Ben juist met karpervissen gestart kan iemand wat tips geven


Plaats reactie
Mannel Ortega

30-07-2016 18:35

Hallo ik ben dus juist gestart met karpervissen, heb gisteren een lijn en nieuwe molen gekocht en heb wat materiaal gekocht om rigs te maken. Kan iemand me zeggen met welke rigs ik best vis. En waar je het meeste beet hebt op de bodem of aan de oppervlakte? Grtz
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

30-07-2016 19:15

Wil niet lullig zijn maar begin eerst is met een hengeltje te pennen op allerlei vissen en ontdek hoe te vissen. Want ik heb het idee dat je nog geen hengel heb vast gehouden en aan te tekst te zien ook geen idee waar je aan begint...

Wil je echt gelijk gaan karperen, ga naar het water spreek karpervissers aan of ga naar een winkel en vraag daar alles wat je wil weten.. want om zomaar te gaan vissen en zulke vragen stellen houdt in dat je niet weet waar je aan begi t en dat kan ten koste gaan van onze gevinde vriend...
Dus doe ons een lol en de karpers en ga met iemand vissen die weet wat hij doet en kijk hoe hij het doen en anders ff veel op google zoeken qua informatie.. want er zijn zoveel factoren die mee spelen welke rig je gebruikt en op welke diepte en afstand ect ect je kan/moet vissen.

Succes in iedet geval..
Oja joh!!!
Mannel Ortega

30-07-2016 20:29

Ik dacht dat dit een forum was,en op een forum stel je toch vragen? En nee het is niet de eerste keer dat ik vis, wel op karper. Ik denk niet dat het zo'n stomme vragen zijn met welke rigs de meeste personen vissen en op welke diepte je het beste vangt
Ik weet heel goed waar ik aan begin,en weet dat er veel factoren mee spelen.
En doe mij een lol en reageer niet als je niets deftig te vertellen hebt,want aan jou reactie heb ik niets.
Als er iemand een deftig antwoord heeft laat maar weten. Thx

P.s je bent wel lullig
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

31-07-2016 00:27

Mannel,

Aan jouw reactie te lezen ben je niet zo oud, en heb je geen idee wat de gedragsregels op een forum (en aan de waterkant) zijn. En dan meteen te gean schelden......

Begin eerst eens jezelf voor te stellen (daar begin ik weer.....) in de voorstelhoek. Wie ben je waar kom je vandaan, wat is je ervaring met (karper)vissen, wat wil je doen: kanaalvissen, riviervissen, putjes vissen, in een sloot, weet ik al veel.
Hoe gedetailleerder jouw vraag, hoe gedetailleerder het antwoord.

R. de Winter geeft vaak goede antwoorden waar je wat aan hebt, maar aan jouw zinsopbouw te lezen, weet je niet waar je aan begint. Of je weet je niet uit te drukken, dat kan ook. In het laatste, of in elk geval, begrijpen we je verkeerd. Dus als je praat over welke rigs
En waar je het meeste beet hebt op de bodem of aan de oppervlakte?
Tja, dan weet je denk ik niet waar je over praat.

Ik denk hetzelfde als R(ay): Lees jezelf in bij de beginnershoek, gebruik de zoekfunctie, praat met karpervissers, ga eens met ze mee, kijk op youtube, maar onderneem eens wat. Heb je dan vragen, stel ze gerust.

Suc6

Frenk
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

06-09-2016 11:06

Beste R de Winter,

Het is een forum, Mannel plaatst het in de beginnershoek.
Opmerkingen als "Dus doe ons een lol " komen niet heel vriendelijk over, ik weet dat je het goed bedoeld maar wat opbouwende kritiek en tips komen vriendelijker over en je bereikt er vaak ook meer mee.

De "toon"komt niet heel vriendelijk over als ik het zo terug lees.

Welkom Mannel, bekijk eens wat videos op youtube hier wordt vaak de methode en hoe en waarom prima uitgelegd.

