penvissen met 3.30 meter?


Joris Driepinter

20-08-2003 11:24

Hoi,

Ik heb een karperhengel van 3.30 meter lang. Ik vraag me af of ik daarmee een pen kan gebruiken? (hij is nogal kort of niet?) Kan ik misschien de voorste standaard van mn hengel klein stukje in het water plaatsen om afstand te winnen. Ook lees ik de hele tijd over testcurves, en dan vraag ik me af hoe je weet wat de testcurve van je hengel is.

Wat zijn verder de benodigdheden voor het penvissen? Pen, lood, onderlijn, haak? En natuurlijk de vanzelfsprekende dingen als net, onthaakmatje, standaards voor hengel enzo.
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

20-08-2003 11:42

Joris,

Een hengel van 3.30 meter is heel goed te gebruiken met pen vissen.

De testcurve van je hengel is het gewicht dat aan de hengel gehangen kan worden, waardoor de hengel in een hoek van 90° buigd, dus als ik een gewicht van 2 pond aan mjn hengel hang, en de hengel buigd 90° dan is de testcurve 2LB, het staat overigens op de hengel dus hoef je niet zelf uit te proberen wat de testcurve is. :grin:

Om te pen vissen heb je niet zo veel nodig, alleen een pennetje, loodhagels, haak, onthaakmat het liefst een dikke (zit lekkerder :razz: ), standaards voor je hengel zijn niet nodig gewoon je hengel vast houden dan heb je een hogere reactiesnelheid.

Robin
Joris Driepinter

20-08-2003 12:05

hoi, dank je voor je antwoord.

Ik heb een 2lb testcurve volgens mij. Is dat een lichte karperhengel?

Je kan bij het penvissen toch ook gewoon boillies gebruiken of niet?
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

20-08-2003 12:09

Joris,

2lb is niet echt een lichte karperhengel en uitermate goed geschikt voor het penvissen!
3.30 is inderdaad een beetje kort, maar er is prima mee te vissen met de pen, geen probleem!

Je kan boilies gebruiken bij het penvissen, deze bevestig je gewoon middels een onderlijn op je hair! Beetje boilies bijvoeren en wachten maar...

Succes
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

21-08-2003 10:44

In mijn ervaring is 2 lb niet bij elke hengel hetzelfde. Ik heb een penhengel van 1,5 lb (sportex kev carp float) die nog stugger is als een karperhengel van mij van 2,5 lb. Je merkt vanzelf wel of ie voor jou is. Kwestie van smaak.

qua lengte gaat mijn voorkeur uit naar 3,90 aangezien je door de grotere kromming de "knallen" die je bij het korte-afstand vissen beter kunt opvangen.

bij het penvissen zou ik het trouwens, gezien de kortere tijd dat de pen op dezelfde plek ligt (ik kan in ieder geval geen 3 uur geconcentreerd naar een pen kijken), eerder proberen met instant aas als mais, kaas, kattebrokken, dynamite carp bites etc.

groeten,
karperlimbo
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

21-08-2003 11:09

Een stok van 3.90 of 4.20 is natuurlijk beter om te penvissen dan een stok van 3.30, maar het kan wel... dat was zijn vraag!
Sowieso met meerdere aassoorten proberen om te kijken op wat voor aas ze het best azen...
Zelf vind ik een lichte penhengel van 1.75 lbs met een lengte van 4.20 het mooist om mee te vissen...

Leuke sport!
Joris Driepinter

21-08-2003 11:20

citaat:

'qua lengte gaat mijn voorkeur uit naar 3,90 aangezien je door de grotere kromming de "knallen" die je bij het korte-afstand vissen beter kunt opvangen.'

Even over de knallen opvangen. HOe doe je dat? Hoe moet ik mijn slip hebben staan als ik aan het penvissen ben en er nog geen aanbeet is en hoe moet ik mijn slip veranderen als er een bijt en gaat runnen. Ik weet helemaal niet hoe ik mijn slip moet gebuiken. Moet ik ook proberen de lijn strak te houden en de karper beetje de tegengestelde richtig op trekken of gewoon laten zwemmen.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

21-08-2003 11:45

Ik zou het je wel eens voor kunnen doen, maar van Culemborg naar zuid-Linburg is zo'n eind he :smile:

De slip is bij het penvissen in mijn ogen het cruciaalste punt. Bij de aanslag sla je de hengel omhoog. Als de vist lijn neemt kromt zich achtereenvolgens eerst de hengel, dan rem je de vis af door de hengel langzaam naar voren te doen onder de kracht van de vis en daarna moet de slip zijn werk doen (dit is in werkelijkheid natuurlijk een kwestie van seconden, dus het moet eigenlijk meer een automatisme worden).

