Help


Plaats reactie
Gijs Bosmann
Berichten: 8
Lid geworden op: 05-09-2016 22:13

05-09-2016 22:29

Beste leden van karperwereld,

Ik heb een vraagje, Ik ben zelf net begonnen met karper vissen wou deze hengels kopen.
http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... systemmail
heeft iemand ervaring met deze. laat het weten.
Groet Gijs
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

06-09-2016 08:00

Hoi Gijs

geen ervaring mee maar '3 mooie karperhengels' is wel heel weinig info, en de foto's kun je ook al weinig op zien.

als je nieuwe/andere karperhengels zoekt, dan zou je je eerst moeten afvragen op welke manier je wil karpervissen, en daar een bijpassende karperhengel bij zoeken. karperhengels zijn er in verschillende stijfheden, als je 500 meter wil uitvaren in Frankrijk bijvoorbeeld heb je veel stijvere hengels nodig dan als je een beetje onder het kantje wil vissen. dus ik zou eerst maar eens vragen welke lbs de hengels zijn, en ook wat close up foto's van de hengels vragen om beter te kunnen zien in welke staat ze zijn.
grofweg is een penhengel 1,25-1,75 lbs, en met vastlood en niet te ver 2-2,5 lbs. en als je echt ver wil vissen (je lijnen uitvaren) dan 2,75 tot ver over de 3 lbs.

simpel gezegd, als je een net gehaakte karper onder het kantje drilt met een 3,5 lbs hengel grote kans dat het fout gaat omdat de hengel niet voldoende dempt (uitscheuren, lijnbreuk) en als je op 400 meter afstand zit te drillen met een 1,5 lbs kun je veel te weinig controle uitoefenen.
Gijs Bosmann
Berichten: 8
Lid geworden op: 05-09-2016 22:13

06-09-2016 11:32

Ik ga er deze week langs om de staat van de hengels en te kijken hoeveel lbs het is ik vis bijna altijd binnen 50 meter dus denk dat 2.5 goed is.

Groet Gijs
Gijs Bosmann
Berichten: 8
Lid geworden op: 05-09-2016 22:13

06-09-2016 20:27

Het is een 3 lbs hengel en 12 Ft lang. Ik ga het denk ik toch doen omdat ik er over na zit te denken om een grote zand afgraving in mijn buurt te bevissen. en bedankt voor je hulp.

Groet Gijs
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-09-2016 01:53

Gijs,

Bezint eer je begint.
Je weet niets van hengels af, en je gaat een hengel kopen, waarvan de advertentie jou wel leuk lijkt.
Een beginneling met hengels van 3 lbs op een zandput, zonder te weten wat die hengel doet of hoe jij zelf reageert (lees: geen ervaring).

Dit leidt tot uitscheuren van de bek van de karper of tot losschieters (haak wandelt lekker door de bek van de karper), of lijnbreuk of..... Zucht.

Praat eens met een echte, serieuze en ervaren karpervisser in de buurt, niet een die sinds dit voorjaar vist en al een halfjaar ervaring heeft. Leg uit in wat voor wateren je vist en wilt gaan vissen. Over het algemeen kun je overal terecht met hengels van 2,25-2,5 lbs als je binnen een straal van 50 meter vist.

Kans op uitscheuren wordt dan al minder. Je zegt niet welke molens (merk, type) je daaronder wilt hangen, en welke lijn.

Vertel ons eens in de voorstelhoek wie je bent, waar je woont en hoe je denkt te willen gaan vissen, op welke manier. Statisch of met de pen of aan de oppervlakte. Ver uit de kant of dichtbij. Lees ondertussen zelf ook de beginnershoek goed door, want echte tips vind je daar. Lees over hengels, molens, lijnen, en rigs. Probeer zelf eens zo'n rig te maken om het te begrijpen. Kijk YouTube en zoek op dezelfde onderwerpen als je zoekt in de beginnershoek. Gebruik dan vooral de engelse termen om meer onderwerpen te kunnen vinden.

Eenmaal ingelezen, en uitgelegd door een ervaren visser en rondgeneusd bij een winkel of twee, drie, kun je eens nadenken welke hengel je wilt hebben. Nieuw of tweedehands. Maakt niet uit. Ik koop ook nog steeds tweedehands (zit altijd wat leuks tussen).

Dit lijkt mij de meest logische volgorde als je wilt beginnen met karpervissen.

Ik lees je graag verder in de voorstelhoek, dan kunnen we je ook beter helpen, als wij jouw situatie (hierboven beschreven) kunnen lezen.

Succes.
Plaats reactie