Vissen op karper

https://www.youtube.com/results?search_query=Vissen+op+karper
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-09-2016 12:47

Ik leg mijn vast lood systeem altijd op half water.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

06-09-2016 13:49

Hoi Mannel :)

er zijn geen eenduidige antwoorden op de vragen die jij stelt. maar ik zal het toch proberen.

met welke rigs je wil vissen is geen kwestie van 'met welke rigs vissen de meeste mensen'. het is een persoonlijke voorkeur in combinatie met tal van zaken zoals op wat voor water je vist, of je tegen/in de buurt van obstakels vist en nog tal van andere zaken. als je gewoon simpel wil beginnen op open water zou ik beginnen met een simpel inline-lood systeem met gewoon een normale rig.

waar vang je de meeste vis, aan de oppervlakte of op de bodem? daar kan je weinig over zeggen, verschilt per water. weet wel dat oppervlaktevissen vissen op zicht is, je zal zelf moeten aanslaan omdat de karper zichzelf niet kan haken zonder gewicht. en, als je met rigs wil vissen moet je haast wel op de bodem vissen omdat je met vast lood of schuiflood vist.

ook welke diepte is geen eenduidig antwoord. ligt weer aan tal van zaken. ik heb karpers gevangen van 25cm tot meer dan 10 meter diepte en ken verhalen van vangsten dieper dan 25 meter. dus je zal zelf moeten leren hoe diep te vissen per situatie. dat leer je aan de ene kant door heel veel info te verzamelen, lees artikelen, stel vragen aan andere vissers, maar ook zelf experimenteren en er zelf achter komen wat wel of niet werkt. naast al die info verwerken krijg je na flink wat ervaring vanzelf een soort 6de zintuig die jou vertelt wat je moet doen in een bepaalde situatie.

kortom, een lange weg te gaan, en niet drie oppervlakkige vragen stellen om daarna meteen de ene na de andere karper vangen.

alvast een pro-tip van mezelf: probeer niet te doen wat iedereen doet, maar doe juist wat anders dan de meute.

in ieder geval succes!
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

06-09-2016 14:45

Mannel is allang geen lid meer, beetje mosterd na de maaltijd dit.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

07-09-2016 14:42

Ja jammer weer ,
Mannel haakt af, omdat er iemand even moet laten zien wie hier het alfa mannetje is,
sluit me aan wat Arno zegt.
Frenk ,
hij begon wat opmerkingen te maken , pas nadat er opmerkingen werden gemaakt .
hij heeft een vraag( vandaar ook het beginnershoekje ) en verwacht een antwoord, of anders een link/uitleg waar zijn vraag wordt beantwoord.
in zijn vraag ,lees je dat hij gezocht heeft naar antwoorden maar door de bomen het bos niet ziet
gr Henk
ps vind dat hij het nog correct deed.
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-09-2016 21:55

Henk,

ik weet zeker dat ik heel correct ben geweest, heb niet gescholden, niet gepusht, wel tips gegeven. Even jezelf voorstellen. Mag ik dat niet effe vragen? De reden heb ik ook gegeven.

Zelf even wat moeite doen door jezelf in te lezen. Heb volgens mij alleen maar tips gegeven.

Frenk
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

07-09-2016 22:22

Hoi Frenk,
ik zeg niet dat je scheld ,
maar je eerste 2 regels gaan over gedrag regels op het forum en aan de waterkant,
je kent de knaap of man niet ,ik ook niet
hij komt bij mij heel netjes over ,
maar op moment dat er een beetje onnozel wordt gereageerd , mag hij daar iets van zeggen.
Hij verpakt het nog netjes ,
Ik heb hele andere reacties in de afgelopen jaren gelezen tot aan dreigementen aan toe ,

ik lees mij graag in en neem het meeste wat op dit forum wordt gezegd met een vrachtwagen vol met zout.
Het is ook door meerdere nieuwkomers al gezegd dat ze bot bejegend worden door de ~~gevestigde orde ~~ hier op het forum.
Ik ga naar mij bedje dromen over karpers
Gr Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

07-09-2016 23:07

Arno Bijl schreef:Beste R de Winter,

Het is een forum, Mannel plaatst het in de beginnershoek.
Opmerkingen als "Dus doe ons een lol " komen niet heel vriendelijk over, ik weet dat je het goed bedoeld maar wat opbouwende kritiek en tips komen vriendelijker over en je bereikt er vaak ook meer mee.

