karpervissen moeilijker geworden?


jan van kranenburg

23-09-2003 02:49

Vraag me het volgende af?
Is het tegenwoordig, ondanks sterk "verbeterde" technieken moeilijker of makkelijker om een karper te vangen dan zeg 30 jaar geleden?
Vroeger pennetje, eenvoudige haak- en aaskeuze. Aardappel of soort van roggebrood. Wat later (heel gedurfd!) mais. Incidenteel op enige afstand met schuiflood en waker.
Vond mezelf destijds redelijk succesvol met vissen tussen de 10 en ooit max. 28 pond.
Vrijwel elke visdag wel een succesje.

Na een onderbreking van tich jaar, heb ik me dan nu op het afstandsvissen gestort. Goed materiaal qua molens en hengels aangeschaft."Dunne lijn" verslonden.

Afgezien van wat klein spul, is resultaat bedroevend.
Het duizelt me gewoon. Raak in de war van allerlei opties tot soorten rigs en hairs; aassoorten en niet te vergeten voermethodes.
Zie door de bomen het bos niet meer.

Voeren schijnt nu te moeten drie dagen voorafgaand aan je visdag anders heet 't instantvissen, waarvoor weer andere regels bestaan. Vroeger waren er diverse wateren waar voeren absoluut verboden was!

De soorten boillies en flavours rijzen de pan uit; welke combinatie? Blijkt per visser en water te verschillen. Daarnaast allerlei soorten particles; een woord dat vroeger niet eens bekend was in de karpervisserij.
Kortom, ik weet 't niet meer.

Als ik nu ga vissen; overigens door omstandigheden nooit langer dan zo'n uur of 5, is volop twijfel aanwezig en wordt mijn plezier aangetast.

Wat gaat er mis? Of kan ik wel schudden met mijn maximale 5 uur per sessie?

mvg

Jan
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

23-09-2003 03:17

Is het tegenwoordig, ondanks sterk "verbeterde" technieken moeilijker of makkelijker om een karper te vangen dan zeg 30 jaar geleden?



Je hebt nu meer keuzes die je zult moeten maken, hoe je het gaat aanpakken. Als je vaak de goede keuze maakt is het makkelijker, anders moeilijk :roll:

Denk dat je niet moet kijken naar andere, dat hun bijvoorbeeld 8 dagen, weg gaan. Terwijl door jouw omstandig heden anders gebonden bent, dat jij maar "efkes" kan vissen.

Maar mits je de juiste keuzes maakt, zal het steeds makkelijker gaan. Al doende leert men,

En je maakt van binnen stiekem wel een :smile: als je net op een water aankomt, en een pennetje uitgooit en die biviebewoners er binnen 2 uur totaal uitvist. Teminste die gedachte heb ik dan.

Johan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-09-2003 07:58

Jan,

Vroeger was het gemakkelijker. In elk geval minder concurentie. Alleen werden de mogelijkheden niet optimaal benut. (voeren enzo)

Door allerlei oorzaken is de karpvissers populatie flink groter geworden, terwijl de karperpopulatie (gelukkig) afneemt. Mede door de afname van de karperdichtheid is het gemiddelde gewicht van dezelfde karper toegenomen.

Heel simpel gezegd: Je moet minder karper delen met meer vissers. Voor 80% vangt die visser, die er het meeste tijd, voer enz. inzet de meeste vissen. (niet altijd de grootste he)

Of tewel als je zelf 5 uurtjes vist, terwijl de buurman verder op 3 dagen blijft, kan je je daar niet mee meten. Zelf vis ik ook regelmatig langere sessies, ondanks dat ik weet, dat ik meer dan de helft van de tijd maar een zeer beperkte vangkans heb. Maar... je bent er.

