in de winter vissen


michael van den boom
Berichten: 9
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: didam

29-08-2003 12:55

hey karpervissers,

wat vinden jullie van in de winter te vissen.
moet je veel of weinig voeren.
waar vang je ze onder de struiken of midden op het gat.

m.v.l.g michael

vangze
laat je swingers maar swingen
lorenzo berlijn
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-08-2003 02:00
Locatie: almere

29-08-2003 15:09

ik zou niet teveel voeren want ze eten al beduidend minder enne waar je ze kan vangen ligt eraan per water op het ene water in het gat en bij de ander hoef je het minder ver te zoeke
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

29-08-2003 15:35

Vorige winter ving ik er 2 op een uur tijd! En op dezelfde plaats als waar ik ze in de zomer ving, op een kleine plateau van 3m diep! Beide single hookbait.

Ik denk dat je wat moet expirimenteren. Want eerst vistte ik met 5 boilies aan een stringer, maar zo kreeg ik enkel kopvoorns in mijn net.

MVG
Piotr
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

29-08-2003 16:22

Michael,

Ik zou in ieder geval niet teveel voeren, de
hoeveelheid is afhanklijk van het water.
Waar je moet vissen kan ik geen antwoord op
geven, omdat dit ook per water verschild! Maar onthoud 1 ding, je hoeft ze niet altijd op de diepe gedeelten te zoeken! Beschutting
in de vorm van obstakels blijkt vaak goede
resultaten op te leveren!

groetjes Benny
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

29-08-2003 18:51

Goedemiddag,

Anders doen dan anderen !!!!!

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-08-2003 20:11

Maar Grumm,

de anderen doen al zo anders?

Wat moet ik nu??

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

29-08-2003 21:07

Minder voeren als zomers?

Ligt toch zwaar,zoniet helemaal aan de situatie terplaatse.

Voorbeeldje:

Januarie watertemp. iets over de 4 graden stek een zomer stek die ligt op open water(voor de duidelijkheid het is een grindafgraving die gewoon in open verbinding staat met de maas en andere grindafgravingen.
Het voer:10 weken lang om de dag 5 kg 25mm boilies van een merk waar ik ook voor vis(let op! dit is verborgen reklame :grin: ) verspreid op een gebied ter grote van een voetbalveld.
Gevist werdt er 2 maal per week een 5 tal uurtjes(ik krijg het op den duur ook koud)en alleen overdag.
Vangsten zeer goed tenmiste ik heb geen enkele blank gedraait en meermaals kwamen er meer als 6 vissen per sessie eruit.

DIT IS DUS EENS ECHT WAT ANDERS Henk.

Situatie is dus geen pisput waar een teveel aan sterk vermagerde karpers rond zwemmen.

Nu wil dit absoluut niet zeggen dat je nu ook moet gaan strooien want ik kan de garantie meegeven dat je sessies dan kompleet mislukken.
De regel is inderdaad fiks minder voeren,beter te weinig als teveel.
Met het voorbeeld wil ik alleen aangeven dat het ook anders kan gaan,ook in de winter.

Wintervissen is trouwens al een 15 tal jaren mijn favoriete karpertijd.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

29-08-2003 21:18

Wil,

Maar ondoor dacht s'winters veel voeren lijkt
me geen goeie optie, maar dat geef jezelf ook
al aan!

groetjes Benny
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

01-09-2003 13:33

Goedemiddag,

Benny,wat jij al aangeeft geld niet alleen voor in de winter.

Henk,geloof me,er is altijd wel een methode...Trail and error.

Wil,wat dacht u van deze.Put van 10 hectare,ene helft is gem. 2m diep en de andere gem. 5m diep.Plaatselijke vissers gaan ervan uit dat de vis in de winter alleen maar op het diepe ligt... Aanpak,vanaf begin Oktober elke week 15kg knikkers voeren op het ondiepe.Begin November begonnen met vissen.De aangegeven hoeveelheid voer wordt de gehele winter gewoon aangehouden.In vier maanden tijd meer dan honderd aanbeten krijgen.De vissers op het diepe pakken nog geen derde van dat van ons....

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-09-2003 16:04

Grum, Wil,

in 1990 al viste ik vooral 's winters.
Kan je lezen onder artikelen/riviervissen/wintervissen op een.......