De "toon"komt niet heel vriendelijk over als ik het zo terug lees.

Welkom Mannel, bekijk eens wat videos op youtube hier wordt vaak de methode en hoe en waarom prima uitgelegd.

Vissen op karper

https://www.youtube.com/results?search_query=Vissen+op+karper



Doe ons eens een lol en onthoudt dat iedereen anders leest... daar kun je niks aan doen dat is mens eigen. En als jij al in de gaten heb dat ik het goed bedoel zullen er vast wel meer zijn..m en mochten ze het lezen als negatief en onvriendelijk dan is dat een eigen probleem.. want ik geef informatie en dat is wat de ts wil toch.. dus infornatie geven is onvriendelijk?????

En om mensen klakkeloos naar youtube te sturen is ook niet echt handig.. daar staat een hoop troep op dus ja wat is nu beter jou reactie of die van mij?

Ik zeg.. laat iedereen in hun waarde want het is idd een forum en daar komen veel verschillende mensen en dus meningen en dus reacties.... we zijn allemaal verschillend.



@henk... beter een alfa man die zegt waar het op staat dan een persoon die nergens op slaat haha... want niemand scheld of is agressief of wat dan ook.. dus je opmerkingen slaan nog kant nog wal...

Cheers.
Oja joh!!!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

08-09-2016 00:32

Henk,


Ik vind dat ie verder netjes overkomt, en inderdaad niet iedere boarder reageert netjes op een nieuweling. Ik zeg alleen dat je niet hoeft te schelden. En nogmaals: volgens mij heb ik alleen maar tips gegeven, na die eerste twee regels.
Lees maar eens goed.

Tip 1:
Begin eerst eens jezelf voor te stellen (daar begin ik weer.....) in de voorstelhoek.


Tip 2:
Wie ben je waar kom je vandaan, wat is je ervaring met (karper)vissen, wat wil je doen: kanaalvissen, riviervissen, putjes vissen, in een sloot, weet ik al veel.


Tip 3:
Hoe gedetailleerder jouw vraag, hoe gedetailleerder het antwoord.


Tip 4:
R. de Winter geeft vaak goede antwoorden waar je wat aan hebt, maar aan jouw zinsopbouw te lezen, weet je niet waar je aan begint. Of je weet je niet uit te drukken, dat kan ook. In het laatste, of in elk geval, begrijpen we je verkeerd. Dus als je praat over welke rigs
Citaat:

En waar je het meeste beet hebt op de bodem of aan de oppervlakte?
Tja, dan weet je denk ik niet waar je over praat.

Ik denk hetzelfde als R(ay): Lees jezelf in bij de beginnershoek, gebruik de zoekfunctie, praat met karpervissers, ga eens met ze mee, kijk op youtube, maar onderneem eens wat.


Tip 5:
Heb je dan vragen, stel ze gerust.


In zijn eigen belang is het beter om die stappen eens te ondernemen. Om iets te begrijpen is het handiger er eerst over te lezen, heb ik geleerd. Als dit geen tips zijn, dan weet ik het niet meer. En nee, ik ben geen gevestigde orde, dat zijn de moderators. Teruglezend hadden die eerste twee regels van mij misschien anders gemogen, maar voor de rest......
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

08-09-2016 14:32

:) Zit gelijk weer met een ? Anoniem reageren moet ook kunnen vind ik, dat voorstellen mag ook wel zout bij, moet eigenlijk vrijblijvend zijn!!! (iets met openbaar)

Groet.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

08-09-2016 20:06

De voorstelhoek is wel handig. Je weet met wie je te maken hebt, waar ie vandaan komt (hoeft niet).
Als ie ook iets vertelt over hoe hij vist, kan er bij vragen van de voorsteller beter antwoord gegeven worden.

Zolang er geen databases worden gekoppeld voor commerciële doeleinden....
Niet meer en niet minder, vind ik. Maar we zijn volledig off topic gegaan.
Plaats reactie