Lees de diverse artikelen van een Frank Huisman maar eens. Hij laat zien, dat je met een beperkte tijd toch effectief kan vissen. Maar feit blijft dat als je 100 uur in een jaar vist, je 1 op 5 uur een vis vangt je er 20 vangt. Pietje vist 1000 uur vangt in op 10 uur een vis, logisch dat ie er meer op kan schrijven. Dat opschrijven is DE truuk, onderaan en de laatste KW.


http://www.karperstudiegroep.nl/KSN/CBB ... tratie.htm

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-09-2003 09:00

Jan,
Het is mischien moeilijker geworden, maar nu kunnen we dankzij die nieuwe materialen de mogelijkheden beter benutten. Ik kan me goed voorstellen dat het je een beetje gaat duizellen met al die thermen. Hou het maar gewoon simpel, korte sessies hoeven geen probleem te zijn, mits je het water goed kent en op de goede stek zit. Het voordeel aan die korte sessies is dat je veel mobieler kan zijn, je zit niet drie dagen aan een stek vast. Het nadeel is dat je minder lang op de vis kan wachten, dus als ze niet op de stek zitten heb je pech. Ik vis zelf ook meestal korte sessies, wel wat langer dan 5 uur meestal, maar zelden nachten. Omdat je zo optimaal op de omstandigheden in kunt spelen kan je in die paar uur vissers die langere sessies vissen er aardig uit vissen. Ik zou het gewoon simpel houden op relatief eenvoudige wateren, zodat je wel een goede vangstkans houdt.
succes,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-09-2003 09:31

Jan,

Ooit begon ik met karpervissen en was een standaard sessie van 4:00 tot 12:00 uur. Bij elkaar zo een 8 uur dus. Nu is mijn standaard sessie 24 uur en maak ik soms een veelvoud daarvan. Toen viste ik in de polder. Nu vis ik op groot water. De aantallen per uur zijn nu kleiner, maar het gemiddelde gewicht is hoger. Dat is een keuze. Ik kan net zo goed weer kiezen voor de polder. Die ligt er nog net zo bij als toen. Afgezien van een aantal fietspaden die er toen niet waren. De karper zit er ook nog. Overigens is de karpervisserij volgens mij makkelijker geworden. Er zijn veel meer keuzes en bovendien introduceren anderen voer voor mij. :wink: Vooral dat laatste scheelt veel tijd. Zonder stekken pezen overigens.

Jim Gibbinson, een van Engeland meest inventieve karpervissers van de afgelopen decennia, vist geen nachtjes en bij voorkeur op water wat nog niet platgetreden is!!!

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-09-23 09:31 ]</font>
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

23-09-2003 09:38

Ik denk dat het tegenwoordig een stuk lastiger is om veel vis te vangen in vergelijking met 'vroeger', al heb ik 'vroeger' niet meegemaakt...
Tegenwoordig zijn de mogelijkheden eindeloos en moet je dondersgoed weten waar je mee bezig bent wil je voorsprong hebben op al je concurrenten!
Wat tegenwoordig natuurlijk in grotere mate speelt dan vroeger is de hengeldruk, de dressuur en het aantal collega-karpervissers. het aantal karpervissers groeit per jaar steeds meer en meer!
Laatst zag ik cijfers van het CBS en dan schrik je toch hoeveel karpervissers er rondlopen...
De uitdaging om je concurrenten voor te blijven is natuurlijk wel groter geworden!

Wat ikzelf veel gebruik zijn de ‘oude’ en ‘vergeten aassoorten zoals de aardappel, een blok jonge kaas, en dauwwormen!
Deze aassoorten worden niet veel meer gebruikt en hebben nog steeds een bijzondere aantrekkingskracht op de karper!
Er al op deze aassoorten minder dressuur zijn dan op de boilie, al geldt dit natuurlijk op het ene water wel en de ander weer niet!

Jan,

Ik hoop echt dat je door de bomen het bos weer beetje bij beter gaat zien, want niets is frustrerender dan van alles proberen en weinig resultaat zien!
Ik wens je veel succes en voor specifieke vragen zijn er genoeg mensen die je een hand willen toereiken!

Met vriendelijke groet,

Marijn Ham
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

23-09-2003 11:33

Ik vis nu met een man, die echt al 25-30 jaar aan het karpervissen is. Die vertelde me laatst dat hij vroeger dagen had op de maas met soms wel 10 vissen per nacht. Niks groter dan een kilo of 8, maar toch heel netjes. Hij zei dat het toen zelden voorkwam dat hij zonder vis naar huis ging.

Nu vangt hij in een goede nacht 2-3 vissen op de maas, maar dat is eerder regel dan uitzondering.

