hengels uitroeien


Plaats reactie
kevin valkenborgh
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-07-2003 02:00
Locatie: belgie

25-07-2003 12:14

als ik mijn hengels uitroei wat doe ik dan als eerste , ik doe alsvolgt : ik laat de boei zakken dan voedere ik rond de boei maar op welke manier moet ik mijn lood laten zakken gewoon int watergooien maar krijg ik zo geen klatters in mijn lijn ? of onderlijn ?
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

25-07-2003 12:21

rustig laten zaken op de plek waar je hem wil hebbem ken je meteen kijken of er rottigheid onder je stek ligt
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

25-07-2003 12:21

Ik roei mijn lijnen als volgt uit.... Ik zet mijn molens op de baitrunnerstand, als ik boven mijn marker ben dan trek nog wat aan mijn lijn en laat ik het lood zakken, totdat ik voel dat het op de bodem is gekomen! Als ik boven mijn stek ben en ik laat mijn lood los dan komt mijn lood een paar meter verderop te liggen doordat er rek in de lijn zit en deze rek zorgt ervoor dat je lood teruggetrokken word richting hengel!

Als ik dus mijn lood op de bodem voel komen laat ik de lijn los en voer ik wat bij...
kevin valkenborgh
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-07-2003 02:00
Locatie: belgie

25-07-2003 12:45

mercie lars en marijn voor julie reactie
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

25-07-2003 12:52

Mannen,

Waar ligt jullie lijn ten opzichte van de marker. Ligt de lijn voor de marker, naast de marker of achter de marker, en waarom?


Gr. Raymon
kevin valkenborgh
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-07-2003 02:00
Locatie: belgie

25-07-2003 12:57

ik persoonlijk denk dat het beste is voor die er langs te leggen want er voor of er achter leggen denk ik dat de vis mss in de marker verstrikt raakt als je pech hebt .
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

25-07-2003 14:09

Als ik me lijnen uitroei neem ik 1 hengel mee in de boot en een lijn in mijn hand
en kachel zo met behulp van de elektro richting me marker. Mijn marker is meestal voor mij mijn richtpunt en ligt toch vaak nog wel 20 meter van mijn stek vandaan! door je marker dan ook op een zodoende goede plek te deponeren kun je deze dan ook als richtpunt voor 2 of meer hengels gebruiken...ik maak uiteraard ook gebruik van bijv hoge bomen cq bergtoppen masten or what so ever ....

Mijn lijn kan dan zowel naast als voor de marker komen te liggen echter erachter ligt hij nooit is wat lastig erlangs wel dus bijv als me marker rechts van me stek ligt en dan nog te ver hier voorbij

Mijn montage laat ik dan voorzichtig zaken langs de sonar van de diepte meter en hou hierbij goed de dieptemeter in de gaten desnoods stel ik nog bij door wat achteruit vooruit te varen (denk ook aan herkeningspunten onderwater i.c.m boven water) Ik laat het handeltje vervolgens zakken en voel dan ook even hoe de bodem is (bij de eerste maal) hierna trek ik nog wat lijn bij zodat hij vrij slap is

Als je je lood namelijk op de bodem hebt en de lijn staat vrij strak zal hij alsnog enkele meters van je stek afschieten dus gewoon wat extra slagen en klaar is hansje

volgende hengel in de boot idem, wel proberen in een rechte lijn terug te varen :grin: is lastig een bocht uit je lijn trekken als je boven de 150 meter komt :grin:

En dit is hoe ik het doe....Ow tip neem altijd boillie naald en stoppers mee in de boot :grin: just incase en draag nooit een waadpak tijdens uitroeien (ik spreek niet uit ervaring gelukkig :grin:)

Verder komt uitroeien bij mij zo min mogelijk voor meestal alleen in france en dan nog niet eens al me hengels

grtz
hans
In het land der blinden is éénoog koning!
kevin valkenborgh
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-07-2003 02:00
Locatie: belgie

25-07-2003 18:52

oke hans mecie voor de uitleg nu kan ik beginnen met mijn visjes te vangen :smile: volgen jaar dan toch als ik mijn bootje heb
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-07-2003 23:40

