Mijn eerste run net mis!


Plaats reactie
Patrick Daalder
Berichten: 16
Lid geworden op: 01-08-2003 02:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

01-08-2003 15:25

Eenmaal ergens op een plas waar het stikt van de karpervissers, heb ik toch mijn pas aasngeschafte kaperhengels eens ingelegd. Aan de een een tuut-frutti-boillie en aan de ander een of andere boillie met witte chocolade.
Meestal vis ik met de picker op de witvis, maar het karperen boeit mij steeds meer en ik zal mij hier ook steeds meer in gaan verdiepen.
Afijn, heel de dag geen tik of pieper gehoord. Tot ik alles stond op te ruimen en nog 1 hengel in had liggen. Op een gegeven moment blert de pieper als een gek en ik hoor mijn spoel met hoge snelheid gaan...
Omdat het mijn eerste keer was schrok ik enorm en had ik de kick al te pakken, dat geluid is al SCHITTEREND om mee te maken. In fracties van seconden sloeg ik aan en ja hoor... ik voelde voor het eerst een megagewicht hangen aan mijn hengel. Onvoorstelbaar, en wat een kolk aan de overkant. Mijn spoel langzaam iets dichter gedraait, om de vis niet te veel lijn te geven en het gevecht proberen aan te gaan.

Niet veel later nadat de vis de andere kant op ging voelde ik die weerstand niet meer. Ik kon wel janken, want zoiets wil je toch binnenhalen?

Ik vraag mij nu nog steeds af wat ik misschien verkeerd heb gedaan, zodat ik de volgende keer misschien mijn kans kan vergroten de vis wel te landen. Hebben jullie misschien tips voor mij?

Een afwachtende groet van een beginner!
Tom hofland
Berichten: 17
Lid geworden op: 12-03-2003 01:00

01-08-2003 15:50

als de vis naar rechts gaat moet je je hengel naar links trekken om te zorgen dat de haak blijft zitten.Na een tijdje gaat het wel beter. Mijn eerste karper was ook mis maar ik heb het geleerd en zelf geprobeerd en dat werkt.

Groet Tom
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

01-08-2003 15:56

Op zich doe je niks fout, als ik het zo lees, ik denk gewoon dat het domme pech was! Niks aan te doen. Tenzij je de druk niet goed op de vis hebt gehouden, dan is het een ander verhaal.

mvg
Robbert

[edit]
Of je moet als een gek aan je hengel hebben lopen beuken, maar dat kan je het best zelf vertellen denk ik.
[/edit]



_________________
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Robbert Spuijbroek op 2003-08-01 15:57 ]</font>
Patrick Daalder
Berichten: 16
Lid geworden op: 01-08-2003 02:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

01-08-2003 15:58

Ja zoiets heb ik ook al eeder ervaren met het vissen op witvis. Maar de karper was in dit geval gehaakt en zwom eerst naar recht (gehaakt en al) en vervolgens naar links. Op dat moment verloor ik hem....

Bedankt voor je tip, ik zal het meenemen naar mijn (hopelijk) volgende run.

Heeft iemand anders nog tips wat betreft deze belevenis? Kan het niets zo zijn dat ik te snel wilde reageren of iets anders?

"En ervaring zal het zeker moeten leren"
Patrick Daalder
Berichten: 16
Lid geworden op: 01-08-2003 02:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

01-08-2003 16:00

Ennuh Robbert. Ik heb niet, zoals jij het noemt, lopen beuken aan mijn hengel. Ik hield de lijn strak.
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

01-08-2003 17:48

Patrick,

Gelukkig maar, er zijn namelijk zat beginners die dat helaas wel doen. Zo ook een knul bij mij aan de vaart. Kreeg een run, en stond die karper werkelijk binnen te beuken! Vandaar dus die opmerking van mij :wink:

mvg, en succes bij de volgende aanbeet,
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

01-08-2003 18:32

patrick, je zou op je hairlengte kunnen letten. als deze te kort is, kan de haak minder goed haken en schiet dan makkelijker los. als goed gemiddelde kun je 1 cm tussen haakbocht en boilie gebruiken
groetjes Da Fox
Patrick Daalder
Berichten: 16
Lid geworden op: 01-08-2003 02:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

01-08-2003 18:42

Moet de knoop van de hair altijd volledig door de boilie heen, of mag deze dan ook halverwege de boilie zitten?
Want als deze er wel volledig heen moet zou ik eens naar andere onderlijnen moeten kijken.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

