Weer een beginner die niet goed vangt?


Plaats reactie
Arjan Swinkels
Berichten: 63
Lid geworden op: 22-07-2003 02:00
Locatie: Klaaswaal/Rotterdam

22-07-2003 14:46

Hallo allemaal,

sinds kort ben ik met een vriend, soms met meerdere vrienden, gaan karpervissen in de nacht. Dit doen we op de Binnenmaas op het Zuid-Hollandse eiland de Hoeksche Waard. Op deze plas wordt veel op karper gevist, en de weinig vrije stekken zijn dan ook bijna elk weekend bezet. Hierdoor is het ons aangeraden om niet voor te voeren, omdat er door de vele karpervissers al zeer veel boillies en ander voer in het water is gegooid.
We hebben er nu al drie avonden (niet achterelkaar en niet op dezelfde plek) aan het water gezeten en we hebben nog geen enkele run gehad. We hebben gebruik gemaakt van eigen gemaakte (vismeel) boillies (die zouden moeten werken omdat andere vrienden er wel mee gevangen hebben).
De laatste nacht hebben om wat anders te proberen ook maar pre-made boillies gebruikt (white chocolate van nash) en we hebben een beetje (1+ kilo)bijgevoerd met voerboillies waarvan we de geur versterkt hebben met monstercrab. We zijn gaan liggen met zes hengels (drie personen) waarvan we er drie op midden van de binnemaas hebben gegooid (we hebben de lijnen niet uitgevaard). Drie anderen lagen zo'n 10 á 20 meter uit de kant, waarvan er één voor het riet lag en één voor een overhangende boom. Van de zes hengels laggen er vijf met pop-ups (tip van andere vissers omdat op de binnenmaas veel wier ligt, is te merken bij het binnenhalen) en voor de zekerheid hebben we op één hengel een ander pre-made boillie gedaan waar iemand anders ook mee gevangen heeft.
Onze rigs bestaan uit 28/00 (30 cm lang)met een maat zes haakje van Fox. Zoals ik al vertelde hebben we geen enkele run gehad, terwijl we de plek mochten overnemen van andere karpervissers die toen we aan het kijken waren voor een spot, ons hun spot aanboden omdat ze naar huis gingen. Deze vissers hebben ons verteld waar hun voerplek was, en daar hebben we dan ook de drie lijnen neergelegd die ver weg hadden geworpen. De vissers zaten er al enkele dagen en hadden meestal zo'n vier runs per avond. Wanneer we chagerijnig wakker werden van weer een avond zonder run, (voor de zekerheid ik slaap zeer licht, want ik word wakker van beepers van vissers die aan de overkant zaten en ik wordt wakker van mijn eigen beepers die af en toe door de wind of wat dan ook één klein piepje geven) horen we vaak van andere karpervissers dat ze die nacht toch wel enkele karpers gevangen hadden.
Mijn vraag is nu wat doen we toch verkeerd?
Moet we toch meer voorvoeren met de boillies waar ook daadwerkelijk mee gaan vissen?
Is de combi white chocolate en voerboillies met monstercrab zeer slecht?
Of is het iets anders?

Alvast bedankt voor de reacties,
met de vriendelijk groet van een gefrusteerde beginnende karpervisser.
Hugo Bovenmars

22-07-2003 15:02

He Arjan,

Vergeet die vismeelboilies op druk beviste wateren. Vis gewoon met home mades, de flavour kun je beter achterwege laten. Wel kun je bijvoorbeeld kruiden aan je mix toevoegen, denk hierbij aan paprikapoeder, kerrie, kaneel e.d. . Wanneer je weinig last hebt van witvis zou ik kleine boilies draaien, dat werkt sowieso stukken beter en is bovendien dressuurdoorbrekend. Die nylon onderlijn zou ik vervangen door gevlochten onderlijn van zo'n 15 cm.

Succes!

gr. Hugo
Arjan Swinkels
Berichten: 63
Lid geworden op: 22-07-2003 02:00
Locatie: Klaaswaal/Rotterdam

22-07-2003 17:53

Dus op drukbeviste wateren geen vismeel bollies gebruiken, en een 15 cm gevlochten onderlijn (is een stiff rig toch).
Kan ik mijn nylon onderlijnen dan wel gebruiken op minder druk beviste wateren of is een gevlochten onderlijnen als standaard onderlijn aan te raden? Want ik heb ergens gelezen dat gevlochten onderlijnen eerder waargenomen worden door karpers en dat ze dit ook beter voelen bij het oppakken van het aas. En kan ik het best op minder druk beviste wateren dan wel vismeelboillies gebruiken of maakt dat niet uit?

En wat kan ik het best voor boillies maken, birthfood of fruitmix ofzo? Want er staan een heleboel verschillende mixen op carpweb.nl.

alvast bedankt voor de reacties,
met vriendelijke groet Arjan Swinkels
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

22-07-2003 22:54

Wat is de reden om over te schakelen op gevlochten lijnen Hugo.

Maw wat is er mis met nylon.

Wil.
Hugo Bovenmars

23-07-2003 09:14

Wil:

Nou, ik ben ervan overtuigd dat een korte gevlochten onderlijn in de meeste gevallen minstens zo effectief is als een nylon onderlijn (ongeacht de lengte hiervan). Dat is iig mijn ervaring. Natuurlijk is elk water anders maar een gevlochten onderlijn van 15 cm lijkt me goed om mee te beginnen.

