Tips en tricks gevraagd


Plaats reactie
Wesley Schouten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23-10-2016 21:40

23-10-2016 21:48

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, tenminste, ik heb mij nu aangemeld maar lees al een tijdje mee.

Sinds een aantal maanden ben ik begonnen met karpervissen, voorheen meestal wat brasem op de feeder.

Hier in de omgeving Alkmaar en omstreken heb ik de laatste maanden regelmatig gevist met mijn schoonvader.

Na veel informatie gezocht te hebben, filmpjes bekeken etc etc.. wilt het maar niet lukken...

In mijn beleving doen we het goed, diverse soorten aas geprobeerd, meerdere malen goed voorgevoerd, maar toch geen enkele beet.. (frustrerend)

Ik ben nu overgestapt naar het koken van duivenvoer met een beetje scopex erin.. je gaat van alles proberen. :)

Ik crush wat boilies gemixt met hele en voer deze ook voor een sessie.

Zelfs na het voeren, ook op iets kleiner water, zien wij totaal geen activiteit... dus ook het actiever vissen op meerdere stekken heeft nog geen resultaat gehad.

Misschien dat iemand tips en tricks heeft na het lezen van dit bericht, en kan diegene mij een beetje op weg helpen om die eerste karper een keer in het net te krijgen ;)

Alvast bedankt!!!
Bijlagen
IMG-20161022-WA0005.jpg
(212.86 KiB) 1230 keer gedownload
20161023_211446.jpg
Duivenvoer met scopex
(180.54 KiB) 1230 keer gedownload
20161023_211430.jpg
Boilies
(160.47 KiB) 1230 keer gedownload
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

24-10-2016 10:59

Hoi Wesley,

Voor de forumleden is het handig als jij je voorstelt in de voorstelhoek.

Vertel wat over jezelf:
* hoe je vist (pen/statisch/stalkend bijvoorbeeld),
* in wat voor soort wateren je vist (rivier, meer, plas, sloot, kanaal),
* en op welke manier (welk aas, welke rigs)

Als je dan je vragen stelt, weten de forumleden gericht te antwoorden.
In beider voordeel lijkt mij, toch :) ?

Ik zal de aftrap doen:
In mijn beleving doen we het goed, diverse soorten aas geprobeerd,
meerdere malen goed voorgevoerd, maar toch geen enkele beet.. (frustrerend)

antwoord: 1. Heb jij al gepeild? Door te peilen, weet je hoe de bodem is:
zacht (blubber) of niet (halfzacht of hard). Zoek bij voorkeur een schone plek op,
Bijvoorbeeld een hard stukje bodem.
2. Het zomaar zijn dat je niet op een hotspot vist, maar op een plek waar ze nooit azen.
In de herfst hebben ze een ander aasgedrag. Iets meer info van jou zou handig zijn.

Ik ben nu overgestapt naar het koken van duivenvoer met een beetje scopex erin..
je gaat van alles proberen. :)

antwoord: ook hier geldt: extra info zou handig zijn. Vis en voer je bijvoorbeeld
op een blubberbodem, dan verdwijnt zomaar je hele voer en je aas in de stinkende blubber.

Ik crush wat boilies gemixt met hele en voer deze ook voor een sessie.

Zie hierboven.

Verder: Laat eens een rig zien, fotografeer dat en toon ons dat.

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

24-10-2016 13:08

Hoi Wesley,

Zoals Frenk al aangaf is de keuze van een stek heel belangrijk. Je zal waarschijnlijk wel weten of geïnformeerd hebben hoe groot het bestand aan karper is in jouw uitgekozen water.
Vergeet niet dat karpers in vaarten, kanalen en plassen heel ver kunnen zwemmen en dat het vinden juiste locatie niet altijd even gemakkelijk zal zijn.
Voor iemand die begint met karpervissen lijkt het mij persoonlijk beter om op een afgesloten water met een groot bestand aan karper te beginnen. Dat lijkt misschien niet zo avontuurlijk, maar het voordeel is dat er altijd karpers in de buurt zijn. Men leert nu eenmaal meer van regelmatig een karper vangen, dan van uren wachten in de onzekerheid of er wel karper in de buurt is.
Zelf heb ik ook overbevolkte karperputjes bevist (Andijk) om systemen uit te proberen en aasjes uit te testen.
Ik weet hoe moeilijk het kan zijn op groot water. Mogelijk zitten de weersomstanden ook nog eens tegen (oostenwind en hoge luchtdruk) en dan kan de moed als beginnende karpervisser wel eens in je schoenen zakken.
Dus als je vertrouwen hebt opgebouwd op "makkelijk water", dan zou ik het grotere water pas opzoeken.
Succes!
Wesley Schouten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23-10-2016 21:40

24-10-2016 13:16

Beste Frenk

Bedankt voor je reactie, wanneer ik thuis ben ga ik wat uitgebreider op je reactie in.

Op dit moment zit ik aan de waterkant en heb tot nu toe alleen nog maar een mossel gevangen...
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

24-10-2016 15:11

Hoi Wesley,

uit je bericht maak ik op dat je vooral bezig bent met de aaskeuze. natuurlijk is die belangrijk, maar andere zaken zijn eveneens belangrijk. de hierboven genoemde stekkeuze is eigenlijk nog belangrijker. als je daar vist waar de vis niet of nauwelijks komt is het natuurlijk bijkans onmogelijk om een karper te vangen. dus ik zou eerst eens wat gaan peilen, onderzoek doen naar de bodemstructuur, en op zoek gaan naar tekenen van onze geliefde vis. al die zaken bij elkaar zullen je leiden naar stekken met potentie, en pas dan komt de aaskeuze om de hoek kijken.
wat ook belangrijk is is om achter de aastijden van de vis op je water te komen. als je bijvoorbeeld overdag vist op een water waar ze vooral in de nacht azen wordt het ook lastig, hoewel je met stipt blijven voeren op een bepaald tijdstip de karper ook kan overhalen om zijn aastijden te veranderen.
een ander punt van aandacht is de montage. als er veel vis zit en of weinig gevist wordt kun je die redelijk standaard houden. maar bij hoge hengeldruk zal de karper meer argwanend worden en worden ze meesters in het ontwijken van je haakaas. en dan zal je je moeten gaan verdiepen in manieren om de gedresseerde karpers toch te kunnen gaan vangen.
wat trouwens opvalt aan je bovenste foto is dat je linker hengel naar rechts wijst, en de rechterhengel naar links, dat komt mij toch een beetje vreemd over.

in ieder geval veel succes gewenst!

Joost.

edit;
duivenvoer is een uitstekend aas, het beste is om minstens een dag te laten voorweken en het minstens 3 kwartier a een uur te laten koken zodat het een beetje kapot gekookt wordt, dan vinden ze het het lekkerst. scopex bijvoegen is een uitstekend idee. zelf hou ik het bij flink wat chilipoeder en knoflookpoeder bijvoegen, zowel bij het weken als bij het koken. het voordeel daarvan is dat je niet naar de hengelsportzaak moet gaan voor speciale flavors.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-10-2016 19:47

De vis aast niet, of ze azen op andere plekken meestal het geval, we blanken allemaal wel eens wat sessies achter elkaar hoor.

Kleine tip, loop je water rond en stamp elke 10 meter eens op de grond. Bij wat boeg golven weet je meteen waar de vis zit ( niet te diep water dan he ).
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

25-10-2016 17:28

en zo simpel kan het zijn rik
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Plaats reactie