De instelling van de slip is afhankelijk van de (obstakel)vrijheid die je hebt om te drillen. Zijn er geen obstakels dan kun je de vis wat meer lijn geven, want dan kun je de vis op een langere lijn (dus met meer rek) afdrillen. Zijn er meer obstakels dan dient de slip zo afgesteld te worden dat de vis toch wel behoorlijk wat werk moet doen om lijn van de molen af te trekken. Hierbij moet je natuurlijk wel rekening houden met de sterkte van je lijn. Ik zou voor het penvissen uitgaan van een lijndikte van 20 tot 22 honderste.

Als je de hengel op de steun legt dan kun je de slip iets meer open zetten zodat (mocht je even niet opletten) niet je hengel het water in wordt getrokken. Als je een vis hebt gehaakt kun je door het beetje bij beetje dichtdraaien van de slip. Dit is toch meer een gevoelskwestie.

De lijn moet je altijd strak houden en proberen de karper in de richting te dirigeren die jij wil door hem die kant op te trekken.

groeten,
karperlimbo
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

21-08-2003 13:47

Ikzelf heb al eerder aangegeven dat mijn ideale pen/struin lengte rond de 10 a 11 voet ligt !
Ten eerste omdat je je als struinende visser(ik in ieder geval wel)nogal eens op stekjes bevind waar je je reet niet kunt keren en de boomtakken in je oren zitten !
Dan is elke centimeter die je hengel langer is alleen maar storend.
Verder loop ik ook regelmatig door struiken en onder bomen door en dan is het ook knap storend als je top continue in de takken steekt.
En helemaal als je aan het drillen bent onder bomen is het fijn als je een wat korter stokkie hebt !
Verder zit ik nogal eens pal langs hele drukke wegen te vissen mte soms niet meer dan 1 meter gras tussen de waterkant en auto's die met 100 voorbij razen,en dan is het ook fijn dat wanneer je een vis in je net probeert te krijgen,je niet 13 voet hengel naar achter moet steken om de vis er in te krijgen :grin:
Zie je het al voor je,je trekt je vis het net in,de gekromde hengel steekt dan net uit over de weg en wordt even gegrepen door een autootje die met 100 voorbij knalt :sad:
Verder ben ik ook van mening dat hoe korter je hengel is,hoe plezieriger het scheppen is !
Nog iets wat ik belangrijk vind is dat een hoop mensen zich niet realiseren dat een hengel in ondiep water een schrikefffect kan veroorzaken bij de vis wanneer men de hengel toevallig beweegt,dus zelf heb ik mijn hengeltop liever zo min mogelijk over de kant heen hangen.
Zo ,genoeg gelult over korte stokkie's :smile:
Dennis

_________________
BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dennis van den Bogaert op 2003-08-21 13:49 ]</font>
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

21-08-2003 14:13

kom op Dennis, nog ééntje!!!
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

21-08-2003 14:20

Overigens staat voor het echte struin- en kruipwerk toch de fox bonsai IG met inline lijngeleider op mijn verlanglijstje. deze heb ik in Nederland echter nog niet te koop gezien. maar na de voerboot nu eerst een fatsoenlijke tent!

Ik hou toch al niet van drukke/lawaaierige stekken en al helemaal niet als er auto's langs razen. Op een watertje waar ik vis ontkom je gewoon helemaal niet aan het feit dat er een aantal malen per dag een AWACS-strontvlieg over dondert. Met het oog op het schrikeffect: zet je hengel dan parallel aan de waterkant.

groeten,
karperlimbo
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

21-08-2003 18:07

Jurgen,
Je zegt wel 20/100 - 22/100, maar je weet natuurlijk niet in wat voor water hij vist.
Dus Joris, je moet je lijndikte wel een beetje aanpassen aan het water, dus als er enkele obstakels zijn dan zou ik toch al gauw 25/100 erop zetten, geen obstakels? Dan is de dikte die Jurgen aangaf hardstikke goed.

