Beginnend karpervisser Hhwaard


Plaats reactie
Dick Stegers
Berichten: 3
Lid geworden op: 08-06-2015 14:55

08-06-2015 15:24

Hallo allemaal.

Dit voorjaar een karperhengel gekocht om te vissen in t polderwater in Heerhugowaard. Na veel informatie opgezocht te hebben, nu een aantal malen geprobeerd om met de pen te vissen. Eigenlijk ben ik al blij dat ik m'n hengel een beetje netjes heb weten op te tuigen. Duurde even voordat ik dit door had, maar uiteindelijk toch gelukt. Helaas nog geen succes weten te behalen.

Tot nog toe vis ik met twee maïskorrels aan de onderlijn. Vervolgens probeer ik wat plekjes af te vissen, waar ik daarvoor een paar handjes mais heb gegooid. Aangezien dit nog niet helemaal lijkt te werken, heb ik dus nog wel een paar (beginners)vraagjes:

- Kan ik het beste aan de eigen waterkant blijven vissen?
- Gooi ik m'n aas en toebehoren bij m'n voerplek, of leg ik deze er voorzichtig bij?
- Hoe lang laat ik 'de dobber' met rust als deze eenmaal ligt?

Hopelijk hebben jullie wat goede tips voor me!
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

08-06-2015 16:19

Welkom en leuk dat je bent begonnen met penvissen

1) Ik vis met de pen niet verder dan 5m van mijn hengeltop. Wanneer het water dieper is als 2 meter vis ik nog meer onder mijn hengeltop. Ik merk dat verder vissen vaak niet veel zin heeft in verband met aanslaan.

2) Ik probeer mijn aas altijd zo rustig mogelijk op de stek in te leggen. Op sommige plekken werkt een plonsje echter heel goed. Ik maak overigens van te voren vaak 3 of 4 voerplekjes welke ik allemaal ongeveer twintig minuten bevis. Wanneer er activiteit is blijf ik langer zitten.

3) Ik gooi mijn pen het liefst één keer in op een voerstek(diepte verstellen niet meegerekend).
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Dick Stegers
Berichten: 3
Lid geworden op: 08-06-2015 14:55

11-06-2015 11:25

Bedankt Nick. Ik zal volgende keer proberen om m'n aas wat rustiger in het water te brengen. Hopelijk helpt het. Het water is overigens max. 1 meter diep, maar niet al te helder. Verderop in het forum heb ik al begrepen dat het lastig vissen is op karper in de Oostertocht. Wellicht maar even een nieuwe stek opzoeken.
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

11-06-2015 11:57

Hoi Dick,

Penvissen is een prachtige manier van vissen. Maar zoals bij alle manieren van vissen moet je het veel doen en ervaren om succes te hebben.

Een paar tips die vrijwel altijd opgaan :

Je zegt iets over een onderlijn. Zou ik niet doen bij penvissen. Van boven naar beneden : stuitje, pen, stuitje, lood, verklikkerloodje (om je aas op de bodem te houden) afhankelijk van de situatie op 5 tot 15 cm. van de haak. Als laatste de haak. Kan met een hair, maar mais kun je ook gewoon op de haak prikken.

Als voer zou ik iets nemen dat wat meer "wolk". Mais prima, maar doe er ook hennep bij en eventueel wat grondvoer, pellets, etc. Dan creëer je een meer aantrekkelijk voerplek.

Maar nogmaals, proberen en zelf ervaren wat het beste werkt. Veel succes en de vangsten komen vanzelf (het eerste jaar dat ik ging penvissen......3 vissen :cry: , het jaar daarop al enkele tientallen. En waarom? scherper vissen, beter observeren, aaskeuze, waterkeuze, etc.)
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

11-06-2015 12:07

Dick,

Ik heb je een PB gestuurd, ik weet niet of je die gelezen heb.

Ik woon zelf in de buurt van HHW, misschien kunnen we een keertje samen vissen.

Wat Arie zegt is ook niet geheel onbelangrijk.

Groet
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

12-06-2015 17:27

Leuk Dick dat je bent begonnen met pennen!

Je vragen zijn voor een deel al beantwoord ik vul even aan vanuit mijn eigen ervaringen:
Vissen aan de eigen kant heeft de voorkeur; als echter de andere kant binnen bereik ligt kan je ook prima tegen de overkant aan vissen. Ik denk wel dat inderdaad een meter of 4 à 5 uit de top max is, anders krijg je toch snel last van trek op het water/wind/eventueel drijfvuil.

Ik gooi meestal ruim over de stek heen en trek dan met een soepel haal het spulletje iets terug zodat het aas rustig kan zakken. Ik let hierbij altijd op de stand vd zon en ene eventuele schaduw die mijn hengel op het water kan werpen.

Als ik helemaal geen beweging zie blijf ik niet langer dan 10 à 15 minuten op een stekje zitten

Succes, zet door; de eerste keer dat je op een kort uitstaande lijn op een karper vastslaat ben je helemaal verkocht!!!

gr Andries
Plaats reactie