Arjan:

Je gaf al aan dat voeren een probleem is op de plas. Je hebt dus een instant vangende boilie nodig. Wanneer je de onderstaande mix gebruikt, hier 15 mm boilies van draait en deze kort kookt (wanneer de ballen boven komen drijven direct eruit) heb je zeker een goeie instant boilie:

1 deel gries
1 deel soja
1 deel polenta
1 deel eivoer

Eventueel wat kruiden (20 - 50 gr / kg basismix (zie 1e reactie))

draai ze!

Hugo
Arjan Swinkels
Berichten: 63
Lid geworden op: 22-07-2003 02:00
Locatie: Klaaswaal/Rotterdam

30-07-2003 23:45

Hallo Hugo,

jij hebt ongeveer een week gelden gereageerd op een post van mij en het leek mij wel zo gepast om je te vertellen hoe met me is afgegaan de laatste week vissen op de Binnenmaas.
Nu moet ik zeggen dat ik niet op de druk bevistte stekken van de Binnemaas gevist hebt, ik en me maat mochten bij uitzondering voor een twee dagen gebruik maken van het privehuisje van een boer. Op dat gedeelte van de Binnenmaas wordt niet op de karper gevist en daarom is er minder dressuur volgens mij, of gaat dat niet op, omdat alle karpers ongeacht de plek waar ze zwemmen gewent zijn aan de vele karpervissers die op ze jagen.
Niettemin ik heb je advies overgenomen over de onderlijnen en ik moet zeggen dat ze me niet in de steek hebben gelaten, zowel ik als mijn maat hebben gebruik gemaakt van de 15 cm gevlochten onderlijnen, en ik moet zeggen met succes. Je boillie receptje heb ik gedeeltelijk overgenomen, omdat mijn maat nog een hele zooihome made vismeel boillies had liggen en we besloten om twee hengels met de vismeel boillies uit te varen (opblaasbootje gekocht bij de inter toys) en twee met jouw boillie receptje.
We hebben twee dagen op deze plek gezeten en op de eerste dag hadden ik en mijn maat om respectievelijk +/- 23.00 en +/-23.45 een run op de vismeel boillies. Beide karpers waren netjes binnengehaald en de eerste was een mooie schub van 26,5 pond en de tweede een schub van zo'n 20 pond (kan meer zijn weet het niet meer want was op de hengel van mijn maat, sorry). En om 5 uur 's ochtends had ik mijn tweede karper te pakken op boillies (ik noem ze kerrie/kaneel boillies omdat ik deze twee kruiden er bij toegevoegd had). De tweede karper voor mij was een spiegelkarper van 23 pond. De tweede dag was een productieve dag voor mij alleen en jammer genoeg niet voor mijn maat. Mijn eerste karper was weer op de vismeelboillies, en weegde zo'n kleine 20 pond, hij was precies 9 kilo. De tweede van de tweede dag (op de kerrie/kaneel boillies) was om 3.15 een weegde ook z'on 26,5 pond. Al met al was het zeker voor een zeer leuk weekend waarbij ik ook nog tot mijn eigen grote verbazing alle karpers heb binnengehaald, omdat ik vaak hoor van mensen dat ze bijvoorbeeld drie runs gehad hebben en er maar 1 binnegehaald hebben. Ik heb begrepen dat dat de door mij gevangen vissen niet tot de kleinste behoren en daarom typ ik dit berichtje dan ook met een redelijke glimlach op mijn gezicht, want het maakt de 4 avonden waarop ik geblankt heb zeker enigzins goed.
In ieder geval hartelijk bedankt voor je tips, want ik zal nu zeker met meer zelfvertrouwen de volgende vissessie tegemoet gaan.

met vriendelijke groet Arjan Swinkels.
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

31-07-2003 00:07

Mooi resultaat !! veel succes nog verder zou ik zeggen :wink:

groetjes,
Jaco Boudestyn
Berichten: 29
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan de Lek

31-07-2003 14:50

Hey Arjan,

Heb je verhaal gelezen en gaat de goede kant op. Zelf heb ik een jaar of vier geleden, twee jaar lang de Binnenmaas bevist en redelijke resultaten behaald.
Ik viste altijd vanuit mijn werk, van 17.30uur tot 21.30uur en 5 tot 6 runs per avond waren gewoon.
Behalve wanneer ik er in het weekend ging vissen. Dit komt denk ik door het weekend dressuur, zoals ik dat noem. Tegenwoordig vis ik alleen nog maar met de pen.

Mijn bevindingen aldaar zijn o.a. dat je er goed met warm en windstil weer kan vangen.
Tevens hoe korter de onderlijn hoe beter. Op het laatst viste ik met gevlochten onderlijnen van 6 tot 8 cm.
Ik viste er altijd met anderhalve boilie met de halve het meest van de haak verwijderd en de hele als pup-up.
De haak waar ik daar mee viste was een bent-hoek en wel de piggy-bend van Pardridge maat 6 of 8, maar volgens mij worden deze niet meer verkocht.

De boilies waren vismeel, home-made met fish-whitch waar ik er ongeveer 10 tot 20 bijvoerde per stek.

Hoop dat je wat aan deze info hebt.

Groetjes Jaco
geld maakt niet gelukkig, vrije tijd wel!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

31-07-2003 18:45

Jaco,

In Duitsland word nog een groot assortiment
verkocht van Padridge! Zoals: Piggy back bent
hook, Jack Hilton, Ritchie Mc Donalds, Kevin
Maddocks outbarb enz.

groetjes Benny
Plaats reactie