Fox Edge heli rig


Plaats reactie
Ricardo Veenstra93
Berichten: 12
Lid geworden op: 13-10-2014 17:17

13-10-2014 17:23

Hallo allen,

Ik ben Ricardo, 21 jaar en ben sinds een paar maand begonnen met karper vissen.
In de vijver bij mij in de buurt ligt een modder bodem waardoor het lood na een worp muurvast in de bodem zit.
Nu heb ik een heli rig van fox gekocht (zo'n setje van 3 http://www.henkkoster.nl/WebRoot/StoreN ... CAC573.jpg) omdat dit de beste oplossing schijnt te zijn voor het vissen op een modderbodem.
Na het bevestigen van de montage viel het mij op dat er maar 1 kraaltje op de leader zit. Iemand enig idee waarom?
Alles montages die ik hier en op youtube zie hebben allemaal 2 kraaltjes waar de wartel tussen komt.
Alvast bedankt!
Ricardo Veenstra93
Berichten: 12
Lid geworden op: 13-10-2014 17:17

16-10-2014 08:51

Heeft niemand hier een antwoord op? :(
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

16-10-2014 09:46

als er 2 op zitten is het makkelijker de afstand zeg maar aan te houden die jij wil.
dus wil je 10 cm van het lood dan zet je de beads (kraaltjes) 10 cm van het lood wil je ze verder dan schuif je dus die beads verder.
Als je er 1 op heb zitten kun je niet de maat bepalen,.. persoonlijk zou ik er altijd 1 op zetten dan zit je 9/10 altijd wel goed ;)

want stel je hebt er 2 en zet ze 10cm van het lood en gooit in en je lood zakt verder weg dan neemt ie alsnog je aas mee de bagger in en had je net zo goed niet kunnen gaan vissen ;)

Cheers.
Oja joh!!!
Ricardo Veenstra93
Berichten: 12
Lid geworden op: 13-10-2014 17:17

16-10-2014 12:27

Dan hou ik het mooi bij 1, bedankt! :)
Gebruikersavatar
Merijn Otterman
Berichten: 113
Lid geworden op: 14-04-2013 14:15
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

16-12-2014 23:00

hoi r de winter,
zie ik het nou verkeerd of maakt het dan toch alsnog niet uit of je 1 of 2 kraaltjes gebruikt.
als je die eerste namelijk 10 cm van het lood af zet heb je toch alsnog hetzelfde probleem?
en als je hem er een meter vandaan zet dan moet de karper heel lang zwemmen voordat hij zich echt goed prikt. zeker in deze tijd van het jaar wordt dat dan toch een probleem.
groetjess
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

16-12-2014 23:34

Bij een heli(copter) rig hangt de onderlijn vlak boven het lood, het kraaltje voorkomt dat het rigje tijdens het inwerpen omhoog schuift, het doel is in de war gooien voorkomen.

Voor een modderbodem gebruik je liever een chod rig waarbij je de rig veel verder van het lood af kunt plaatsen, het onderste kraaltje voorkomt dan dat de rig naar het lood schuift.

Voor een heli rig kun je elke vorm van onderlijn gebruiken terwijl je voor een chod rig gebruik maakt van speciale fluo carbon stiff rigjes.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

17-12-2014 08:32

Merijn Otterman schreef:hoi r de winter,
zie ik het nou verkeerd of maakt het dan toch alsnog niet uit of je 1 of 2 kraaltjes gebruikt.
als je die eerste namelijk 10 cm van het lood af zet heb je toch alsnog hetzelfde probleem?
en als je hem er een meter vandaan zet dan moet de karper heel lang zwemmen voordat hij zich echt goed prikt. zeker in deze tijd van het jaar wordt dat dan toch een probleem.
groetjess


dat zie je inderdaad verkeerd merijn, als je je lijn vast heb zeg maar dan naar beneden gezien het eerste kraaltje (bead) moet er altijd op. Die onderste dan, die dus tussen je lood en de rig hangt hoeft niet perse, mits je de afstand wil veranderen van je rig vanaf je lood en je weet hoe ver je lood in de rommel zakt. En daarbij wordt de karper heus wel geprikt met dit systeem ook als je hem een meter ver zet en ook in dit jaar getijde. Maar als je bang ben dat je lood je aas de blubber in trekt gebruik dan inderdaad zoals bert al aangaf een chod rig en vergeet die helicopter ;)

Cheers
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

17-12-2014 13:20

bert kamp schreef:Bij een heli(copter) rig hangt de onderlijn vlak boven het lood, het kraaltje voorkomt dat het rigje tijdens het inwerpen omhoog schuift, het doel is in de war gooien voorkomen.

Voor een modderbodem gebruik je liever een chod rig waarbij je de rig veel verder van het lood af kunt plaatsen, het onderste kraaltje voorkomt dan dat de rig naar het lood schuift.

Voor een heli rig kun je elke vorm van onderlijn gebruiken terwijl je voor een chod rig gebruik maakt van speciale fluo carbon stiff rigjes.


Dat is inderdaad het traditionele onderscheid, maar "chod" montages met bottom baits en soepele onderlijnen kunnen wel degelijk erg effectief zijn.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

17-12-2014 14:26

Daaf, dat klopt maar ik wou het niet te ingewikkeld maken voor een beginner. :P
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-12-2014 23:09

Hoeveel gram lood vis je,want 30 gram lood dat zich vast zuigt in de blubber gaat minder diep,maar komt neer op een gram of 150 ?
Plaats reactie