Het fijne van een lange hengel is ook wel, dat je niet zo heel dicht aan de waterkant hoeft te komen zodat de karpers geen grote golven en modderwolken achterlaten omdat ze van je schrikken.

Ikzelf heb ook heel lang met 3.30 gevist, ging opzich hardstikke goed hor, maar die hengels zijn vaak wel iets stugger en vangen de klappen iets minder goed op, daarom is het verstandig om de slip wat losser te zetten dan dat je normaal gebruikt als je een vis drild die je met het afstandsvissen hebt gehaakt.

Dus Joris...
Gewoon proberen, je moet er zelf toch een beetje gevoel in krijgen, en die krijg je toch alleen maar in de praktijk.

mvg,
Koen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-08-2003 19:48

Wat voor lengte je het beste bij het pennen
kunt gebruiken daar zijn de meningen aardig
over verdeeld!
Ik zelf gebruik het liefst een zo lang (4,20)
mogelijke hengel om dezelfde redenen die Koen
al aan geeft! Maar soms kom je met een kortere hengel beter uit de voeten, vanwege
b.v. laag hangende bomen boven je! Dus het
ligt puur aan de vis situtie, en ook een beetje aan de persoonlijke keuze!

groetjes Benny
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

27-08-2003 16:18

Dennis,

Jij wordt bedankt. Sinds ik bij jou een penhengel van 10 ft. heb gekocht heb ik het hele jaar mijn Tackle van Co (4.20) niet meer gebruikt. Ik heb mijn hart verpand aan het "kreng". Persoonlijk vind ik het lekkerder, veel directer drillen dan die lange lat.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

27-08-2003 17:45

Ik hoor het al Dennis,
Ga je een potje doodschamen :grin:
Willem Barnas

28-08-2003 15:38

En dan nog wat,

Met een korte stok sla je veel sneller aan, het is veel vinniger en er valt ook echt wel redelijk goed mee te sturen.

Hoi,
WB :wink:
Arjen Lans

28-08-2003 15:55

H'm Willem,
Krijg opeens hele andere associaties als ik over korte stokkies lees. Bedankt. Je hebt me over m'n minderwaardigheidscomplex heen geholpen :wink:

Arjen
Willem Barnas

28-08-2003 16:01

Jo,

Het is goed joh, ik gebruik ook maar 12 voet.

Ajuus,
WB :wink:
Arjen Lans

28-08-2003 16:31

Ik ga zometeen maar mijn korte stokkie uitgooien op het toilet. Lekker vinnig snel mee slaan en toch nog sturen zonder dat de druppels naast de pot komen
Willem Barnas

28-08-2003 17:26

Okee...

Goed zo Arjen, zo hoort het enneh... Na het 'vissen' handen wassen en doe je bril omhoog, dat mikt wat makkelijker.

Nou dag hoor,
Willem :wink:
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

28-08-2003 18:54

Goedemiddag,

Vaker dan twee keer schudden heet spelen..... :smile:

MVG "GRUM"
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

28-08-2003 18:58

Goedemiddag,

Ben in het bezit van 10ft Hardy,top-stokkie...

Vooral op die dicht begroeide stekkies kun je met dit soort stokkies net ff sneller terecht,vandaar.

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

29-08-2003 00:39

Ron,nog steeds fijn om te horen dat je "stokkie" bevalt :smile:
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
jan van kranenburg

29-08-2003 03:19

Penvissen is een gevoel. Het hangt van de omstandigheden aan het water af, aan welke hengellengte je de voorkeur geeft.
Dus niet wat is beter of slechter.
Met een lange hengel kunnen bomen en/of struiken je flink in de weg zitten. een hengel van zeg 3.30 mtr. voldoet dan beter.
Heb je die obstakels niet, maar moet je b.v. over een rietkraag of lelieblad-veld heen vissen, dan is een langere hengel te prefereren.

Zelf heb ik met de pen gevist met een telescoophengel van meer dan 6 mtr. lang.
Uiteraard met ogen, en met een molen. Is me goed bevallen. Ook qua vangsten.

Jan
Arjen Lans

29-08-2003 07:40

pfff Jan 6 meter?

Op het moment dat je er een karper aan had, had je dan niet het gevoel dat je meer je hengel aan het afdrillen was dan die karper? Ik kan me voorstellen dat het gewicht door het hefboomeffect behoorlijk gaat meewerken.

Arjen