Ving hij toen tot 8kg, nu vangt ie er vaak genoeg in de dertigponds klasse,

dus: het lijkt of er minder vis is( dat lijkt het dus , maar of dat zo is?) maar de gewichten zijn wel beduidend beter.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-09-2003 11:56

Marijn,

Wat jij beweert over hengeldruk en dressuur, is maar zeer ten dele waar. Er is nog zoveel water dat karpervissers links laten liggen. Het is teveel lopen, je kunt er niet nachtvissen of men weet niet eens dat er karper zit. Zelfs zoiets triviaals als dat er nooit tentjes aan de waterkant staan is al een signaal voor collega karpervissers om het maar niet te proberen (hint?).

De polders waar ik over praat zijn op de nieuwe fietspaden na uitgestorven. Ik vis er nog en heel enkele keer als ik het even niet meer zie zitten. Er is nog even goed karper te vangen als toen. Beter nog, want methodes zijn beter en aassoorten zijn een stuk selectiever dan het ouden bintje. En dat de nieuwe aassoorten eerst een flinke introductie behoeven is ook al zo een bijgeloof uit de jaren 80.

Stefan, vist de man nog op de oude wijze? Bovendien moet je rekenen dat vroeger alles altijd beter was.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

23-09-2003 12:44

Kees,

Je hebt deels gelijk, er zijn zeker genoeg wateren waar dressuur niet van toepassing is en waar nog maagdelijke karpers zwemmen die nog nooit een boilie hebben gezien, maar deze wateren liggen niet voor iedereen voorhanden!
Niet iedereen woont in de polders of heeft de mogelijkheid deze wateren te bezoeken, ikzelf woon ook in een polder met voldoende water om mij heen waar niemand op karper vist! De vis is er niet groot, maar succes is er gegarandeerd. Daarentegen zijn er ook genoeg wateren die plat worden gevist en waar dressuur toch zeker speelt, hier zwemmen dan ook de mooiere vissen.

Qua aanbieding, methodes en materiaal is er natuurlijk een wereld van verschil en hebben wij alle mogelijkheden om de vis te belagen, wat vroeger weer een stuk anders ging dan nu!
Neemt niet weg dat de oude aassoorten nog steeds goed werken!

Met vriendelijke groet,

Marijn
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

23-09-2003 15:34

de instap voor de jeugd is zovele malen makkelijker geworden, men begint met ook twintigers te vangen. Het begrijpen hoe, met welk materiaal etc, is een makkie geworden, of men is te lui, uberhaupt nog iets te begrijpen, men komt vaak niet verder dan te weten welke rig wel vangt en welke niet, maar waarom?

Jan: waarom in godsnaam op afstand?
speelt meedoen daar een rol in?

Ik heb dit jaar, terwijl ik voor het eerst hier vis, na een korte aanloop niet meer geblankt, en heb niet verder dan 10 mtr uitgelegen. Geen grote, tot 18 pond, maar geen blank! gewoon 1 soms 2, vis(sen) per sessie, niet langer dan drie uur gevist per keer.

wat je typeert in je schrijven zegt erg veel over het zogenaamde moeilijker worden van deze tijd.

Moeilijker worden? Aan mijn hoella, maar als je insteek is: ik koop de spullen die men zegt dat ik nodig heb; ik ga OOK op afstand, en nu doe ik alles goed, want ik heb, en het juiste materiaal, en ik vis hetzelfde als de successtories; is het dan zo vreemd dat het toch niet lukt?

Een karper vangen is niet moeilijk mijn heren
echt niet.

als je maar weet waarom!, dat maakt de vraag hoe irrelevant namelijk.

groeten ed

ps. kben der een poos niet meer, danwel nauwelijks.... prive-shit
Willem Barnas

23-09-2003 20:13

J(o m)an(nen),

Gewoon lekker je eigen gangetje gaan en je niet teveel laten leiden, be-invloeden of wat ook door alle 'laagingestapten', 'Chantecocq-normen', of 'sector-waarden'.

Dat dat makkelijk lullen is, is zeker waar, wij weten nu eenmaal hoe rustig en anders het vroeger (en in mijn geval is dat slechts 15 jaar geleden) was; wij hebben 'vergelijkingsmateriaal'.

