Karper in de aquarium.


Plaats reactie
Kimberley Sullot
Berichten: 1
Lid geworden op: 17-04-2015 22:52

17-04-2015 23:03

Hallo allemaal!

Ik heb al meerdere 'threads' hierover gelezen, maar ik word er helaas niet veel duidelijker van aangezien de 'een zegt het kan wel en de andere zegt het kan niet.

Ik en mijn vriend willen graag karper(s) in onze aquarium, het gaat hierbij om een bak van 120x40x50.
Ook willen wij graag weten wat de verdere benodigdheden zijn, wat voor pompen, co2 (eventueel?), etc. er nodig is, en bv. hoeveel karper(s) we hierin kwijt zouden kunnen zonder dat we het groeiproces in de war brengen.

Zodra ze te groot worden voor de aquarium willen we ze uit laten zetten.

M.v.g,
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-04-2015 12:03

Ik ben geen expert, maar met een klein beetje boerenverstand kan je denk ik wel nagaan dat deze bak echt veeeeeel te klein is om karpers in te houden.
Daarnaast als ze te groot worden is uitzetten in openbaar water ten strengste verboden (mag alleen de visrechthebbende) en bovendien gevaarlijk voor de bestaande karpers op het water. Als je ze ergens in een grote tuinvijver kwijt kan en je kan aan een veel grotere bak komen kan je dit eens gaan overwegen, tot die tijd zou ik het laten bij goudvissen of guppen oid.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

25-04-2015 16:58

Nou daar gaan we.

Karpers in een aquarium kan goed voor 1 of 2 seizoenen mits je ze niet al teveel wil laten groeien, zuinig zijn met voeren en veel water verversen.
Ik begon ooit met een 200 liter bak met daarin 4 koi en 1 spiegeltje.
De eerste weken geen problemen maar ik wilde ze juist wel laten groeien voor in de vijver.

Zand en grind op de bodem was geen succes dus werd het een kale bak.
2 grote eheim buitenfilters er op en ik kon het water goed houden mits ik dagelijks 15% ververste.
Het jaar er op weer 4 kleintjes in de bak en zuinig met het voer geweest.
Ging prima maar groei zat er nauwlijks in en je hebt je handen er alsnog vol aan.

Mijn advies....doe het niet, en als je het dan toch doet bedenk dat het veel werk is.

Tegenwoordig laat ik ze nog steeds opgroeien voor de vijver.
800 liter quarantainebak op zolder waar 2 of 3 visjes ingaan.
Vol voer er op en pomp dan wel 2 kuub water per uur rond.
in 4 maanden schieten de visjes van een cm of 10 naar de 30 a 35 cm.
Maar nog steeds sta ik 2 maal per week 20% water te verversen.

Koop iig een watertest setje en gooi er max 2 a 3 visjes in.
Oja een visje wat rolt of springt in je aquarium doet dit niet voor de lol.....die heeft last van parasieten, maar daar leer je vanzelf meer over want die krijg je in een aquarium redelijk snel omdat de hoeveelheid water gewoon te beperkt is voor karpertjes

succes
Plaats reactie