Verspeel alleen maar karper


Plaats reactie
Jeroen Roos
Berichten: 78
Lid geworden op: 16-07-2003 02:00
Locatie: Almere(Parkwijk)

24-08-2003 10:16

Dag mensen sinds kort ben ik bezig met het karpervissen..krijg elke dat zo een beetje een gigantische Run....bij mij in almere in de vaart...ik vis tegen de palen onder de brug aan of net iets ervoor....ze schieten dus direct achter of om de palen heen...ik vis met 35/100 en een vast loodsysteem(zon bonk lood met een tube eraan en daaronder een onderlijn met wartel die in het rubber van het lood gaat ik vis met bolies...hoe komt het dat ik ze alleen maar verspeel..inclusief mijn spullen(ondelijnen loodsystemen)..is hier een oplossing voor zo jah..wat moet ik gebruiken en waar kan ik het eventueel kopen..

Bedankt
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

24-08-2003 11:22

hoi jeroen,

probeer ze eens een metertje of 2 voor de palen te krijgen, doormiddel van een voerspoor.
vis met de slip strak op de molen en zit boven op de hengels zodat je bij een aanbeet niet je hengel kwijt bent.
vaak lukt het om de vis dan te stoppen of te keren.
wat ook wil helpen als dit mogelijk is te vissen vanaf de palen .
dus je hengels recht voor de palen en er naartoe vissen. de vis zal in de meeste gevallen van de palen en de weerstand afzwemmen en als het dan mogelijk is om mee te lopen kun je hem zo van de palen weg laten zwemmen en op open water afdrillen.
succes roy
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-08-2003 11:37

Jeroen,

Bij het vissen tegen bruggen en andere obstakels NOOIT met vastlood vissen.
Je bent dan altijd te laat, omdat de vis zich hakte en zijn vluchtrichting al bepaalde voordat jou optonic het eerste piepje gaf.

Vis je met schuiflood of vrije lijn dan kun je het verloop van de aanbeet goed volgen om vervolgens de haak te zetten op het moment dat de vis nog helemaal nix doorhad.
Zo blijf je de situatie meester en moet de vis reageren op jouw actie, en niet aNDERSOM.

Vissen met vastlood bij obstakels blijf vragen om moeilijkheden..

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

24-08-2003 12:55

mijn ervaring is dat als je direct tegen de palen aan vist de vis van de palen afzwemt tijdens de run. maar als je een metertje of wat van de palen afvist de vis in de palen zwemt.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-08-2003 13:20

Jeroen,

Eerder las ik in een ander topic dat je ook wel eens een karpertje wilde vangen! Ik had al mijn twijfels toen ik in datzelfde bericht las dat je het bij brugpalen onder een brug wilde proberen. Dat kan niet goed gaan!

Vissen bij palen is vragen om problemen en vergt de nodige ervaring in het drillen van karpers. Zelfs dan is er een behoorlijke kans dat het mis gaat, met alle kwalijke gevolgen voor de karper die de gebroken lijn maar weer moet proberen kwijt te raken. Zelf waag ik me er niet aan. Zo lang ik geen goed idee heb hoe ik de karper met de grootst mogelijke zekerheid ga landen, vis ik niet bij dit soort obstakels.

Mijn advies, mede gezien je ervaring, is niet te vissen bij die brugpalen. Hoeveel karpers moeten er eerst worden beschadigd voordat je uitgevonden heb hoe het zou moeten? Mijn inziens veel te veel. Het is wellicht niet het advies wat je zoekt, maar wel het beste advies. Ik begrijp ook niet hoe anderen hierin zouden kunnen adviseren als ze de situatie bij die brug niet eens kennen.

Groeten, Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-08-2003 13:20

Heren,

Zodra er 1 op 3 of 4 vissen verspeeld worden door de obstakels is het onverantwoord om door te vissen. De allerbeste oplossing is een andere stek.