Vergeet niet dat tegenwoordig de meute niet meer doet wat in hem opkomt, voor hen is er de norm van het 'karpervissen', want het is een berekende sport hoor, nou poeh hee...

Klaas maakt een keurige opmerking over de verhouding vissers-vis en hoe die veranderd is, zegt (in veel gevallen) genoeg. Anderen schrijven over het gigantische aanbod aan mogelijkheden, kunstjes en foefjes. Hebben we die echter nodig? Ik ben van mening dat (zelfs) nu nog overal een prima karpertje te vangen valt zonder die karrevrachten techniek, vernuft en noviteit, het lukt mij namelijk al vijftien jaar en ik vis heus niet alleen maar op 'simpele boeren'...

Jan man, maak je eigen plan en laat je niet teveel leiden door wat er om je heen gebeurd, 't is jou hobby en jij gaat daar mee om zoals jij dat wilt. Lekker vissen dus, vangen komt heus wel, ook die flinken.


Kalm aan,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-09-2003 22:22

Jan,

Karpervissen is niet moeilijker geworden.

Karpervissers maken het zichzelf wel steeds moeilijker.

Kijk maar eens 20 jaar terug, vergelijk het met nu, en probeer eens voor te stellen hoe het over 10 jaar toegaat.

20 jaar terug ving men karper.
Nog steeds vangt men karper.
Over 10 jaar vangt men nog immer karper.

Het gekke is dat ik afgelopen jaar meer karper ving juist omdat ik zonder allerlei toeters en bellen vistte.
Gewoon een haak aan je lijn, en wakertje voor het startoog en scherp vissen!

Sportieve groeten Henk
jan van kranenburg

24-09-2003 01:39

Vroeger viste ik zelden op "groot" water.
Kleine plassen of polders vormden mijn geliefde stekken. Kortom water geknipt voor de pen.
Mijn geliefde polders blijken nu echter of te zijn verdwenen door stadsuitbreiding (omgeving Alphen), of te zijn verziekt door aanleg HSL (Hoogmade). Wat nog over is, of ken ik niet of valt vooralsnog buiten mijn fysiek bereik.

Heb veel gelezen over afstandsvissen, en omdat "struinen" er voorlopig voor mij niet inzit, leek me dat heel simpelweg de manier om mijn hobby/passie weer op te pakken. Doe dat dus niet om er "bij te horen", hoewel? Zou wel leuk zijn!

En dat valt me dus vies tegen. Ingewikkeld en moeilijk.
Ben wellicht te gehaast, maar ja wat wil je; kan hooguit 2x per week en dan nog maar voor maximaal 5 uurtjes vissen.

Laat ik maar hopen dat ik er na nog vele malen blanken, er uiteindelijk anders over ga denken.

Dank voor jullie aan- en bemoedigende reacties.

Jan
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

24-09-2003 11:41

Kan de vergelijking met vroeger niet maken, omdat ik nog maar net op karper vis. Op afstand vissen doe ik niet. Is bij mij in de buurt ook niet nodig. Vaak pak ik twee hengels en de fiets en bezoek een slootje bij mij in de buurt. Overal zit karper. Nergens ga ik vooraf voeren en ik vis overal op dezelfde manier. Direct op de haak een maiskorrel of een bos mestpiertjes. 20 cm daarboven een stoppertje en een daarboven een 3 of vier grams schuifloodje. Zo kan ik wat gerichter de overkant bereiken (aan de overkant zit immers de meeste vis). Daarboven zet ik een schuivend met een stoppertje of vast dobbertje als beetindicator. En zo vermaak ik me af en toe een uurtje of dan weer een uurtje of vier aan de waterkant. Ingewikkeld, nee. Leuk, ja. En af en toe niks vangen en vaak karpers tussen de 25 en 65 cm met een enkele voorn of brasem. Binnenkort ga ik roggebrood met stroop proberen. Ik wil (nog?) niet anders. Wanneer ik met 1 hengel ga, doe ik dat om een beetje de sloten af te lopen en hier en daar mijn geluk te proberen. Mogelijkheden te over. En wanneer je aan het vissen bent hoor je passerende fietsers uit de buurt altijd wel zeggen: "Joh, bij mij in de buurt aan die en die sloot barst het van de karpers." En dan proberen we het daar weer eens. Dus Jan, wanneer je vanuit Den Haag wel naar Alphen en Hoogmade kunt komen, is mijn streek zeker een optie. Ik word er niet boos of verdrietig om wanneer iemmand zijn favoriete hobby in "mijn?" sloten wil beoefenen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Theo Nieuwenhuijsen op 2003-09-24 11:44 ]</font>
Willem Barnas

24-09-2003 15:55

Theo,

Je bent het einde, liepen er maar meer lui zoals jou rond...