19 vissen in 42 uur, dacht ik..
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/artikel/henk1.php" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/artikel/henk1.php</a><!-- BBCode auto-link end -->
en wederom
Sportieve groeten Henk

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2003-09-04 22:56 ]</font>
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-09-2003 12:07

Michael,

over het algemeen vang je de vis in de winter op de diepere gedeelten van het water, je kan proberen om een diepe kuil te vinden in het water, dat zijn plaatsen waar de vis vaak gaat liggen en zo de winter doorkomt!
Er word ook karper gevangen op juist heel ondiepe stukken, dus er bestaat niet een conclusie waar de vis wel of niet zit, dit zal altijd verschillend zijn!

Hetzelfde geldt voor het voeren, persoonlijk voer ik heel weinig, hooguit een handje met tijgernoten, maar er zijn ook mensen die kilo´s voer het water inschieten om de vis aan het azen te krijgen...

Hoe de vis hierop reageert is per water weer verschillend en zal je toch zelf moeten onderzoeken! Je kan proberen andere wintervissers te spreken over het water waar jij wilt gaan wintervissen en daar ervaring mee hebben op dat water!

In ieder geval succes!
Jaco Boudestyn
Berichten: 29
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan de Lek

02-09-2003 15:16

Michael,

Neem als basis de zomerstekken en probeer aan de hand van die stekken uit te vinden waar de vis zich bevindt.

Je zult er waarschijnlijk achter komen, dat de zomerstekken in de winter ook vis opleveren.

Groeten Jaco
Roland Mulder
Berichten: 104
Lid geworden op: 27-08-2003 02:00
Locatie: amersfoort

03-09-2003 10:54

Michael,

Ik vis op grote kanalen, ideale stek is het punt waar de boten draaien om aan te meren. Hier kan je matig tot redelijk voeren. Maar het blijft gewoon zoeken, je zult misschien op 10 stekken zitten en blanken en misschien is het op de 11de stek raak. Probeer en leer.

Groetjes Roland.
Don't hate the player, hate the game!
Gebruikersavatar
Stefan Dirkx
Berichten: 209
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Braboland

04-09-2003 11:37

ik begin al in oktober met voorvoeren.gewoon elke dag een 20 tal boilies voorvoeren en elk weekend een keer vissen.ik heb een mooi putje gevonden van 6 meter diep.en ik ga er ook 1 met de single hook bait doen.
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

04-09-2003 19:51

Goedemiddag,

In ieder geval suc6..........

MVG "GRUM"
Willem Barnas

04-09-2003 20:27

He koukleumen in wording,

In de zomer en de herfst begin ik met het aftastend bevissen van het water waar mijn winteroog op is gevallen. Dit houdt in dat ik gedurende de betere periodes zoveel mogelijk verschillende stekken ga bevissen met verschillende aassoorten. Ik vis dan sowieso langere sessies om ook een beeld te krijgen van aastijden, trekroutes en om gewoon veel aan het water te zijn en dus regelamtig wat mee te kunnen pikken (hou dioe ogen open, ook 's-nachts). Ook leer je elke stek zo goed kennen en op de juiste manier te bevissen.

Tegen de tijd dat het echt kouder is geworden, ben ik dus al wat wijzer over de betere stekken en ga ik deze bevoeren met hooguit vijftig boilies per stek/gebiedje.
Deze boilies heb ik het liefst van een licht verteerbare mix gemaakt die vrij sterk ruikt. Liever geen olie erin en liefst ook geen zwaar te verteren spul als vismeel etc. etc. Ingredienten als roggemeel, griesmeel, rijstebloem, maismeel, soja, tarwemeel en Vitamealo zijn zo mijn favoriete ingredienten. Vergeet ook de particles als tijgers en maples niet, zeker als ze er hard op liepen! Ook zoete mais uit blik, pellets en hennep verdienen aandacht. Wees gerust, tijdens de aftastende visserij weet je ook qua witvis waar je aan toe bent en ben je je dus bewust van de 'gevaren' met mini-aas zoals die hierboven.
Je leest veel dat boilies klein moeten zijn... Ik heb een keer een hele leuke winter gehad op een veenkanaaltje in Drenthe, vissen deed ik met 24 mm. ballen. Trek je dus niets aan van gevestigde 'normen' en 'wetten' en ga je eigen gang. Ook wat ik doe is niet heilig, maar slechts een richtlijn.
Zoek in de zomer en herfst de betere stekken en peil zeer precies. Afgelopen winter kwamen negen van de acht aanbeten van 90 cm. water op een smal richeltje. Springen deden ze erachter, toen ze stopten begon het te lopen... Ernaast of erachter vissend deed ik elke sessie met een hengel; hierop kwam een aanbeet. Dit om maar even te onderstrepen hoe belangrijk precieze plaatsing van het aas is!