Wil je perse op die stek blijven vissen, prima, lees het artikel in KW nr? van Schut. Combineer met een alternatieve voermethode zoals door LdB beschreven, dus verder uit de kant/obstakels voeren.

O ja Bob van de Meiracker heeft ook een goede methode omschreven. Nix beetrunner, alles vast. Toppen omhoog en de 1e de beste piep of zakken van de top is hangen.

Je kan dan niet slapen, maar is dat erg?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

24-08-2003 13:51

Zo wieso geen strak plan om bij obstakels te vissen als je geen ervaring hebt wat betreft drillen van karpers.

Vis eens eerst op andere stekken,bouw ervaring op wat betreft het drillen van vissen.

Ga dan pas terug naar je oude stek en probeer daar dan eens met een goed opgezette voercampagne de vis een stuk weg te lokken van de obstakels.
Ook een vastlood systeem is uit den boze voor opstakelvisserij,een baitrunner waardeloos en pak de visserij die Klaas al omschrijft,baitrunner dicht,gevechtsslip goed afgestelt en vissen op de top,1 van de belangrijkste regels van obstakelvisserij is dat de vis GEEN ruimte krijgt om op snelheid te komen en het obstakel te bereiken.
Met de methode die jij omschrijft mag je blij zijn als je uberhaupt een karper landt,ondertussen heb je er wel een hele hoop beschadigt of gedood,dit kan niet jouw bedoeling zijn denk ik.


Wil.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

24-08-2003 15:55

'De Karperwereld 2'
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

24-08-2003 16:39

ja, ja,
Kom ik weer.
Maar ik denk dat als je tegen obstakels vist, het makkelijker is met de pen, aangezien je sneller contact hebt, en jekunt dan naar het obstakel toe slaan.

Maar gezien jou situatie, zou ik dus echt de adviezen van Kees en Wil opvolgen.
Het is gewoon onverantwoord.

Koen
johnnie bugles
Berichten: 84
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: zeeland,vlakbij belgie.

24-08-2003 16:54

gewoon je slip stroef zetten,zo dat je hengel net niet in het water getrokken kan worden,als de karper nie naar voor kan gaat ie naar links of rechts...werkt bij mij perfect

Johnnie
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

25-08-2003 11:57

Voor een "beginner" is het inderdaad niet aan te raden om zo dicht bij palen te vissen. Ik vis persoonlijk ook veel bij obstakels en ik moet zeggen ik heb vrij weinig last van zich vastzwemmende vissen (maar ja, ik ben dan ook een professional..uhum uhum :smile: ). Ik gebruik doorgaans een voorslag van anderhalve meter leadcore met een uiterst veilig loodsysteem. Bij de aanbeet loop ik eerst een paar meter naar achteren om de vis uit koers te brengen. dit werkt behoorlijk goed.

Het lijkt me in jou geval echter eerder aan te raden om een voerspoortje te trekken vanaf de palen en er dan een meter of vijf vanaf te vissen. Indien de vis niet al te gedresseerd is werkt dit ook. Echter, ook dan moet je alert zijn en zeer zeker niet slapen tijdens het nachtvissen (wat ik ook weleens zie)!

groeten,
karperlimbo
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

26-08-2003 01:09

jurgen waarom zou je niet kunnen slapen tijdens een vissessie tegen of vlak bij obstakels????????????
ik doe het zelf ook en weet je hoe dat werkt???
simpel toch je gooit de slip bijna helemaal dicht,op deze manier heb je tijd zat om uit je stinkende onderkomen te komen.
weltruste

viktor
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

26-08-2003 07:50

Dan zou ik wel maar je hengel met een touwtje om je dikke teen binden, anders zou het wel eens kunnen dan je hem de volgende morgen in de plomp kunt zoeken! :smile:

als je direct achter je hengels slaapt zou het wel kunnen, maar dan moet je toch geen stevige slaper zijn.

groeten,
karperlimbo
Plaats reactie