Onderlijnen hoevaak gebruik je ze??


Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

12-05-2004 21:57

Ik lees nou dit dus even door, maar als ik dus kijk, zie ik dat iedereen een bottere haak meteen vervangt. Denkt er dan niemand aan een slijpsteentje? het verschil tussen lijntjes trekken op je nagel en blijven staan in je nagel is dan nog goed te zien hoor :-?

Ik vervang mijn haak/wartel/onderlijn/montage als;
- Er beschadigingen op de lijn zitten bij de haak
- Ik met het slijpsteentje de haak niet goed scherp krijg
- Er ergens anders op de onderlijn beschadigingen zitten
- De haak meer als 2 keer ondersteboven aan de onderlijn heeft gehangen na een worp (dan komt er meestal een line-aligner op)
- de wartel niet goed meer draait
- de montage vast heeft gezeten
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

05-07-2004 18:27

:-?

ik vervang mijn onderlijnen eigenlijk nooit vaak,
maar kijk natuurlijk altijd wel of er beschadigingen zijn opgetreden

en anders vervang ik hem gewoon
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

05-07-2004 18:48

ik vervan zowiezo elke onderlijn een x in de 3 sessies (al na gelang de omstandigheden daar om vragen).

verder ben ik niet zuinig met mijn haken...ze zijn dus na 3 sesies ook echt wel aan vervanging toe.

ik het dit idee overigens niet van mezelf, maar van mijn vismaat.

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

06-07-2004 12:33

ben geloof ik de enige die alleen zijn onderlijn/haak vervangt als de onderlijn beschadigd is

ik heb geloof ik al een sessie of 7 of 8 dezelfde onderlijnen eraan hangen

en toch zeker al een karpertje of 20 op de kant gehad

nog geen last van missers tot nu toe???????????

kamakatsu g carp haken kunnen niet bot worden denk ik hihihihi
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

06-07-2004 13:12

Mischien had je er wel 40 kunnen hebben Camiel, als je met een scherpe haak had gevist :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

06-07-2004 13:59

Haken zijn chemisch geslepen Simon bot betekent bot daar helpt geen slijpsteen aan.

Voor mijn vak gebruik ik messen (jaja ik weet het is geen haak) deze worden geslepen op een zandsteen(gewone slijpstenen zijn me te grof en dit betekent dat je mes niet echt scherp word)om de paar minuten zet je een mes op een zogenaamd wet staal(spiegelglad staal),let op dit is dus geen slijpen maar het recht zetten van het snij gedeelte,hoe scherper een mes(of haak)hoe eerder deze bot zijn(bot betekent in dit geval dat het uiterste puntje omslaat)

De slijpstenen die er in de handel zijn voor onze haken te slijpen zijn zo grof dat je dus de haak niet slijpt maar er zogenaamde bramen op slijpt,de haak lijkt nu scherp(nagel proef)maar is in feite zo bot als het maar kan.
Inderdaad een vergoot glas zou je de ogen openen als je eens een nieuwe een gebruikte en een geslepen haak onder de loep legt.

Bij mij dus een vis gevangen een nieuwe haak erop,blijven hangen aan de bodem?een nieuwe haak erop.
Duur?? het is maar hoe je het bekijkt.

Wil.
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

07-07-2004 00:03

heey,

gebruik de vishaken van ultimate niet !!!!!!
ik ben net terug van een vis sessie
en mijn haak was gebroken :-? :evil: kut haak !
hij was gebroken in de bocht (zal denk ik ook een hele zwaare zijn geweest :o :( :( :cry: die ik dus niet kon binnen drillen

maar zou het ook alleen aan die haak liggen
was een haakmaat 6 dus niet eens zo heel dun
wie weet meer ?


mvg Nick
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-07-2004 08:27

Nick

Ik ben niet bekend met haken van Ultimate. Maar haken breken doorgaans door verkeerde belasting. Als de haak niet indringt maar deze alleen op de haakpunt belast wordt zal zelfs de sterkste breken. :-?

Haken kunnen pas optimaal indringen als ze scherp zijn. Zie hier de reden om de haak vaak te vervangen. :D

Groet, Kees
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

07-07-2004 08:41

40 karpers als mijn haak scherp was geweest?????????

als dat toch is waar zou zijn

ik vis altijd met kamakatsu g carp haken(maatje 6)

en vind dat ze erg lang erg scherp blijven
gister avond nog even gekeken omdat dit onderwerp me toch wel even aan het denken heeft gezet.
maar ben weer helemaal gerust gesteld, haalde mijn hengels uit mijn foudraal en de eerste haak zat alweer drars door mijn vel met het weerhaakje in mijn vinger.

conclusie: als ie mijn vinger weet te haken zal die karperbek ook wel lukken
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

07-07-2004 09:41

Ik vervang mn onderlijnen als ik er 2 a 3 vissen mee heb gevangen........
Of als het krimpkous verrot is...
M'n haken worden in de regel niet snel bot maar als ik m'n rigje niet meer chiq vindt dan bedank ik em voor z'n werk en gaat ie richting afvalbak :P

M'n wartel herbruik ik wel altijd :wink: Wartels hebben weinig te lijden
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

07-07-2004 10:10

Na elke gevangen vis gaat er bij mij een andere onderlijn op.
Overdreven? mischien, maar ook op zeker.
Van belang is inderdaad dat de haak goed penetreert, de haakbocht dient dus helemaal gevuld te zijn met vissevlees. Reden voor mij om er dus voor te zorgen dat de haak altijd ultrascherp is (en reden waarom ik zelden een grotere haakmaat gebruik dan 8 maar dat is weer een ander verhaal)
Ik heb dan ook nooit een breuk op de haak.
Wel laatst een breuk op de wartel gehad, zal wel een slechte wartel geweest zijn maar voor mij reden om ook de wartels niet te "hergebruiken".

groet Ralph
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

07-07-2004 11:30

ik vervang meestal na een gevangen vis, na een sessie, of na een keer vastgezeten te hebben, gemiddeld vervang ik 3 onderlijnen per sessie. er is (bij mij) altijd wel 1 vezeltje beschadigt waardoor je onderlijn zwakker is dan normaal. je zal maar net die grote vis verspelen doordat je onderlijn niet 100% is. gister nog, ik had er een gloednieuwe onderlijn opgezet. helemaal nagekeken en toch tijdens het aanslaan onderlijn dwars door de midden. dat snap je toch niet???? waarschijnlijk toch 1 vezeltje geknapt.
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

07-07-2004 11:57

kees,

die haak die ik toen gebruikte kwam eigenlijk net uit de verpakking :-? :lol:

mvg Nick
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-07-2004 12:04

Nick,

Wat zegt dat over de inhaking? Er zijn verschillende redenen voor niet goed inhaken, waarvan de scherpte van de haak er slechts één is. De rig en de plaats van inhaking zijn bijvoorbeeld andere factoren.

Groet, Kees