penvissen met de hair


Plaats reactie
Rob van den Berg
Berichten: 100
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: waddinxveen

16-03-2002 17:07

beste penners,

ik begrijp helemaal niets over het feit dat je kan penvissen met een hair. Hoe doe je dit dan????????????Is dit ook net als met de boilievisserij met een onderlijntje of ziet het er anders uit?

alvast bedankt,
rob
Wim Deenik
Berichten: 26
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Rijswijk (nb)

16-03-2002 18:42

Klopt.
Is in principe hetzelfde als met lood.
Zelf vis ik meestal op ondiepe stukken (max 70 cm) met een klein pennetje en zonder lood. Door exact te peilen zorg ik ervoor dat mijn dobber net gaat staan. Het gewicht van het aas zorgt ervoor dat alles zinkt.
Op deze manier vis je erg gevoelig (mag niet veel wind en stroming zijn) en zie je elke beet.
Een nadeel heb je wel: doordat alles zo licht is wil het nog wel eens voorkomen dat je een valse aanbeet krijgt. De karper (of iets anders) zwemt dan tegen de lijn en merkt dit bijna niet.

Zeer spannende manier van vissen, vooral al je de karper aan ziet komen.
Wim Deenik
Rob van den Berg
Berichten: 100
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: waddinxveen

16-03-2002 19:19

bedankt maar nog een onduidelijkheid:
gebruik je ook een onderlijntje net als in de boilievisserij. Dus een pen met lijn en onderaan de lijn knoop je een onderlijntje zodat de hair net de bodem raakt OF dat de gehele onderlijn op de bodemligt.
Welke van de twee hierboven genoemde montages gebruikt je.

alvast bedankt, rob
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

16-03-2002 21:45

Rob je doet het op deze manier je lood eerst je pen goed uit als dat gelukt is dan doe je er een wartel aan knopen gewoon het zelgde als je vist met de bollie kanonnen aan die watertel knoop je je onderlijn met hair je lood nu de dobber zo uit dat je wartel op de grond licht en de onderlijn mooi vrij licht

weg lopende pennen

><> penvisser kevin ><>

ps:maar ik zou het niet gebruiken als ik jou was want je viste in polder wateren he daar moet je juist licht vissen echt licht zonder die hair toestanden gewoon met wat zoetemais uit blik zou ik doen werkt perfeckt in die soort wateren of je doet mais met een piertje er aan dat is ook een toppertje en wat duiven voer bij voeren en je bent klaar
Marck Slaghekke
Berichten: 21
Lid geworden op: 16-03-2002 01:00
Locatie: Twello

16-03-2002 22:06

Afgelopen voorjaar heb ik een (ruime)voerplek gemaakt met zelfgemaakte boilies en daar met de pen op gevist, boilie aan een hairtje. Naast deze penhengel viste ik een hengel met vast lood. Op beide hengels even veel actie gehad maar bij de penhengel zag je al heel snel de dobber bewegen en de karper aankomen.
Heel gevoelig en m.i. weer eens wat anders. Werkt perfect. Ik gebruikte zowel aan de vast-lood hengel als aan de penhengel een gevlochten onderlijntje van ongeveer 25 cm dat ik liet "doolopen" met een knotless-knot zodat een hair van ongeveer 1,5 cm ontstond.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

17-03-2002 19:53

Ben pas echt gaan boilie vissen begin negentig maar toen ook met de pen, daarna met vast lood en dat ging ook aardig. heb het in het begin ook vaak gemengd toegepast eentje vast lood en eentje met de pen. Dat is echt een mooie en doeltreffende manier van vissen, zeker op kanalen een echte aanrader iig. Wat mij wel altijd opviel is dat je met de pen meer losschieters hebt dan met vast lood...dit komt doordat je onder de kant vist en de vis er vaak als een bezetene vandoor gaat in combinatie met het haken op de verkeerde plaats in de bek vaak bovenin en niet mooi in het hoekje zoals met vastlood wel vaak het geval is. Doormiddel van een hair kun je het allemaal wat sturen het aas verdwijnt dieper in de bek dan de haak en daardoor haak je vaak op hardere plekken in de bek gevolg minder losschieters. Zijn er mensen die daar ook ervaring in hebben of nog goede tips hebben mbt losschieters met de pen?

