denk eerst even zakken en later even een fotootje.
Nou ik kan jullie vertellen dat ze er minimaal 5 minuten ingezeten heeft(dan maar een wat donkere foto)maar ik zou er niet mee kunnen leven zou er wat gebeurd zijn.
En dat er wel eens wat mee gebeurd zal geen karpervisser aan de grote klok hangen!!!!!!
So,don't do it behind me back.
Dit is dus ook echt weer zo'n Topic waar een stukje persoonlijkheid van de karpervisser om de hoek komt kijken,neem geen risico's
voor je eigen....
Hey Ho let's go,Hey Ho let's go.
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

14-05-2002 16:50

Ik heb ooit eens een karper 3 minuten gezakt , omdat dat de grootste van het water was en mijn vader onderweg was om een fotootje te trekken. Ik verzeker je , ik was er dus compleet niet gerust in ! Maar ik neem aan dat als je het op de juiste manier op de juiste plaats doet , en voor niet te lang , dat er dan niet al te veel kan gebeuren.

Met bewaarzakloze groet,
:smile:
Wouter
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

15-05-2002 09:20

heej jongens begrijp me niet verkeerd!!
Als het niet nodig is om vis te zakken doe dit dan niet.Maar als alle omstandigheden goed zijn dan zal de vis het 10 uur uit kunnen houden.(dit komt uit een boek van een bekende visser).
Zelf zal ik ze echt niet zolang zakken.Maar daar gaat dit helemaal niet over.
groeten,
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-05-2002 20:30

ik snap deze discussie niet echt ik gebruik nu al een tijdje bewaarzakken(tien jaar) en heb er nog nooit een vis beschadigd of dood eruit gehaald sommige vissen zelfs teruggevangen, bij goed gebruik kan hij geen kwaad tuurlijk zijn er eikels die niet weten hoe je zo'n zak moet gebruiken een goede voorlichting is dan op zijn plaats., en niet verbieden, autorijden word toch ook niet verboden omdat er een paar hufters te hard rijden???

mvg martijn
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

15-05-2002 22:30

martijn jij snapt het!!!Ik denk dat we allemaal wel verliefd zijn op de vissen die we vangen en we deze absoluut geen kwaad willen doen.....
RESPECT
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-05-2002 10:06

Natuurlijk zijn reacties van medestanders beter te verteren dan die van de andersdenkenden.
Je moet zelf weten wat je doet, maar kom niet met het ouwehoersmoesje aan dat je je het beste met de karper voor hebt en je toch een vis opzakt want dat is niet in het belang van de vis, integendeel zelfs.

Ik snap heus wel dat je een mooie foto van een vis wilt, maar is een foto in het donker zo slecht dan?

Indien je goed voor je vis zorgt zowel in aas als in behandeling dan doe je het prima.
Maar je hebt niet het allerbeste met het dier voor, dan laat je hem na de vangst en het maken van een foto direct weer los.
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-05-2002 13:38

tja....als je echt het allerbeste met de karper voor hebt kan je er eigenlijk beter helemaal niet op vissen!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-05-2002 13:50

Martijn, dit is mierengeneuk van de bovenste plank.
EEN VISSER MOET VISSEN.

Vanuit dat standpunt bekeken kun je beste voor de vis willen NADAT je hem gehaakt hebt.

Wanneer je standpunt vanuit die hoek bekeken wordt, kan het zijn dat je het BESTE met de vis voor hebt.
En daar hoort daar geen GEVANGENIS bij.

Ik hoop dat het nu eindelijk tot je hersenen doordringt, en dat je niet weer met dit soort onzinnige niet ter zake doende opmerkingen komt.

Zo niet zegt het meer over jou instelling dan die van mij.

Absoluut einde discussie.
Vissen is een hobby, geen religie!
Arnold Haandrik

16-05-2002 17:02

Douwe,
helemaal mee eens wat je zegt.
ik vind het"zakken"van een vis voor een foto gewoon belachelijk,persoonlijk vind ik zelfs dat niks meer te maken heeft met vissen maar meer met het "spekken" van je foto-album.
fototoestellen worden ook met flitser verkocht..

Groeten,
Harald
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-05-2002 10:38

tja douwe..jouw reactie zegt meer over jouw dan over mij.....
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

17-05-2002 11:51

Heren,

Mijn PB is een dertiger, gevangen in 1989, in het schemerdonker. We wilden net stoppen omdat we onze dobber niet meer konden zien, toen ik nog een aanbeet kreeg. De vis werd geland in het donker. Met mijn destijds zeer eenvoudige camera met flitsblokje is de foto ter plaatse gemaakt. Ik heb hem vorig jaar ingescand in de pc op 600 dpi, en dan nog blijft hij vaag. Op de foto is te zien dat de vis groot en dik is en dat ik het ben. Verder is hij te vaag omdat het flitsblokje niet voldoende verlichtte. Wat niet vaag is, zijn mijn herinneringen over deze vangst en het gevoel wat ik bij deze vangst had. Dat zit in mijn geheugen opgeslagen en telkens als ik deze beelden oproep denk ik weer met veel genoegen terug aan deze memorabele avond. Zo is het ook met andere sessies die door omstandigheden er uit sprongen. Ik heb wel altijd een camera is mijn tas, nu een goede, maar ik maak de foto direct en zet de vis terug. Mijn heldere herinneringen vind ik veel belangrijker. Daar vertel ik over bijvoorbeeld aan mijn kinderen en dan nemen die verhalen voor hen magische vormen aan. Dat spreekt ook voor hen veel meer dan wanneer ze een fotoalbum inkijken. Het handjevol foto`s wat ik erbij heb, illustreert het voor hen voldoende.
We houden het leven gevangen in een doos met foto`s (klein orkest 1978 oid) echter, foto`s vergelen. Hou liever je herinneringen scherp.