01-08-2003 18:48

je hair bestaat uit een lusje. hierin doe je een stoppertje, bijv van bezemspriet. dit trek je tegen de boilie aan en klaar. de knoop zit dan in de boilie
groetjes Da Fox
Patrick Daalder
Berichten: 16
Lid geworden op: 01-08-2003 02:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

01-08-2003 18:52

Ja dat met die bezemhaar had ik al eens eerder ergens hier op het forum gelezen. Maar omdat er zoveel verschillende riggs zijn, leek het mij logisch dat er ook een kleinere lus in de hair kon zitten. Dan had ik daar naar moeten kijken. Met de huidige onderlijn moet het wel lukken...

THNX!

Zo zie je maar dat je in een korte tijd weer veel leert op dit forum. Zijn er nog meer omstandigheden en/of punten waar ik op zou kunnen letten in dit geval? Of hebben we alles gehad? (Ja ik vraag veel, ben misschien wel erg leergierig!;)
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

01-08-2003 18:54

dat is ff een eerste. kan wel gelijk nog 10 tips geven, maar dan raak jij het spoor ook kwijt. probeer dit eens, werkt het niet, ga je verder vragen
lees ook eens wat van de artikelen op de site hiero
groetjes Da Fox
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

01-08-2003 19:11

Nog een tip:

Vis een gewone boilie niet te kort op de haak
laat minstens een cm ruimte tussen boilie en
haakbocht! persoonlijk houd ik 1,5 a 2cm aan,
en gebruik een kleine (klauw)haak b.v. de
Fox serie 2 of 3 in de maatjes 6 of 8!

Wat ik ook altijd doe is een plaats uitkiezen
waar ik een zo kort mogelijk stuk lijn heb
uitstaan! Zo kun je de karper beter onder
controle krijgen, tijdens de dril!
Ik zie b.v. weleens mensen uitvaren op een
klein kolkje naar de overkant, terwijl ze
ook aan de overkant hadden kunnen zitten! En
de helft van die vissen werd dan ook verspeeld!

groetjes Benny
Tommy Bogaert
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-03-2003 01:00
Locatie: Lanaken limburg belgie

03-08-2003 16:27

Patrick, weet je dat je al van geluk mag spreken om zo een ervaring me te maken.
Ik vis al 7 jaar op witvis, maar ik ben het zo beu, ik vis sindsdien ook op karper maar heb enkel karper gevangen in een bosvijvertje drijvend met brood, en de karpers wegen maar 3 kilo.
Ik heb nog nooit een karper gevangen aan een boilie op een legale vijver. Echt spijtig vind ik dat, soms wil ik het echt opgeven, maar dat kan ik niet.
Soms denk ik , omdat witvissen me geen voldoening meer doet, om dat maar eens mee te doen met wedstrijden, maarja, het gaat dan nog steeds over die kleine vissen, dat boeit me niet meer.
En soms denk ik dan weer om maar de gaan forellen , wat dat ik ook graag doe, maar mijn interesse gaat vooral naar de karper.
Dus ik blijf dat toch maar doen.
Ik heb vanalles gekocht., mijn materiaal:
1 karperhengel 2 3/4 carbon bifa tashima
1 karpermolen met 320 meter 27/00 lijn
elektronische beetverklikker
2 driepootsteunen
1 groot karperlandingsnet
en nog natuurlijk klein materiaal

dit alleen al kost bommen geld, en het heeft me nog totaal niks opgeleverd

2 jaar lang heb ik in dat bosje gevist met mijn fiberglass spinhengeltje en moletje, een grote haak en brood, en heb ik 3 keer per week van 5 tot 15 karpers van 3 kilo op een dag gevangen.

Maarja, ik wil mijn goed materiaal gebruiken en legaal gaan vissen ipv illegaal in een bosvijvertje met kleine karpers
ik wil ook kanjers vangen.

dus, die ervaring wat jij hebt gehad, betekent al veel in verhouding tot mijn blanken.

Sucses
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

03-08-2003 17:51

hmmmm,
Tommy, heb je er al eens aan gedacht on gewoon is een keer te gaan pennen in plaats van met piepers?

Voer 's avonds om een uur of 12 een 1/2-1 kg mais.
Ga er de volgende ochtend rustig met een pennetje aan de gang.
Zorg dat je voor die tijd al hebt uitgepeild, het scheelt zeer veel als je dat niet voor die tijd hoeft te doen zodat je niet de aanwezige karpers verjaagd.

