dresuur???


Plaats reactie
cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

20-09-2003 14:43

ik vis pas op karper en weet neit zeker wat dresuur is ik dacht dat er veel dresuur op een water zat dat hetmoelijker te bevissen is maar nu heb ik gehoord dat je dan makkelijker vangt wie kan eens uitleggen wat het wilt zeggen.
wie de kleine nie eert is de grote nie weert
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

20-09-2003 15:01

Hallo Stefan,

met dressuur kan men vanalles bedoelen. Als men over dressuur praat is het normaal gezien moeilijker om je vis te vangen. En dus zal je het moeten proberen te omzeilen!!

Stel dat op een water iemand begint met een hele nieuwe boilie en deze persoon vangt de pannen van het dak. Natuurlijk gaan zijn collega's proberen te achterhalen met welk aas hij vist!! Als ze hier achter zijn gekomen zal het vuurtje snel rond gaan en op den duur begint iedereen met deze boilies op het betreffende water. Overal komt de karper nu hetzelfde aas tegen, en iedereen vangt zijn vis. Na verloop van tijd gaat de karper dit aas dus als "gevaar" herkennen. Ze gaan het dus proberen te ontwijken. Dus zal het ook moeilijker worden om met dit aas karper te vangen.

Hetzelfde kan je krijgen op een water waar veel op karper wordt gevist. Stel dat overal strakke lijnen lopen door het water. De karper is aan het azen op een stek en voelt het regelmatig langs zijn lichaam afschuren. En dan krijg je ook nog regelmatig dat één van hun maatjes plots raar begint te doen omdat deze gehaakt is. De rest slaat op de vlucht en na enkele keren dit gemerkt te hebben gaan ze dus ook veel voorzichtiger om hiermee. Zo kan het dus komen dat met strakke lijnen de vissen "weten" dat er gevaar is. En zoiets zou je dan dus eventueel kunnen ontwijken door middel van slappe lijnen of toplood.

Zo zijn er nog wel andere voorbeelden. Hopelijk kan je het je nu een beetje voorstellen.

MVG
Piotr
cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

20-09-2003 15:04

bedank voor de inf. nu weet ik meer.
wie de kleine nie eert is de grote nie weert
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

20-09-2003 23:05

Ik zelf vind dat dressuur in verschillende vormen bestaat. het zal veel met het aas gedrag te maken hebben. Op wateren waar veel met het zel;fde aas gevist word, zal na een behoorlijke tijd een 'dressuur' komen op dat aas. dat wil zeggen dat de vis het MINDER SNEL zal pakken. Maar zag nooit nooit!!!

Dressuur komt er niet zo snel. het zal eerder herkenning zijn (voor sommige is dat al dressuur) maar dit vind ik gewoon meningen. (zo denk ik erover)

Groeten

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

20-09-2003 23:35

Idd Luuk,

door hetzelfde aas op een heel andere techniek aan te gaan bieden kan je ook weer je kansen verhogen bij eventuele dressuur. Maar idd zoals Luuk zegt krijg je dressuur niet van de ene op de andere dag. Heel vaak zelfs niet!

MVG
Piotr
Plaats reactie