groeten Ray
Rob van den Berg
Berichten: 100
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: waddinxveen

18-03-2002 18:15

bedankt voor de reacties maar.............

de onderlijn die je bevestigd, ligt die in zijn geheel op de bodem dus horizontaal OF staat ie verticaal op de bodem zodat alleen de hair en haak de bodem raakt???????????

gebruik je ook lood????

alvast bedankt, rob
Bram Vries
Berichten: 4
Lid geworden op: 15-04-2002 02:00

20-04-2002 11:01

Beste karpervissen

Ik heb al een tijd metboilies enzo gevist maar ik ben het zat al dat wachten ik wil juist iets actiever doen.
Dus dacht ik penvissen lijkt me wel wat kunnen jullie me adviseren wat voor hengel en molen ik moet kopen graag goed degelijk material. Alvast bedankt
Robert van Gangelen
Berichten: 31
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Lekkerkerk

25-04-2002 20:14

Bram,

Ik zou kiezen voor een lange hengel probeer
er een van 3.90-4 mtr 2ponds te pakken te krijgen het voordeel hiervan is dan je net iets verder van je stek kan zitten dus je de karper minder snel zal verjagen.
Ik zelf gebruik een vrij simpele molen een shimano biomaster met daarop 0.27 nylon.
Ik gebruik als pen een zelfgemaakte hoe je dit precies moet doen staat in het boek van Thomas Lont (ISBN 90-801413-3-X) voor heel weinig geld kun je een groot aantal(20,30 stuks) perfecte pennen maken ik zal nooit meer een andere pen gebruiken deze zijn echt perfect en ze zijn nog zelf gemaakt ook!!
Als je het gaat ondernemen de pennen te maken kies dan voor fel orange/rood voor de kleur van de bovenkant van je pennen deze zie je beter zeker als er wat wind en zon op het water staat ik heb ook gele gemaakt maar die gaat ik overschilderen. Mocht je nog wat vragen hebben dan hoor ik het wel!

Robert
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

25-04-2002 21:51

Quote HENKO:
Ik heb al het nodige gelezen over penvissen, ik moet zeggen het lijkt me een prachtige manier van vissen, maar wat me nog niet helemaal duidelijk is:
-wat voor pen kun je gebruiken? of maakt dit niet zoveel uit. ik ben zelf altijd gek geweest (en nog) van de pauwepen.
-hoe 'zwaar' vis je? zo licht mogelijk (witvispennetje)? of kan een redelijk zware pen (2 á 3 gram ofzo?) ook prima. gebruik je gewoon knijploodjes?
-hoe belangrijk is kleur van de lijn? ik vis op snoek met neon-gele dyneema, is het verstandig een andere kleur, of in ieder geval het gedeelte wat onder water komt, op de molen te spoelen?

Dit is het eerst even. Ik hoop dat jullie me (nog) meer duidelijkheid kunnen geven...

-----------------------------------------------------------------------
- Pauwepen is en blijft een goede beetverklikker, niks mis mee...is alleen maar een versterker van de sfeer van het penvissen........
- Hoe zwaar hangt meestal af van de diepte waarop je vist denk ik.....normaal gebrijk ik nooit zwaarder dan 0,5 tot een 1,0 gram. Op water van 3 meter diep ga ik zwaarder, naar b.v. 3 gram, omdat mij aas simpel weg sneller naar de bodem zakt.....
Witvispennetjes zijn mooie dobbers, maar meestal te teer voor deze visser. Vooral als je in de buurt van pompebladeren vist kan het er nog wel eens ruig omweg gaan.....dan is de pauwepen toch wat robuster.....
- Knijploodjes: ik gebruik dezelfde loodjes die ik gebruik voor het matchvissen/witvissen, namelijk die redelijk zachte van "Dinsmores".
- De kleur van de lijn is geen probleem, de dyneemalijn kan echter wel voor problemen zorgen. Een karper kan zeer explosie reageren na een aanslag( bij dynema NIET slaan natuurlijk!!!) & daar moet je wel op voorbedacht zijn. Als ik jou was, je vist net op karper toch?, zou ik eerst met nylon aan de slag gaan.

MVG

Henri
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Plaats reactie