Echte winterstekken? Ik heb zo lanzamerhand geen flauw idee meer. Ondiep, diep, takkenbossen, rottende plompen... Vis waar ze zitten, zoek ze dus op! Gewoon in de herfst uitzoeken waar de betere mogelijkheden liggen en er vervolgens op doorgaan in de winter. Houd sowieso meerdere stekken aan (op een plas minimaal een stuk of drie, op kanalen veel meer, of er moet flinke vaart in de zaken komen, concentreer je dan op die topstek!)

Lees voor het winterse kanaalkarperen vooral het artikel van Wytze Tjoelker in 'De Karper' (KSN) no. 45 nog eens goed, daar staan zeer bruikbare tips in!

Voor de rest is het erg belangrijk je goed te wapenen tegen de kou, je moet ook echt willen vissen in die winter. De motivatie moet torenhoog zijn, evenals het vertrouwen. Voor mij is de winter een periode om rust te hebben; de meeste drukkere plekken zijn nu rustiger en het heeft in mijn ogen zeker wat om 's-morgens wakker te worden in een fonkelend landschap, knerpend gras onder je laarzen en een dampend bakkie tussen de handen. Hopen op die draaiende spoel en zoemende Optonic, in de stilte welteverstaan.

SUCCES!!!

WB :wink:
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-09-2003 20:29

20 boilies? dat is niet echt veel :wink: probeer eens wat meer,zolang jij goed blijft doorvoeren zal de vis op die stek actief blijven en dus azen.
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

04-09-2003 22:06

doe het zoals jim, in de karperwereld 31, haha;) kost je wel wat geld en het lijkt me niet zo goed voor het viswater, en trouwens volgens mij werkt dat niet egt op one wateren, gr xavier houdt het maar op ene single hookbait en wat pva
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

04-09-2003 22:33

Willem negen van de acht aanbeten?

Dat is nog eens vissen,daar zal ik nooit tegen op kunnen :grin:.

Wil.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-09-2003 23:01

Xavier

Waarom zou het niet werken?Hij zorgt ervoor dat de vis helemaal niet aan de "winteropslag" :wink: gaat denken door constant voer te storten.
Willem Barnas

05-09-2003 17:46

Ja Wil,

Ik heb mijn staart al te pakken...

Foutje...

WB :cool:
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

08-09-2003 17:39

Goedemiddag,

Fucking Unreal !!!

Afgelopen vrijdag mijn pols gebroken, hierdoor is het dus onmogelijk om knikkers te rollen voor mijn hefst-campange,wat nu ?

Willem,jij geeft aan om het eventueel met tijgers te gaan proberen,heb jij hier enige ervaring mee ?

MVG "GRUM"
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

09-09-2003 12:18

Wat betreft het wintervissen kan ik enkel zeggen dat ik dat een van de meest geweldige periodes van het jaar vind. Misschien niet qua vangsten, maar je bent meestal alleen aan het water omdat de salon- en goed-weer vissers thuis voor de open haard zitten. Als je dan uiteindelijk toch die eerste winterkarper van het seizoen vangt is de voldoening ook veel en veel groter. Ook een voordeel vind ik dat je je op de vaak toch wel extreme koude (begin dit jaar diverse malen rond de minus 10 graden tegen de vroege morgen)kunt kleden, terwijl je in de zomer weg ligt te zweten onder je pluutje en de muggen de overhand hebben.
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

09-09-2003 12:18

Wat betreft het wintervissen kan ik enkel zeggen dat ik dat een van de meest geweldige periodes van het jaar vind. Misschien niet qua vangsten, maar je bent meestal alleen aan het water omdat de salon- en goed-weer vissers thuis voor de open haard zitten. Als je dan uiteindelijk toch die eerste winterkarper van het seizoen vangt is de voldoening ook veel en veel groter. Ook een voordeel vind ik dat je je op de vaak toch wel extreme koude (begin dit jaar diverse malen rond de minus 10 graden tegen de vroege morgen)kunt kleden, terwijl je in de zomer weg ligt te zweten onder je pluutje en de muggen de overhand hebben.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

09-09-2003 20:09

als de wind kouder is als het water uit de wind zitten, en op diep water zitten spronglagen deze moet je opzoeken, hieronder is het water vrij constant van temp. vaak liggen alle karpers op bepaalde diepte en kun je meerdere vangen. takken zijn wel leuk als het beschut is en er genoeg diepte onder zit en het verder niet veel dieper is op een water