Vang ze,
WB :wink:
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

24-09-2003 16:07

Het is overduidelijk dat het vissen nu makkelijker is.Ving je vroeger 40vissen in een jaar was het super veel(niet dat ik het megemaakt heb maargoed),sommige klagen nu als ze de 100niet halen.(voor de boilie tijdperk;) )

Voordeel van nu is,je kan doegerichter vissen en makkelijk meer uren maken.Ga maar eens 3 dagen en nachten naar een stukje folie kijken :roll:

En dan heb ik het nog nieteens over het gebruik van voerboten en dieptemeters.Op de meeste wateren gooit men niet meer in voordat hij de hele bodem op kaart heb staan.

VroegAH was het ingooien op een plek wat mooi oogte,zonder dat men wist dat er 25meter verder een taluut bezaaid met mosselen lag :wink:
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

24-09-2003 23:33

Sluit me aan bij Henk,

Het zijn de karpervissers die het moeilijker maken. Het hoeft namelijk helemaal niet moeilijk te zijn.

Cheers
jan van kranenburg

24-09-2003 23:54

Theo,

Of ik een visdag van mezelf zo'n bijna 40 jaar geleden voor me zag, na het lezen van jouw posting.

Maar zoals ik al zei, die slootjes (polderwaters) waar ik vroeger na het overwinnen van diverse hekken , uiteindelijk belandde, bestaan niet meer.
Ben fysiek trouwens toch niet meer instaat over zulke hekken te komen.
En dergelijke watertjes waar je met de auto dichtbij kan komen, heb ik nog niet gevonden.
Ik blijf zoeken!

Maar dan val ik weer terug op mjn oude vertrouwde manier van vissen.
En ik startte dit topic omdat ik het huidige afstandvissen geweldig moeilijk vind, en dat toch graag (min of meer) onder de knie wens te krijgen.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

25-09-2003 09:08

Okay Jan. Veel succes en plezier.

Dank voor het compliment Willem, maar er zijn er gegarandeerd meer. Ik heb zo leren vissen van mijn maat.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Theo Nieuwenhuijsen op 2003-09-25 09:08 ]</font>
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

25-09-2003 10:27

Jan,

Het afstandvissen is niet al te moeilijk, al moet je voor jezelf een plan trekken betreffende je aanpak!
Uit jouw eerdere postings lees ik dat je niet weet wat te doen omdat er zoveel mogelijkheden zijn wat betreft rigs, aas, enz.Kortom je bent in het bekende bos geraakt en ziet alleen maar hoge bomen!

Deze bomen vormen nu een groot struikelbok voor je, maar stap voor stap zal je de weg vinden tussen die bomen die leiden naar jouw succes!
Dit gebeurd met vallen en opstaan, maar met inzet zal het je lukken om de puzzelstukjes beetje bij beetje op te lossen!

Mijn tip is om niet teveel tegelijk te willen gebruiken! Probeer bijv. een standaardrig gedurende een langere periode uit, wijzig niet steeds je systeem, maar probeer je vast te houden aan één of twee methoden. Probeer je hierin te verdiepen en je zal vanzelf het inzicht krijgen om zelf je aanpassingen te maken!
iedere keer een andere vissen volgen levert alleen maar vraagtekens op, want de een doet het op de ene manier, en de ander weer op een geheel andere manier!

Probeer misschien is een sessie met iemand meet vissen en probeer er iets van op te steken, misschien kan iemand anders je een aanzetje geven en de eerste bomen voor je weghalen, zodat het bos wat lichter voor je wordt!

Ik wen sje heel veel succes en geloof dat het je zal lukken!!