Ik zou alleen markers gebruiken als je echt niet anders kan, maw als je geen duidelijke orientatiepunten hebt waarmee je je stek kan terugvinden. Nadeel aan markers vind ik dat de vis er vaak makkelijk omheen zwemt en badgasten enz vinden ze vaak ook erg interessant. Ik pak altijd wat extra lijn en laat dan rustig mijn lood zakken. Vervolgens voer ik terwijl ik al weg drijf over een iets grotere oppervlakte. Het makkelijkst is het als je met z'n tweeën bent, dan kan een persoon vanaf de kant de lijn strak trekken. Het is namelijk erg lastig om op 200 meter afstand tegen wind en stroming in recht te varen. Ik zet altijd liever de beugel open dan de baitrunner los. Met de baitrunner los kinkt de lijn namelijk sneller en als je met z'n tweeën bent kan de ander de lijn begeleiden.
met (bijna) altijd varende groet,
Daaf
kevin valkenborgh
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-07-2003 02:00
Locatie: belgie

26-07-2003 12:18

mercie daaf ik ben al een wijzer geworden wand ik ga volgend jaar op een meer van iets meer dan 100 ha en daar heb je wel een bootje nodig .
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

26-07-2003 14:07

je kunt ook als je met zijn tweeen bent je hengel meenemen in de boot. ( mits je een goede boot hebt).persoon A legt zijn rigje op de goede plaats en doet vervolgens de beugel open. persoon B probeert zo recht mogelijk terug te varen naar de stek.
persoon B kan eventueel ook nog voeren.
Als je alleen bent doe ik altijd de beugel los of gewoon op de baitrunner en dan gewoon uitvaren. ik gebruik nooit markers, ik gebruik net als Daaf orientatiepunten.
ik heb een hekel aan markers omdat de vis er altijd wel op een of andere manier in raakt.

Mvg,

Gerben Lievers :grin:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-07-2003 14:31

Gerben,

Ik vis het liefst ook niet met markers, maar
soms ontkom je er niet aan! Vooral op hele
grote wateren waar het wijd op gevist word
kan een marker een handig hulp middel zijn,
omdat er soms op zulke wateren geen goede
orientatie punten zijn! De staafmarker is
mijn favoriet, omdat de vis zich hier in niet vast kan zwemmen!
Wat uiroeien betreft, ik neem de hengel mee
in de boot laat het boeltje rustig zakken op
de plaats van bestemming, en vaar terug op
de electromotor of de buitenboordmotortje met de beugel los en de vinger op de spoel!

Als je alleen bent en je hebt geen electro-
motor of buitenboordmotortje, dan kun je het
volgende doen!
Je monteerd in je boot twee steunen, de voorste steun met een V-kopje en de achterste
met een rodlock of iets anders waar je het
handvat van de hengel kan inleggen. Op de voorste steun ook even een zware swinger mon-
teren! Nu vaar je naar de plek waar je wilt
vissen, je laat je rig zakken en legt de hengel in de twee steunen, je hangt de swing-
er in de lijn, en roeit met de beugel open in
1 rechte lijn terug naar de kant! De swinger
is voor om wat spanning om het snoer te houden tijdens het uitroeien, want normaal
houd je de vinger op de spoel om er wat span-
ning op te houden tijdens het uitvaren met
een electromotor!
Dit laatste is natuurlijk niet geschikt voor
een rubberboot!

groetjes Benny

_________________
listening to the wind of change

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Benny van de Werfhorst op 2003-07-26 14:33 ]</font>
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

26-07-2003 15:51

Iedereen praat hier over markerS!?

Moet ik hieruit begrijpen dat iedereen die bijv met 3 hengels vist dan ook 3 markers uitzet!?

Lijkt me wat overbodig ik vis altijd met hooguit 1 marker (vaker zonder) en deze marker ligt toch wel wat verwijderd van mijn stekken (lees vorige post :grin: )

Trouwens benny wel knap gevonden met die steunen en die swinger...

met varende groet
hans
In het land der blinden is éénoog koning!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-07-2003 16:29

Hans,

Ik gebruik altijd 1 of 2 staafmarkers!
Maar ik gebruik liever niet een marker, omdat
het voor andere oplettende vissers aardig
duidelijk word wat de hotspots zijn! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

26-07-2003 18:19

absoluut benny
Helemaal mee eens
vandaar dat ik ze liever ook niet gebruik

Ik heb in france meegemaakt dat toen ik met me matu goed zat te vangen de fransozen met visvinders over me stek kwamen om te zien hoe diep wij zaten te vissen (wel een goeie tip :grin: :grin: :grin: )

anyway helemaal gelijk benny
maar dat hak al gezegd :grin:

grtz
hans
In het land der blinden is éénoog koning!
Plaats reactie