Maar ga dan wel zeeeeer vroeg in de morgen.
Zorg dat je er in de schemering bent en dat je ingooit als je je pen kunt zien.
Ga zo'n 10 cm overdiepte zitten en vis zo'n 5 maiskorrels op je hair.

Dan kan het eigenlijk niet mis gaan.
Doe een klein loodje 10 cm van je haak, zodat je onderlijn op de bodem ligt.

Ik weet zeker dat je op die manier ook een karper kunt vangen die waarschijnlijk een stuk zwaarder is dan 3 kilo en in een legale vijver.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en dat je hierdoor de smaak nog meer te pakken krijgt.

Koen Workel
Tommy Bogaert
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-03-2003 01:00
Locatie: Lanaken limburg belgie

05-08-2003 15:07

Hey koen.

Ik ben op die vijver terug geweest.
Ik heb met 1 hengel gevist (keb er ook maar 1)

IK heb mijn lijn dus naar de overkant aan de oever gevaren met een rubber bootje, dit is zowat 160 meter uit de kant waar ik zit.
Waarom vraag je je nu af dat ik dan niet aan die kant was gaan zitten.
Wel omdat er alleen maar dikke bebossingen zijn en moeras en het gewoon onmogelijk is daar een halve dag en nacht te zitten.
IK ben dus met een kameraad gaan vissen (hij vist zelf niet komt gewoon mee).
IK zette mijn hengels in de steunen en naam de lijn mee de boot in en natuurlijk ook mijn zak boilies.
Toen ik daar was heb ik gewoon een stuk dik vislijn met een bodemlood en marker er neer geplaats zodat ik altijd weet waar mijn lijn ligt.
IK heb er 1 kilo boilies gebroke en ganse gedropt op die visstek en mijn montage natuurlijk ook, alles lag dus perfect bij elkaar. Ik gebruik banaan flavour voor boilies en viste met een pop-up boilie banaan flavour.

Toen ging ik terug naar mijn zitplaats, stelde alles in werking, op dat moment was het 17.42 uur.
Mijn planning was dat ik tot 1.00u snachts bleef.

Ongeveer om 19.00u had ik enkele korte piepjes, maar dat was waarschijnlijk toch maar witvis, dus ik gin het niet verstoren door terug naar daar te varen als ik ze moest ophalen.

En maar wachten, op het gemak radiotje aan, wat babbelen en kijken naar de vele roofvogels die er rondvliegen.
In plaat dat ik anders altijd gestresseerd was, was ik nu echt aan het ontspannen, tegen 21.00 begon het echter erg levend te worden op het oppervlakte, maarja, daar moesten ze niet zijn he, wel op de bodem.
Ik bemerkte wel dat ze van de oppervlakt af steeds terug naar de bodem zakten. Maar goed dat ik een verrekijker had gekocht. En echt donker was het nog niet, de temperatuur was gezakt van 34 graden naar 24 graden.

Om 22.06 kwam er een korte piep en doen een heuse fluiter. geweldig.
Vol spanning zette ik de haak en ja ik heb hem. Gelukkig geen brasem maar echt een karper.
Nu was de boodschap hem uit de oever te houden, want als hij tussen de verzonken takken zwom was ik hem kwijt, 6 kilo lijn of niet, hij zou toch breken.

Na mijn langst dril in mijn leven tot nu toe ongeveer 52 minuten kwam hij ongeveer 4 meter aan mijn kant eerst zichtbaar. Zorgen dat hem lucht hapt zodat hij niet meer te diep kon gaan, woeps, daar gaan hij weer, pakt weer een goede 50 m lijn van mijn slip.
Na nog eens 18 minuten ging hij het net in.

Rijenkarper van 82 cm lang, gewicht weet ik niet want ik heb nog geen weeginstrument.

Fantastisch. Ik heb foto's gemaakt maar omdat het echt te donker was en door de maan in het zicht zijn ze niet toonbaar.
Maar ik beloof het je, de volgende keer, nog eens zo een uitgebreid verslag MET foto's, want als het me nog veel gaan lukken, maar ik een website.

Groeten en ps , wat is dit toch een fantastiche hobby.
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

05-08-2003 17:59

52 min !!!! kon dat niet sneller ?
Tommy Bogaert
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-03-2003 01:00
Locatie: Lanaken limburg belgie

05-08-2003 19:13

Wat wil je, het is de eerste keer voor mij he van zo een grote karper te vangen, en ik wil niet gaan stoer doen en hem verspelen, snap je, voorzichtig zijn kan nooit kwaad.
En wel bij te denken dat ik heb van 160m verte naar mij toe moet brengen + de vijver is dus 160 m breed maar ook 300 m lang he.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

05-08-2003 23:04

Geweldig Tommy,
En dan meteen een rijen.
Ik heb nog niet het geluk gehad om een rijen te mogen vangen en al helemaal niet zo'n grote.

Ga zo door Tommy,
Al zou ik wel adviseren om iets minder te voeren.
Een halve kilo is echt meer dan genoeg.
Helemaal als je toch maar met 1 hengel vist.
En als je beet hebt gehad en je lijn toch uitvaart dan kun je dan wel weer bijvoeren.

Zorg dat je meer van die mooie ziet te vangen.

mvg,
Koen
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

20-08-2003 11:25

160 meter uit de kant, 52 minuten + die 18 minuten wat je aangaf nadat je hem onder de kant had gezien zijn 1 UUR en 10 MINUTEN ??

Tommy, ik weet dat het je eerste vis was maar dit is echt vel en veel te lang.
Ik vis in Frankrjik op wateren van 1100 ha, 200 meter uit de kant en mijn langste dril daar was 13 minuten op een 56 ponds spiegel.
Probeer iets sneller te drillen, zulke drils zijn niet erg best voor de vis..ik weet dat je nog veel moet leren, is ook niet erg, hebben we allemaal moeten doen, maar probeer die drils drastisch in te korten. In iedergeval gefeliciteerd met je eerste karper :smile:

Keep on catching
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

22-08-2003 10:16

Nu heb ik een vraagje wat is er erg aan een lange dril ik vind dat je beter te lang als te kort kan drillen want te kort is hij veelste wild op de kant en kan hij zichzelf beschadigen (als hij van de onthaakmat sparteld)

Met afvragende groet Melvin
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

22-08-2003 12:07

Melvin,

een karper maakt als hij gehaakt wordt of in stress verkeerd een bepaalde stof aan die, als je extreem lang drilt, kan zorgen dat de vis "overspannen" raakt. Graskarpers hebben dit in nog ergere mate, vandaar dat je deze extra snel moet terugzetten.

groeten,
karperlimbo
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

22-08-2003 19:38

Zolang de karper nog goeie weerstand geeft, dan laat ik 'm uitrazen, de vis geeft zelf aan wanneer dat is.

Jurgen,
Ik vis zelf ook wel af en toe op graskarper, ik dril 'm dan hard, zodat tie zichzelf niet doodvecht.
Maar dan zit ik met het probleem dat tie doorvecht in het net.

Een oplossing?

Koen Workel

PS. Sorry voor deze offtopic.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

25-08-2003 08:10

Tha, graskarper is qua vechtstijl wel apart. eerst draai je ze binnen als een brasem en pas vlak voor het net (of er al in) gaan ze uit hun dak. gewoon een paar keer laten gaan en zorgen dat je een stevig schepnet hebt waar ie niet doorheen gaat lijkt me de enige oplossing. Ook op de mat gaan ze flink tekeer. Ik heb dan ook een mat waar ik de vis in kan vastleggen dmv flappen.

groeten,
karperlimbo
Martijn wiersma
Berichten: 34
Lid geworden op: 23-08-2003 02:00
Locatie: katwijk

28-08-2003 23:38

heej koen om die reden en om meerdere reden heb ik een onthakingsmat gekocht als die graskarper druk gaat doen rits ik hem even aan 2 kanten dicht en laat hem even ligen daarna weer open fototje als de karper dan nog spartelt beschadigt die zich eigen niet ook:) meestal doe ik dan weer een rits open en laat hem er rustig inglijden :smile:
Martijn wiersma
Berichten: 34
Lid geworden op: 23-08-2003 02:00
Locatie: katwijk

28-08-2003 23:38

heej koen om die reden en om meerdere reden heb ik een onthakingsmat gekocht als die graskarper druk gaat doen rits ik hem even aan 2 kanten dicht en laat hem even ligen daarna weer open fototje als de karper dan nog spartelt beschadigt die zich eigen niet ook:) meestal doe ik dan weer een rits open en laat hem er rustig inglijden :smile:
Plaats reactie