Vriendelijke groet,

Marijn
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

25-09-2003 11:08

jan,

je hebt al meerdere keren gezegd dat je niet in staat bent om nachtjes te vissen, en dat je sessies zich beperken tot de duur van een uur of 5. allereerst vind ik dit geen beperking, eerder een voordeel. je bent dan immers wakker en kan zo veel van het water zien, en inspelen op actieve vis. ten tweede zou je je vistijd kunnen beperken tot de tijden waarop de vis erg actief is. en ten derde zou je vrij eenvoudig een voerstekje aan kunnen leggen, 2 daagjes wat voeren, derde dag vissen. zo kun je vaak in 5 uurtjes meer vangen dan instant in 24 uur. aangezien je 65plusser bent ga ik er voor het gemak even vanuit dat je niet gebonden bent aan de weekenden zoals vele collegavissers dat wel zijn. hier heb jij je vierde voordeel al: je kan vissen op het moment dat er weinig collegavissers aanwezig zijn. meer rust aan het water is een groot voordeel.

wat betreft je rigs, gewoon keep it simpel. de meeste vissen worden nog steeds gevangen op een standaard hairrig, zij het met hier en daar wat aanpassing in lengte van zowel rig zelf als hair. een eenvoudige line aligner moet dus eigenlijk kunnen volstaan. of bijvoorbeeld de onderlijn die beschreven is in KW 31. op een goed opgebouwde voerstek is een onderlijn sowieso al minder van belang, vaak aast de vis daar met meer vertrouwen. veel succes
groetjes Da Fox
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-09-2003 11:16

Jan,

Madestein bijv. is daar voor jou te komen?

Even ja.

Wat ik zou doen?

2 Hengels. 1 met nylon onderlijn 20/25 cm. 1 met standaard stiff. Beide van PB te koop daarna Japanneren.

In een week 3 ochtendjes vissen? Zeg ma woe. en vrij. Niet in het weekend want dan zit heel de wereld. Maandag: simpel iedereen weer weg. Karper komt dan vaak de resten ophalen.

Ik zoek uit waar iedereen vist en vis voer daar zelf niet. Ik zoek 2 andere potentiële stekken.

Vrijdagavond 2 stekken beide voorzien van een kilo ballen. Al la luuk’s.

Zaterdagavond idem. Kan je gelijk zien of er gevist wordt en waar. Ik zoek dan nog 1 potentiële stek waar in het weekend gevist wordt, maar geen min of meer vaste voerstek is.

Zondag avond weer de 2 stekken bevoeren.

Maandag morgen bevoeren stek 2 en beginnen vissen op stek 1. Evenals stek 2 tevens 1 van de weekend stekken voorzien van een paar handjes ballen.

Stek 1: De nylon rig op de voerplek. De stiff er een paar meter naast. De nylon laten liggen de stiff kan je per uur verder of dichter gaan vissen. Single hook of met stringertje eraan. Zodra alles op zijn plaats ligt, de kijker voor de ogen en zien of er op de andere stekken activiteit is.
Na 3 uur verkassen ook als je beet hebt gehad. Indien beet gehad: voeren. Je verkast dan naar de weekend plek. Tactiek idem.

Dinsdagavond 3 plekken voeren.

Woensdag: Geen beet gehad: Doe dan idem als ma morgen maar andersom: plek 2 vissen 1 en weekendstek voeren. De rigs ook andersom. Na 3 uur weer verkassen naar 1. Of… ze moeten op de weekend stek rollen en springen.

Donderdag: Met een beetje geluk heb je nu 1 of 2 stekken waar je beet hebt gehad. Zoniet laat je de weekendstek vallen en voer je een 3e stek aan.

Op het moment dat je bijv. wel duidelijk activiteiten ziet , de vis is geïnteresseerd in je aas. Tikken op de top etc. Kan je overwegen de trukendoos open te halen. Of het nodig is? Denk het niet.

Vrijdag vissen op de plekken waar je het meest vertrouwen hebt opgebouwd. Hopelijk waar je de meeste beten hebt gehad.

Aas? 24 mm zelf gebrouwd spul. Gelijke delen soya, mais, gries tarwe en vismeel. 1 eetlepel zout per kilo. Niet duur snel klaar. Beetje visolie helpt ook al.

Zomaar een handvat.