groeten,

Henrie

p.s.,

de beste oplossing in deze zou een fotografische geheugen zijn
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-05-2002 14:33

tja...tuurlijk is de herinnering het belangrijkste, alleen als je de vis geen of nauwelijks schade berokkend zie ik geen kwaad in de bewaarzak, m.a.w. ik zal hem in sommige gevallen toch blijven gebruiken. Karpervissen is nu enmaal een egostrelend gebeuren, want zeg nu zelf als een karper zo mak als een lammetje in je haak zou bijten en je hem zo op de kant kon hijsen dan zouden we toch niks aan vinden?? het is toch juist de (persoonlijke) overwinning van jouw op de vis??
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

19-05-2002 20:39

hoe denken jullie hierover?

een vis zakken voor enkele minuten om je statief en fototoestel op te zetten, scherp te stellen enz.

ik doe dit regelmatig, ook in flinke regenbuien..
groetjes Da Fox
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

19-05-2002 23:33

Ook opletten dat als je een karper "zakt" in een kanaal of op stromend water dat zijn kop tegen de stroom in hangt, als de stroming langst achter komt kan hij in het slechtste geval stikken.En hou de "zakbeurt" zo kort mogelijk aub
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

20-05-2002 02:16

Een vis even zakken kan echt geen kwaad als je je gezonde verstand maar gebruikt!!!. Soms is het zelfs beter, de vis kan dan even rustig weer tot krachten komen.

Ik persoonlijk zak eigenlijk ook nooit meer vissen, omdat nachtfoto's ook wel aardig lukken & het zegt ook meer over het tijdstip waarop je hem ving........
Uitzonderlijke vissen zal ik misschien zakken, maar hangt heel sterk van de omstandigheden af.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Henk Bos
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-01-2002 01:00
Locatie: siddeburen(Groningen)
Contacteer:

23-05-2002 01:43

Dit weekend meegemaakt hoe het wel,of eigenlijks ook weer niet moet(maar wie ben ik!)
Op de desbetreffende stek aangekomen is de plek bezet(even balen maar goed!)Dus de tegenoverliggende stek maar genomen de boel opgezet en even wachten tot ze wakker zouden worden om te vragen waar ze hun boel liggen hadden(6:00)Krijgen ze daar een run van heb ik jouw daar,duurde veel te lang voordat er een op reageerde dus de boel vast(blijkt hij ook nog de hengel van z'n maat te hebben!)
Geen gesjor en getrek maar gewoon met de rubberboot het water op en eruit gehaald.
Vanaf de andere kant wordt geroepen 28 pond,
en ik denk GVD ook dat nog en dat op de gevoerde stek!De karper werd verder op de juuste manier behandeld dus wat zit ik nou te zuren!
Nou de karper kwam in de bewaarzak en ik hoorde al wel dat die JOCHIES een fotorolletje waren vergeten dus er maar heengelopen en aangeboden de fotos te maken
(was de karper in iedergaval uit die zak!)
Dus fotos genomen en bla bla bla....
Stoppen ze HAAR (m,n pb achterna!)weer in de zak want er moest zonodig een digitalende
toestel van ver komen.
Waar ik nu op doel is deze,deze jochies van een jaar of 16 die een karper met alle respect vangen,onthaken en dan toch zakken
wie ben ik dan om ze daar iets van te zeggen!
Hey Ho let's go,Hey Ho let's go.
Hielke Meijer
Berichten: 104
Lid geworden op: 27-01-2002 01:00

03-07-2002 21:57

Beste Aart ik weet nie hoor maar doe jij echt je gevangen vissen in een jute zak???

Niet echt een volwassen antwoord, 10 uur zou echt wel kunnen, maar het is naar mijn idee nooit nodig, maar goe ik zal je er niet op aanvallen.
wanneer je echt zo'n "camping gast" bent die 's ochtends niet de tent uit te branden is dan is het soms echt nodig om de vis (voor de foto) lang te zakken. Ikzelf heb hier echter een grote hekel aan en zal de vis dan ook nooit langer dan noodzakelijk zakken!! Bij het eerste daglicht gewoon de tent uit, een foto'tje maken en terug in zijn element die vis!!!!!!!!!!!!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-07-2002 23:40

Beste Hielke: goed lezen is ook een kunst:)
Hielke Meijer
Berichten: 104
Lid geworden op: 27-01-2002 01:00

04-07-2002 11:52

Luister Aart ik zal echt de laatste zijn die denkt dat jij je vissen in een jute zak stopt maar de vergelijking sloeg naar mijn mening nergens op!!
Ik bedoel die Thijs heeft eigenlijk wel een beetje gelijk, het zou eventueel kunnen, zonder dat je de vis beschadigt,hem 10 uur in de bewaarzak te doen. Maar nogmaals ik kan me geen situatie bedenken waarbij mij dat ooit is overkomen!!