karperhengel (3.3 mtr. 2lbs) om te snoeken?


Plaats reactie
Joris Driepinter

24-09-2003 17:32

Hoi,

Kan ik met mijn karperhengel (3.3 mtr. 2lbs) snoeken? Ik heb 0.28 mm lijn op de molen. Moet ik er een dikkere lijn op laten zetten?
Gast

24-09-2003 17:37

Tuurlijk kun je daarmee snoeken, ook met die lijn! Maar waarom geen spinhengeltje? Ik zou nooit mijn karperstokken daarvoor gebruiken.....
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

24-09-2003 17:41

Ligt er maar aan op wat voor manier je op snoek wilt vissen! :wink:

Als je met dood aas wilt vissen kun je met die hengel en die lijn redelijk uit de voeten denk ik(zolang je natuurlijk een staaldraadje monteert!!), maar wil je echter met kunstaas aan de slag dan wordt het erg lastig met dit materiaal!
Without carp fishing life would be a mistake!
Joris Driepinter

24-09-2003 19:56

Waarom is de karperhengel dan niet geschikt als ik met kunstaas wil vissen? Ik ben net begonnen en heb 2e hands een karperhengel met shimanomolen gekocht. IK heb laatst ook al een winckle picker gekocht, dus ik vind het een beetje prijzig worden als ik nu ook al weer een spinhengel moet kopen.. Ik wil wel graag met kunstaas vissen.
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

24-09-2003 20:32

Joris,

als je met kunstaas wilt vissen is een kortere stuggere hengel beter omdat je daar gevoeliger mee kunt vissen. Bij kunstaas vissen is het namelijk belangrijk dat je de beweging van je kunstaas voelt. Zo gauw je een onderbreking in de beweging voelt, aanslaan. Je zult verbaast staan hoeveel vis je dit kan opleveren omdat snoek lang niet altijd op het kunstaas slaat maar ook vaak rustig achter het kunstaas aan zwemt om het vervolgens voorzichtig in zijn bek te pakken. Een hengel van 2,70 mtr. voor groter water en verre worpen voldoet goed maar persoonlijk vind ik 2,40 mtr. genoeg.

Succes,

Hans
Joris Driepinter

24-09-2003 20:35

Hoi,

Bedankt voor de heldere uitleg. Wat kost een redelijk goede spinhengel van 2.40 dan ongeveer?

Joris
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

24-09-2003 20:59

Ben het zeker met je uitleg eens Hans. Een spinhengel moet gemakkelijk hanteerbaar zijn en dus vrij kort en licht in gewicht (je moet er immers de gehele dag mee sjouwen! :smile: ). Ook is handgreep van een karperhengel te lang waardoor je minder uit de pols kunt werpen/vissen.
Ik zou inderdaad voor een hengel van 2.40 meter gaan met een werpgewicht van zo'n 10-30 gram. Hier kun je zowel spinners/twisters als lichte pluggen mee vissen.
Evenals als karperhengels heb je spinhengels in allerlei prijscategorieen, varierend van 2 tientjes (guldens) tot honderden euro's. Gewoon een keertje gaan kijken bij een (goede) plaatselijke hengelsportzaak en je vindt vast een hengel die je bevalt! :smile:
Without carp fishing life would be a mistake!
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

24-09-2003 21:29

Joris,

zoals Remco al aangaf zijn er spinhengels te kust en te keur. Om je een indicatie te geven: Ik ben nog al weg van de catana van shimano, ik heb ze in 2,10 mtr, 2,40 mtr en 2,70 mtr. De 2,40 mtr is mijn favoriet omdat die het fijnste werpt en het gevoeligste vist, werpgewicht 10-30 gram iets zwaarder kan ook nog goed tot 40 gram is geen probleem. De kosten van dat stokje bedraagt ongeveer 50 euro hier in Finland, hoeveel die bij jullie kost weet ik niet.

Groet,

Hans
Jurgen Pfalz
Berichten: 13
Lid geworden op: 09-10-2003 02:00
Locatie: Houten

14-10-2003 08:36

ik heb gewoon een hengeltje van d.a.m een paar jaar geleden gekocht. Voor het snoekvissen, en daar is nog niks mee. Ondanks dat het voorste oogje laatst uit fatsoen is getrokken. maar die koste toen 35 euro. en ik vos er nog altijd mee. voor de molen maakt het niet uit wat je er aan hangt een redelijke molen kan vaak genoeg wezen. de lijn. dat is weer wat anders aan 0,35 heb je genoeg als je gaat spinnen.

als je met dood aas gaat kan je net zo goed je karperhengel gebruiken. dat doe ik ook soms maar dan moet je gewoon net als bij het karpervissen op piepers zetten werkt ook goed
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

14-10-2003 11:48

als het je lukt moet je proberen een bejaarde shakpeare mk 2 te kopen heerlijke hengel.



trouwens als iemand hem zit liggen bij ze handen pm me dan even
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

14-10-2003 12:26

Ik gebruik een Ugly Stik van Shakespeare niet alleen om te karperen, maar ook om mee te snoeken. Daarnaast heb ik er mee in Ierland op zee gevist. Fantastisch apparaat. Mooie aktie en zo sterk dat er met een vrachtwagen overheen kunt rijden. Niet alleen een hoop actie bij karpers, maar je kunt er ook blauwe haaien tot een meter of 1,5 mee vangen.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Sander krimpen
Berichten: 47
Lid geworden op: 04-03-2003 01:00
Locatie: R'dam
Contacteer:

14-10-2003 18:22

Koop gewoon een hengeltje van een eurotje of 50 of minder die zijn al goed genoeg. ik snoekte ook met me 2lb karperhengel ook met kunstaas maar het ging alleen goed met de zwaardere pluggen, een blinker van een gram of 4/5 krijg je maar 10/15 meter weg, als dit genoeg is maakt het niet uit, maar ik vis nu met een goedkoop hengeltje van 50 euro met een oud sigma molentje en dat doet het perfect er zit een geweldige actie in
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

14-10-2003 18:35

Op 2003-09-24 21:29, schreef Hans van Moorsel:
Joris,

zoals Remco al aangaf zijn er spinhengels te kust en te keur. Om je een indicatie te geven: Ik ben nog al weg van de catana van shimano, ik heb ze in 2,10 mtr, 2,40 mtr en 2,70 mtr. De 2,40 mtr is mijn favoriet omdat die het fijnste werpt en het gevoeligste vist, werpgewicht 10-30 gram iets zwaarder kan ook nog goed tot 40 gram is geen probleem. De kosten van dat stokje bedraagt ongeveer 50 euro hier in Finland, hoeveel die bij jullie kost weet ik niet.

Groet,

Hans




Ik heb 2 karperhengels: Shimano Catana.
Wist niet dat er ook spinhengels van waren.

Vis overigens gewoon op snoek met m'n karperhengels.
Die paar keer dat ik op snoek vis ga ik geen echte spinhengel voor kopen.
Deze voldoet.

vriendelijke groet,
Koen

PS:
Hans,
Heb je nog mooie metersnoeken gevangen in Finland?
Dacht namelijk dat er in Scandinavie mooie grote snoeken zwommen.
Plaats reactie