Suc6

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-09-2003 12:50

Ferenc,

Bull. Vroeger kende menig karpervisser zijn water (nog) beter dan de hedendaagse karpervisser.

Prikstok, emmer zonder bodem, peildobber zijn niet de laatste paar jaar uitgevonden.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-09-2003 20:57

Jan..keep it simple!
Waarom afstandvissen?....dit kan inderdaad wel eens moeilijk zijn..zeker op wateren waar enige dressuur voorkomt.

Ik ben er heilig van overtuigd dat wanneer je met meerdere hengels op afstand vist, je meer vis verjaagt dan vissen vangt...zeker op de manier zoals zoveel vissers vissen vandaag de dag..en da's dus met strakke lijnen direct naar het aas.
Vissen met strakke lijnen is DE MANIER om vissen te verjagen (en al helemaal op heldere plassen)....het helpt al als je de laaste 10 meter van je lijn strak over de bodem weet te houden, maar ook dat wil wel eens problemen geven, in dit geval s'nachts vissen wil ook wel eens helpen maar is in jou geval geen optie..dus wil je perse op afstand vissen en ook nog eens overdag dan moet je echt op zoek gaan naar gezonken gevlochten lijn of met een slappe nylon lijn vissen...maar ik kan je zeggen het vissen met een gezonken gevlochten lijn is ook niet alles, bodem dient dan redelijk schoon te zijn want anders zit je geheid vast...een compromis kan dat zijn de eerste 10 meter een gezonken lijn nemen en dit bevestigen aan je hoofdlijn, (altijd safetysysteem gebruiken!!)..een lead core wil dan ook nog wel eens helpen..kortom..inderdaad soms best wel eens moeilijk.

Maar om eerlijk te zijn vindt ik dit niet DE MANIER voor jou om te vissen!.
Je vist volgens eigen zeggen 2x p.week 5 uur.
Ik heb je via privemail al wat stekken van de hand gedaan...maar hier nog enkele , in de omgeving van benthuizen/ zoetermeer tot en met leiden / zoeterwoude barst het van de polderwateren waar je ook met de auto kunt komen en direct vanuit de auto kunt gaan vissen..weliswaar allemaal wat kleinere karpers, maar je kunt niet alles hebben....dan maar wat lichtere karperhengels kopen en je hebt weer plezier voor 10!!..geloof me!
Als ik jou was zou ik op de volgende manier te werk gaan. Niet perse gaan vissen op groot water, maar meer de sloten en vaarten afwerken.
Met de auto op pad gaan (maar hoe vroeger in de ochtend hoe beter!!) en op drie plekken een voerplekje maken (Het helpt natuurlijk wel als je de vissen weet te localiseren met een polaroid bril)..maar als je vroeger een goede karpervisser was dan weet je zo de hotspots nu ook wel te vinden...want dat is gewoon hetzelfde gebleven.

Vis op je stek gevonden??..gewoon wachten totdat ze het voer op hebben..dan je hengel erbij leggen en vangen maar (9 van de 10 vissen komen na een poosje toch echt wel terug om te kijken of er nog wat te halen valt..en meestal zijn dat toch wel de wat grotere vissen)..vis gevangen...op naar de volgende stek...echt dit werkt!
Ik vis zelf 9 van de 10 keer slechts met een hengel en ben mobiel per fiets (jij dan per auto) en vis bijna nooit langer dan een paar uurtjes....enne ik vis bijna iedereen eruit hier in Zoetermeer.
Ik ben bereid om je op weg te helpen hier in de buurt (dus dat is dichtbij genoeg Den Haag) maar dan wel in het komende voorjaar. (ik sta op het punt te gaan verhuizen en van vissen zal niet veel terecht komen de komende tijd). Ik zal je dan ook een van mijn UITERST SIMPEL MAAR OOOOH ZO GEHEIME aasrecepten geven en je zult zeker vangen (vraag maar aan Henk ter Maat!)
Zeg het maar.......met helpende groeten
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

25-09-2003 21:22

Op 2003-09-25 20:57, schreef Hans Brinkel:
....enne ik vis bijna iedereen eruit hier in Zoetermeer.
Hans Brinkel

hmm,beetje kapsones........ :wink:
Floriade zeker :grin:
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !