3x geweest


Plaats reactie
Tommy Bogaert
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-03-2003 01:00
Locatie: Lanaken limburg belgie

31-07-2003 22:29

Ik ben nu mijn mijn gloednieuwmateriaal gaan vissen 2 weken terug met boilies op de bodem.
Het was de eerste keer dat ik op die vijver viste op karper.
Toen ik op de bodem viste zag je talloze karpers zonnen aan de oppervlakte, ze zwommen heen en weer, ik werd er zot van.

Iemand anders had er zo een gevangen maar terug kwijt geraakt, hij was wel drijvend aan het vissen.

Dus ik nadien nog eens twee maal daar terug geweest drijvend vissen met brood en hondenbrokken.

de eerste maal drijvend, had ik gewoon pech, er was totaal geen beweging of geen karper te zien, ook geen witvis, de snoeken waren er weer op pad.

De tweede maal drijvend had ik ook met witbrood gevist, de witvissen vraten het brood na enkele seconden volledig op, dus ik kon steeds opnieuw inwerpen.
Toen deed ik er dan maar hondenbrokken aan, de karpers zwommen gewoon schoon onder de brokken en het brood door. Wat is hier loos, niet echt bemoedigend met je splinternieuw materiaal aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

31-07-2003 22:49

Heb je midden op de dag gevist of meer in de ochtend/avond?
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

31-07-2003 23:00

Hier bij mij doen ze midden overdag ook niets hoor. Als je het aan de oppervlakte wilt proberen moet je het in de avond proberen. (of zelfs snacht!!!!)

Succes
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

31-07-2003 23:15

Je vist hier dus pas op deze vijver.
Dus het wil niet zeggen dat de karpers het fenomeen/aas hondebrokken kenne.
Je zult ze dus misschien bekent moeten maken met de hondebrokken.

Gewoon goed voeren en als de karpers goed aan het eten zijn, dan pas je haakaas erbij gooien.

En zoals anderen al zeiden, karpers zijn vaak passief midden op de dag, ze komen pas los tegen de avond.

En ook 's morgens kun je karpers aan de oppervlakte vangen.

En dat je ff nix vangt met je nieuwe hengels daar moet je niet gek van opkijken.
Waarschijnlijk blankte je ook wel es met je ouwe hengels, maar het is natuurlijk wel leuk als je gauw wat met je nieuwe hengels vangt.


Ik zou anders gewoon 's morgens om een uur of 4.30 aan de waterkant zijn en gewoon met boilies vissen of ander aas, dan azen ze vaak wel volop.

Ik hoorde dat er komende week een hittegolf aan komt, dus ik denk dat ik ook maar een nachtje maak, ik vis normaal gesproken nooit 's nachts, maar ik denk dat 's nachts en smorgens de enige tijd is dat ze fatsoenlijk azen.

Conclusie: houd de moed erin, en ga gewoon door, blanken gebeurt iedereen.

Koen Workel
Tommy Bogaert
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-03-2003 01:00
Locatie: Lanaken limburg belgie

31-07-2003 23:55

IK heb gevist beide dagen s'avonds van 20.00 u tot 23.oo uur
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

01-08-2003 08:05

Tommy,

Op sommige wateren en vooral vijvers is dit fenomeen normaal. De vis zwemt gewoon langs je korst en langs je hondenbrokken en geven het geen enkele aandacht! Jij zit je te verbijten aan de waterkant, maar de vis aast gewoon niet! Vaak is het er druk aan zo´n water en word er veel gevist! Probeer te onderzoeken wanneer de vis wel gaat azen! Dit kan s´nachts zijn omdat ze dan 'veiliger' kunnen azen, zonder last van vissers, lijnen in het water, enz..
Wees nou niet ontmoedigd, want iedereen vangt wel is een tijdje minder!

Succes,

Marijn
Marc Verstappen
Berichten: 43
Lid geworden op: 18-07-2003 02:00
Locatie: Brabo

01-08-2003 15:53

Tommy,

Je zult zelf ook wel weten dat het niets met je nieuwe materiaal te maken heeft dat de karper zich niet laat haken. Desondanks is het natuurlijk wel jammer dat het dan niet meteen lukt met dat nieuwe materiaal. Als ik nieuwe spullen koop, hoop ik uiteraard ook dat ik deze direct mag testen op die zoetwater-veelvraten.

Ook over dit onderwerp is reeds vaak gediscussieerd en volgens mij kan niemand je nu echt vertellen wat de daadwerkelijke oorzaak is als ze niet willen bijten. Het blijft dus, tot op bepaalde hoogte, gissen.

Waarom tot op bepaalde hoogte?
Er zijn uiteraard wel omstandigheden waarmee rekening kan/moet worden gehouden, die direct verband houden met wel/niet vangen.
Ik denk dat de weersomstandigheden één van deze omstandigheden is (zoniet de belangrijkste). De temperatuur van het water dat je bevist is bijvoorbeeld erg belangrijk. Als het gedurende een langere periode erg warm weer is geweest, kan de temp. van het water soms erg hoog oplopen. Op de grotere wateren (zoals grote plassen en meren) loopt de temp. minder snel op dan op bijvoorbeeld een stadsvijver. De stadsvijver zal echter weer sneller afkoelen, omdat water de eigenschap heeft om lang warmte vast te houden. Hoe meer water, hoe langer het water de warmte zal vasthouden. Zodra het weer een aantal dagen omslaat van warm naar een stuk koeler, zal vaak ook de vangstkans toenemen (op een stadsvijver dus snel merkbaar).

Voorts blijkt uit allerlei vangstregistraties dat bij een hoge luchtdruk de kans op vangst afneemt (met name de grote jongens). Hoge luchtdruk heerst over het algemeen bij een open lucht (dus onbewolkt) en hoge luchttemperatuur. Dit loopt vaak parallel met een hoge(re) watertemp.
Karper is een koudbloedige vis, d.w.z. dat de temp. van het water hetzelfde is als de temp. van de karper. Hoe hoger de temp. van het water (en dus van de vis), hoe sneller de spijsvertering zal zijn.
Het is echter een misopvatting dat "hoe hoger de luchttemp., en dus de watertemp., hoe harder de karper zal gaan azen". Je zou tenslotte zeggen dat de karper meer moet eten naarmate de spijsvertering sneller gaat.

Tot op bepaalde hoogte is dit waar, maar er is echter een omslagpunt. Wanneer de watertemp. te hoog wordt (boven 22/23 graden Celsius) zal het zuurstofgehalte in het water afnemen. De karper kan dan wel veel gaan eten en daarmee veel verteren, maar het actief azen en het verteren kost energie. Voor deze energie is zuurstof nodig en bij te warm water is hieraan een tekort.
Met name de grote jongens, die een groot lichaam hebben en daarom ook veel zuurstof nodig hebben, zullen passief eetgedrag vertonen.

Er zijn uiteraard veel meer omstandigheden die een rol spelen, maar mijns inziens is de watertemperatuur wel een hele belangrijke.

Als het een aantal dagen erg warm is geweest, probeer het dan eens op een wat groter water i.p.v. op de vijver waarover je het hebt.

Visgroeten,
Marc Verstappen
Plaats reactie